نوجوانان و قلدرى

نویسنده


 

نوجوانان و قلدرى!

منبع: "ababaei @ persianview . com"
ترجمه: شهرام آبابایى‏

هر روز، قلدرى و ضعیف‏کشى هزاران نوجوان را آزار مى‏دهد. این موضوع نه تنها باعث نگرانى کودکانى شده که مورد آزار و قلدرى قرار گرفته‏اند، بلکه همه افراد را نگران کرده است. با این همه، به دلیل آنکه والدین، معلم‏ها و دیگر بزرگ‏ترها اکثراً از این موضوع مطلع نمى‏شوند، ممکن است ندانند چگونه آن را شناسایى و با آن برخورد کنند.

قلدرى در نوجوانان، یک معضل بزرگ‏

قلدرى، آزار و ضعیف‏کشى افراد توسط شخص یا گروهى از اشخاص قوى‏بنیه‏تر است که مى‏تواند به دو صورت برخورد فیزیکى یا اجتماعى اتفاق بیفتد. دو دلیل اصلى که ممکن است افراد مورد قلدرى قرار بگیرند، وضعیت اجتماعى و وضعیت ظاهرى آنان است. نوجوانان قلدر، کودکان یا نوجوانانى را هدف قرار مى‏دهند که سازگارى مورد نظرشان را ندارند و این عدم سازگارى مربوط به رفتار یا ظاهر افراد ضعیف‏تر مى‏شود و یا ممکن است به نژاد و دین آنان مرتبط باشد.
بعضى از نوجوانان قلدر به دیگران به صورت فیزیکى حمله مى‏کنند. هُل مى‏دهند، مشت و لگد مى‏زنند و یا حتى سوء استفاده جنسى مى‏کنند. برخى دیگر، از روش‏هاى حمله روانى مثل توهین لفظى براى تحریک دیگران استفاده مى‏کنند. به عنوان مثال نوجوانان دسته‏بندى‏هایى را ایجاد مى‏کنند و یا گروههاى مختلف تشکیل مى‏دهند و با طرد کردن افراد و یا با غیبت کردن در موردشان، آنان را مورد تحقیر قرار مى‏دهند (حملات روانى). گروهى نیز به مسخره کردن و دست انداختن هم‏سن و سالان ضعیف‏تر خود مى‏پردازند (حملات لفظى). حملات لفظى مى‏تواند شامل ارسال پیام‏هاى اینترنتى یا پست الکترونیکى و یا حتى انتشار مطالب بر روى اینترنت نیز شود.
سنگدلى نهفته در عمل قلدرى نوجوانان، دردناک‏ترین بخش این واقعیت است و باعث بروز حالات ترس و یا تأثیرات منفى در سلامت و تحصیل گردد. بروز مشکلات گوارشى همچون درد معده و اسهال (حساسیت روده و معده) ناشى از استرس وارد شده، از این جمله‏اند. مطالعات نشان داده است نوجوانانى که مورد بدرفتارى هم‏سن و سال‏هاى خود قرار مى‏گیرند، در معرض خطر مشکلات روانى همچون افسردگى و آشفتگى هستند و ممکن است حتى به خودکشى فکر کنند. البته نوجوانان زورگو و قلدر، خود نیز در خطرند. قلدرى و زورگویى از نشانه‏هاى خشونت‏اند و مى‏توانند با گذشت زمان و رشد نوجوانان، از آنها افرادى خشن بسازند. آمارها نشان مى‏دهد که از هر چهار نوجوانى که در دوران مدرسه به عنوان قلدر شناخته مى‏شوند، تا سى سالگى حداقل یک بار مرتکب جرم شده‏اند. البته باید گفت که برخى از این افراد نوجوان به علت اعمال و حرکات‏شان، توسط هم‏سن و سالان طرد مى‏شوند و به مرور دوستان خود را از دست مى‏دهند.
مردودى در امتحانات مدرسه و از دست دادن ارتباطهاى اجتماعى و هر آنچه مردم از آن لذت مى‏برند، از دیگر اثرات رفتار خشن آنان است.

قلدر کیست؟

این رفتار مخصوص جنسیت خاصى نیست و هر دو گروه دختران و پسران را شامل مى‏شود. فرد قلدر مى‏تواند آدم خونگرم یا پرخاشگرى باشد و یا ممکن است در ظاهر آدم تودارى باشد، اما پنهانى و به صورت زیرکانه و از طریق روش‏هاى فریبکارانه و ناشناس، با طرح شایعات مخرب اهداف خود را هدف قرار دهد.
اغلب این افراد مشخصه‏هاى مشترک دارند. علاقه وافرى به تسلط بر دیگران دارند و سعى مى‏کنند تا تمرکز و حواس دیگران را به خود معطوف کنند. لذا براى اینکه خود را جذاب و قدرتمند نشان دهند، دیگران را کوچک و خرد مى‏شمرند. البته رفتار برخى از این نوجوانان به دلیل تجربه تلخ گذشته در برخورد با فردى قوى و قلدر (حتى از اعضاى خانواده) است.
در بعضى موارد این افراد دچار اختلالات شخصیتى‏اند و توانایى درک مسائلى همچون گناه، همدلى، ترحم و یا ندامت را ندارند. این دسته از نوجوانان نیاز به دریافت کمک از طرف متخصصان سلامت روان (روانپزشک و یا روانشناس) دارند.

چه باید کرد؟

در برخورد با کودکان قلدر، بهترین روش حل مشکل، صحبت با والدین و یا بزرگ‏تر مورد اعتماد است. در خصوص نوجوانان، مطرح کردن موضوع با والدین بستگى به شرایط قلدرى دارد.
یکى از این شرایط که به واسطه آن باید مشکل مطرح شود، خطر صدمات فیزیکى و
مصدومیت ناشى از رفتارهاى خشن و قلدرانه است. به دلیل مسکوت نگاه داشتن تهدیدها و حملات و مطرح نکردن آنها، بسیارى از نوجوانان دبیرستانى دچار صدمات شدید و حتى مرگ شده‏اند و این سکوت تنها جسارت افراد قلدر و خشن را براى تکرار رفتارهاى خود را افزایش مى‏دهد. والدین، معلمان و مربیان مى‏توانند بهترین روش را براى حل مشکل رفتارهاى خشن و خطرناک بیابند بدون آنکه نوجوان (نوجوانان) قلدر، از چگونگى فاش شدن موضوع مطلع گردد.
اگر مورد هجوم یا تهدید افراد قلدر قرار دارید و بیم آن را دارید که منجر به اعمال خشن شود، سعى کنید تنها نمانید و اوقات را با دوستان نزدیک خود بگذرانید. در هنگام طى مسیر منزل، به گروهى از دوستان و هم‏سن و سالان خود بپیوندید و زمان شلوغى را براى تردد انتخاب کنید. در هنگامى که احساس مى‏کنید ممکن است مورد قلدرى دیگران قرار بگیرید، در تمام مدت نزدیک دوستان و همکلاس‏هاى خود باشید.

در ادامه، نکاتى را در خصوص چگونگى برخورد با قلدرى‏هاى کلامى و روانى یادآور مى‏شویم. این نکات در صورتى که با دوستان و هم‏سن و سالان مطرح شود مى‏تواند باعث اطمینان از دریافت پشتیبانى از آنان گردد.

بى‏اعتناى به نوجوانان قلدر

مسلماً این روش، روش بزدلانه نیست و حتى گاهى از فرو بردن خشم‏تان، سخت‏تر است. افراد قلدر در سایه واکنش دیگران، جسارت پیدا مى‏کنند. اگر شما به این نوع افراد بى‏اعتنایى کنید و خود را از آنان کنار بکشید، و یا به پیام‏ها و نامه‏هاى الکترونیکى آنان پاسخ ندهید، عملاً به آنان نشان داده‏اید که اهمیتى برایشان قائل نیستید و دیر یا زود از تحریک و عصبانى کردن شما مأیوس مى‏شوند. محکم قدم بردارید و سر خود را بالا بگیرید. این گونه رفتار، (زبان بدن) شما را آسیب‏ناپذیر نشان مى‏دهد.

غلبه بر خشم‏

آیا کسى وجود دارد که در برابر رفتارهاى قلدرانه خشمگین نشود؟ بروز خشم، هدف اساسى افراد قلدر است که در راه برانگیختن آن تلاش مى‏کنند. این افراد تمام سعى خویش را بر این معطوف مى‏کنند که بر احساسات و اعصاب دیگران کنترل داشته باشند.
اگر در وضعیتى قرار دارید که چاره‏اى جز روبه‏رو شدن با این افراد ندارید، با حوصله با آنان رفتار کنید. این روش مى‏تواند شما را از شر آنان خلاص کند. عصبانیت خود را به گونه‏اى دیگر (مثلاً ورزش) تخلیه کنید.

عدم برخورد فیزیکى‏

اگر به اجبار با فردى خشن و قلدر روبه‏رو شوید، از روش‏هاى برخورد فیزیکى و درگیرى بپرهیزید. این رفتار، نه تنها خشم شما را که همانا هدف این افراد است نشان مى‏دهد، بلکه ممکن است با عکس‏العمل شدیدى نیز روبه‏رو شوید که قابل پیش‏بینى نخواهد بود.

گفتگو

گفتگو با مشاوران، معلمان و یا دوستان و هر کس که مى‏تواند پشتیبان شما باشد، مفید است. با گفتگو، ترس و سرخوردگى ناشى از برخوردهاى خشن و قلدرانه را کاهش مى‏دهید.

یافتن دوستان واقعى‏

اگر شایعات پیش پا افتاده و غیبت‏ها، آزارتان مى‏دهند، تمام نکات فوق مى‏توانند به شما کمک کنند. اما راهى وجود دارد که بیش از همه مى‏تواند به شما در کاهش دردها و انزوایتان یارى برساند. یک یا دو رفیق واقعى‏تان را بیابید و موضوع را با آنان در میان گذاشته و از احساس‏تان با ایشان صحبت کنید. با این کار حقایق را در خصوص خودتان روشن مى‏کنید و مشخص مى‏کنید آنچه در باره شما مى‏گویند راست است یا نه!
شنیدن این جمله «من مى‏دانم تمام شایعاتى که در مورد شما گفته مى‏شود حقیقت ندارد و من به آنها توجهى نمى‏کنم» از یک دوست به شما این اطمینان را مى‏دهد که در اکثر اوقات مردم خود به کشف حقایق مى‏پردازند.

اگر خودت هم قلدر باشى چه باید بکنى؟

همه ما در شرایطى سخت قرار گرفته‏ایم و دچار احساسات مختلفى شده‏ایم. برخى براى رهایى از شرایطى که به آنها استرس، عصبانیت و یا ناکامى تحمیل مى‏کند، به دیگران پیله مى‏کنند تا با این کار توجه خود را از مشکل یا شرایط به وجود آمده منحرف کنند. این احتمال هم وجود دارد که در خانواده این گونه نوجوانان، نام گذاشتن بر افراد، ایجاد مزاحمت یا برخوردهاى فیزیکى، رفتارى عادى باشد. با وجود این، هیچ عذرى براى بروز رفتارهاى قلدرانه و زورگویى به هم‏سن و سال‏ها وجود ندارد.
اگر احساس مى‏کنید نمى‏توانید در برابر وسوسه‏اى که شما را تشویق به قلدرى مى‏کند، مقاومت کنید، لازم است تا با افراد مورد اعتماد خود مشورت کنید. خود را جاى کسانى بگذارید که توسط شما مورد تمسخر قرار مى‏گیرند و یا آزار مى‏بینند. اگر نمى‏توانید احساس دیگران را دریابید، از دیگرى کمک بخواهید تا به جاى فرد آزار دیده فکر کرده و احساسش را برایتان بیان کند.
رفتارهاى قلدرانه نتایجى منفى در بر دارد و در شخص احساس تیره‏بختى را افزایش مى‏دهد. این احساسات نه تنها در افرادى که مورد زورگویى و قلدرى قرار گرفته‏اند نمایان مى‏شوند، بلکه فرد زورگیر را نیز دچار مى‏کنند. مردم ممکن است از فرد قلدر بترسند اما براى او احترامى قائل نمى‏شوند. اگر دوست دارید تا دیگران به مشخصه‏ها و قدرت شما پى ببرند و شما را به عنوان یک رهبر یا سرگروه بپذیرند، راهى را بیابید تا به قدرت و توانایى‏هاى خود بُعد مثبت ببخشید.
آیا واقعاً مى‏پسندید مردم شما را شخصى بدرفتار، نامهربان، بدزبان و حقیر بدانند؟ هیچ گاه براى تغییر دیر نیست، اگر چه در ابتدا تغییر الگوهاى بد رفتارى به نظر سخت مى‏رسند، از والدین خود بخواهید تا شما را در نیل به این تغییر راهنمایى کنند و مشاورتان باشند.

قلدرى در مدارس‏

اگر محیط محل تحصیل شما به بروز رفتارهاى قلدرانه کمک مى‏کند، تلاش براى تغییر آن سودمند خواهد بود. به عنوان مثال، ممکن است در مدرسه شما محل‏هایى وجود داشته باشند که قلدرهاى مدرسه از آنجا براى آزار دیگر دانش‏آموزان استفاده مى‏کنند، مثل راه‏پله‏ها یا گوشه حیاط که از دید ناظم و مسئولان مدرسه پنهان مى‏ماند. دانش‏آموزان قلدر براى نشان دادن قدرت و جبروت خود به دیگران، رفتارهاى خود را در جمع دانش‏آموزان بروز مى‏دهند لذا بهترین فرصت براى سر جا نشاندن این نوع دانش‏آموزان، کمک گرفتن از جمع و تغییر فرهنگ رایج است. (برخى دانش‏آموزان از دیدن صحنه‏هاى زورگویى به دیگران لذت مى‏برند. باید سعى کنید تا این گونه افراد را از یک تماشاچى به فردى معترض به رفتار قلدرانه تبدیل کنید).
به دانش‏آموزان قلدر متذکر شوید رفتارشان غیر قابل پذیرش است و راهى براى آزار افراد دیگر وجود ندارد. [البته این نوع مقابله، در حالت گروهى مؤثرتر خواهد بود.]
بسیارى از دانش‏آموزان براى بیان اعتراض خود مردد هستند؛ زیرا این کار باعث مى‏شود تا توجه افراد قلدر را به سمت فرد معترض معطوف کند. بخصوص اگر فرد معترض از سرگروههاى جمع معترضان باشد. اما شانس شما این است که حضور دیگر دانش‏آموزان در کنارتان مانع از انجام رفتار خشن یا قلدرانه در مورد شما مى‏شود و حتى لحن و بیان آنها را تغییر مى‏دهد.
حرکت جمعى شما باعث مى‏شود تا دانش‏آموزان قلدر احساس کنند پایگاه مردمى خود را براى رفتارهاى ناشایست‏شان از دست داده‏اند و حتى خود را آسیب‏پذیر مى‏یابند.
ایستادگى در برابر قلدرها، بهترین روش براى دور کردن آنها از شخص یا اشخاص هدف است. با این کار، با بیش از یک نفر روبه‏رو مى‏شوند و باید در یک زمان براى ترساندن یا آزار چند نفر اقدام کنند.
روش دیگر مقابله با این رفتار، طراحى و اجراى برنامه‏هاى ضد خشونت در مدارس با همکارى اولیا و مسئولان مدرسه است.