با هم بودن


 

با هم بودن‏

متأسفانه در خانواده‏هاى ایرانى قابلیت و توانایى‏هاى زیادى از اعضاى خانواده به طرق مختلف به هدر مى‏رود. مثلاً اگر بچه‏ها اجازه داشته باشند یا تشویق شوند که در سنین کودکى با تمام قوا در اختیار خانواده خود باشند، والدین آنان نیز کمتر به ستوه در مى‏آیند.
یکى از احساسات مطلوب و ارزشمند براى هر فردى آن است که در جامعه سودمند و مفید باشد در این صورت والدین هرگز متوجه نخواهند شد فرزندشان تا چه اندازه قابلیت‏هاى مفید بودن و خدمت به دیگران را دارد مگر اینکه به او فرصت دهند خود را نشان دهد و آنچه را قادر به انجامش است به منصه ظهور برساند. همه اعضاى خانواده اعم از مادر، پدر، دختر و پسر نیازمند مهم بودن، به حساب آمدن و همچنین احساس کمک کردن به دیگران و مفید بودن در خانواده و اجتماع است. بچه‏ها وقتى دریابند به کمک‏هایشان در خانواده احتیاج است و کمک‏هاى آنان صادقانه مورد توجه قرار گرفته، در باره‏اش به درستى و نیکى داورى مى‏شود. احساس مهم بودن و باارزش بودن را در میان خانواده خود داشته و به خود افتخار خواهند نمود. با این وجود باید توجه داشت در بسیارى از خانواده‏هاى ایرانى فرمان، فقط فرمان پدر و مادر است.
از آن سوى، در برخى خانواده‏ها پدر و مادر تصمیم‏گیرنده نبوده و تصمیم‏گیرى همیشه با فرزندان است. به بیان دیگر بسیارى از خانواده‏ها روش اقتدارگرایانه را انتخاب و به کار مى‏بندند و تعدادى دیگر از خانواده‏هاى ایرانى با رأى‏گیرى جلو مى‏آیند. هر چند تفاوت این دو سبک و شیوه زندگى بسیار زیاد است اما مهم انتخاب بهترین روش و موقعیت مناسب مى‏باشد. روشن است همه خانواده‏ها با هر سبک زندگى بالاخره به جایى مى‏رسند که متوجه مى‏شوند باید از روش‏هاى مختلف و متنوع در تعاملات خانوادگى خود سود جویند. مثلاً خانواده‏هایى که همه یا اکثر کارها را بر دوش یک نفر مى‏اندازند و به اصطلاح از او کار مى‏کشند، در نهایت به مشکل بر خواهند خورد.
تقسیم کار و تنوع در وظایف مى‏تواند از یکنواختى خسته‏کننده کارها بکاهد و صمیمیت را در میان افراد تقویت نماید؛ یا اینکه مى‏توان کارهاى سخت خانواده را با استفاده از راههاى شاد و متنوع به تفریح تبدیل کرد. در غیر این صورت نمى‏توان از مادر با آن کارهاى سنگین و یکنواخت در آشپزخانه یا پدر با آن وظایف طاقت‏فرساى کسب درآمد در بیرون از خانه انتظار داشت عبوس نبوده و در همه حال خود را شاد و خوشحال نشان دهند. بعضى دیگر از خانواده‏ها آنقدر خود و وقت خود را صرف مشاغل خانوادگى مى‏کنند که دیگر زمانى برایشان جهت لذت بردن از یکدیگر و خوش بودن در کنار هم باقى نمى‏ماند. اگر مشکل شما این است که کسب درآمد و هزینه‏هاى بالاى زندگى مانع حظ بردن از یکدیگر شده لازم است با دقت به اولویت و زمان‏بندى کارها بپردازید. هر گاه احساس مى‏کنید بیشترین وقت زندگى‏تان در خانواده به کسالت، تنش و برخوردهاى ناخوشایند مى‏گذرد، مطمئن باشید اشکالى در مناسبات خانوادگى‏تان وجود دارد. اشکالى که لازم است هر چه سریع‏تر نسبت به رفع آن اقدام کنید چرا که در این وضعیت هر عضو خانواده خود را به چشم یک مزاحم و یک موجود اضافى مى‏بیند.
گردهمایى خانواده در پایان روز فرصتى است تا آنچه را در دنیاى خارج از خانه اتفاق افتاده با یکدیگر در میان گذاشته، با یکدیگر تجدید رابطه کنیم و در نهایت برنامه‏اى مفاهمه‏آمیز را در اوقات «با هم بودن» براى هم داشته باشید.