تازه هاى پژوهش


 

تازه‏هاى پژوهش‏

باردارى‏هاى ناخواسته خطرناک هستند

نتیجه یک پژوهش علمى در کشور نشان داد حاملگى ناخواسته زنان، پیامدهاى جسمى، روانى، اجتماعى، اقتصادى و خانوادگى براى کل افراد خانواده به همراه دارد.
به دنیا آمدن فرزند ناخواسته موجب سوء رفتار در خانواده، افزایش مشکلات اقتصادى، سوء تغذیه و افزایش مشکلات جسمى، عاطفى و روانى مادران مى‏شود و سلامت مادر و کودک را به صورت جدى به خطر مى‏اندازد.
در حاملگى‏هاى ناخواسته سوء تغذیه مادران باردار افزایش مى‏یابد و زنان مراقبت کمترى از خود به عمل مى‏آورند، ضمن آنکه بى‏توجهى اطرافیان نیز بیشتر است.
کودکان حاصل از باردارى ناخواسته نیز در مقایسه با کودکان دیگر تحریک‏پذیرتر و ناآرام‏تر هستند و با وزن کمترى متولد مى‏شوند.
براساس تحقیقات دکتر «زهرا ثقفى» عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى رفسنجان، 31 درصد حاملگى‏هاى زنان کشور ناخواسته هستند و مراکز بهداشتى باید براى کنترل این پدیده تصمیمات جدى‏ترى بگیرند.

افسردگى موجب بیمارى‏هاى قلبى و عروقى مى‏شود

مطالعات محققان ایران نشان داد افسردگى یک عامل خطر مستقل براى بیمارى «ایسکمى» قلبى و «انفارکتوس میوکارد» محسوب مى‏شود.
على‏رغم شیوع بالاى افسردگى، این عارضه یا تشخیص داده نمى‏شود و یا اینکه درمان نمى‏شود. خستگى، اشکال در اشتها و خواب، خُلق افسرده، گوشه‏گیرى اجتماعى، ناامیدى، درماندگى و احساس گناه از علایم افسردگى هستند.
بیماران با افسردگى پس از انفارکتوس میوکارد در خطر بیشترى از جهت کیفیت زندگى پایین‏تر، افت عملکرد شغلى، افزایش ناتوانى، استفاده بیشتر از خدمات پزشکى، تبعیت کمتر از دستورات دارویى قلبى و تغییرات سبک زندگى هستند.
با این حساب توجه به افسردگى و درمان آن به اندازه سایر درمان‏هاى ارائه شده به بیماران قلبى حایز اهمیت است.

فشار روانى باعث بروز اختلالات گوارشى مى‏شود

براساس ارزیابى‏هاى روانى بیماران مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش در کشور، استرس‏هاى زندگى بخصوص قطع ارتباطات با نزدیکان، نقش مهمى در شروع و تشدید اختلالات دستگاه گوارشى دارد.
این اختلالات براساس محل ایجاد، به اختلالات مرى، معده و اثنى‏عشر، روده‏ها، دل‏درد عملکردى، صفراوى و انوکتال تقسیم مى‏شوند.
تنش‏ها، تیپ شخصیتى و روش‏هاى تطابقى، رفتار بیمارى، بیمارى‏هاى روانپزشکى و سابقه سوء استفاده جنسى و جسمى از جمله عواملى هستند که موجب بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش مى‏شوند.
دکتر «ناصر ابراهیمى دریانى» فوق تخصص بیمارى‏هاى گوارش و کبد و عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى تهران، طى مقاله‏اى با عنوان «ارزیابى روانى بیماران مبتلا به اختلالات عملکردى دستگاه گوارش» در سمینار «جایگاه روانپزشکى در سایر رشته‏هاى پزشکى» نظرات خود را در این ارتباط ارائه داد.

نماز و دعا باعث کاهش اضطراب مى‏شود

تحقیقات روانشناسان ایرانى نشان داد خواندن نماز و دعا به همراه شیوه تن‏آرامى مؤثرترین روش براى کاهش اضطراب است.
آنان بر این باورند در ایمان به خدا نیروى خارق‏العاده‏اى وجود دارد که نوعى قدرت معنوى به انسان دیندار مى‏بخشد و در تحمل سختى‏هاى زندگى او را کمک مى‏کند و از نگرانى، اضطراب و در نتیجه پیامدهاى زیانبارى چون افسردگى و خودکشى باز مى‏دارد.
این محققان مى‏گویند به تازگى گرایش جدیدى در میان روانشناسان و روان‏درمانگران پدید آمده تا به تأثیر عوامل فرهنگى و اجتماعى در شخصیت و نیازهاى انسان بیشتر توجه شود. این گرایش طرفدار توجه بیشتر به دین براى سلامت روان و درمان بیمارهاى روانى است.

موقعیت پایین شغلى باعث افسردگى زنان مى‏شود

پژوهشگران دانمارکى مى‏گویند موقعیت‏هاى پایین شغلى خطر بروز نشانه‏هاى افسردگى شدید را در زنان افزایش مى‏دهد.
موقعیت‏هاى پایین شغلى در خطر بروز افسردگى در مردان ظاهراً تأثیرى ندارد اما ناامنى شغلى در آنان احتمال ابتلا به افسردگى را دو برابر افزایش مى‏هد.
در بین مردان ناامنى شغلى که به صورت نگرانى‏هایى در باره بیکار شدن، انتقالى بر خلاف میل، بیکارى به خاطر ورود فناورى جدید و یا دشوارى در یافتن شغل دیگر در صورت از دست دادن کار فعلى، تعریف مى‏شود که باعث بروز افسردگى مى‏شود.
اما در زنانى که از نفوذ کمى در کار خود برخوردارند یعنى قدرت اندکى براى تنظیم روند کارى خود، دخالت در برنامه‏ریزى براى کار و یا اطلاعات در زمینه تصمیم‏هاى مؤثر در محیط کار خود دارند، احتمال بروز نشانه‏هاى افسردگى شدید بیش از دو برابر است.
همچنین خطر ابتلا به افسردگى شدید در زنانى که از حمایت اندک سرپرست خود برخوردارند به این معنى که معمولاً یا هیچ وقت مورد حمایت سرپرستان خود قرار نگرفته و تشویق نشده‏اند نیز دو برابر افزایش نشان مى‏دهد.

زنان بیشترین آسیب را از بیمارى یا مرگ افراد خانواده متحمل مى‏شوند

محققان فنلاندى مى‏گویند مرگ یا بیمارى شدید در خانواده، سلامت زنان را بسیار بیشتر از مردان به خطر مى‏اندازد.
زنان علاوه بر اینکه در چنین مواردى آسیب‏پذیرتر هستند، دیرتر از مردان نیز از تأثیرات این حوادث بهبود نسبى پیدا مى‏کنند.
زنان بیشتر نقش پرستار را ایفا مى‏کنند و به طور مستقیم به مراقبت از عضو بیمار خانواده مى‏پردازند و یا از آنها حمایت عاطفى مى‏کنند و همین امر خود موجب به خطر افتادن سلامت زنان مى‏شود.
به گفته محققان زنان بعد از مرگ یا بیمارى همسر و یا یک عضو دیگر خانواده بیشتر بیمار مى‏شوند و مرخصى استعلاجى مى‏گیرند. لذا توجه ویژه به سلامت زنان پس از حوادث ناگوار در خانواده اهمیت زیادى دارد.

زنان همسران خود را از بین مردان بچه‏دوست انتخاب مى‏کنند

دانشمندان مى‏گویند زنان مى‏توانند با کمک ضمیر ناخودآگاه خود و نگاه کردن به چهره مردان، به احساس آنها در مورد کودکان پى ببرند و از این طریق شریک زندگى خود را انتخاب کنند.
علاقه به کودک و سطح هورمون مردانه، نقش اصلى در تعیین میزان جذابیت مردان از نظر زنان دارد. علاقه مردان به کودکان مى‏تواند حتى پس از در نظر گرفتن جذابیت ظاهرى آنها، جذابیت آنان را براى ازدواج تعیین کند.
طى یک آزمایش از چندین مرد انگلیسى خواسته شد که از بین تصویر یک کودک یا بزرگسال یکى را انتخاب و میزان علاقه خود را مشخص کنند. سپس عکس این مردان به چندین دختر نشان داده شده و از آنها در مورد بچه‏دوستى، مردانگى، جذابیت ظاهرى و امکان انتخاب آن مردان براى ازدواج سؤال شد. نتایج نشان داد دختران تصاویر مردانى را که به عکس بچه علاقه نشان داده بودند، انتخاب کردند.

شرایط شغلى مادران احتمال تولد نوزادان کم‏وزن را افزایش مى‏دهد

داشتن برنامه کارى نامنظم یا نوبت کارى، عامل مهمى در افزایش خطر تولد نوزادانى با وزن کم مى‏باشد.
جثه چنین نوزادانى با سن جنینى آنها مطابقت ندارد و کوچک‏تر است. معمولاً وزن این نوزادان در هنگام تولد بسیار کمتر از حد طبیعى است و برخى مشکلات مانند پایین بودن سطح اکسیژن و قند خون به هنگام تولد سلامت آنها را تهدید مى‏کند.
علاوه بر برنامه کارى نامنظم، شب‏کارى، ایستادن، برداشتن بار، سر و صدا و فشار روانى زیاد و حمایت اجتماعى کم، خطر تولد نوزادان کم‏وزن را افزایش مى‏دهد.
اشتغال در کارى سالم‏تر و یا دست کشیدن از کار قبل از هفته بیست و چهارم باردارى باعث برطرف شدن خطر تولد نوزادان کم‏وزن مى‏شود.

شخصیت پدران، آینده شغلى فرزندان را مى‏سازد

یک روانشناس آمریکایى معتقد است علت موفقیت یا شکست افراد در محیطهاى شغلى را مى‏توان در نوع شخصیت پدران آنها جستجو کرد.
وى پدران را به بسیار موفق، بمب ساعتى، منفعل، غایب و دلسوز تقسیم‏بندى مى‏کند که هر کدام تأثیر نیرومندى بر آینده شغلى فرزندان دختر و پسر دارد.
فرزندان پدران بمب ساعتى که به طور مثال ناگهان از کوره در مى‏روند، یاد مى‏گیرند چگونه به افکار و روحیات مردم پى ببرند و در انجام کارهایى مثل مدیریت کارگزینى یا مذاکره کردن موفق باشند.
از آنجایى که شخصیت پدر مى‏تواند بر نحوه رفتار فرزندان با دیگران در محل کار تأثیر بگذارد، سبب مى‏شود فرزندان یا به ریاست برسند و تمام انرژى خود را صرف کار کنند، شهامت کارآفرینى داشته باشند و یا اینکه نگرانى بسیارى در مورد شغل خود داشته باشند.
حتى پدران غایب مى‏توانند با ایجاد احساس عدم پذیرش و رهاشدگى، بر آینده شغلى فرزندان خود تأثیر بگذارند. کودکان این پدران احتمال دارد بسیار موفق شوند یا آنکه به خاطر خشمى که نسبت به بالادستان و سرپرستان خود پیدا مى‏کنند، کار کردن در مشاغل آزاد را بپذیرند.
به گفته این روانشناس تحقیقات بسیارى نشان داده تجربه زندگى خانوادگى و تجربه والدین نه تنها بر شخصیت کودکان تأثیر مى‏گذارد بلکه شخصیت شغلى آنان را به عنوان رهبر و پیرو، تحت تأثیر قرار مى‏دهد.

تیرگى پوست زنان با سرطان سینه ارتباط دارد

تحقیقات نشان داده زنانى که رنگ پوست‏شان تیره‏تر است دو برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.
جدیدترین تحقیقات حاکى از مستعد بودن زنانى با پوست تیره براى ابتلا به سرطان سینه است. این زنان اغلب در سنین قبل از 50 سالگى دچار این عارضه مى‏شوند. البته متخصصان معتقدند که این کشف موجب مى‏شود آنان به دلیل پیش‏بینى این وضع زودتر مورد معاینات دقیق قرار گیرند و در صورت بروز علایم در مراحل اولیه بیمارى تحت درمان باشند. اما این بدان معنا نیست که خانم‏هایى که پوست تیره‏ترى دارند حتماً در معرض خطر هستند و باید نگران باشند.

درد ناشى از رشد اندام‏ها از شایع‏ترین دردهاى کودکان است‏

یکى از شایع‏ترین دردهاى کودکان، درد ناشى از رشد اندام‏ها، معروف به «درد رشد» است.
«درد رشد» حداقل سه ماه طول مى‏کشد و غالباً در اندام تحتانى و موقع شب رخ مى‏دهد. این نوع دردها بدون درمان خاصى خود به خود برطرف مى‏شوند.
در بیشتر موارد محل درد رشد، اندام تحتانى با فراوانى 98 درصد است. این درد در اغلب موارد هنگام شب رخ داده و با فرا رسیدن صبح، رفع مى‏شود و هیچ گونه علایم موضعى شامل گرمى، قرمزى، تورم و علایم نظام‏مند ندارد.

هورمون پیوند، اختلاف میان زوجین را کاهش مى‏دهد

یک پژوهش جدید روى 50 زن و شوهر نشان مى‏دهد که استفاده از اسپرى بینى براى تلقیح هورمون «اوکسى‏توسین» - که به هورمون «پیوند» معروف است - مى‏تواند استرس را حین بحث‏هاى خانوادگى کاهش دهد. نتایج این تحقیق نشان داد زوج‏هایى که «اوکسى توسین» دریافت کرده بودند پس از یک بحث خانوادگى، میزان کمترى هورمون‏هاى استرس زا نسبت به گروه شاهد در خون خود داشتند.

روباتى با توانایى نشستن ساخته شد

گروهى از محققان ژاپنى به تازگى موفق به ساخت روباتى شبیه انسان شدند که مى‏تواند بنشیند و همانند انسان روى یک پا بایستد. این روبات کوچک موسوم به «2mchoromet )-( HRP» 35 سانتى‏متر قد و یک و نیم کیلوگرم وزن دارد. این روبات تا پاییز سال جارى با هدف مطالعه و تحقیقات به بازار خواهد آمد. حرکت‏هاى این روبات کوچک توسط برنامه‏هاى کامپیوترى کنترل مى‏شود و براى ایجاد تغییرات در حرکت‏هاى این روبات مى‏توان نرم‏افزارهاى جدیدى را جایگزین کرد.

ماساژدرمانى بهترین راه کنترل درد است‏

بررسى‏ها نشان مى‏دهد ماساژدرمانى در رفع بسیارى از دردها تأثیر دارد. تحقیقات نشان داده است که ماساژدرمانى مى‏تواند براى درمان کمردردهاى مزمن بسیار مؤثرتر از سایر روش‏هاى درمانى در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردردهاى شدید پس از ضربه‏هاى روحى تکان‏دهنده مؤثرتر از روش‏هاى درمانى رایج است. ماساژ دادن، مغز را به تولید «آندروفین» تحریک مى‏کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها براى مقابله مؤثر با درد افزایش مى‏دهد.

عمده‏ترین دلایل بروز استرس، درآمد پایین افراد است‏

محققان مى‏گویند یکى از عمده‏ترین دلایل بروز استرس در جوامع انسانى، درآمد پایین افراد است.
محققان پس از بررسى سه هورمون مسبب استرس یعنى «اپى‏نفرین»، «نوراپى‏نفرین» و «کورتیزول» در چندین فرد بالغ داراى درآمد سالانه بین دو هزار و 500 دلار تا 162 هزار و 500 دلار به این نتیجه رسیدند که هر چه وضعیت اقتصادى فرد ضعیف‏تر باشد، سطوح سه هورمون در خون وى بالاتر است. همچنین مشاهده شد درآمد پایین‏تر رابطه مستقیمى با استعمال مقادیر فراوان سیگار، عدم صرف صبحانه کافى و ارتباطات ضعیف اجتماعى دارد.
محققان مى‏گویند عضویت افراد در گروههاى حمایتى موجود در اجتماع مى‏تواند تا حدى از استرس افراد بکاهد اما این راهکار تأثیر دائمى ندارد و نمى‏توان از آن به عنوان درمان استرس رو به افزایش اشخاص استفاده کرد.

رابطه شرایط جوّى با حملات میگرن‏

نتایج تحقیقات نشان مى‏دهد شرایط جوّى و آب و هوا، مى‏توانند از عوامل تشدیدکننده میگرن باشند.
در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که بیش از نیمى از بیماران مبتلا به میگرن تحت تأثیر شرایط آب و هوا قرار دارند. برخى افراد مبتلا به میگرن نسبت به تغییرات دما و رطوبت و برخى نسبت به تغییرات فشار هوا حساس هستند؛ لذا مى‏توانند با توجه به پیش‏بینى‏هاى هواشناسى، از شروع حمله میگرن پیشگیرى کنند.
سایر مطالعات نیز تغییرات آب و هوا را مانند عواملى چون مصرف کافئین و یا تغییرات الگوى خواب، جزو عوامل تشدیدکننده میگرن به شمار مى‏آورند.

خوددارى از پخت طولانى غذا براى بیماران دیابتى‏

شیوه پخت غذا براى دیابتى‏ها در وضع بیمارى آنها مؤثر است.
محققان دریافته‏اند که پخت غذا با درجه حرارت کم و در زمان کوتاه مانند شیوه آب‏پز، ابتلا به عوارض قلبى را در مبتلایان به دیابت کاهش مى‏دهد. به عقیده پژوهشگران پخت طولانى‏مدت مواد غذایى حاوى قند، پروتئین و چربى سبب شکل‏گیرى مواد سمى در غذا و بروز مشکلات عروقى در مبتلایان به دیابت مى‏شود.

سردردهاى میگرنى با خوب خوابیدن کاهش مى‏یابد

مطالعات نشان مى‏دهد که خواب خوب مى‏تواند از شدت سردردهاى میگرنى بکاهد.
زنانى که عادات خواب خود را بهبود مى‏دهند تعداد دفعات سردردهاى آنها تا 20 درصد و شدت درد نیز تا 40 درصد کاهش مى‏یابد. افراد مبتلا به میگرن اعتراض مى‏کنند که سردردهاى آنها بر روى خواب‏شان تأثیر مى‏گذارد اما احتمالاً این تأثیر به شکل دیگرى است به طورى که سردردهاى میگرنى به این دلیل بروز مى‏کند که فرد خواب کافى و خوب ندارد.