صدمات ورزشى چیست و چه باید کرد

نویسنده


 

صدمات ورزشى چیست و چه باید کرد؟

ترجمه: شهرام آبابایى‏
منبع: Kids health. Com

آیا تاکنون به صدمات ناشى از ورزش فکر کرده‏اید؟ تا به حال ورزشکار معروفى را دیده‏اید که در اوج افتخار و آمادگى جسمانى به دلیل صدمات ورزشى خانه‏نشین شده و یا مجبور به کناره‏گیرى از ورزش شده باشد؟
اگر از هر یک از آنها بپرسید که صدمات ورزشى چیست؟ به شما پاسخ خواهند داد که «بخشى از ورزش است». بخشى جداناپذیر از ورزش که در حالت حرفه‏اى جدى‏تر، شدیدتر و بیشتر بروز مى‏کند. اما شما به عنوان یک نوجوان باید نگران این نوع صدمات باشید و به آن، به چشم یکى از قوانین ورزشى نگریست. اما این قوانین تنها شما را از صدمات جدى مصون مى‏دارد. اولین قانون و مهم‏ترین آن این است که: بهترین روش برخورد با صدمات ورزشى، جلوگیرى از بروز آنهاست. جلوگیرى از این نوع آسیب‏ها شامل دانستن قواعد و اصول بازى، استفاده از ادوات و تجهیزات مناسب و انجام بازى سالم است.
اگر چه با هم‏تیمى‏هاى خود تمرین مى‏کنید و در یک زمین سالم بازى سالمى ارائه مى‏دهید ولى باز هم از آسیب‏ها و صدمات در امان نیستید. نگران نباشید؛ دنیا که به آخر نرسیده است! فقط وارد مراحل ترمیم و درمان خواهید شد. این نوشته به این مراحل مى‏پردازد و روش‏هاى برخورد با آسیب‏هاى ناشى از ورزش را بیان مى‏کند.

آسیب‏هاى ورزشى چیستند؟

حتماً شما دوستان زیادى دارید که ورزش مى‏کنند. چه در یک تیم و چه به صورت انفرادى. احتمالاً شما نیز ورزشکارید و شاید به ژیمناستیک یا اسکیت‏سوارى بپردازید و از خود مطمئن هستید که از خطرات ناشى از ورزشى را که به آن مى‏پردازید آگاهید. زمین خوردن، شکستن دست یا پا. اما این تمام ماجرا نیست و صدمات دیگرى نیز ممکن است رخ دهند که شما از آن بى‏اطلاعید.
صدمات ورزشى آسیب‏هایى هستند که به طور معمول در هنگام انجام تمرین در تیم‏هاى ورزشى، در مسابقات، جلسات تمرین و یا فعالیت‏هاى تناسب اندام بروز مى‏کنند. این نوع صدمات به دلایل گوناگونى همچون تمرین غیر اصولى، کفش نامناسب و ادوات غیر تخصصى و رشد سریع در دوران بلوغ و خلاف الگوى رشد، در یک نوجوان ظاهر مى‏شود.
صدمات ورزشى به دو دسته عمومى تقسیم مى‏شوند. دسته اول، صدمات خارجى حاد )Acute Traumatic( هستند. این دسته از صدمات به دلیل ضربه ناشى از وارد آمدن نیروى مخالف ایجاد مى‏شوند. صدمات خارجى حاد شامل موارد ذیل است:
- شکستگى: تَرَک استخوان و یا خرد شدن یک استخوان.
- کبودى و کوفتگى: که از نظر پزشکى آزردگى نسج بدون پارگى پوست )Contusion(نامیده مى‏شود و ناشى از ضربه مستقیم است که تورم و خونریزى در ماهیچه‏ها و دیگر بافت‏هاى بدن را باعث مى‏شود.
- کشیدگى: هر نوع کشش یا پارگى ماهیچه و تاندون (تاندون بخش انتهایى ماهیچه و متصل به استخوان است).
- پیچیدگى: کشیدگى یا پارگى رباطها؛ رباطها دسته‏اى از الیاف فیبرند که استخوان‏ها و غضروف‏ها را به هم پیوند داده و موجب استحکام مفاصل مى‏گردند.

- خراشیدگى؛

- زخم ناشى از پارگى: پارگى پوست که معمولاً عمیق است و نیاز به بخیه زدن دارد.
گروه دوم صدمات ورزشى، صدمات ناشى از استفاده بیش از حد یا مزمن هستند. این نوع صدمات در طول پاره‏اى از زمان بروز مى‏کنند و معمولاً نتیجه تکرار تمرینات مثل دویدن، ضربات در تنیس یا زدن ضربه سرویس در والیبال و تنیس است و شامل موارد زیر است:
- شکستگى ناشى از فشار: شکستگى‏هاى ریز در سطح استخوان که بر اثر تکرار بیش از حد حرکات مثل پریدن بازیکنان بسکتبال به وجود مى‏آید.

- التهاب تاندون ناشى از کشش مداوم؛

- التهاب کیسه زلالى: التهاب کیسه زلالى واقع در شانه، ساعد و زانو.
اغلب صدمات ناشى از حرکات تکرارى، اهمیت کمترى نسبت به صدمات خارجى حاد دارند. ممکن است تشویق شوید که درد مچ دست یا سوزش و التهاب زانوهایتان را نادیده بگیرید اما هیچ گاه فراموش نکنید که صدمات غیر جدى به معنى اهمیت کم آنها و یا از بین رفتن و محو شدن آنها نیست. اگر هر نوع صدمه‏اى را بدون درمان رها کنید - به ویژه صدمات حاد خارجى - به احتمال زیاد و به مرور زمان، حادتر خواهد شد.

صدمات ورزشى و اعضاى بدن‏

احتمالاً شما نیز از آن دسته آدم‏هایى هستید که تصور مى‏کنند در هنگام ورزش و بازى تنها دست و پا و پشت صدمه خواهند دید. اما باید این را بدانید که هر عضوى از اعضا مى‏تواند مصدوم شود. صورت، گردن، سر، اندام‏هاى جنسى، دست‏ها و پاها.

صدمات ناحیه سر و گردن‏

صدمات ناحیه سر شامل ضربه مغزى، کوفتگى و کبودى، شکستگى و لخته شدن خون است. ضربه مغزى، ناشى از وارد آمدن شوک یا تکان شدید بر ناحیه سر است که باعث توقف فعالیت مغز یا وارد شدن شوک به مغز مى‏شود. اگر شدت ضربه زیاد باشد یا ضربه مکرر وارد شود، ضربه مغزى مى‏تواند باعث آسیب‏دیدگى جدى مغز شود. خوشبختانه این عارضه در بین نوجوانان زیاد شایع نیست.
هماتوم، لخته یا تجمع خون در بین لایه‏هاى بافت پوشاننده مغز یا بافت‏هاى داخلى مغز است. تمامى صدمات بیان شده مى‏توانند ناشى از ضربات وارد بر ناحیه سر به دلیل سقوط، شوک‏هاى شدید ناشى از تکان، ضربه به سر یا شکستگى و یا جابجایى مهره‏هاى گردن باشد.
جابجایى و شکستگى مهره‏هاى گردن صدمه وارد شده بر گردن به دلیل حرکت خشک و ناگهانى سر است. همواره استفاده از کلاه ایمنى در ورزش‏هایى که احتمال برخورد فیزیکى در آنها زیاد است و یا هنگام انجام فعالیت‏هایى مانند دوچرخه‏سوارى و اسکیت‏سوارى مى‏تواند به جلوگیرى از بروز صدمات ناحیه سر کمک نماید.
صدمات ناحیه گردن اغلب خطرناک‏ترند. این نوع صدمات مى‏توانند ناشى از ضربات ناگهانى در ورزش‏هایى همچون کوهنوردى، اسکى، اسب‏سوارى، ژیمناستیک، رانندگى، راگبى، جودو و یا مشت‏زنى باشند.
صدمات ناحیه گردن شامل کشیدگى، ترک‏خوردگى یا شکستگى، کوفتگى و پیچ‏خوردگى است.
اغلب صدمات این ناحیه به دلیل ورود فشار به سر یا گردن به صورت ناگهانى و ناشى از سقوط یا ضربه است. گردن شما مى‏تواند در یک چشم به هم زدن مصدوم شود. کشیدگى شدید در این قسمت باعث افزایش درد گردن (برخى مواقع در یک طرف گردن) مى‏شود. در پاره‏اى مواقع گردش گردن در یک مسیر معین، باعث بروز دردهاى کم‏اهمیت مى‏شود.
اگر صدمه جدى است و احتمال صدمه دیدن گردن وجود دارد، بسیار مهم است که فرد صدمه‏دیده را در وضعیت ثابت قرار داده و سر وى تا رسیدن نیروهاى اورژانس مستقیم نگاه داشته شود. اگر شخص مصدوم بر روى زمین دراز کشیده است، براى حرکت دادن او هیچ اقدامى نکنید. هرگز شخصى را که احتمال صدمه‏دیدگى گردن در او زیاد است را حرکت ندهید. حرکت گردن مصدوم مى‏تواند منجر به فلج شدن دایم و یا حتى مرگ شود.
هنگام بروز این گونه صدمات چه باید کرد؟ صدمات جدى سر و گردن عموماً در ورزش‏هایى که برخورد در آنها وجود دارد (مثل فوتبال و راگبى) و یا ورزش‏هایى که بالقوه با سقوط عجین هستند (مثل سوارکارى) شایع است.

صدمات ناحیه پا

صدمات پا شامل کشیدگى رباط، ترک‏خوردگى، کوفتگى پاشنه و التهاب کیسه زلالى است. [کیسه زلالى، کیسه‏اى است که در زیر محل اتصال عضله خیاط ران و عضله نزدیک‏کننده بزرگ قرار دارد]. به دلیل اینکه تمام وزن شما بر روى پاها قرار دارد و مرتباً فشار زیادى بر آنها وارد مى‏شود، لذا شرایط مساعد مصدومیت را دارند. دلیل دیگر اینکه، برخى نوجوانان که از مصدومیت‏هاى پا رنج مى‏برند، داراى تفاوت‏ها و مشکلاتى در ناحیه پا هستند. مثلاً برخى داراى کف پاى صاف یا پاهایى با قوس زیاد هستند.
این مشکلات دلیلى براى اجتناب از ورزش نیست اما تدابیرى همچون استفاده از کفش‏هاى مخصوص باید در نظر گرفته شود.

صدمات اندام جنسى‏

هنگام بروز این گونه صدمات، مردان معمولاً بیش از زنان دچار صدمات مى‏شوند. مردان باید همیشه از پوشش محافظ ورزشى و در برخى ورزش‏ها از CUP (محافظ استفاده شده در ورزش‏هاى رزمى) استفاده کنند تا اندام تناسلى خویش را از صدمات محافظت نمایند.
صدمات وارده به رحم و تخمدان به ندرت رخ مى‏دهند، اما صدمات ناحیه سینه از عمده مشکلات شایع در بین دختران نوجوان است. همزمان با رشد سینه که اغلب با درد همراه است، ضربه‏اى ناچیز مانند ضربه آرنج مى‏تواند رنج‏آور باشد. دختران نیز مى‏بایست در هنگام ورزش یا تمرین از پوشش‏هاى ورزشى مناسب سینه استفاده کنند.

صدمات ناحیه پشت‏

این دسته از صدمات که شامل پیچ‏خوردگى، ترک‏خوردگى، کوفتگى و کشیدگى هستند، به دلیل پیچیدگى و یا فشار ماهیچه‏هاى پشت ناشى از خم‏شدگى یا جابجایى و بلند کردن اجسام بروز مى‏کنند. این گونه صدمات اغلب در خلال انجام ورزش‏هایى مثل فوتبال، هاکى، وزنه‏بردارى، اسکیت، ژیمناستیک و بسکتبال رخ مى‏دهند.

صدمات ناحیه دست‏

صدمات ناحیه دست شامل ترک‏خوردگى، دررفتگى و پیچیدگى است و اغلب در ورزش‏هایى که برخورد فیزیکى در آنها زیاد است (مثل فوتبال و هاکى) رخ مى‏دهند. این گونه صدمات ناشى از سقوط و وارد شدن نیرو به دست و انگشتان و تاشدگى آنها، فشار شدید به دست و یا ضربه مستقیم به دست است.

محافظت در برابر صدمات ورزشى‏

اگر درد شما به تدریج و در حین فعالیت افزایش یابد و باعث لنگیدن یا عدم توانایى در انجام برخى حرکات شود، به سرعت باید به یک دکتر مراجعه کنید.
شما باید مراقب چه نوع دردهایى باشید؟ هر نوع صدمه‏اى که منجر به تورم، کرختى، درد شدید، التهاب، گرفتگى عضلات یا عدم انعطاف شود باید جدى گرفته شود.
شما باید تفاوت بین دردهاى مقطعى و مزمن را بدانید. براى مثال، براى درد شانه نیازى به مراجعه به پزشک نیست ولى اگر میزان درد به وضعیت وخیم نزدیک شود و یا اگر براى یک هفته یا بیشتر باقى بماند، باید از پزشک معالج خود وقت ملاقات بگیرید.
مهم‏ترین کارى که لازم است در زمان مصدومیت یا احتمال مصدومیت انجام دهید، توقف ورزش یا فعالیت منجر به آن مصدومیت و مراجعه به پزشک است. براى صدمات شدید و پیچیده بهتر است به پزشک متخصص در مصدومیت‏هاى ورزشى مراجعه شود. پزشک با استفاده از آزمایشات پزشکى و ابزار تشخیص مثل «اشعه‏ایکس» و «ام‏آرآى»، میزان مصدومیت را مشخص مى‏کند. «ام‏آرآى» به پزشک اجازه مى‏دهد تا نسبت به روش‏هایى همچون «سى‏تى‏اسکن» و «اشعه‏ایکس»، بافت‏هاى نرم اندام را نیز دقیق‏تر بررسى کند.
زمانى که پزشک از وسعت مصدومیت آگاه شد، روش‏هاى درمانى همچون استراحت و سرد کردن را جهت کاهش تورم و درد آغاز مى‏کند و داروهاى مسکن و ضد التهاب مثل ایبوبروفن را تجویز مى‏کند. استفاده از آتل، گچ و جراحى نیز ممکن است بسته به نوع مصدومیت به عنوان راه حل برگزیده شوند.
پس از این، احتمال اتفاق افتادن سه چیز وجود دارد. ممکن است پزشک شما پیشنهاد کند که تا زمان التیام از بازى یا ورزش پرهیز کنید و یا هنگام بازى از وسایل محافظ مثل زانوبند یا مچ‏بند استفاده کنید و یا اینکه تن به روش‏هاى توان‏بخشى (فیزیوتراپى) دهید. اگر در معرض خطر مصدومیت دیگرى قرار داشته باشید و یا در هنگام درمان احتمال حاد شدن مصدومیت وجود داشته باشد، پزشکان طب ورزشى به شما اجازه ورزش یا بازى نخواهند داد.

چه زمانى آماده خواهید شد؟

اگر پزشک معالج شما از شما خواسته است که ورزش را متوقف کنید، اولین سؤالى که به ذهن شما خطور خواهد کرد این است که «چه زمانى مى‏توانم مجدداً ورزش کنم؟» این موضوع به مشخصه‏هاى مصدومیت شما بستگى دارد لذا در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. کارهاى زیادى مى‏توانید انجام دهید تا در هنگام مصدومیت روى فرم بمانید، اما حتماً آنها را با پزشک معالج در میان بگذارید. این فعالیت‏ها شامل استفاده از دوچرخه ثابت، شنا، آب‏درمانى و قایق ثابت است. البته برنامه توان‏بخشى شما، نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. توان‏بخشى فرآیندى است که شما را به فرم اصلى بازگردانده و مجدداً براى فعالیت آماده مى‏کند. توان‏بخشى مى‏تواند بخشى از برنامه معالجه باشد و شامل ورزش، درمان دستى به وسیله فیزیوتراپ و استفاده از فن‏آورى‏هایى همچون تجهیزات ماوراء صوت است. تجهیزات ماوراء صوت جهت گرم نمودن موضع مورد نظر استفاده مى‏شود. این گرما در کاهش درد، کمک به درمان و افزایش میزان تحرک مؤثر است.

با اطمینان ورزش کنید

براى اجتناب و دورى از صدمات چه باید کرد؟ استفاده از ابزار حفاظتى مثل کلاه مخصوص براى ورزش‏هاى خاص راهکار مناسبى است. زمانى که به صحنه ورزشى باز مى‏گردید، احتمالاً به ابزار حفاظتى جدیدى مثل کفش‏هاى مخصوص، نوارهاى طبى (مثل زانوبند براى محافظت بیشتر)، زانوبند و آرنج‏بند و محافظ دندان نیاز خواهید داشت. این تجهیزات به حمایت و حفاظت بخش‏هاى مختلف بدن در برابر کشیدگى، ضربات مستقیم و احتمال صدمات مجدد کمک مى‏کنند.
براى جلوگیرى از تکرار مصدومیت از گرم شدن بدن پیش از تمرین و بازى مطمئن شوید. به خاطر بسپارید که این کار را به آرامى انجام دهید خصوصاً زمانى که به تازگى به میدان ورزش بازگشته‏اید تا به تدریج به سطح آمادگى پیش از مصدومیت برسید.
همچنین محدودیت‏هاى خود را بیابید و بشناسید. اگر عضو سابقاً آسیب‏دیده، باعث رنجش و ناراحتى شد فوراً فعالیت خود را متوقف کرده و به استراحت بپردازید. در صورت باقى ماندن درد، بدون هیچ درنگى از فوریت‏هاى پزشکى کمک بخواهید زیرا بدن شما در حال اخطار دادن به شماست!
و حرف آخر اینکه، ورزش کنید اما با اطمینان. سعى کنید از تجربیات درس بگیرید و آنچه را که نیاز است تا به شما در جلوگیرى از مصدومیت دوباره یارى برساند را به کار بندید.