کتابخانه پیام زن


 

کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث (جلد اول و دوم)

محمدى رى‏شهرى با همکارى سیدرسول موسوى‏
مترجم: حمیدرضا شیخى‏
ناشر: دارالحدیث‏
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: ج اول 476 صفحه، ج دوم 436 صفحه‏
قیمت: دوره 60000 ریال‏
دنیا و آخرت، دو موضوع بنیادین در حوزه معارف مرتبط با جهان‏شناسى، انسان‏شناسى و دین‏شناسى‏اند و جهت‏گیرى‏هاى انسان در زمینه‏هاى گوناگون اعتقادى، فرهنگى، اقتصادى و سیاسى، ارتباط نزدیکى با چگونگى نگاه او به دنیا و آخرت دارند.
کتاب دنیا و آخرت از نگاه قرآن و حدیث، مجموعه رهنمودهاى قرآن و احادیث در این زمینه را با نظمى نو، در چهار بخش سامان داده است.
بخش یکم، در باره تبیین حقیقت دنیا و ویژگى‏هاى آن. بخش دوم، به تعریف دنیاى نکوهیده و ویژگى‏هاى آن و ارزیابى آن و بیم دادن از آن پرداخته است. بخش سوم، معناى زهد در دنیا و آثار و برکات آن را بیان مى‏کند. بخش چهارم در باره تبیین حقیقت آخرت و زندگى پس از مرگ و ویژگى‏هاى آن است.

تفسیر راهنما، روشى نو در ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن (ج اول و دوم و سوم)

اکبر هاشمى رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: چهارم / 1385
قیمت: ج اول 55000 ریال، ج دوم 48000 ریال، ج سوم 44000 ریال‏
این کتاب از دستاوردهاى پژوهشى قرآن‏شناس فرزانه و اندیشمند حضرت آیت‏اللَّه هاشمى رفسنجانى و گروهى از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم است. نوآورى‏هاى علمى، شیوه ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن به همراه فهرستى جامع از تمامى آنها و اتخاذ روشى جدید در تفسیر و آموزش قرآن این اثر را در مقایسه با دیگر تفاسیر ممتاز و بى‏بدیل ساخته است.

دائرةالمعارف قرآن کریم (ج سوم)

مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 680 صفحه‏
قیمت: 60000 ریال‏
مرکز فرهنگ و معارف قرآن که نزدیک به دو دهه فعالیت قرآنى دارد با بهره‏گیرى از تجربیات و پژوهش‏هاى انجام شده و با استفاده از دانشوران قرآنى براى نخستین بار در جهان اسلام به تألیف دائرةالمعارف قرآن کریم اقدام کرده است. هدف اصلى این دائرةالمعارف، ارائه و آسان‏یاب کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنى است. به گونه‏اى که اهل تحقیق را به مثابه منبعى مادر و ماندگار از منابع فرعى بى‏نیاز کند.

فرهنگ قرآن (ج هفتم)

اکبر هاشمى رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 540 صفحه‏
قیمت: 52000 ریال‏
«فرهنگ قرآن» معجم معنایى معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه‏اى نو و بى‏نظیر و به صورت الفبایى - موضوعى سامان یافته است. این کتاب حاوى هزاران موضوع قرآنى است که علاوه بر نقش اطلاع‏رسانى در زمینه معارف قرآن، خود نوعى تفسیر موضوعى است.

خانواده در قرآن‏

احمد بهشتى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 416 صفحه‏
قیمت: 35000 ریال‏
خانواده، سنگ بناى اجتماع است و اگر خانواده‏ها سالم و متعالى و استوار باشند، مى‏توان به داشتن جامعه‏اى سالم و متعالى و استوار امیدوار بود.
این کتاب، براى تبیین ابعاد مختلف خانواده از نظرگاه قرآن به نگارش در آمده و مباحثى چون: تشکیل و تثبیت خانواده، مسئله مهریه، اختلافات خانوادگى، ازدواج موقت مشکل بیوگى را مورد مطالعه و بررسى قرار مى‏دهد.

شهود و شناخت، ترجمه و شرح صحیفه سجادیه (ج سوم)

حسن ممدوحى کرمانشاهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 540 صفحه‏
قیمت: 50000 ریال‏
صحیفه سجادیه، زبور آل محمد(ص) و انجیل اهل بیت و میراث سترگ حضرت امام زین‏العابدین(ع) است که منظومه اندیشه اسلامى را در قالب دعا، ترسیم مى‏کند. بر این کتاب تا کنون شرح‏هاى مختلفى نوشته شده که هر کدام از جنبه‏اى قابل استفاده‏اند. اما این اثر که در چهار جلد سامان یافته، هر یک از دعاهاى موجود در صحیفه سجادیه را به طور جداگانه، به تناسب موضوعات، تقطیع کرده و پس از اعراب‏گذارى دقیق، ترجمه فارسى روانى از آن ارائه داده است.
علاوه بر اینها، نکته مهم در این شرح آن است که واژگان مشکل هر دعا را به دقت، معنا کرده سپس شرح مفصلى از مطالب و موضوعات ارائه مى‏دهد.

الهیات در نهج‏البلاغه‏

لطف‏اللَّه صافى گلپایگانى‏
تهیه: بنیاد بین‏المللى نهج‏البلاغه‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 472 صفحه‏
قیمت: 45000 ریال‏
یکى از جنبه‏هاى عمیق و پر نکته کتاب نهج‏البلاغه، بى‏تردید «الهیاتِ» آن است که همه خردورزان را به شگفتى وا داشته است.
این اثر با نام «الهیات در نهج‏البلاغه» گوشه‏اى از معارف ناب دینىِ شیعه را در باره خداشناسى با این سرفصل‏ها ارائه مى‏دهد: ادله اثبات وجود خدا، جنبه‏هاى مختلف توحید، ادله توحید ذاتى، توحید صفاتى و افعالى، صفات ثبوتى، علم خدا، قدرت خدا، صفات سلبى، عدل الهى، سننِ تکوینى الهى و عنایت الهى به هدایت انسان‏ها.

جلوه‏هاى رفتارى حضرت زهرا(س)

عذرا انصارى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: یازدهم / 1385
تعداد صفحه: 192 صفحه‏
قیمت: 15000 ریال‏
حضرت زهرا(س) بزرگ‏بانویى است که به تعبیر امام (رضوان‏اللَّه علیه) در حجره‏اى کوچک و خانه‏اى محقر انسان‏هایى را تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوى افلاک و از عالم ملک تا آن سوى ملکوت اعلا مى‏درخشید.
آنچه در این کتاب، طى چند بخش و با عنوان «جلوه‏هاى رفتارى حضرت زهرا» آمده، شرحى کوتاه بر جلوه‏هایى از زندگى عملى آن حضرت(ع) است که مى‏تواند درس‏هاى فراوانى را در بر داشته باشد.

مقامات حضرت فاطمه(س) در کتاب و سنت‏

احمد خوانسارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 200 صفحه‏
در میان بانوان جهان، حضرت فاطمه(ع) مقامات ممتازى دارد: وى دختر پیامبر(ص) و نیز «ام‏ابیها» مادرِ یازده امام، حجت خدا بر ائمه و انبیا، معیار امامت، رضایت و رنجش او، ملاکِ خشنودى و غضب خداست و در یک کلام کوثر و چشمه همه نیکى‏هاست و شجره طیبه‏اى است که به اذنِ خدا تا واپسین لحظه‏هاى هستى در حال ثمردهى است.
این مقامات از او شخصیتى پدید آورده که الگوى همه مردمان، به ویژه زنان در همه روزگاران است. در این اثر با گوشه‏اى از این ویژگى‏ها و مقامات آشنا مى‏شویم.

سیماى انسان کامل در قرآن (تفسیر سوره فرقان)

جعفر سبحانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: نهم / 1385
تعداد صفحه: 391 صفحه‏
قیمت: 27500 ریال‏
قرآن، کلام خدا و مصباح هدایت است که عنایت به آن و عمل به آموزه‏هاى آن، آدمى را به بهشت عبودیت و فلاح رهنمون مى‏کند.
تفسیر و تبیین آیات قرآن، رویکردى است بدین سوى، تا بندگان به معرفت آیات الهى واصل شوند و طریق عبودیت پیش گیرند.
«سیماى انسان کامل در قرآن» دفترى است در تفسیر سوره فرقان که به بیان خلقت انسان، پرستش خالق، نشانه‏هاى بندگان خدا و ... پرداخته است.

مربى نمونه (تفسیر سوره لقمان)

جعفر سبحانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: نهم / 1385
تعداد صفحه: 272 صفحه‏
قیمت: 16500 ریال‏
دانشمندان به خوبى دریافته‏اند که زیربناى زندگى در دوران کودکى پى‏ریزى مى‏شود و سعادت و شقاوت ادوار مختلف زندگى، در گرو طرز تربیت دوران کودکى است.
یکى از مربیان نمونه، حضرت لقمان(ع) است. اندرزهایى که لقمان به فرزند خود و قرآن مجید آنها را به عنوان برنامه تربیتى در این سوره آورده است، همگى براساس ایجاد شخصیت در فرزند استوار است.
این کتاب در 23 فصل، تفسیرى بر سوره لقمان است. در این کتاب، مباحثى مانند «نشانه‏هاى نیکوکاران» و «انحراف در دستگاه رهبرى» و «یک اعجاز علمى قرآن» مورد بحث قرار گرفته است.

چالش‏هاى فکرى نظریه ولایت فقیه‏

مصطفى جعفرپیشه‏فرد
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 191 صفحه‏
قیمت: 17500 ریال‏
تبیین ولایت فقیه، به عنوان تنها نظریه رایج و فراگیر فقه شیعه در باب دولت، نیازمند پاسخ به پرسش‏ها و شبهات متعددى است که برخى از آنها قابل اهتمام است.
این پرسش‏ها و شبهه‏ها نوعاً در سال‏هاى پس از پیروزى انقلاب اسلامى که زمینه تشکیل جمهورى اسلامى بر مبناى ولایت فقیه را فراهم ساخت مورد توجه و علاقه اندیشمندان و محافل علمى قرار گرفته است. محقق محترم به درخواست مرکز تحقیقات علمى وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبرى به بررسى اهم پرسش‏ها پرداخته و آنها را در سه بخش مورد بررسى قرار داده است. نخست آنچه مربوط به مفهوم ولایت مى‏باشد مطرح شده و سپس آنچه به موضوع «انتصاب» ارتباط دارد و در پایان نیز موضوع مدیریت فقها و شبهاتى که در سازگارى یا ناسازگارى آن با مدیریت علمى مطرح ساخته‏اند، تحلیل و ارزیابى شده است.

قرآن و اسرار آفرینش (تفسیر سوره رعد)

جعفر سبحانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: چهارم / 1385
تعداد صفحه: 264 صفحه‏
قیمت: 19500 ریال‏
سوره رعد از سوره‏هایى است که آیات آغازین آن به طرزى بدیع و تعبیرى متین به بیان سنن آفرینش و اسرار پیچیده خلقت پرداخته است؛ اسرارى که پس از قرن‏ها با استفاده از شیوه‏هاى علمى کشف مى‏شود.
این کتاب تفسیرى از سوره رعد است که موضوعات مختلفى مانند علم خدا، نشانه‏هاى حق و باطل، رسالت پیامبر، سرنوشت و اسرار آفرینش را مورد بررسى قرار داده است.

احکام پزشکان و مشاغل مربوط به پزشکى‏

گردآورى: هادى حجت، محمدهادى طلعتى‏
تهیه: انجمن علمى فرهنگى کتابخانه ملى کرمان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: چهارم / 1385
تعداد صفحه: 60 صفحه‏
قیمت: 14000 ریال‏
هدف اصلى این کتاب تبیین و روشن نمودن برخى احکام مرتبط با مسائل و امور پزشکى است و از آنجا که این دسته از احکام با توجه به نیاز مبرم جامعه در شناخت و چگونگى مناسبت‏هاى بین بیماران و جامعه پزشکى به صورت منظم در جایى گردآورى نشده است، با توجه به این نیاز در این کتاب حداقل بخش عمده‏اى از آن مستقلاً گردآورى شده است.
بخش اول: احکام مشترک پزشکان؛
بخش دوم: احکام برخى از تخصص‏هاى پزشکى؛
بخش سوم: احکام برخى از اندام‏هاى بدن؛
بخش چهارم: احکام مشاغل مربوط به پزشکى.
در بخش آخر این کتاب متن کامل استفتائات آمده است.

ترجمه و شرح بدایة الحکمه (ج سوم و چهارم)

(سیدمحمدحسین طباطبایى)
مترجم: على شیروانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: ششم / 1385
تعداد صفحه: ج سوم 380 صفحه، ج چهارم 290 صفحه‏
قیمت: ج سوم 25000 ریال، ج چهارم 19500 ریال‏
«بدایة الحکمه» کتابى است که علامه طباطبایى(رض) آن را به عنوان متن در سى فلسفه صدرایى در سال 1390ق تألیف کرده است.
این کتاب کاملاً استدلالى است و در آن جز دلیل و برهان یافت نمى‏شود. بدایة الحکمه نوشتارى است پیراسته از حشو و زواید، متین و استوار و در عین اختصار مهم‏ترین حکمت الهى را در بر دارد.
این کتاب با هدف تبیین مقاصد «بدایة الحکمه» و روشنگرىِ مطالب آن به نگارش در آمده است.

ترجمه و شرح نهایة الحکمه (ج دوم)

(سیدمحمدحسین طباطبایى)
مترجم: (على شیروانى)
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز چاپ و نشر ...)
نوبت چاپ: ششم / 1385
تعداد صفحه: 360 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
(نهایة الحکمه) اثر گرانسنگ علامه طباطبایى است که در آن مبانى حکمت متعالیه را با قلمى استوار تبیین کرده است. وى در این کتاب ابتکارات و نظریات خاص خود در زمینه حکمت صدرایى را نیز بیان نموده است. ایجاز متن و دشوارى محتواى فلسفى کتاب، ترجمه و شرح آن را براى استفاده بهینه طلاب و دانشجویان ضرورى مى‏نمود. از این‏رو، «ترجمه و شرح نهایة الحکمه» نگاشته شد که با قلمى روان به ترجمه و شرح و توضیح عبارات مشکل پرداخته است.
جلد دوم کتاب، موضوعات: علت و معلول، قوه و فعل، سبق و لحوق و قدوم و حدوث را مورد بحث قرار مى‏دهد.