توقعات همسران


 

توقعات و انتظارات همسران‏

تصمیم و اقدام جهت ازدواج یک تصمیم‏گیرى حیاتى است که نه تنها آینده و سرنوشت زن و مرد را تحت تأثیر خود قرار مى‏دهد، بلکه باعث گسترش اعضاى خانواده، بقاى نسل و افزایش افراد مى‏شود. در نتیجه این امر انعکاس کلى آن به اجتماع برمى‏گردد. شاید در یک وصلت دختر و پسر دلایلى خاص براى اقدام به ازدواج داشته باشند اما دلیل‏هاى آنان نمى‏تواند به همان اندازه مهم باشند که زوجین در باره دلایل‏شان براى ازدواج کردن با هم صحبت و مفاهمه کرده و در نهایت اطمینان حاصل نمایند که انگیزه‏ها و اهداف‏شان در زندگى مشترک با هم مطابقت دارد.
نکته اساسى این است که در ازدواج میزان توقع و انتظارات نمى‏تواند چندان مهم باشد بلکه آنچه مهم است این است که هر دو نفر انتظارات و توقعات مشترکى داشته باشند و همچنین، هر دو نفر آنان تلاشى مشترک را جهت رسیدن به اهداف مشترک و پى‏ریزى شالوده‏اى قوى از عناصرى هم‏جهت و مشترک در زندگى خانوادگى داشته باشند. این موضوع وقتى اهمیت رو به تزاید خود را آشکار خواهد ساخت که توجه داشته باشیم زمانى که انتظارات و توقعات زن و مرد در زندگى زناشویى متفاوت باشد، این احتمال وجود دارد که همواره یکى از آنان نومید و سرخورده شود. در اینجا باید خاطرنشان ساخت انتظارات و توقعات افراد منبعث از عوامل گوناگونى مى‏باشد از جمله: تجربه‏هاى قبلى و بخصوص تجربه‏هاى دوستان و آشنایان در زندگى زناشویى، روابط فامیلى و خانوادگى افراد و محیطى که در آن افراد رشد کرده‏اند و بزرگ شده‏اند.
از طرف دیگر، یکى از اصلى‏ترین عوامل در میزان و نحوه انتظارات و توقعات به خانواده زن و مرد برمى‏گردد. همه انسان‏ها متأثر از روابط خانوادگى که خود دیده‏ایم و در آن خانواده بزرگ شده‏ایم، مسائل ریز و درشت و متنوعى را در ارتباط با روابط زن و شوهرها (بخصوص چیزهایى که از والدین خود دیده‏ایم) به خاطر مى‏سپاریم و یا یاد مى‏گیریم. این یادها و یادگیرى‏ها و پیام‏ها که همه ما در طول زندگى از خانواده به دست مى‏آوریم در عمق ضمیر ناخودآگاه‏مان وارد شده و زمانى که خود تصمیم به ازدواج مى‏گیریم همانند یک فیلم در ذهن‏مان مرور شده و کم کم در زندگى مشترک‏مان تراوش نموده و به گونه‏اى خود را نشان خواهد داد. با تمام این تفاصیل هر چه زوجین در ارتباط با احساسات‏شان صادقانه و بى‏پرده و پیرایه صحبت کنند، حمایت بیشترى از یکدیگر داشته و به هم قوت قلب بیشترى خواهند داد. این مفاهمه و گفتگوى صادقانه باعث خواهد شد تا اختلاف نظرها به صورتى شفاف و بدون پرده‏پوشى روشن شده، سپس براى آنها دلایلى پیدا شده و زن و مرد با هم و به کمک هم راه حل مناسبى جهت تداوم زندگى مشترک پیدا کنند. واقعیت این است که همه زن‏ها و مردها انتظار دارند همسر آینده‏شان سازگار بوده، ارزش‏هایى مشابه ارزش‏هاى آنها داشته باشند و باعث و مایه شادى و خوشبختى آنها بشوند.
نکته مهم در رسیدن به ازدواج موفق، فهم انتظارات و توقعات قبل از دست یازیدن به امر ازدواج و در طول زندگى مشترک است. بنابراین جاى شک نیست که اگر انتخاب صحیحى داشته باشیم سلامت روحى و جسمى زوجین توأمان تأمین خواهد شد و لازم است زن و مرد براى انتخاب همسر خود، بسیار بیشتر از انتخاب خانه و شغل و ثروت اهمیت قایل شوند و وقت بگذارند.