آب و نوشیدنى ها

نویسنده


 

آب و نوشیدنى‏ها

شراره انصار

بدون وجود آب زندگى وجود نخواهد داشت. آب براى زندگى هر موجود زنده‏اى از ساده‏ترین نوع گیاه و موجود تک‏سلولى گرفته تا مرکب‏ترین سیستم زندگى شناخته شده، از ضرورى‏ترین مواد است. دیگر اینکه هر چند موجودات زنده قادرند مدت زیادى بدون دیگر مواد مغذى اصلى زندگى کنند، اما بدون آب به زودى خواهند مرد. موجودات زنده داراى مقدار غیر منتظره‏اى آب در وجود خود هستند. حدود23 وزن بدن را آب تشکیل مى‏دهد و یکى از اجزاى اصلى اعضاى بدن، آب است.
در زمان زنده بودن، آب پیوسته از بدن دفع مى‏گردد، بخشى به صورت ادرار و بخشى از سطح بدن به صورت عرق تبخیر مى‏شود و قسمتى نیز به صورت بخارهایى در گازهاى بازدم وجود دارد، مقدار بسیار کمى آب نیز از مدفوع دفع مى‏گردد. براى ادامه زندگى باید جایگزینى براى آب از دست رفته پیدا شود، توازنى نیز باید بین مقدار جذب و دفع شده آب بدن ایجاد شود. مهم‏ترین و اصلى‏ترین منبع به دست آوردن آب براى بدن، غذا و نوشیدنى است.
مقدار کافى آب تمیز و سالم یکى از ضروریات زندگى مدرن امروزى است. آبى که مى‏نوشیم باید به دقت عمل‏آورى و تصفیه شود و بعد مصرف گردد تا به سلامتى افراد صدمه نزند.
در ادامه به معرفى انواع نوشیدنى‏ها مى‏پردازیم:

آب معدنى‏

آب‏هاى معدنى محصول چشمه‏هاى طبیعى است. آب معدنى داراى املاح معدنى بخصوص است. در تعریف آب معدنى طبیعى از نظر استاندارد ایران مى‏توان گفت: آب معدنى طبیعى به آبى گفته مى‏شود که داراى ویژگى‏هاى زیر باشد:
1- داراى املاح معدنى، عناصر جزئى و یا دیگر ترکیبات باشد.
2- مستقیماً از چشمه و یا نقاط حفر شده از طبقات زیرزمینى به دست آمده و داراى خواص بهداشتى درمانى باشد.
3- در معرض هیچ گونه پالایش جز آنکه مجاز مى‏باشد، قرار نگیرد.
4- در محل نزدیک به چشمه در شرایط خاص بهداشتى بسته‏بندى گردد.
5- تصفیه‏هاى مجاز شامل جدا کردن ترکیبات ناپایدار به وسیله صاف کردن و ... باشد.
به طور کلى اعمال تصفیه باید به نحوى اجرا گردد که حتى‏المقدور هیچ گونه تغییرى در ترکیبات مواد متشکله آب معدنى ندهد.

نوشیدنى‏هاى غیر الکلى:

آب براى انسان‏ها ضرورى است و در این میان آب قابل شرب به صورت آب معدنى که یخ به آن اضافه شده باشد بیشتر مورد قبول است. بعضى از مردم ترجیح مى‏دهند آب مصرفى‏شان طعم و مزه داشته باشد و معمولاً به صورت نوشیدنى غیر الکلى مانند چاى و قهوه، آب میوه و یا یک نوشیدنى سبک (کوکا، پپسى) مصرف کنند و این نوشیدنى‏ها را بیشتر به خاطر طعم و مزه آنها ترجیح مى‏دهند تا ارزش غذایى آنها. البته ذکر این نکته ضرورى است که بیشتر آب میوه‏ها منبعى غنى از ویتامین C هستند.

نوشیدنى‏هاى سبک غیر الکلى:

در نوشیدنى‏هاى سبک، آب و معمولاً مواد قندى را به صورت یک نوشیدنى دلپسند همراه با طعم و مزه‏اى مطلوب ارائه مى‏نمایند. ارزش غذایى نوشیدنى‏هاى سبک پایین است و به غیر از مواد قندى موجود در آن ارزش غذایى کمى دارد. برخى از نوشیدنى‏هاى سبک داراى مقدار کمى ویتامین Cمى‏باشند که از میوه گرفته شده و یا به طور مصنوعى اضافه شده است.
نوشیدنى‏هاى سبک شامل افشره‏ها، نوشابه‏هاى معطر، نوشابه‏هاى گازدار و کولاها است.

آب میوه‏ها:

هیچ یک از گروههاى غذایى به اندازه میوه‏ها داراى تنوع در رنگ، طعم و دلپذیرى نیستند. این تنوع طعم در اثر وجود مواد آلى است که در قسمت‏هاى مختلف میوه وجود دارد. میوه‏ها داراى مواد مغذى مانند ویتامین‏ها و مواد معدنى هستند و نیز داراى مقدارى قندهاى ساده مانند گلوکز و فروکتوز مى‏باشند. میوه‏ها چون به صورت خام مصرف مى‏شوند منابع بسیار خوبى براى تأمین ویتامین C هستند. میوه‏ها علاوه بر ویتامین C، مقدار کمى از مواد معدنى و سایر ویتامین‏هاى بدن را نیز تأمین مى‏کنند.
مصرف روزانه پنج سهم میوه و سبزى براى بدن ضرورى است. در این میان مى‏توان یک سهم از این پنج سهم را با مصرف انواع آب میوه جبران کرد. آب میوه اگر درست فرآورى و تهیه شده باشد مى‏تواند کلیه مواد مغذى و باارزش میوه‏هاى طبیعى را در خود داشته باشد و نیاز روزانه بدن را به ویتامین به طور کامل تأمین کند. آب میوه‏هاى تازه سرشار از انواع ویتامین‏ها و املاح بوده و ارزش غذایى بسیار بالایى دارند. اغلب افراد سعى مى‏کنند که در وعده صبحانه یک لیوان آب میوه تازه بنوشند تا ویتامین‏هاى مورد نیاز بدن‏شان در طول روز تأمین شود.
آب میوه از استخراج آب از میوه‏هاى تازه‏اى چون آناناس، انبه، پرتقال، سیب، آلبالو، انگور، زردآلو، هلو، انار و ... به دست مى‏آید.
بنابراین از نظر مواد قندى شبیه به میوه تازه بوده به استثناى اینکه بیشتر پکتین خود را از دست داده‏اند. مقدار ویتامین C آب میوه‏ها به مقدار زیادى فرق مى‏کند. در آب مرکبات تقریباً زیاد و در آب گوجه‏فرنگى، آناناس و سیب کمتر وجود دارد. به غیر از اینکه آب میوه روش خوشایندى براى به دست آوردن ویتامین C است. آب میوه براى افرادى که باید سدیم کمى مصرف کنند باارزش است چون داراى سدیم کم و پتاسیم زیاد است.
در کشور ما سرانه مصرف آب میوه حدود سه لیتر در سال است که با استاندارد جهانى آن که حدود 20 لیتر براى هر نفر در سال مى‏باشد فاصله زیادى دارد. تمایل مصرف‏کنندگان ایرانى به مصرف انواع نوشیدنى‏هاى گازدار بسیار بیشتر از سایر نوشیدنى‏ها مانند آب میوه است.
در پایان نکته قابل توجه این است که در مصرف انواع آب میوه باید تعادل رعایت شود. افراط در نوشیدن آب‏میوه به علت بالا بودن درصد کالرى و مواد قندى باعث ابتلا به چاقى مى‏شود.

منابع: -

1- «تکنولوژى تولید نوشابه‏هاى گازدار»، تألیف: مهندس شهرام مقصودى.
2- «علوم غذایى، سلامت، تغذیه»، ترجمه: دکتر سیدعلى محمودزاده و همکاران.
3- «تغذیه و بهداشت مواد غذایى»، تألیف: نسرین امیدوار و همکاران.