سرو کوهى


 

سرو کوهى‏

مهندس مجتبى ولى‏شریعت‏پناهى‏

اسم علمى: ژونى‏پروس JUNIPERUS

سرو کوهى درختچه‏اى است دایمى و همیشه سبز با ارتفاعى حدود چهل تا شصت سانتى‏متر. این درخت بر خلاف سایر درختانِ سوزنى‏برگ به صورت افقى رشد مى‏کند.

مشخصات ظاهرى‏

شاخه‏ها متراکم و برگ‏هایش سوزنى‏شکلند. رنگ برگ‏ها در ارقام مختلف فرق مى‏کند. بعضى از آنها سبزِ تیره و برخى سبزِ روشن هستند و حتى ممکن است نقره‏اى باشند.

سرو کوهى در طراحى باغچه‏

در طراحى باغچه باید به این نکته توجه داشت که هر چند سرو کوهى به کُندى رشد مى‏کند اما بعد از چند سال سطح وسیعى از باغچه را پوشش مى‏دهد. در شرایط مناسب گاه سه تا چهار متر گسترش مى‏یابد. براى سرو کوهى معمولاً قسمت‏هاى میانى یا حاشیه باغچه در نظر گرفته مى‏شود. در صورتى که در کنار تخته سنگ کاشته شود، جلوه خاصى پیدا مى‏کند.

مراقبت‏هاى لازم‏

به مراقبت خاصى احتیاج ندارد. برف و سرماى زمستان را تحمل مى‏کند. نسبت به بى‏آبى مقاوم است و در خاک‏هاى آهکى دوام مى‏آورد.

ازدیاد

به وسیله کاشت بذر و قلمه ساقه زیاد مى‏شود. از آنجایى که قلمه‏هایش دیر ریشه‏دار مى‏شوند، بهتر است نهال آماده آن را تهیه و به باغچه منتقل کنید.

زمان انتقال نهال‏

طول فصل پاییز و یا اواخر زمستان، زمان مناسبى براى انتقال درختان و درختچه‏هاى زینتى است. روزهاى آفتابى را انتخاب کنید. بهتر است در روزهاى سرد و برفى عملیات کاشت و انتقال نهال انجام نشود.