پژواک


 

پژواک‏

قبل از هر چیز بابت چاپ اظهار نظرات اینجانب و انعکاس آن به مخاطبان پژواک تشکر کرده و اگر اجازه دهید در مورد صفحات پایانى شماره 172 مجله نظراتى بدهم.
مهم‏ترین مشکلى که اکثر خوانندگان مجله با آن مواجه هستند و برخى از این دوستان در نمایشگاه مطبوعات سال جارى به آن اشاره کرده‏اند، تبلیغات ضعیف و توزیع در کشور است. این نشریه سراسرى است و این حق مسلم خوانندگان شماست تا بدون مشترک شدن بتوانند «پیام زن» را خریدارى کنند.
برخى از دوستان در نمایشگاه موفقیت مجله را در «زن بودن» مدیر مسئول و سردبیر آن دانسته‏اند که به نظر نگارنده این کمال بى‏انصافى است زیرا هیچ ارتباطى به موفق بودن یک نشریه ندارد.
مورد دیگر چاپ ناهمگون مجله در هر ماه است که اگر در یک تاریخ معین به چاپ برسد براى مخاطبان لذت‏بخش‏تر است.
نکته دیگر صفحه‏بندى نامناسب این نشریه پر مخاطب است. اگر سعى شود حجم تصویرى و تیتر مطالب به مطالب اصلى اختصاص داده شود آثار خوانندگان بیشترى چاپ مى‏شود.
از همه دوستان و نویسندگان مجله تشکر مى‏کنم اگر چه مى‏دانم با این نکات مرا مورد نکوهش قرار مى‏دهید ولى تنها از سرِ دلسوزى و علاقه‏اى که به مجله و نویسندگان آن دارم نظر مى‏دهم.
مورد دیگرى که مرا کنجکاو کرد تا نامه‏اى براى «پژواک» بنویسم به چند روز قبل برمى‏گردد که تصاویرى از تلویزیون از کشورهاى فلسطین، لبنان، پاکستان، هرزگوین و دیگر کشورهاى اسلامى پخش مى‏شد. چیزى که بیش از همه جلب توجه مى‏کرد این بود که اغلب زنان مسلمان این کشورها حجاب و پوشش مناسب نداشتند.
اگر اسلام و قرآن بدحجابى را نهى کرده است چرا مسلمانان آن کشورها مثل ایران از پوشش مناسبى برخوردار نیستند. چرا دگرگونى حجاب بین ما و مسلمانان دیگر کشورها تا این حد است و ... .

ابوالفضل صمدى رضایى - مشهد

برادر محترم، مسئولان مجله از نظرات مخاطبان و خوانندگان ارجمند نه تنها ناراحت نمى‏شوند و کسى را مورد نکوهش قرار نمى‏دهند بلکه همواره از آن استقبال کرده و مى‏کنند. بحث توزیع و اشتراک مشکلى است که کماکان اکثر نشریات درگیر آن هستند و «پیام زن» نیز سعى مى‏کند بتواند تا حدى این مشکل را رفع کند. اما در مورد زمان چاپ ناهمگونى که اشاره کرده‏اید، این را مطمئن باشید که نوعاً هر شماره مجله چند روز قبل از تاریخ روى جلد، از چاپ بیرون مى‏آید تا در همان روزهاى نخست هر ماه در دکه‏ها موجود باشد و یا به دست مخاطبان و مشترکان برسد ظاهراً بخش عمده‏اى از تأخیرهاى چند روزه مربوط به مرحله ارسال و پست مى‏باشد.
از صفحه‏آرایى هم گلگى کرده‏اید اما تنها کسى هستید که بر خلاف دیگر گله‏کنندگان که از شلوغى صفحات شاکى هستند، شما از خلوت بودن صفحه‏ها (با ذکر شماره صفحات) شکایت کرده‏اید و اینکه به جاى تصویر، تیتر و سوتیتر مطلب چاپ کنیم. صفحه‏آرا نیز با قواعد خاص این کار، صفحات را مى‏بندد و اگر بخواهیم از حجم تصاویر کم کنیم، مجله تبدیل به یک کتاب مى‏شود که فقط پر از خطوط پشت سر هم است. در هر حال تصویر و تیتر نیز جزو لازمه کار صفحه‏آرایى است.
در مورد بحث حجاب هم باید گفت متأسفانه به دلیل تبلیغات کم اکثر مسلمانان کشورهاى اسلامى به درستى از تمام قوانین اسلامى مطلع نیستند و یا چون حکومت‏هایشان اسلامى نیست و دولت توجهى به امور دینى ندارد مردم نیز ظاهراً مسلمان هستند و به تمامى از دستورات اسلامى آگاهى ندارند. ولى در هر حال همواره باید نقاط قوت و مثبت آدمیان به ویژه مسلمانان را در نظر داشت و ستود. با تشکر از دقت و حسن نظر شما.

با خسته نباشید به تمامى دوستان در مجله. اینجانب از شما سردبیر، مسئول بخش اشتراک، گروه هنرى، تدارکات، گزارش و خبر و ارتباطات بسیار ناراحت هستم که در همایش «عفاف و منزلت زن» در شهر ورزنه شرکت نکردید. مسئولان شهر از جمله فرماندار، بخشدار، شهردار، امام جمعه، رئیس آموزش و پرورش، شوراى شهر و ... سراغ شما را از ما مى‏گرفتند. لااقل براى تفریح و نه تهیه گزارش تشریف مى‏آوردید. شاید وضعیت اقتصادى ما شهرستانى‏ها به گونه‏اى نباشد که میهمان دعوت کنیم ولى وقتى کسى را دوست داشته باشیم او را میهمان مى‏کنیم ... از خداوند منان مى‏خواهم در زندگى موفق و مؤید و پیروز باشید ولى یادتان باشد که دل هیچ بنده‏اى را از خود نرنجانید.

زهرا دستان انارکى - ورزنه‏

خواهر گرامى، نامه شما چون تماس‏هاى تلفنى مکررتان پر از گله و شکایت است. دوست عزیز، ما نیز پس از اولین تماس تلفنى به شما اعلام کردیم که براى مجله مقدور نیست به خاطر همایش در ورزنه حضور داشته باشد. همان طور که خودتان شاهدید در اولین دعوت شما براى تهیه گزارش «چادر سفید» ما با جان و دل به شهرتان آمدیم ولى دیگر نمى‏توانیم - به رغم لطف بسیار شما - در تمامى مراسم شما شرکت داشته باشیم.
این عدم حضور دلیل بر بى‏توجهى و یا اهمیت ندادن مجله به شهرستان‏هاى کوچک نیست بلکه مشکل وقت و کار همکاران مجله است. مى‏توانستید دست‏کم خودتان به درخواست ما گزارشى در قالب خبر تهیه کنید و براى انعکاس در مجله بفرستید. امیدواریم در موارد بعد شاهد گزارش‏هاى شما باشیم.
در هر حال از اظهار لطف و دوستى شما و همچنین بولتن‏هاى ارسالى و کارت دعوت‏هایتان بسیار متشکریم و آرزوى توفیق روزافزون برایتان داریم. امیدواریم مسئولان محترم شهر و شرکت‏کنندگان ارجمند در همایش نیز پوزش ما را بپذیرند.