کتابخانه پیام زن‏
مرورى بر کتاب‏هاى رسیده‏

مریم کاویانپور

سیماى پیامبر اکرم در نهج‏البلاغه‏

عبدالمجید زهادت‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 304 صفحه‏
قیمت: 28000 ریال‏
نبى گرامى اسلام(ص) اسوه حسنه و الگوى مناسب براى همه انسان‏ها در همه عصرهاست. نویسنده این کتاب، سیماى این اسوه حسنه را از بیان امیر مؤمنان على(ع) در نهج‏البلاغه براى خوانندگان در چهار فصل: شخصیت نبى گرامى اسلام، بعثت پیامبر اکرم(ص)، پیامبر اکرم(ص) اسوه حسنه، رابطه امام على(ع) با رسول خدا(ص) ترسیم کرده است.

آنچه یک جوان باید بداند (ویژه دختران)

رضا فرهادیان - بتول فرهادیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: نوزدهم / 1385
تعداد صفحه: 88 صفحه‏
قیمت: 7000 ریال‏
جوانى، تنها اندکى از راه است و جوان، قسمت بیشتر عمر خود را در پیش رو دارد. جوان به دلیل کمىِ سن، داراى ذهنى خام و عارى از تجربه است. او سرد و گرم روزگار را کمتر چشیده و در زندگى با دشوارى‏هاى کمترى روبه‏رو شده است.
جوان، براى اینکه آینده‏اش را تضمین کند، باید این مرحله را با موفقیت بگذراند. او براى رشد صحیح و طبیعى روحى و روانى خویش، نیازمند هدایت و راهنمایى مربیان صالح و خیراندیش است.
این کتاب، در دو فصل، دختران جوان را با «بلوغ» و «انحرافات جنسى و راه درمان آنها» آشنا مى‏کند و موضوعاتى مانند نگاه واقع‏بینانه داشتن و چگونگى معاشرت و خویشتن‏دارى جوان را بررسى مى‏کند.

اخلاق معاشرت‏

جواد محدثى‏
تهیه: مجله پیام زن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: نهم / 1385
تعداد صفحه: 255 صفحه‏
قیمت: 18000 ریال‏
همه ما دوست داریم زندگى‏هایمان سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد، حریم انسان‏ها و حرمت همگان محفوظ بماند و معاشرت‏هایمان نشأت گرفته از فرهنگ قرآنى و تعالیم مکتب باشد؛ و این یعنى «زندگى مکتبى».
این کتاب، نوشتارى است در باب معیشت و معاشرت، که با عنایت به آیات و روایات، جلوه‏هاى زندگى مکتبى و معاشرت نیکو را بیان مى‏کند.

خلاصه خوبى‏ها (نگاهى به زیارت وارث)

محسن ربّانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 47 صفحه‏
قیمت: 4700 ریال‏
حسین(ع) خلاصه خوبى‏هاى همه پیامبران است و آنچه خوبان همه دارند، او تنها دارد. سیدالشهدا(ع) شباهت‏هاى بسیارى به هر یک از پیامبران دارد اما در این مجموعه تنها یک شباهت بیان شده است.

حیات پاکان (ج‏3، 4، 5)

مهدى محدثى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
قیمت: جلد سوم 8500 ریال، جلد چهارم 8500 ریال و جلد پنجم 6700 ریال‏
مهم‏ترین عامل سعادتمندى در مسیر پر فراز و نشیب زندگى، شناخت «راه صحیح» است و گام نهادن در بیراهه سبب گمراهى و تباهى است. اما شناخت «راه» از «بیراهه» چگونه ممکن است؟
گفتار و کردار پیشوایان معصوم ما، پرفروغ‏ترین چراغى است که فرا راه انسان‏ها برافروخته شده و با پیروى از آنان، رسیدن به سرمنزل مقصود حتمى است.
مجموعه «حیات پاکان» در بر دارنده فرازهایى از سیره چهارده معصوم(ع) و به شکل داستان براى نوجوانان نوشته شده است.
جلد سوم: داستان‏هایى از زندگى امام محمدباقر، امام جعفرصادق و امام موسى‏کاظم(ع).
جلد چهارم: داستان‏هایى از زندگى امام رضا، امام جواد و امام هادى(ع).
جلد پنجم: داستان‏هایى از زندگى امام حسن عسکرى(ع) و امام مهدى(عج).

تأثیر انتفاضه بر رژیم صهیونیستى‏

دکتر عبدالوهاب المسیرى‏
ترجمه: احمد کریمیان‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 212 صفحه‏
قیمت: 19500 ریال‏
مرحله اول انتفاضه در سال 1366 از غزه سر بر آورد و مرحله دوم آن که موسوم به «انتفاضه مسجد الاقصى» است، در سال 1379 آغاز شد. بى‏تردید این خیزش عظیم، جنبه‏هاى مختلفى دارد که پژوهش در باره آن، نتایجش را بیشتر آشکار مى‏کند و در تاریخ جاودانه مى‏سازد.
این اثر یکى از آن پژوهش‏هاى عمیقى است که نویسنده ژرفنگر آن که متخصص در مسائل یهود و صهیونیسم و فلسطین است، به آن اهتمام ورزیده و ابعاد گوناگون انتفاضه را به اختصار اما دقیق، نشان داده است.

راه على(ع)

آیت‏اللَّه سیدرضا صدر
به اهتمام سیدباقر خسروشاهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 87 صفحه‏
قیمت: 9000 ریال‏
امیر مؤمنان على(ع) پیشواى بزرگى است که راه و روش او، الگویى تمام‏عیار براى همه انسان‏ها - از مسلمان و غیر مسلمان - در انسانیت، عدالت، سیاست‏ورزى، جوانمردى، علم و دانش، شجاعت، تقوا، زهدورزى و یکتاپرستى است.
هر کس با شمّه‏اى از «راه على(ع)» آشنا شود شیفته او مى‏گردد و دل و جان در گروش مى‏گذارد.
در دنیاى امروز، معرفى چنین شیوه‏ها و منش‏هایى، ضرورت انکارناپذیرى است که باید در شکل‏هاى مختلف به آن پرداخته شود. نویسنده در این اثر با همین هدف، گوشه‏هایى از این دریاى ناپیدا کرانه را مى‏کاود.

سنت، ایدئولوژى، علم‏

حمید پارسانیا
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 144 صفحه‏
قیمت: 12000 ریال‏
مدرنیته دنیاى قبل از خود را با همه تنوع‏هایى که دارد، دنیاى سنت مى‏داند و امتیاز خود را با آنچه پشت سر گذارده است امتیاز «تجدد» مى‏خواند. سال‏هاى پایانى قرن بیستم پایانه چالش‏هاى درونى دنیاى مدرن است و انسان غربى در همین پایانه جوانه‏هایى از چالش‏هاى جدیدى را مى‏بیند که بنیان‏هاى آن را به پرسش مى‏کشاند ... .
این اثر بعضى از مفاهیم بنیادینى که در بستر تحولات مزبور شکل گرفته است و مبانى معرفتى مربوط به آنها را مى‏کاود، مفاهیمى نظیر «سنت»، «ایدئولوژى»، «دین»، «علم»، «لیبرالیسم» و مانند آن.

روش فیش‏بردارى (روش یادداشت‏بردارى و دسته‏بندى مطالب)

عبدالرحیم موگهى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: پنجم / 1385
تعداد صفحه: 88 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
فیش‏بردارى یکى از مراحل مهم در فرآیند پژوهش است که تلاش‏هاى علمىِ پژوهشگر را سامان مى‏بخشد و از هدر رفتن حجم عظیمى از مطالعات و اندیشه‏هاى دانشوران جلوگیرى مى‏کند. حسرتِ پاره‏اى از دانشمندان آن است که چرا نکته‏ها و اندیشه‏هاى قبلى خود را در جایى ننوشته‏اند. برخى هم فیش‏بردارى مى‏کنند اما روش تنظیم و دسته‏بندى آنها را نمى‏دانند، لذا در هنگام استفاده در میان انبوهى از یادداشت‏هاى گوناگون عاجز مى‏مانند.
این اثر در دو بخش تنظیم شده است: روش فیش‏بردارى و روش دسته‏بندى مطالب. در بخش اول از ابزارها، انواع، شکل‏ها و مراحلِ فیش‏بردارى سخن گفته است و در بخش دوم به اهمیت، انواع و اصول و آداب تزئین فیش‏ها مى‏پردازد.

شیعیان على(ع) از نگاه پیامبر در کتب اهل سنت‏

محمدحسن زمانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: دوم / 1385
تعداد صفحه: 96 صفحه‏
قیمت: 7500 ریال‏
توصیف‏هایى که پیامبر گرامى اسلام(ص) در باره شیعیان على(ع) فرموده بسیار زیبا و دلگرم‏کننده است. این وصف‏ها، منزلت شیعه را مى‏نمایاند و هر انسانِ منصف و حقیقت‏طلبى را به گام نهادن در این طریق و مذهب، ترغیب مى‏کند. صفات شیعیان على(ع) در منابع روایى شیعه، فراوان آمده است، اما خوش‏تر و دل‏انگیزتر وقتى است که در حدیث دیگران گفته شود. از همین رو در این اثر شیعیان على(ع) را از زبان پیامبر(ص) در متون اهل سنت جستجو و به خوانندگان معرفى شده است.

تحریرى بر اصول فلسفه و روش رئالیسم (جلد دوم)

علامه سیدمحمدحسین طباطبایى با پاورقى شهید مطهرى (قدس سرهما)
محمدباقر شریعتى سبزوارى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 360 صفحه‏
قیمت: 35000 ریال‏
اصول فلسفه و روش رئالیسم، تألیف علامه طباطبایى کتابى عظیم و گران‏سنگ در فلسفه اسلامى است که با شرح و توضیح‏هاى متفکرانه استاد شهید مرتضى مطهرى در پاورقى‏ها، جاذبه بیشترى یافته است. اما در خودِ این متن و پاورقى، اندیشه‏هاى ژرف و آراى بکر و بدیعى نهفته است که براى بسیارى از افراد نیاز به شرح و توضیح بیشترى دارد. از این‏رو، این اثر مواضع مشکل و غامض آن دو عالم بزرگ را با بیانى روان‏تر تفسیر مى‏کند. در این جلد، مقاله «پیدایش کثرت در علم و ادراک» و «ادراکات اعتبارى» شرح و تفسیر شده است.

پژوهش‏هاى قرآنى علامه شعرانى(ره)

در تفاسیر مجمع‏البیان، روح‏البیان و منهج‏الصادقین‏
سیدمحمدرضا غیاثى کرمانى‏
جلد اول: سوره‏هاى حمد - انعام‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 550 صفحه‏
قیمت: 55000 ریال‏
آیت‏اللَّه میرزاابوالحسن شعرانى از دانشوران ذوالفنون و بانبوغى است که با علاقه و اخلاص و نیز همت و بردبارى دانش‏هاى گوناگون را فرا گرفت و با تعمق و ژرف‏اندیشى، اثار جاودانى در حوزه فرهنگ اسلامى از خود به جاى گذاشت از جمله پژوهش‏هاى ایشان، حاشیه‏هاى عمیق و پرنکته‏اى است که بر سه تفسیر مهم شیعى یعنى: منهج الصادقین، روح الجنان و مجمع البیان نگاشته است.
این مجموعه سه جلدى با نام پژوهش‏هاى قرآنى علامه شعرانى، همه آن حاشیه‏ها و تعلیقه‏هایى است که ایشان بر تفاسیر فوق نوشته است و اینک در این مجموعه با نظم خاصى، یکجا گردآورى شده تا براى علاقه‏مندان قرآن و پژوهشگران، دسترسى به آنها آسان باشد.

جرعه‏اى از زلال قرآن (ج ششم)

میرزاابوالقاسم محمدى گلپایگانى‏
تحقیق: مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 260 صفحه‏
قیمت: 28500 ریال‏
تفسیر «جرعه‏اى از زلال قرآن» اثر عالم بزرگوار آیت‏اللَّه میرزاابوالقاسم محمدى گلپایگانى است که با بهره‏مندى از احادیث اخلاقى اهل بیت عصمت و طهارت، براى عموم نمازگزاران بیان مى‏شده است که با برخوردارى از بیانى سلیس و روان براى عموم افراد به ویژه اقشار فرهنگى جامعه، سودمند و قابل استفاده است.

دائرةالمعارف قرآن کریم (جلد چهارم)

مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 620 صفحه‏
قیمت: 57000 ریال‏
هدف اصلى این دائرةالمعارف، ارائه و آسان‏یاب کردن اطلاعات ناب و اصیل در قلمرو معارف، اعلام و علوم قرآنى است؛ به گونه‏اى که اهل تحقیق را به مثابه منبعى مادر و ماندگار از منابع فرعى بى‏نیاز کند. در جنب این هدف، غرض عمومى تدوین این دائرةالمعارف این است که مخاطبان دانش‏پژوه در حدّ مطالعات پایه اسلامى نیز بتوانند از پژوهش‏هاى اصیل و قویم قرآنى بهره گیرند.

تفسیر راهنما (روشى نو در ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن) (ج‏4، 5، 6، 7)

اکبر هاشمى رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: سوم / 1385
قیمت: ج چهارم: 55000 ریال، ج پنجم 44000 ریال، ج ششم 48000 ریال، ج هفتم: 48000 ریال‏
این کتاب از دستاوردهاى پژوهشى قرآن‏شناس فرزانه و اندیشه‏ور معاصر آیت‏اللَّه هاشمى رفسنجانى و گروهى از پژوهشگران مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است.
نوآورى‏هاى علمى، شیوه ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن به همراه فهرستى جامع از تمامى آنها و اتخاذ روشى جدید در تفسیر و آموزش قرآن، این اثر را در مقایسه با دیگر تفاسیر ممتاز و بى‏بدیل ساخته است.

فرهنگ قرآن (کلید راهیابى به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم) (ج هشتم)

اکبر هاشمى رفسنجانى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: اول / 1385
تعداد صفحه: 550 صفحه‏
قیمت: 52000 ریال‏
«فرهنگ قرآن» معجم معنایى معارف و مفاهیم قرآن کریم است که آیت‏اللَّه اکبر هاشمى رفسنجانى با همکارى محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن به انجام رسانده به شیوه‏اى نو و بى‏نظیر و به صورت الفبایى - موضوعى سامان یافته است. این کتاب حاوى هزاران موضوع قرآنى است که علاوه بر نقش اطلاع‏رسانى در زمینه معارف قرآن، خود نوعى تفسیر موضوعى است.

درسنامه علوم قرآنى‏

حسین جوان آراسته‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: نهم / 1385
تعداد صفحه: 383 صفحه‏
قیمت: 20000 ریال‏
«علوم قرآنى» چه در مراکز آموزش عالى و چه در مراکز حوزوى، همواره با خلأ متن آموزشىِ مناسب به زبان فارسى روبه‏رو بوده است. قرآن‏پژوهان با احساس این نیاز در این زمینه را یکى از بایسته‏هاى علوم قرآنى مى‏دانند. تدوین درسنامه علوم قرآنى با همین هدف صورت گرفته است.
آنچه در تدوین این کتاب مورد نظر بوده گزینشى از مباحث علوم قرآنى است که تلاش شده ضمن طرح مباحث عمده و مهم، ارتباط منطقى و زنجیره‏اى میان آنها رعایت شود.

آئین همسردارى‏

ابراهیم امینى‏
ناشر: بوستان کتاب قم (مرکز انتشارات ...)
نوبت چاپ: بیست و دوم / 1385
تعداد صفحه: 303 صفحه‏
قیمت: 19500 ریال‏
خانواده در پرتو شناخت صحیح و واقع‏بینانه همسران از وظایف زناشویى و طرز تفکر و خواسته‏هاى یکدیگر، پویا و سالم و باصفا مى‏شود و بدین سان بستر مناسب براى تربیت فرزندانى صالح فراهم مى‏شود.
نویسنده در این اثر با عنایت به ضرورت اجتماعى، مشکلات و مسائل زناشویى را با استفاده از آیات و روایات و رفتارهاى اجتماعى افراد مورد بررسى قرار داده و راهکارهاى لازم براى سلامت خانواده را ارائه کرده است.