جمال آفتاب عالمتاب محمدى ص


 

جمال آفتاب عالمتاب محمدى(ص)

خداى بزرگ در جهان آفرینش وجودى والاتر و حقیقتى برتر از «حقیقت محمدى» نیافریده است. او به حقیقت، گل سرسبد آفرینش است و آفتاب وجود او گرمى‏بخش و روشنایى‏ده ملک و ملکوت است. «رحمت» وجودى او چنان فراگیر است که «رسالت» او را نه رسالت خاتم بلکه رسالت همه عالمیان ساخته است و در میان آفریدگان تنها اوست که با چنین گستره‏اى، مظهر رحمانیت خداوند است: «و ما اَرْسَلْناکَ الّا رحمةً للعالمین.»(1)
پیامبر رحمت که به زمان، در این سوى تاریخ رسالت‏هاى الهى آمده، جلودار و سلسله جنبان سلسله انبیاست. و تو گویى، دو سوى این سلسله به او پایان مى‏یابد و آغاز و پایان دعوت به «توحید» همه اوست. پیامبران الهى، که درود خدا بر آنان باد، با همه عظمتى که دارند همه، حلقه‏هایى از این رشته‏اند.
و این چنین است که همه سال‏ها، سال پیامبر و همه روزگاران، روزگار پیامبر و همه پیامبران در شعاع تابش خورشید محمدى قرار دارند، حتى ابراهیم خلیل(ع) که پیامبر خاتم(ص) عنایت ویژه‏اى به آن بزرگ پیشواى موحّدان داشت.
و این سان است که اوصیاى مطهر او نیز از آغاز تا انجام همه محمّدند. چنان که فرمود:
«اَوّلُنا محمد، و اَوْسَطُنا محمّدٌ، و آخرنا محمّدٌ، و کُلُّنا محمّدٌ؛ اول و وسط و آخر ما محمد است و همه محمدیم.»(2)
درود خداوند بر آنان که همه «محمد»ند و بر تمام آنان که پیرو راستین راه و رسم محمدى‏اند.
اعلام سال جارى به نام نامى و مبارک پیامبر اکرم(ص) توسط رهبرى معظم انقلاب، حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏اى، دام ظله، فرصتى بود دوباره، براى گرمى گرفتن بیشتر و روشنایى‏خواهى فزون‏تر از شعاع‏هاى عالمتاب خورشید محمدى و آشنایى بیشتر با راه و رسم و خُلق و خوى آن دردانه آفرینش و درک آموزه‏ها و حقایق و معارفى که آن یگانه آفرینش به ما و همه جهانیان ارزانى داشته است. و بى‏شک پیامبر عظیم‏الشأن اسلام(ص)، در جامعه جاهلى آن روز، یکى از محورهایى که به ویژه در حوزه مسائل اجتماعى بیشترین عطف توجه آن بزرگوار بود، احیاى شخصیت زن و کرامت انسانى وى در خانه و جامعه مى‏باشد.
پیامبر بزرگوار(ص) در طول دوران نبوت و دعوت خویش در گفتار و رفتار خود، به این رسالت مهم که پیوند مستقیم با جایگاه و حقوق خانواده نیز دارد اهتمام ویژه‏اى داشت و با مقاومت‏هاى قولى و عملى بسیارى نیز مواجه بود. زنان همان گونه که جزء نخستین گروندگان به او بودند در ردیف آخرین سفارش‏شدگان آن حضرت نیز قرار داشتند. پیامبر(ص) هم از یک سو بنیان خانواده و ازدواج را در اسلام، محبوب‏ترین بنیان مى‏شمرد(3) و هم بهترین مردان را کسانى مى‏دانست که براى خانواده‏شان از همه بهترند و خود را بهترین آنان براى خانواده خود مى‏شمرد.(4)
پیامبر عظیم‏الشأن(ص) الگوى مطلق و جاودانه است که همیشه باید سرمشق همه‏جانبه باشد و خاندان پاکش بهترین مفسّران سنت نبوى و سیره محمدى‏اند.
در سالى که مشرّف به نام رسول خدا(ص) شده، حتى اگر یک شعاع از شعاع‏هاى وجودى آن بزرگوار، بر جان و راه و کار ما بتابد و روشنى‏بخش دل تاریک و زندگى آشفته ما گردد بسى سرمایه بزرگى بهره ما شده است.
پیام زن نیز از آغاز سال در پى این بود که از این خورشید گرمى‏بخش، توشه‏اى براى همراهان خود برگیرد و آن را دستمایه حرکت خود و خوانندگانش سازد. براى این مهم نه آن گونه که شایسته سال پیامبر(ص) باشد و خود به آن قانع باشیم، اما به اندازه‏اى که ما را در ردیف کسانى که وابسته این نام و دلبسته این یادند قرار دهد، به همت یارانى چند و همراهان فرهیخته‏اى که هر یک دل در گرو نام محمدى(ص) و خاندان پاک وى نهاده‏اند، مقاله‏هایى چند فراهم آمد تا گوشه پرده‏اى از پرده‏هاى جمال محمدى، کنار رود و از آن خورشید جهان‏تاب، شعاعى نیز بهره دل و چراغ راه ما گردد.
این است که خداى را بر همین توفیق اندک، بسیار سپاس مى‏گزاریم و در همین حال با همه وجود عذر تقصیر به پیشگاه باجلال و عظمت یوسف مصر وجود و عزیز شهر آفرینش مى‏آوریم و عرض مى‏کنیم:
«ایّها العزیزُ! مَسَّنا و اهلَنا الضرُّ و جِئْنا بِبِضاعةٍ مزجاةٍ فأوفِ لنا الکیلَ و تَصَدَّقْ عَلَیْنا؛(5) اى عزیز! ما و خاندان‏مان را زیان رسیده و کالایى ناچیز آورده‏ایم، لیک پیمانه ما را پر ساز و بر ما تصدّق کن.»

* * *

انقلاب اسلامى و برپایى نظام جمهورى اسلامى ایران به رهبرى احیاگر سنت محمدى(ص) حضرت امام خمینى، سلام‏اللَّه علیه، و با تقدیم چند صد هزار شهید و صدها هزار جانباز فرصت تاریخى و بى‏مانندى را براى جامعه ما و حتى ملت‏هاى اسلامى دیگر فراهم ساخت که بتوانند در سطوح مختلف اجتماعى از سیره و سنت پیامبر اکرم(ص) بهره‏هاى بسیار ببرند. حاکمان و مدیران رفتار و الگوهاى حکومتى پیامبر(ص) را پیش چشم خود بدارند و مردمان نیز در رفتار فردى و سلوک اجتماعى روش و منش آن بزرگوار را پیروى کنند. و اینک زمانى است که بیش از هر چیز به اخلاق کریمه پیامبر رحمت نیازمندیم. به خداترسى، صداقت، بزرگوارى، شرح صدر، مهربانى، گذشت، مردمدارى، بردبارى و متانت، شجاعت، دنیاگریزى، ریاست‏ستیزى، فروتنى، و دهها و صدها کرامت اخلاقى و انسانى دیگر پیامبر(ص) سخت نیازمندیم. و تردیدى نیست که در این میان بیش از همه، مسئولان و مدیران در تمام سطوح نیازمند شناخت اخلاق محمدى و پاى‏بندى به آن مى‏باشند. نیز مناسبات خانوادگى و اجتماعى سخت نیازمند پیروى از آن الگوى تمام عیار است.
ویژه‏نامه «جمال آفتاب» از آن میان، تنها مى‏توانست به محدوده‏اى بپردازد که متناسب با فضا و رسالت مجله است. پنج بخشى که پیش رو دارید، نوعاً با عنایت به همین نکته فراهم آمده است. «آموزه‏ها»، «اخلاق»، «زندگى»، «هنر» و «یاران». هر یک به بخشى از موضوعات مى‏پردازد اما تلاش شده است موضوعات، متناسب با فضاى پیام زن باشد.
امید مى‏رود این مجموعه که مطالب آن در مقایسه با شماره‏هاى عادى مجله، سطح بالاتر و حجم بیشترى دارد، به حال خوانندگان مفید افتد و ما نیز بى‏بهره از عنایت پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاکش به ویژه حضرت ولى عصر(عج) نمانیم چرا که آنان خاندان کرامت‏اند و مایه امید.
لازم مى‏دانم از همه همراهان و همکاران ویژه‏نامه در مراحل مختلف تهیه و آماده‏سازى، به ویژه از نویسندگان و پژوهشگران ارجمند سپاسگزارى کنم. اللهم صل على محمد و آل محمد.

«سردبیر»

پی نوشت ها:
1) سوره انبیاء، آیه 107.
2) نک: بحارالانوار، ج‏25، ص‏363؛ ج‏26، ص‏3 و 16؛ ج‏36، ص‏400.
3) ما بنى بناء فى الاسلام احب الى اللَّه تعالى من التزویج، من لا یحضر، ج‏3، ص‏383.
4) خیرکم خیرکم لنسائه، و انا خیرکم لنسائى؛ همان، ص‏443.
5) سوره یوسف، آیه 88.