پیامبر اکرم(ص)، ولىاعظم
فرازهایى از سخنان بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، حضرت امام خمینى* ما در آستانه روز مقدسى هستیم و عید مبارکى که در آن بزرگترین شخصیت عالم براى اصلاح بشر و تحول بزرگتر تحولات، تحول از شرکها، الحادها، آتشپرستىها و همه انحرافها به استقامت و توحید و توحیدپرستى، در مرکزى که به جاى توحید و به جاى حکومت اللَّه بتها نشسته بودند و در عصرى که به جاى ستایش حق تعالى، آتشها پرستیده مىشدند.
* برکت وجود رسول اکرم برکتى است که در سرتاسر عالم از اول خلق تا آخر همچو موجود بابرکت نیامده است و نخواهد آمد. اشرف موجودات و اکمل انسانها و بزرگتر مربى بشر، این وجود مبارک است.
* حادثهاى بزرگتر از بعثت رسول اکرم(ص) نشده است و تصور هم ندارد که بشود زیرا که بزرگتر از رسول اکرم در عالم وجود نیست غیر از ذات مقدس حق تعالى و حادثهاى بزرگتر از بعثت او هم نیست.
* رسول خدا - صلىاللَّه علیه و آله و سلم - انسان کاملى است که در رأس مخروط این عالم واقع است. ذات مقدس حق تعالى که غیب است و در عین حال ظاهر است، مستجمع همه کمال به طور غیر متناهى است، در رسول اکرم متجلى است به تمام اسماء و صفات و در قرآن متجلى است به تمام اسماء و صفات و روز بعثت روزى است که خداى تبارک و تعالى موجود کاملى را که از او کاملتر نیست و نمىشود باشد مأمور کرد که تکمیل کند موجودات را.
* پیغمبر غصه مىخورد براى اینکه دعوت مىکند و اجابت کم مىشود؛ «فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نفَسکَ» و یکى از غصههاى انبیا هم همین است که تعلیماتشان را نتوانستند به ثمر برسانند به آن طورى که تعلیم اقتضا مىکند. پیغمبر مىخواست همه مردم را «على بنابىطالب» کند ولى نمىشد.
* ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است براى این باشد که ماهى است که ولىاعظم یعنى رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل مىشوند. به قدرت ولىاعظم است که قرآن نازل مىشود و ملائکه نازل مىشوند. ولىاعظم به حقیقت قرآن مىرسد. در ماه مبارک و شب قدر و پس از رسیدن متنزل مىکند به وسیله ملائکه - که همه تابع او هستند - قرآن شریف را تا به حدى که براى مردم بگوید قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّى است بین حق و ولىاللَّه اعظم که رسول خداست. به تبع او نازل مىشود تا مىرسد به اینجایى که به صورت حروف و کتاب در مىآید که ما هم از آن استفاده ناقص مىکنیم.
* اینکه امر شده است به حضرت ابراهیم که فریاد بزن تا بیایند پیش تو، براى اینکه راه راهى است که از طریق ولىاللَّه باید طى بشود «و اَذَّنْ فى الناسِ بالحجِّ یأتُوک»، از طریق اولیاء اللَّه باید طى بشود و حضرت ابراهیم سلاماللَّه على ولىّ وقت بود و ولىّ امت براى همه نسلها و رسول اکرم ولىاعظم است و ولىّ امت براى همه عالم و از این راه باید رسید به آنجایى که باید رسید. ابراهیم علیهالسلام بعد از اینکه مراحلى را طى فرمود، آخرش فرمود:
«وَجَّهْتُ وجهىَ للّذى فَطَرَ السمواتِ و الارضَ.» او «وجّهتُ وجهى» مىگوید و براى رسول اکرم «ثُمَ دَنى فَتَدَلَّى فکانَ قابَ قوسین او ادنى» است و بین این دوتا فرق است با اینکه هر دو در غایت کمال است.
* ولادتها مختلف است. یک تولدى است که مبدأ خیرات است، مبدأ برکات است، مبدأ کوبیدن ظالم است، مبدأ خاموش کردن آن بتکدهها و آتشکدههاست؛ مثل ولادت رسول اکرم(ص) که گفته شده است «آتشکده پارس» خاموش شد و کنگرههاى طاق کسرى ریخته شد. مطالب این است که دو قوه بوده است آن وقت، یکى قوه حکومت جابر بوده است و یکى هم قواى روحانى آتشپرست و به آمدن رسول اکرم(ص)، تولد ایشان مبدأ شکست این دو قوه است.