پروبیوتیک

نویسنده


پروبیوتیک

شراره انصار

شاید شما هم انواع محصولات لبنی از جمله ماست را دیده­اید که روی بسته­بندی آن­ها عبارت پروبیوتیک نوشته شده است.

ولی مفهوم پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک­ها «میکرو ارگانیسم­های» زنده­ای هستند که تجویز مقدار کافی آن­ها اثرات مفیدی بر سلامت میزبان گذاشت. این میکرو ارگانیسم­ها نه تنها بیماری­زا نیستند بلکه حتی بدن را نیز به سمت بیماری نمی­برند.

نکته­ی قابل توجه این است که برخی باکتری­ها نه تنها هیچ ضرری ندارند بلکه گاهی مفید نیز هستند.

مجرای گوارشی انسان، به طور طبیعی حاوی چند صد نوع باکتری مختلف است که «فلور طبیعی» نام دارند. این باکتری­ها شامل انواع مفید، مضر و خنثی هستند. البته در افراد سالم باکتری­های مفید غالب هستند. باکتری­های مفید در تولید ترکیبات مورد نیاز بدن مانند ویتامین­ها و اسیدهای آلی نقش مؤثری به عهده دارند. در مقابل، باکتری­­های مضر ترکیبات سمی و سرطان­زا تولید می­کنند، بنابراین اگر باکتری­های مضر در روده غالب بشوند نه تنها ترکیبات مغذی و ضروری تولید نمی­شود بلکه میزان ترکیبات مضر نیز افزایش می­یابد.

اغلب، فاکتورهایی مانند رژیم غذایی نامناسب، استرس، مصرف آنتی بیوتیک و کهولت سن می­تواند به تعادل این جمعیت میکروبی اثرگذار باشد. به طور مثال آنتی بیوتیک - درمانی­های طولانی و خودسر می­تواند با تضعیف گونه­های مفید، این تعادل را به ضرر سلامت بدن به هم بزند.

در این میان، فاکتورهای پروبیوتیک با توانایی تغییر فلور میکروبی روده، نقش مهمی به عنوان باکتری­های مفید در بدن ایفا می­کنند. به عبارت ساده­تر فرآورده­های پروبیوتیکی حاوی باکتری­های مفیدی هستند که پس از مصرف، در روده ساکن می­شوند و اثرات مفیدی در سلامتی انسان به جا می­گذارند.

پروبیوتیک­ها سیستم ایمنی بدن را تمرین می­دهند تا در برابر باکتری­های بیماری­زا از خودش واکنش خوبی نشان دهد.

پروبیوتیک­ها اغلب به شکل خوراکی و به صورت افزودنی در مواد غذایی مصرف می­شوند. این مواد به ویژه در لبنیات یافت می­شوند و ماست به دلیل محیط خاص شیمیایی خود یکی از مناسب­ترین بسترها برای افزودن پروبیوتیک­ها محسوب می­شود.

«ماست پروبیوتیک­» در واقع یک ماست غنی شده است که با استفاده از آن نه تنها می­توان از مزایای ماست بهره برد بلکه می­توان باکتری­های مفید و لازم بدن را نیز از این طریق تأمین کرد. این محصول، منبعی غنی از کلسیم، پتاسیم و ویتامین K محسوب می­شود و حاوی مقادیر زیادی میکرو ارگانیسم­ مفید است.

این ماده­ی لبنی حاوی تعداد زیادی از اسیدهای آمینه­ی ضروری برای سلامت بدن است. با استفاده از باکتری­های مفیدی که در این فراورده­ی­ لبنی وجود دارد می­توان از بروز برخی بیماری­ها پیش­گیری کرد.

باید توجه داشت که اگر بعد از افزودن پروبیوتیک به ماست و محصولات لبنی، پاستوریزاسیون(= عملیات پاستوریزه کردن لبنیات) اتفاق بیفتد، حرارت اعمال شده موجب مرگ یا غیرفعال شدن باکتری­های زنده­ی پروبیوتیکی خواهد شد.

نکات قابل توجه:

* اثر بخشی پروبیوتیک­ها تا زمانی است که پروبیوتیک­ مصرف شود. یعنی مصرف این مواد باید مداوم باشد.

* فرآورده­های لبنی، بهترین حامل پروبیوتیک­ها محسوب می­شوند.

* افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می­کنند، در اولویت مصرف پروبیوتیک­ها قرار دارند.

منبع: اینترنت