تازه های پژوهش


تازه­های پژوهش

 

زنان باردار باید مراقب تغذیه خود باشند

محققان می­گویند دوران بارداری می­تواند پر چالش­ترین ماه­های زندگی باشد چرا که در این دوران تغییرات زیادی در بدن رخ می­دهد و مادر باید بیش از همیشه مراقب خوراک خود باشد

زنان بارداری که حتی روزانه یک فنجان قهوه استفاده می­کنند در معرض به دنیا آوردن نوزادان کم وزن هستند. در این دوران باید از مصرف نوشیدنی­های کافئین­دار و گازدار مثل قهوه، چای و نوشابه خودداری کنند. به همین دلیل توصیه می­شود حتی الامکان از مقدار مصرف روزانه این مواد کاسته شود.

شیر غیر پاستوریزه می­تواند حاوی نوعی باکتری باشد که از جفت عبور کرده و باعث بروز عفونت و مسمومیت خونی در جنین می­شود، لذا زنان باردار باید حتماً از شیر پاستوریزه استفاده کنند. هم­چنین مصرف تخم­مرغ باید به صورت کاملاً پخته و سفت مصرف شود و خوردن خام آن زیان آور است.

از زیاده­روی در مصرف مواد قندی، غذاهای دریایی دودی یا منجمد نیز خودداری کنید.

شیر دادن به کودک موجب سلامت قلب مادر می­شود

تحقیقات جدیدی نشان داده، شیر دادن مادران به کودکان­شان، آن­ها را از ابتلا به بیماری­های قلبی در سنین بالاتر محافظت می­کند.

بدن زنان در دوران بارداری چربی­های لازم را ذخیره می­کند تا در دوران شیردهی آن را آزاد کند.  اما اگر زنان به کودک­­شان شیر ندهند، بدن آن­ها با این چربی­های اضافه مشکل پیدا می­کند و خطر رسوب پلاک در شریان اکلیلی قلب آن­ها، افزایش می­یابد.

وقتی پلاک و رسوب در شریان­های قلب جمع شود، منجر به سکته و حملات قلبی می­شود. لذا باید مادران لااقل برای سه ماه  بعد از هر بارداری به کودکان­شان شیر بدهند تا رگ­های خونی آن­ها در وضعیت نرمالی قرار گیرد.

زنان، دیرتر و عمیق­تر از مردان می­خندند

زنان برای پردازش یک لطیفه، بیش­تر از مردان از مغز و پردازش مغزی استفاده می­کنند و در صورت خنده­دار بودن مطلب، بیش­تر و عمیق­تر از مردان می­خندند.

زنان هنگام پردازش لطیفه بیش­تر از مغز خود کمک می­گیرند و در نتیجه مدت زمان بیش­تری را صرف درک کردن آن می­کنند. آنان از قشر جلویی مغز و بخشی از آن­که مخصوص بیان و تجزیه و تحلیل پیچیده است، بیش­تر استفاده می­کنند.

محققان هم­چنین اعلام کردند زنان تمایل بیش­تری به دیدن و شنیدن طنزهای پیچیده از قبیل بازی با لغات و لطیفه­های داستانی از خود نشان می­دهند و علاقه­ای به شنیدن یا دیدن چیزهایی ساده و پر سر و صدا ندارند.

استرس شغلی، خطر دیابت در زنان را افزایش می­دهد

براساس یافته­های یک پژوهش جدید، استرس شغلی در زنان، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می­دهد.

فشار کار و عدم حمایت اجتماعیِ شغلی، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در زنان تشدید می­کند.

محققان با بررسی تأثیر استرس شغلی بر روی چند هزار مستخدم انگلیسی دریافتند که زنان این گروه به دیابت نوع دوم مبتلا شدند.

در صورتی که در مردان هیچ ارتباطی بین دیابت نوع دوم و استرس شغلی وجود ندارد.

زنان بیش­تر از مردان احساس گناه می­کنند

یک پژوهش جدید در اسپانیا نشان داد، در غرب، زنان خیلی بیش­تر از مردان احساس گناه می­کنند.

به عقیده­ی این محققان، مسئله­ی اصلی این نیست که زنان بیش­تر احساس گناه می­کنند، بلکه مسئله این است که این احساس در مردها بیش از اندازه کاهش یافته است.

این احساس در میان زنان جوان و سالمند هم فرق چندانی ندارد و در کل در هر گروه­ سنی، زنان بیش­تر احساس گناه کرده ولی مردان توجهی به آن ندارند.

زنان باردار نباید نوشابه­های انرژی­زا مصرف کنند

یک کارشناس مواد غذایی دانش­گاه علوم پزشکی یزد اعلام کرد: « مصرف نوشابه­های انرژی­زا عوارض بسیاری برای افراد دارد که در این میان در مبتلایان به بیماری­های قلبی، و هم­چنین زنان باردار و کودکان، عوارض شدیدتری در پی خواهد داشت.»

مصرف این نوشابه­ها در افرادی که مبتلا به صرع، بیماری­های مغزی و یا قلبی هستند،  سکته­ی مغزی و قلبی ایجاد می­کند.

زنان باردار نیز نباید نوشابه مصرف کنند چون اثرات کافئین بر جنین مطلوب نیست.

از کار افتادن کلیه­ها از دیگر عوارض مصرف زیاد نوشابه­های انرژی زاست. مختل شدن کار کلیه باعث می­شود مقدار بیش­تری از آب بدن از دست برود و فرد به راحتی دچار افت شدید آب بدن شود.

جنین هم گهواره دوست دارد

دانشمندان آمریکایی اعلام کردند حرکات گهواره­ای می­تواند باعث رشد بهتر جنین شده و آن را از مقاومت بالاتری برخوردار سازد.

جنین­ها مانند نوزادان، گهواره و لالایی را دوست دارند زیرا ایجاد حرکات گهواره­ای در دوران جنینی باعث رشد بهتر آن­ها می­شود.

محققان با ابداع ابزاری توانسته­اند با ایجاد حرکات منظم و نه متوالی که دانشمندان آن را به حرکات گهواره­ای تشبیه می­کنند به سلول­های جنین احساس در خانه بودن را بدهند و این احساس رشد آن­ها را بهبود می­بخشد.

این ابزار که به اندازه­ی یک انگشتانه است به صورت مقطع و برنامه­ریزی شده مایعات مغذی را به شبکه­ها تزریق می­کند، و همین یک نواخت نبودن باعث القای حرکات طبیعی بدن به سلول­ها می­شود.

صرف عشق، برای ازدواج کافی نیست

تحقیقات جدید دانشمندان استرالیایی حکایت از آن دارد که عشق برای ازدواج کردن و داشتن یک زندگی موفق کافی نیست و عوامل دیگری نیز در ا ین امر دخیل هستند.

عشق و محبت دو طرفه، پول و سرمایه­ی مالی مناسب و اخلاق صحیح از دیگر عوامل مرتبط با زندگی پایدار در میان زوج­هاست. تنها زوج­هایی که در زندگی خود پایدار باشند قادرند زندگی خوب و در خور توجهی برای فرزندان خود فراهم کنند و به آنان درست زندگی کردن را بیاموزند.

براساس این تحقیق حدود نود درصد زوج­های استرالیایی و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی به دلیل آن­که بیش­تر دور از هم زندگی می­کنند و یا به عبارت دیگر با کار خود ازدواج کرده­اند، خیلی زود از یک­دیگر طلاق گرفته، به فکر زندگی جداگانه می­افتند.

مواد شیمیایی لوازم منزل، باعث ناباروری می­شود

محققان در یک پژوهش جدید دریافته­اند که مواد و ترکیبات شیمیایی موجود در اثاثیه­ها و لوازم خانگی و اداره­ها می­تواند روی توان باروری و تولید مثل انسان اثرات نامطلوبی داشته باشد.

این مواد شیمیایی به وفور در اثاثیه­ای مثل قالیچه­ها، مبلمان، رایانه­ها و سایر لوازم یافت می­شود.  این وسایل وقتی کهنه می­شوند موادی موسوم به PBD را به غبار درون ساختمان اضافه می­کنند.

به گفته­ی محققان اگر مقدار این ماده در خون زنان، افزایش پیدا کند، توان بارداری­شان دچار مشکل شده و دیرتر باردار می­شوند.

کم­خوابی باعث افسردگی می­شود

نتایج یک پژوهش جدید تأکید می­کند، نوجوانانی که شب زود می­خوابند، کم­تر به افسردگی مبتلا می­شوند و تمایل آن­ها برای اقدام به خودکشی نیز به میزان قابل توجهی کاهش می­یابد.

نوجوانانی که به دلیل عادت والدین، دیر به رخت­خواب می­روند، بیست و چهار درصد بیش­تر به افسردگی مبتلا شده، بیست درصد بیش­تر گرفتار افکار خودکشی می­شوند درحالی که این مشکلات برای نوجوانی که ساعت ده می­خوابد، بسیار کم­تر است.

نوجوانانی که در طول شب پنج ساعت یا کم­تر می­خوابند، هفتاد و یک درصد بیش­تر به افسردگی دچار شده  هم­چنین چهل و هشت درصد بیش­تر به خودکشی کردن می­اندیشند در حالی که اگر حداقل هشت ساعت در شب خواب مناسب داشته باشند این خطرات به میزان فوق­العاده­ای کاهش می­یابد.

خوراکی­هایی که قلب دوست دارد

رعایت یک رژیم غذایی سالم می­تواند ضامن جلوگیری از بیماری قلبی باشد. چهار  ماده­ی غذایی مفید که اهمیت زیادی در جلوگیری از بیماری قلبی دارد، در این میان نسبت به سایر غذاهای لازم، برای قلب ارجحیت دارد.

«سیر» تأثیر مثبتی بر فشار خون، مقدار پلاکت­های خون و میزان تری گلسیرید و  کلسترول دارد و باعث عمل­کرد مناسب قلب می­شود.

«ماهی آزاد» به خاطر چربی­های سالم موجود در آن، خطر قلبی را کاهش می­دهد و امگا 3 موجود در آن از ضربان نامنظم قلب و ایجاد لخته در رگ­های خونی جلوگیری می­کند. توت و گیلاس که مانع آسیب رسیدن به سلول­های رگ­های خونی و قلب می­شوند، از میوه­های مفید برای قلب هستند، به طوری که توصیه می­شود در زمستان هم از یخ زده­ی آن استفاده شود.

کاکائو داغ سرشار از آنتی اکسیدان است و برخی معتقدند آنتی اکسیدان در این ماده سه برابر چای سبز است و مفید برای قلب.

تماشای زیاد تلویزیون عمر را کوتاه می­کند

پژوهش­گران می­گویند: « نشستن در مقابل صفحه­ی تلویزیون به جای فعالیت و تحرک بدنی یک عامل خطر برای سلامت انسان است.»

اغلب مردم تصور می­کنند خطر تماشای تلویزیون فقط متوجه مغز می­شود اما خطر واقعی ناشی از تکرار این عادت، در واقع متوجه تمام بدن می­شود.

دانشمندان استرالیایی طی یک پژوهش به این نتیجه رسیدند که هر چه فرد بیش­تر تلویزیون تماشا کند عمرش کوتاه­تر شده،  زودتر می­میرد. کسانی هم که بیش­تر تلویزیون می­بینند در سنین پایین­تر می­میرند.

کسانی که در روز چهار ساعت یا بیش­تر تلویزیون تماشا می­کنند چهل و شش درصد بیش­تر بر اثر عوامل مختلف می­میرند و هشتاد درصد هم بر اثر بیماری­های قلبی _ عروقی در معرض خطر مرگ قرار می­گیرند.