خبر


لایحه تأسیس مراکز مشاوره ازدواج و خانواده تصویب شد

برای مقابله با مراکز غیرمجاز همسریابی، سازمان ملی جوانان، لایحه­ی تأسیس مراکز تخصصی «مشاوره­ی ازدواج و خانواده» را تدوین کرد که توسط دولت به تصویب رسید.

مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان گفت: در این مراکز، بخش اصلی کار روی آموزش مهارت­های زندگی و ارائه­ی مشاوره­ی ازدواج به زوج­های جوان و مشاوره­ی همسرگزینی با توجه به ویژگی­های فردی و اجتماعی متمرکز است. در همین راستا زوج­هایی که تصمیم به ازدواج دارند برای اطلاع از ویژگی­های یک­دیگر و این­که چه­قدر با هم تناسب دارند، می­توانند به این مراکز مراجعه و مشاوره­ی لازم را دریافت کنند.

وی افزود: همسان­گزینی و همسر­گزینی برای جوانانی که فاقد سرپرست و یا بدسرپرست هستند و خود به تنهایی توان انتخاب همسر ندارند، یکی دیگر از خدمات مراکز مشاوره است. این مراکز افراد مناسب را با توجه به ویژگی­های فردی، روانی، عاطفی و اجتماعی به یک­دیگر معرفی می­کنند - و برخلاف مراکز غیر مجاز همسریابی زمینه­ی آشنایی آن­ها پس از تحقیقات از سوی مرکز و از طریق بزرگان خانواده فراهم می­شود.

زنان در زمینه­ی علوم می­درخشند

رئیس مرکز اطلاعات و آمار زنان، با اشاره به آمار زنان دانش­مند و نخبه­ی علمی کشور گفت: «زنان در جشنواره­ها و المپیادهای علمی در سال­های اخیر حضور فعالی داشته­اند.»

«ناهید اعظم رام پناهی» گفت: در سال 1388، 27/62 درصد از داوطلبان آزمون سراسری زن بوده­اند. در سال 1387، درصد پذیرفته­شدگان زن در مقطع کارشناسی 56/63، در مقطع کارشناسی ارشد 68/45 و در مقطع دکترا، 88/47 درصد بوده است.

در دانش­گاه­های دولتی 173 زن عضو هیات علمی در رتبه­ی استاد تمام، 436 نفر در رتبه­ی دانش­یاری و 3086 نفر در مرتبه­ی استادیاری هستند.

«رام پناهی» هم­چنین از حضور زنان در مسابقات ملی رباتیک، جشنواره­ی خوارزمی، جشنواره دندان­پزشکی و جشنواره­ی رازی نام برد و عنوان کرد زنان بسیاری در این جشنواره­ی علمی جوایزی دریافت کرده­اند. هم­چنین از چهره­های ماندگاری که هر سال در رشته­های مختلف علمی، معرفی می­شود هشت زن جزو زنان فرهیخته و دانش­مند هستند.

دفتر خانواده و زنان وزارت کشور، امور زنان را پی­گیری می­کند. مشاور وزیر و مدیر کل «امور بانوان و خانواده»­ی وزارت کشور اعلام کرد در حوزه­ی زنان و خانواده بیش از 24 مصوبه موجود است که بسیاری از آن­ها مغفول مانده است.

«صادقی» گفت: «نگاه خاص به مباحث زنان و خانواده، از محورهای فعالیت دولت است و در همین راستا باز مهندسی اهداف و مأموریت­ها و چشم­اندازها به تبع منابع انسانی موجود پی­گیری می­شود.»

وی افزود: «جهت تحقیق اهداف مورد نظر، اداره­ی کل بانوان و خانواده به دفتر خانواده و زنان وزارت کشور تغییر نام داد و چارت تشکیلاتی آن در استان­داری، فرمان­داری و بخش­داری­ها، بازنگری شد تا با استفاده از نیروی انسانی چابک و توان­مند فعالیت موفقی داشته باشیم.»

بودجه­ی خاصی برای ترویج حجاب وجود ندارد

یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد: «برای تبلیغات در همه­ی زمینه­ها، از طرف دولت بودجه­ای اختصاص یافته است، در حالی که برای ترویج حجاب بودجه­ی خاصی وجود ندارد.

«علیرضا سلیمی» با اشاره به لزوم ورود فلسفه­ی حجاب در کتب درسی خاطر نشان کرد: «در کتاب­های دبیرستانی و دانش­گاهی مطالب عمیقی در خصوص ترویج حجاب به طور جدی برای جوانان تألیف نشده است.»

وی با تأکید بر رسالت صدا و سیما در ترویج فرهنگ حجاب افزود: «به رغم حساسیت صدا و سیما در امر ترویج فرهنگ حجاب، در برخی از سریال­ها و فیلم­ها هنوز شاهد حضور زنان با پوشش­های نامناسب هستیم. هم­چنین در برخی از جشن­ها چون «جشنواره­ی فیلم فجر»، پوشش مناسبی از هنرمندان عرصه­ی فرهنگی مشاهده نمی­شود و اهدای جوایز به این بازیگران زن که حجاب مناسب ندارند، تأییدی بر ترویج بی­حجابی است.»

تحصیل و ازدواج مهم­ترین مطالبات جوانان است

مدیر کل امور فرهنگی سازمان ملی جوانان اظهار داشت که مهم­ترین اولویت­های زندگی جوانان عبارتند از: تحصیل، ازدواج، اشتغال و مسکن.

«مجید امیری» با تأکید بر ضرورت ارزیابی تحقیق جوانان از فعالیت­های اجتماعی خود و میزان اثری که بر محیط پیرامون­شان دارند، گفت: «کشور ما از جوان­ترین کشورهای دنیاست و هم اکنون جوان­ها احتیاج به تحصیل، ازدواج، اشتغال و مسکن دارند».

وی برای جلوگیری از تهاجم­های هویتی اعمال شده بر جوانان، گفت: «لازم است که برای سازمان­دهی امور جوانان و رفع مشکلات آن­ها، نگاهی همه جانبه داشته باشیم و از موازی کاری و اعمال سلیقه­های شخصی برای سازمان­دهی امور این نسل پرهیز کنیم. جوانان نیز باید به عنوان مسئولان آتی کشور، از روحیه­ی مطالبه­گری و فعالیت گروهی برخوردار باشند».

مدارس دخترانه شاداب سازی می­شود

مدیر کل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر محرم سازی مدارس دختران، بالا بودن اعتبار تأمین این طرح را مهم­ترین دلیل عدم تحقیق آن عنوان کرد و گفت: «برای محرم سازی هر مدرسه حداقل 20 میلیون تومان اعتبار لازم است.»

«مهری سویزی» گفت: «شاداب­سازی و محرم­سازی مدارس راه­نمایی و دبیرستان یک ضرورت است که به محفوظ بودن و مفرح بودن محیط­های آموزشی منجر می­شود.»

وی افزود: «به دلیل پر هزینه بودن این طرح، در حال حاضر تنها 10 درصد مدارس دخترانه­ی کل کشور تحت پوشش این طرح هستند. در کل کشور 43 هزار مدرسه­ی دخترانه وجود دارد. لذا اعتبار بسیار سنگینی برای اجرای طرح در تمامی مدارس کشور لازم است و سیاست ما متوجه کردن جامعه­ی خیرین مدرسه ساز به این نیاز است.»

«سویزی» گفت: «مفرح بودن محیط­های آموزشی، تأثیر بسیار مثبتی در فرآیند آموزش و پرورش دانش آموزان دختر داشته و مانع فقر حرکتی آن­ها می­شود و دختران امکان پویایی و چالاکی بیش­تری خواهند داشت.»

49 درصد پزشکان عمومی کشور، زن هستند

وزیر «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» اعلام کرد 49 درصد پزشکان عمومی، 40 درصد متخصصان و 30 درصد فوق تخصص­های کشور را زنان پزشک تشکیل می­دهند.

«مرضیه وحید دستجردی» در اجلاس بین المللی زنان دانشمند جهان اسلام گفت: «در اول انقلاب تنها 35 درصد زنان باسواد بودند، در حالی که بعد از گذشت 30 سال، 80 درصد زنان با سواد شده­اند. به تبع آن، میزان اشتغال زنان نیز بالاتر رفته و امروز 31 درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می­دهند.»

وزیر بهداشت افزود: «تصویب قانون جمعیت و تنظیم خانواده یکی از قوانینی است که در برنامه­ی سوم و چهارم نیز ذکر شده است. امروزه تمامی روش­های تنظیم خانواده در همه­ی مراکز، از خانه­های بهداشت روستاها گرفته تا بیمارستان­های تخصصی و فوق تخصصی، انجام می­پذیرد، با این هدف که از بارداری ناخواسته و سقط جنین غیر قانونی کاسته شود.»

فاصله­ی سنی زوجین در حال کاهش است

مدیر کل روابط عمومی سازمان ثبت احوال اعلام کرد طبق بررسی­های به عمل آمده، بیش­ترین ازدواج­های صورت گرفته در 9 ماه اول سال گذشته، مربوط به زوجینی بود که فاصله­ی سنی آن­ها در حد صفر بوده است که شامل 3/12 درصد ازدواج­ها می­شود.

«مهدی اسماعیلی» گفت: «فاصله­ی سنی بین زوجین در 31/8 درصد ازدواج­ها فقط یک­سال، در 22/9 درصد ازدواج­ها دو سال، در 46/9 درصد ازدواج­ها سه سال و در 20 /9 درصد ازدواج­ها چهار  سال بوده است.»

وی افزود: «اختلاف سنی بیش از 20 سال نیز، 28/1 درصد و 16 تا 20سال، 17/1 درصد و 11 تا 15 سال اختلاف سنی زوجین هم 01/5 درصد بوده است.»

زنان کرمان رتبه­ی اول فقر آهن را دارند

مدیر کل امور بانوان استان­داری کرمان اعلام کرد زنان کرمان از نظر پوکی استخوان و فقر آهن رتبه نخست را در کشور دارند.

 «دیوان بیگی» هم­چنین در مورد سلامت جسمی و روحی زنان کرمان با توجه به میزان کمی مواد  مغذی در بدن آنان، آن­ها را از لحاظ کم­بود سلامت در رتبه­ی سوم کشور قرار داد.

وی گفت: «آمار بیماری­های زنان در استان کرمان رو به افزایش است و در نتیجه، سلامت روحی و شادابی این زنان کم­تر شده است؛ لذا باید اقدامات زیربنایی در بخش پیش­گیری از بیماری­های زنان اعمال شود.»