تربیت کودک
مهرنوش اکبری
چکیده: خانواده اولین محیطی است که زمینهی رشد بهتر کودک در آن میسر است و بیشترین رفتار کودک بسته به رفتارهایی است که در محیط خانه دیده و یا آموخته است.
بنابراین خانوادهها مسئولیت دارد که به تمام نیازهای کودک توجه نموده و به دنبال ارضای نیازهای اساسی او باشد. تولد کودک همزاد با نیازهای زیستی، روانی و اجتماعی است که برآوردن آن نیازها بر رفتار کودک تأثیر گذاشته و او را به سمت سلامت و بهداشت روانی سوق خواهد داد.
آنچه در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد موضوعی است تحت عنوان کنترل و هدایت رفتار کودکان به این امید که راهنمای خانواده در ارتباط با کودکان باشد.
مفهومشناسی:
یکی از مباحثی که خواننده را در بهتر فهمیدن موضوع کمک میکند بحث واژهشناسی است که باعث تعیین محدودهی بحث خواهد شد بنابراین ضرورت دارد که واژهها و اصطلاحات کلیدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
1. کنترل:
کنترل[1] یکی از هدفهای علم است، مثلاً جلوگیری از بزهکاری نوعی کنترل با هدف روانشناسی است.[2]
2. هدایت: هدایت،[3] رفتار خودآگاهانهی فرد است که موازین مقرر شده به وسیلهی محیط آن را تعیین میکند[4]. آن نوع رفتار فرد را گویند که از روی بصیرت و پیشبینی سر میزند به ویژه از نقطه نظر معیارهای اخلاقی.[5]
3. رفتار: رفتار،[6] هر فعالیت و عملی که موجود زنده انجام میدهد و متضمن کارهای بدنی آشکار و پنهان ، اعمال فیزیولوژیک، عواطف و فعالیت عقلی است. این اصطلاح برای هر عمل خاص یا مجموعهی اعمال به کار میرود.[7] از معانی اصطلاحات استفاده میشود که میتوان از رفتارهای بد کودک جلوگیری و او را به سمت رفتار مطلوب هدایت کرد، اگرچه نیازمند یک سری عواملی است که هر کدام طرح خواهد شد. از عوامل، فقط آنچه مهم به نظر میرسد مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت چون تربیت کودک امر دشوار و بسیار پیچیدهای است و عوامل زیادی در آن دخیل است.
نظارت خانواده: یکی از راههای کنترل و مؤثر در هدایت رفتار کودکان، نظارت صحیح خانواده است. این امر در اسلام هم مورد توجه خاص قرار گرفته و به عنوان یکی از حقوق مسلم مطرح گردیده نظارت و تربیت صحیح از حقوقی است که بیشتر به عهدهی پدر گذاشته شده. تربیت به معنای راهنمایی و هدایت، به مصالح و نیازهای کودک وابسته است چنانکه کلمهی تربیت را راغب اصفهانی چنین تفسیر و توضیح داده است که: الرب فی الاصل التربیه و هو انشاء الشی حالاً فحالاً الی حد التمام، ولا یقال الرب مطلقاً الا لله تعالی المتکفل بمصلحت الموجودات.[8]
واژهی رب به معنی تربیت است و آن ایجاد شی است به تدریج از حالتی به حالت دیگر تا به حد تمام و کمال برسد و این واژه (رب) هم فقط به خدایی متعال صادق است که عهدهدار تمام مصالح موجودات است. در نتیجه، تربیت باید صحیح و نظارت بر امورات و کارهای کودک کاملاً دقیق و مداوم باشد. در نظارت دقیق به نیازهای اصلی و اساسی کودک توجه میشود نظارت و تربیت از حقوق کودک است که غفلت در آن مذموم و ناپسند است در عین حال تدریجی. حقوق کودک؛ در اسلام کودک عضوی از اعضای جامعه است و از حقوقی نیز برخوردار است. اگر این حق مورد توجه قرار گیرد، نیاز به کنترل و مراقبت بیشتر از کودک لازم نخواهد بود چون آن انتظار که از کنترل و مراقبت میرفت مورد ارزیابی قرار دادهایم چنانکه امام علی (ع) فرمود: حق الولد علی الوالد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه و یعلمه القرآن[9]
حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای فرزندش برگزیند و تربیت صحیح و آموزش قرآن است. اینها بخشی از حقوقی است که باید اداء شود و وظیفهی خانوادههاست که درا ین ارتباط تمام همت و تلاش خود را به کار گیرند و از خدای بزرگ در اداء حقوق استمداد نمایند چنانکه امام معصوم (ع) فرمود: واعنّی علی تربیتهم و تأدیبهم و برّهم ... خداوندا یاریام کن که فرزندان خود را تأدیب و تربیت کنم و به آنان نیکی نمایم .[10]
در اسلام که مسئلهی تربیت به عنوان یکی از حقوق اساسی مورد توجه قرار گرفته و امام سجاد(ع) از قادر متعال برای ادای این حق کمک و یاری میخواهد دو مسئلهی مهم و اساسی را میتوان از آن فهمید؛ 1- تربیت در سنین کودکی از ارزش و اهمیت خاص برخوردار است. در این دوره، کودک پیوسته با پدر و مادر بوده و روحیهی تأثیرپذیری در آنها نیز بیشتر خواهد بود. 2- مسئلهی مهم دیگر این است که فرزند اگر در سنین کوچکی تربیت نشود امکان اصلاح و تربیت او در آینده بسیار اندک و تأثیرپذیریاش نیز دشوار خواهد شد. در نتیجه به تربیت صحیح و آموزش کودکان به عنوان یک حق نگاه شود. الگوی خوب؛ انسان فطرتاً نیازمند الگو است و به دنبال این است که رفتار خود را با الگوی انتخابی تطبیق دهد. فلذا ارائهی الگوهای متعالی و قابل پیروی از مهمترین امور تربیت انسانی است. امیرمؤمنان علی(ع) در این باره فرمودهاند: واقتدوا بهدی بنیکم فانه افضل الهدی و استنوا بسنته فانها اهدی السنن.[11]
یعنی به سیرت پیامبرتان اقتدا کنید که برترین سیرتهاست و به سنت او بگروید که راهنماترین سنتهاست. بدون الگو، تربیت دشوار بلکه غیر ممکن خواهد بود لذا اسلام برخلاف مکاتب مادی و غیر الهی، الگوهای کامل را به جهان انسانیت معرفی نموده و از همگان میخواهد که به آنان اقتدا کنند، چون الگوهای کامل، تجلی آیات الهی و نمایانگر اسلام واقعیاند. به پاسخ این فطرت الهی، خداوند چنین معرفی نمود که؛ ولقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوالله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیراً.[12]
در این آیهی شریفه پیامبر گرامی اسلام به عنوان الگوی شایسته به مردم معرفی گردید تا پیروان حضرت وجود مبارک او را در رفتار و کردار و اخلاق، سرمشق خود قرار دهند و از هر گونه انحراف و کج روی به دور باشند به قول مرحوم لاهیجی: هیچ کس را نیست ره سوی وصال تا نباشد رهبرش صاحب کمال. این بخش را با سخنانی از امیرمؤمنان علی(ع) در مسجد کوفه به پایان میبریم؛ فاین تذهبون؟ و انی توفکون؟ والاعلام قائمه والایات واضحه و المنار منصوبه فاین یتاه بکم؟ بل کیف تعمهون و بینکم عتره نبیکم ...[13]
پس کجا میروید؟ و چگونه شما را برمیگردانند در حالی که پرچمها برپاست و نشانهها آشکار و هویدا و مشعلها در اهتزاز ، پس به کدام سو شما را حیران و سرگردان نمودهاند؟ بلکه چگونه سرگشته و حیرانند؟ با آنکه عترت پیامبر شما به عنوان الگو در میان شمایند. عدالت: یکی دیگر از عوامل کنترل و هدایت رفتار کودکان، در نظر گرفتن عدالت و اجرای آن در خانواده است. در خانوادهای که روحیه عدالتخواهی بر آن حاکم است، هیچ گاه فرزندان از مسیر طبیعی خارج نخواهند شد اکثر انحرافات بهخاطر بیعدالتیهایی است که کودک در تلاش است از آن مصون بماند پیامبر اسلام فرمود اعدلوا بین اولادکم کما تحتون ان یعدلوا بینکم فی البر و اللطف[14]
میان فرزندان خود به عدالت رفتار نمایید هم چنان که مایلید در نیکی و مهربانی با شما به عدالت رفتار کنند. افراط و تفریط در مورد کودک مذموم است و مورد سرزنش چنانچه امام باقر(ع) فرمود: شرالاباء مَن دَعاهُ0 البِرّ الی الافراط[15]
یعنی بدترین پدران کسانی هستند که در نیکی از حد اعتدال تجاوز کرده به زیادهروی گرایش یابند. در حدیثی دیگر پیامبر اسلام(ص) فرمود: خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را بر نیکی و نیکوکاری کمک نماید. سؤال شد چگونه؟ حضرت در جواب فرمود: یقبل میسوره و یتجاوز عن معسوره ولا یرهقه ولا یخرق به[16]. یعنی آنچه از دست او (کودک) برآید قبول کند و از آنچه بر او دشوار است درگذرد چون که طاقت آن را ندارد تحمیل نکند و او را به اعمال سفیهانه نکشاند. پس بهترین مربی و خوبترین و خیرخواهترین پدر و مادر کسانی هستند که به عدالت رفتار میکنند و حتی خواستهها و نیازهای کودکانشان را نیز تعدیل میکنند. امام علی(ع) در نامه به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) میفرمایند: وانما قلب الحدث کا الارض الخالیه ما القی فیها من شی قبلته ...[17]
فرزندم! قلب کودک و نوجوان بسان زمین است که در آن بذر پاشیده نشده، هر آنچه در آن افکنده شود پذیرا خواهد بود، بنابراین بر پدر و مادر است که با اجرای عدالت خاطرهی خوشی در ذهن کودک باقی بگذارند و بدانند که تنها تهیهی خوراک و لباس و اسباب و وسایل بازی از وظایف پدر و مادر نیست بلکه به هر چیزی به دید عدالت بنگرد. اگر سلوک و رفتار با کودک، همراه با عدالت و مساوات باشد کودک عدالت خواهی را میآموزد.[18]
ثمرهی بحث: یکی از راههای صحیح کنترل، توجه به نیازهای جسمی و روانی کودک است با تربیت صحیح و نظارت دقیق و ارائهی الگوی خوب و کامل میتوان کودک را به سمت خوبیها هدایت کرد و انتظار نیکی از او داشت چنانکه پیامبرگرامی اسلام(ص) فرمود: اذا مات الانسان انقطع عمله الا عن ثلاث، صدقه جاریه و علم ینتفع به و ولد صالح یدعو له.[19]
انسان بعد از فرا رسیدن مرگ، عملش منقطع خواهد شد مگر از سه چیز: 1. صدقهی جاریه 2. علمی که (مردم از آن) بهره میبرند 3. و فرزند صالح که برای او دعا کند. [1] .control
[2] . شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری، 92، انتشارات امیرکبیر ، چاپ دوم، 1375.
[3] .conduct
[4] . پورافکاری، نصرت الله، فرهنگ روانشناختی، ج1، ص303، مؤسسه فرهنگ معاصر، 1385.
[5] . فرهنگ علوم رفتاریپیشین، ص87
[6] . Behaviour .
[7] . فرهنگ علوم رفتاری، 52.
[8] . الراغب الاصفهانی، مفردات الالفاظ القرآن؛ 336 الناشر طلیعه النور، نوبت چاپ الثانیه 1427 ق.