نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانش گاه های جهان


دانش­گاه کینگزویل (آمریکا)

Texas A & M University Kingsville

پوشش و وضع ظاهری

اعضای هیئت علمی و کارکنان دانش­گاه از اختیارات و مسئولیت­هایی در زمینه­ی صیانت و حفظ معیارهای پوشش و وضعیت ظاهری دانش­جو برخوردار هستند. این قوانین، کلاس­های درس، آزمایش­گاه­ها و دفاتر و سایر قسمت­هایی که حضور عمومی را می­طلبد در بر می­گیرد.

پوشش در محوطه­ی دانش­گاه

از دانش­جویان انتظار می­رود که به شیوه­ی مناسبی لباس بپوشند و ظاهری آراسته، توأم با سلیقه و متناسب با موقعیت اجتماعی خود به نمایش بگذارند.

نپوشیدن جوراب، نه شیوه­ی مناسبی برای محیط دانش­گاهی است و نه می­تواند به درستی میزان بلوغ شخصیتی مورد انتظار از افراد دانش­گاهی را نشان دهد.

راه­نمای کارکنان

ظاهر حرفه­ای که یک کارمند به نمایش می­گذارد از نوع پوشش و آرایش وی نشأت می­گیرد.

بسیار مهم است که به تناسب کاری که به فرد محول شده، لباس بپوشد. از آن­جا که قسمت­های مختلف، انتظارات متفاوتی از کارکنان خود دارند، ناظر هر قسمت، مسئول تعیین معیارهای مناسب برای بخش مربوط به خود است. به کارکنان تأسیسات فیزیکی و افسران پلیس دانش­گاه، لباس­های یونیفرم یک­شکل داده شده است و از آنان انتظار می­رود همواره این لباس­ها را بر تن داشته باشند. این از وظایف کارمندان است که لباس کار خود را تمیز، آراسته و مرتب نگه دارند. آنان موظفند که پس از خاتمه­ی استخدام خود یونیفرم را به دانش­گاه برگردانند.

مدل­های عجیب و غریب و افراطی لباس که با

سلامتی و یا کار دانش­کده در تزاحم هستند

مغایر با معیار مورد انتظار از قشر دانش­جویان و

دانش­گاهیان تلقی شده، دانش­جو را در معرض

اقدامات تنبیهی و انضباطی قرار خواهد داد.

برای آگاهی از متن اصلی ضوابط نگاه کنید به:

www.tamu.edu

دانش­گاه مدیریتی ماهاریشی (آمریکا)

Maharishi University of Management

پوشش و وضع ظاهری

پوشش آراسته و توأم با وقار، یکی از مهم­ترین شیوه­های ادای احترام نسبت به دانش مورد تحصیل، استادان و سایر دانش­جویانی است که شما نیز هم­چون آنان از نعمت کسب دانش بهره­مند شده­اید.

هدف در «دانش­گاه ماهاریشی» آن است که دانش­جویان به شیوه­ی مدیران و مدیران ارشد، لباس بپوشند.

در این­جا معیار پوشش برای فعالیت­های مختلف ذکر شده است. معیار پوشش از دوشنبه تا شنبه شامل مواقع ناهار در سالن غذاخوری هم می­شود.

 (روز دوشنبه تا جمعه، ساعت 45/9 صبح تا  45/14 بعد از ظهر و شنبه، ساعت 30/10 صبح تا      15/ 13 بعد از ظهر)

مقررات همگانی:

_ پوشیدن لباس­های لی آبی و شلوارک برای حضور در کلاس­ها، سالن غذاخوری، ساختمان­های اداری و سایر اماکن عمومی دانش­گاه مجاز و مورد قبول نیست.

_ برای خانم­ها پیراهن زنانه یا بلوز به هم­راه دامن یا شلوار هم­رنگ توصیه می­شود. دامن و پیراهن­های زنانه باید حداقل تا زانو یا زیر زانو برسند و به حد کافی بلند باشند. لباس­های بندی کوتاه و نیز پیراهن­های رکابی مناسب نیستند.

موی دانش­جو باید از یک رنگ متعارف و طبیعی برخوردار باشد. فقط سوراخ کردن نرمه­ی گوش مجاز شمرده می­شود. ظاهر عمومی فرد باید آراسته و هماهنگ با محیط دانش­گاهی باشد.

_ برای مردان پوشیدن جلیقه (ژاکت) و پیراهن یقه­دار و آستین­دار و استفاده از کراوات توصیه می­شود. پیراهن رکابی و شلوارک، لباس­های مناسبی برای استفاده در دانش­گاه نیستند. موها باید تا یقه پیراهن کوتاه شوند و از ظاهر و رنگ متعارف و طبیعی برخوردار باشند. بلند کردن و گذاشتن سبیل مجاز است ولی ریش گذاشتن مجاز نمی­باشد. فقط سوراخ کردن نرمه­ی گوش مجاز شمرده می­شود. وضع ظاهری عمومی باید آراسته و توأم با اصلاح کامل باشد. استفاده از کفش و پیراهن مردانه برای همه مردان ضروری است.

_ رنگ موی متعارف و طبیعی الزامی است.

پوشش گروهی برنامه­ی هشیاری

از تمامی دانش­جویان خواهشمند است در تمامی سالن­های اجرای برنامه، شلوارهای بلند و پیراهن­های آستین­دار بر تن کنند.

پوشیدن لباس­های لی، شلوارک و پیراهن­های بدون آستین مجاز نیست. لباس­های فوق­الذکر باید در عین راحتی نشان­گر وقار و متانت نیز باشند.

قوانین پوشش برای سایر اوقات

در چنین مناسبت­هایی می­توانند از رسمیت پوشش خود کمی بکاهند، ولی ظاهر این افراد هم­چنان باید نشان­گر احترامی شایان برای علم و دانش منحصر به فردی که دانش­گاه عرضه داشته است، باشد.

چند نکته دیگر در مورد ظاهر عمومی

دانش­جویان با فرهنگ­ها و رسوم مختلف اگر طبق بالاترین سطوح معیارهای پوششی جامعه­ی خود لباس بپوشند از آنان استقبال خواهد شد.

آداب پوشش حرفه­ای بخشی از سرفصل­های درسی دانش­گاه را تشکیل می­دهد. هر یک از گروه­های تخصصی دانش­گاه می­توانند بر حسب ضرورت و تشخیص خود معیارهای بالاتری نیز برای پوشش معین نمایند.

_ پوشش آراسته و توأم با وقار یکی از مهم­ترین شیوه­های ادای احترام نسبت به دانش مورد تحصیل استادان و سایر دانش­جویانی است که شما نیز هم­چون آنان از نعمت کسب دانش بهره­مند شده­اید.

_ دانش­جویان به عنوان نماینده دانش­گاه در اماکن عمومی شهر، رویدادهای ورزشی، سفرهای میدانی و یا سایر فعالیت­های اجتماعی، فرهنگی و تفریحی هستند.

برای آگاهی از متن اصلی ضوابط نگاه کنید به

www.mum.edu