نیازهای کودکان برای برخورداری از سلامت روانی

نویسنده


برای پدر و مادر شناخت نیازهای جسمی فرزندشان مثل: تغذیه، تهیه لباس­های گرم یا خنک به هنگام سرما و گرما، تنظیم ساعات خواب در زمان مناسب آسان است، ولی نیازهای روحی و احساسی کودک ممکن است مشخص نباشد.

 سلامت روانی کودک اجازه می­دهد تا بچه­ها خوب فکر کنند از نظر اجتماعی پیش­رفت کنند و ضمن داشتن خلاقیت که لازمه­ی آن تشویق و کمک پدر و مادر است، مهارت­های جدید را به خوبی بیاموزند. علاوه بر این­ها داشتن دوستان خوب و شنیدن کلمات و جمله­های تشویق آمیز از جانب بزرگ­سالان، برای کمک به پیش­برد اعتماد به نفس و ایجاد عزت نفس مهم بوده، نگرش آن­ها را نسبت به زندگی بهبود می­بخشد.

به کودکان محبت بدون قید و شرط نثار کنید

عشق، امنیت و پذیرش باید در قلب افراد خانواده باشد. کودکان نیاز به آن دارند که بدانند عشق و محبت شما بستگی به اعمال آن­ها ندارد.

اشتباهات و شکست­ها و ندانم­کاری­ها را باید انتظار داشت و پذیرفت که اعتماد در خانه­ای رشد می­یابد که مملو از عشق و توجه بدون قید و شرط باشد.

اعتماد و عزت نفس کودکان را پرورش دهید

الف) آن­ها را تحسین کنید

تشویق، اولین قدم­های کودک و یا توانایی او برای یادگیری یک بازی جدید را سرعت          می بخشد. به آن­ها برای علاقه­مند شدن به کشف و یادگیری محیط­شان  کمک می­کند. بگذارید بچه­ها در محیطی امن که صدمه­ای به آن­ها وارد نشود بازی کنند و چیزهای جدید کشف نمایند. گاه گاهی با لبخند زدن و صحبت کردن به آن­ها اطمینان ببخشید. بعضی وقت­ها در فعالیت­های آن­ها شرکت کنید و با آن­ها هم بازی شوید هیچ لذتی برای یک کودک بیش­تر از کشتی گرفتن با پدر و یا مهمان بازی کردن با مادر نیست. توجه شما در به وجود آوردن اعتماد به نفس و خود­باوری آن­ها مؤثر خواهد بود.

ب) از به کار بردن الفاظ نامناسب خودداری کنید

گاهی والدین وقتی از شیطنت­های فرزند خود کلافه می­شوند با گفتن کلمات یا عباراتی نظیر: «ای وای از دست این بچه» «کلافه شدم!» «دیوانه­ام کرده است!» یا «شیطان!» و «غیر قابل تحمل!» خشم خود را خالی می­کنند در حالی که این گونه عکس­العمل­ها می­تواند در آینده اثر بسیار ناگواری روی کودک داشته، به او بقبولاند که او واقعاً غیر قابل تحمل است. پس سعی کنیم خشم خود را با گفتن این­گونه کلمات ابراز نکنیم و انتظار نداشته باشیم که آن­ها هم همیشه مانند یک بزرگ­سال رفتار معقول و واقع­بینانه داشته باشند.

ج) اهداف معقول تعیین کنید

بچه­های کوچک نیاز به اهداف واقع­بینانه دارند تا آرزوهای آن­ها را با توانایی­های­شان مطابقت دهد. بچه­های بزرگ­تر با کمک شما می­توانند فعالیت­هایی را انتخاب نمایند که توانایی­های آن­ها را آزموده و اعتماد به نفس آن­ها را زیادتر کند. کمک کنیم تا کودکان­مان که سازندگان جامعه­ی فردا هستند خود را باور کنند و از نظر روانی آن­قدر توانا شوند که بتوانند پدران و مادران خوب فردا باشند.

منبع: اینترنت