دانستنی هایی درباره ی حساسیت های غذایی کودکان

نویسنده


در سال­های اخیر، شاهد افزایش حساسیت­های آلرژی بوده­ایم. حساسیت غذایی در کودکان نگران کننده و تشخیص آن مشکل است. حساسیت غذایی در کودکان به اندازه­ی بزرگ­سالان شیوع دارد. اگر کودک شما بدون هیچ دلیل ظاهری، مضطرب به نظر می­رسد یا نقاط نامشخصی از پوست او دچار خارش شده، شاید ناشی از حساسیت غذایی باشد.

 

حساسیت چیست؟

حساسیت ممکن است بر اثر عدم تحمل ماده­ی ویژه­ای از طریق لمس، استنشاق، تزریق و یا جذب پدید آید. هنگامی که بدن ما به یک ماده واکنش نشان می­دهد، امکان دارد این واکنش­ها، تنفسی، احتقانی، آبریزش یا خارش بینی، چشمان اشک آلود، اسهال یا جوش­های خارش دار در هر نقطه از بدن باشد.

 

آیا حساسیت من به کودکم منتقل می­شود؟

اگر شما حساسیت دارید احتمال دارد کودک­تان نیز دچار شود. با این حال، ممکن است حساسیت غذایی یک­سانی نداشته باشد و او به مواد مشابه حساسیت داشته باشد. به عنوان مثال امکان دارد شما دچار تنگی نفس باشید در حالی که کودک­تان مبتلا به تب یونجه باشد.

 

حساسیت غذایی کودک را  چگونه تشخیص دهیم؟

گاهی ممکن است تشخیص حساسیت غذایی کودک مشکل باشد چنان­چه فکر می­کنید کودک شما حساسیت غذایی دارد، ممکن است حذف فرآورده­های زیر از برنامه­ی غذایی­اش، به او کمک کند شیر و فرآورده­های لبنی، تخم مرغ، آجیل، میوه و مرکبات.

همین که هر یک از گروه­های مواد غذایی را از برنامه­­ی غذایی فرزندتان حذف کردید، می­توانید به تدریج و یکی یکی شروع به عرضه­ی مجدد آن­ها کنید.

چند روز قبل از شروع یک گروه از مواد غذایی اضافی صبر کنید و تمام آن­ها را با هم شروع نکنید.

 

آیا حساسیت غذایی قابل پیش­گیری است؟

تغذیه با شیر مادر تا شش ماه اول زندگی به منظور جلوگیری از بروز حساسیت به آن­ها کمک می­کند سعی کنید از دادن مواد غذایی آماده را که حاوی مواد افزودنی و یا کنسروی و یا بسته بندی شده هستند، خودداری کنید.

 

 

حساسیت غذایی کودک چه وقت بیش­تر اتفاق می­افتد؟

حساسیت غذایی در کودکان در هر زمان ممکن است پیش آید بسیاری از کودکان به شیر گاو حساسیت دارند، احتمال دارد کودک شما نیز به شیر، فرآورده­های گندمی، صدف­دار، آجیل یا مرکبات حساسیت داشته باشد.

 

نشانه­های حساسیت غذایی کودک:

علامت حساسیت غذایی کودک ممکن است شامل: تورم، خارش لب، زبان، خس خس سینه و یا جوش­های پوستی باشد.

امکان دارد کودکان برخی از مواد غذایی از گروه­های خاص را تحمل نکنند.

احتمالا نشانه­های حساسیت کودک به مواد غذایی عبارت­اند از: اسهال، استفراغ، درد معده، قولنج یا باد معده است.

 

 

درمان حساسیت غذایی کودکان:

بهترین راه برای مداوی حساسیت کودک، خودداری نمودن از مصرف گروه خاصی از مواد غذایی است.

 نوزاد شما ممکن است دچار واکنش­های حساسیتی گردد که مربوط به مواد غذایی نیست و ممکن است که به حیوانات خانگی، دود سیگار، بالش پر دار یا گردو غبار مربوط باشد.

 

 

جای­گزین­های سلامت

نتایج نشان داد که کودک شما ممکن است دچار حساسیت غذایی شود و در این­جا برخی غذاهای غیر حساسیت­زا را به عنوان برنامه­ی غذایی به شما معرفی می­کنیم.

انبه، سیب، انگور، چاودار، گل­کلم، هویج، سیب­زمینی شیرین، مرغ، ماهی آزاد.

اگر شما در خصوص حساسیت کودک­تان به مواد غذایی یا چیز دیگر تردید دارید، می­توانید به کمک متخصص آن را مشخص کنید.

تشخیص حساسیت غذایی کودکان معمولاً با کمی کار و تجربه امر نسبتاً آسانی است، هنگامی که شما علت را کشف کردید ساده­ترین راه از بین بردن آن است.

منبع:

Sacha tarkovsky

Buzzle