تازه های پژوهش


فرمول ریاضی ازدواج موفق کشف شد

دانش­مندان فرمولی ریاضی برای یافتن همسر ایده­آل کشف کرده­اند که بر اساس آن زن باید پنج سال کوچک­تر از مرد باشد؛ از زمینه­ی فرهنگی مشابهی با مرد برخوردار بوده و باهوش­تر از وی باشد.

به گفته­ی دانش­مندانِ ژنِو، پیروی از این فرمول می­تواند شانس زوج­ها را برای داشتن ازدواجی پای­دار و شاد، یک­پنجم افزایش دهد.

علاوه بر اختلاف سنی و فرهنگ مشترک، زن باید حداقل 27 درصد باهوش­تر از مرد باشد تا این­که بخت خود را در داشتن یک زندگی مشترک و شاد تا 20 درصد افزایش دهد.

دختران پرخاش­گر کودکان خشن خواهند داشت

محققان اعلام کردند مادرانی که در دوران نوجوانی استرس داشته­اند و رفتارهای پرخاش­گرانه از خود نشان داده­اند، به احتمال زیاد در دوران بارداری دچار افسردگی می­شوند و فرزندان­شان نیز در سنین نوجوانی 4 برابر بیش­تر از سایر نوجوانان خشونت از خود نشان می­دهند.

رفتار پدر و حمایت او در دوران بارداری همسرش بر وضعیت روحی زن تأثیرگذار است لذا نه تنها افسردگی مادران در دوران بارداری بر رفتار فرزندان­شان تأثیرگذار است  بلکه با رفتارهای پرخاش­گرانه­ی خودشان نیز در نوجوانی مرتبط است.

زنان باردار میوه و سبزی بخورند

مصرف میوه و سبزی­جات و مرکبات سرشار از «کاروتن بتا» در مادران باردار، خطر ابتلا­ی نوزادان به برخی از آلرژی­های خاص و به خصوص اگزما را کاهش می­دهد.

علاوه بر این، مصرف سبزی­جات غنی از ویتامین E در طی بارداری، باعث بهبود وضعیت تنفسی نوزاد می­شود. 21 درصد کودکان هنگام تنفس خس­خس می­کنند و یا هنگام نفس کشیدن صدای سوت از سینه­شان خارج می­شود که در صورت مصرف ویتامین E توسط مادران­شان، این مشکلات تنفسی در کودکان بروز نمی­کرد.

هم­چنین مطالعات نشان داده است افزایش مصرف سبزی و مرکبات بر جلوگیری از ابتلای مادران به اختلالات آلرژیک در دوران بارداری مؤثر است.

به سؤالات جنسی کودکان پاسخ منطقی بدهید

«فاطمه کیان­پور» بیان کرد: «در پاسخ به سؤالات جنسی کودکان، نباید دروغ گفت، بلکه والدین باید بدون ذکر جزئیات، حقیقت را به کودکان بگویند.»

این روان­شناس اظهار کرد: «هر یک از والدین باید پیش از بلوغ، به فرزند خود اطلاعات لازم را درباره­ی پدیده­ی بلوغ و تأثیرات آن بدهند و او را در جریان اتفاقاتی که در آینده برای او پیش می­آید، بگذارند.

در هنگام روبه­رویی با سؤال جنسی کودک باید اطلاعات لازم را در حد قانع شدن به او داد تا از کنجکاوی بیش­تر وی جلوگیری شود. اگر والدینی در مواجه با این­گونه سؤالات طفره بروند، موضوع برای کودک مهم­تر شده، برای رفع کنجکاوی خود با دوستان و هم­سالانش در این باره صحبت می­کند که عواقب نامناسبی در پی دارد.»

چای، خطر سرطان تخمدان را کاهش می­دهد

یک پژوهش جدید نشان داد نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز یا دو فنجان چای سیاه، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان کاهش می­دهد.

نوشیدن یک فنجان چای سبز در هر روز خطر ابتلا به سرطان را 54 درصد و نوشیدن دو فنجان چای سیاه، حدود 50 درصد خطر بروز این سرطان را کاهش می­دهد.

چای سبز به سبب داشتن آنتی بیوتیکی که بیش از 100 برابر ویتامین ث و 25 برابر بیش­تر از ویتامین­های دیگر مؤثر است، به کاهش ابتلا به سرطان کمک و با کاهش کلسترول خون از سکته­ی قلبی جلوگیری می­کند؛ حتی بعد از سکته­ی قلبی نیز از مرگ سلول­ها جلوگیری می­کند و میزان سلول­های محافظ قلب را افزایش می­دهد. این نوشیدنی مانع پیری نیز هست.

مادران باردار باید مراقب وزن خود باشند

افزایش سریع وزن مادر، خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می­دهد. دیابت بارداری عارضه­ای است که با افزایش قند خون زنان باردار، علاوه بر به خطر انداختن سلامت جنین، احتمال ابتلای زنان به دیابت دائم را افزایش می­دهد.

نتایج برخی پژوهش­­ها نشان می­دهد زنانی که در سه ماهه­ی نخست بارداری به سرعت اضافه وزن پیدا می­کنند بیش از دیگر زنان به دیابت بارداری دچار می­شوند.

افزایش قند خون در زنانی که هیچ مراقبتی بر تغذیه­ی خود در دوران بارداری ندارند، به مراتب بیش­تر از دیگران رخ می­دهد.

خواب ناکافی باعث چین و چروک صورت می­شود

رئیس بخش پوست بیمارستان امام خمینی(ره) اعلام کرد: «علاوه بر مسائل تغذیه­ای و نبود استرس­های محیطی، خواب کافی و مناسب از جمله فاکتورهایی است که  می­تواند پوستی جوان، سالم و شفاف ایجاد کند.

سلول­های بدن از جمله سلول­های پوست نیاز به استراحت دارند و خواب کافی برای سلامت سلول­های بدن مؤثر است. خواب ناکافی باعث تیره­تر شدن رنگ پوست در زیر چشم می­شود و به دلیل کاهش نسبی جریان خون در بدن به دلیل خواب کم، رنگ پوست این افراد متمایل به زرد خواهد شد و خستگی در چهره­ی آنان نمایان می­شود.

خواب ناکافی موجب افزایش چین و چروک صورت، به خصوص دور چشم می­شود و بر عکس خواب زیاد باعث پف صورت و پوست زیر چشم می­شود.

آب بهترین نوشیدنی است

به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه­ای کشور، آب سالم بهترین نوشیدنی است که برای انجام عمل­کرد صحیح بدن از جمله دفع مواد زائد، تنظیم دما و  پیش­گیری از یبوست لازم است.

بعد از آب، آب­میوه­های غنی از ویتامین­c  مانند آب مرکبات هستند که هم­راه با غذا در جذب بیش­تر آهن نقش مؤثری دارند. دوغ نوشیدنی سالمی می­باشد.

مصرف دوغ نیز باعث سلامت و استحکام استخوان­ها و دندان­ها می­شود و ارزش غذایی دو لیوان دوغ معادل یک لیوان شیر است.

مصرف چای سبز نیز خطر ابتلا به سرطان و بیماری­های قلبی - عروقی را کاهش می­دهد. قهوه هم حاوی کافئین است که موجب رفع خستگی می­شود اما مصرف بیش از حد آن اختلال در جذب بعضی از مواد مغذی مانند آهن و کلسیم را سبب شده، زمینه­ساز ابتلا به کم­خونی و پوکی استخوان می­گردد.

نفس عمیق اضطراب را از بین می­برد

محققان آمریکایی می­گویند نفس عمیق به اندازه­ی ماساژ و گوش دادن به موسیقی ملایم، می­تواند در کاهش اضطراب مؤثر باشد.

جلسات تن­آرامی یا ریلکسیشن نیز به اندازه­ی ماساژ در کاهش اضطراب مؤثر است. یکی از فن­های مؤثر تن­آرامی، دراز کشیدن به پشت و دم عمیق هم­راه با بازدم آرام است.

ماساژ و تن­آرامی به دلیل هزینه­ی کم می­تواند در درمان افرادی که دچار اضطراب مزمن هستند نقش مؤثری داشته باشد. در این بیماری زندگی فرد مبتلا، به دلیل اضطراب دایمی، از حالت طبیعی خارج می­شود. با روش تن­آرامی و نفس عمیق می­توان در طول سه ماه 50 درصد این عارضه را کاهش داد.

گوجه­فرنگی مانع سکته است

محققان در یک پژوهش جدید اعلام کردند می­توان از گوجه­فرنگی به عنوان روشی ایمن و بی خطر برای مقابله با بیماری­های قلبی استفاده کرد.

عصاره­ی حاصل از دانه­های گوجه­فرنگی می­تواند جای­گزین بالقوه­ی آسپرین برای جلوگیری از بروز حملات قلبی و سکته­ی مغزی باشد. این عصاره کاملاً بی خطر است در حالی که مصرف زیاد آسپرین می­تواند باعث زخم و خون­ریزی معده شود.

گوجه­فرنگی دارای ویتامین­های A، B و C است و مواد معدنی چون کلسیم، فسفر و آهن دارد که در تأمین انرژی و تقویت بدن نقش مؤثری دارند.

مصرف گوجه­فرنگی به انسان نیرو و نشاط می­بخشد و پوست و دانه­های آن به هضم غذا و پاک کردن روده­ها کمک می­کند.