تغذیه ی سالمندان

نویسنده


موقعیتی به نام پیری یک بیماری محسوب نمی­شود که به درمان نیازمند باشد یا این­که غیرطبیعی به حساب بیاید بلکه روندی طبیعی و غیر قابل اجتناب است که جزء رموز طبیعت قلمداد می­شود و به شکل عام و مستمر جریان دارد. فقط باید با اجرای یک برنامه­ی صحیح و مهم­تر از آن، تغذیه­ی مناسب از پیری زودرس جلوگیری کرد.

دوران پیری، دوران ضعف و ظهور بیماری­هاست. در این دوران اصولاً در همه­ی بافت­های بدن تغییراتی به وجود می­آید و بیماری­های متعدد مانند بیماری­های قلب و عروق ناشی از تصلب رگ­ها و بیماری­های مفصلی مشاهده می­شود. کاهش نیرو، کم شدن قدرت حافظه، اختلالات بینایی و شنوایی، تنگی نفس، تکرر ادرار، عدم توانایی در نگه­داری ادرار و تغییرات پر دامنه­ی دیگر در دوران پیری دور از انتظار نیست.

پیروی از یک رژیم غذایی صحیح در این دوره مانند همه­ی دوران زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است.

مقدار کالری مورد نیاز سالمندان به دلیل تغییرات اساسی دوره­ی کهولت به ویژه کاهش فعالیت­های جسمانی و پائین بودن سطح متابولیسم کم­تر از افراد بالغ است. البته چنان­چه سالمندی فعالیت جسمانی بیش­تری داشته باشد قادر به دریافت انرژی بیش­تر نیز خواهد بود.

توصیه­ها:

* سالخوردگان سالم باید رژیم کم کالری اما مغذی، سبک و زود هضم داشته باشند.

* غذای روزانه­ی آن­ها باید حاوی پروتئین، ویتامین­ها و املاح باشد و از خوردن مواد قندی به مقدار زیاد و غذاهای پر چرب، سرخ کرده و با ادویه و چاشنی زیاد پرهیز شود.

* وجود مواد معدنی نظیر کلسیم و آهن و ویتامین­های مختلف مانند ویتامین A ، C و ویتامین­های گروه  B در این دوره از زندگی به سلامت بدن کمک می­کند.

* وجود آب و مایعات در رژیم غذایی افراد مسن اهمیت زیادی دارد و روزانه 6 تا 8 لیوان آب و مایعات برای آن­ها توصیه می­شود.

* برای جلوگیری از یبوست، مصرف میوه­های رسیده و سبزی­های تازه مفید خواهد بود.

* در فاصله­ی وعده­های غذا، آب­میوه یا قدری شیر مفید است.

* پیش از خواب نیز یک فنجان شیر گرم باعث می­شود که خواب راحت­تری داشته باشند.

* در تنظیم برنامه­ی غذایی سالمندان باید به دریافت ویتامین D (در معرض آفتاب قرار گرفتن)، ویتامین­هایE ،B12 ،B6 ،C ،B2 ، املاح به ویژه آهن، کلسیم و روی توجه شود.

 

منابع:

1- مهندس حلم سرشت، پریوش و هم­کار"اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی"انتشارات چهر، چاپ سوم، 1379.

2- دکتر محمودزاده، سید علی و هم­کاران علوم غذایی، سلامت و تغذیه مرکز انتشارات علمی دانش­گاه آزاد اسلامی، 1378.