گواهی نامه ی ازدواج صادر می شود


سامانه­ی ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان (ساج) با هدف آموزش مهارت­های پیش از ازدواج، راه­اندازی شد.

با توجه به این­که برای انجام بسیاری از کارهای سطحی­، آموزش و مقدمات بسیار در نظر گرفته می­شود، بدیهی است که برای ازدواج جوانان باید حتماً آموزش­های تخصصی و مهارتی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران اعلام کرد: با راه­اندازی این سامانه، به جوانانی که پس از ثبت­نام، دوره­ها را با موفقیت طی کنند، گواهی­نامه­ی تخصصی ازدواج اعطا می­شود؛ این گواهی­نامه به این معناست که جوانان الفبای زندگی را می­دانند و درک متقابل از یک­دیگر دارند.

«محسن زنگنه» افزود: از 5/24 میلیون جوان کشور، حدود 13 میلیون در سن ازدواج هستند و باید آموزش­های لازم را در این ارتباط ببینند. جوانان با مراجعه به این سامانه به آدرس www.saj.ir مانند دانش­گاه مجازی ثبت نام کرده و در سه ترم «پیش از ازدواج»، «خواست­گاری و تحقیق»، و «حین ازدواج»، آموزش­های لازم را کسب کرده و گواهی­نامه­ی ازدواج دریافت می­کنند.

 

طرح حمایت از مشاغل خانگی تصویب شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد: «حفظ و تحکیم کیان خانواده و رشد اقتصاد آن از مهم­ترین اهداف تصویب طرح حمایت از مشاغل خانگی است.»

«زهره الهیان» گفت: «حمایت از مشاغل خانگی قدم بسیار مثبت و مؤثری در جهت حمایت از زنان در محیط کار خانه است. این کار باعث می­شود که صنایع بومی کشور به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک توسعه یابد.»

وی افزود: «حمایت از معلولانی که در خانه به فعالیت­های اقتصادی مشغول هستند از بندهای دیگر این طرح است که براساس آن معلولان بدون این­که مجبور باشند برای کار به خارج از خانه بروند و با مشکلات تردد و ترافیک مواجه شوند، از امتیازات این طرح استفاده کنند.»

 

حفظ هنرهای دستی زنان مهم است

سامان­دهی و گسترش صنایع دستی کشور که توسط زنان در مناطق روستایی و عشایری ساخته می­شود از اهداف طرح حمایت از مشاغل خانگی است.

عضو هیأت رئیسه­ی کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد: «طرح حمایت از مشاغل خانگی باعث انسجام و تمرکز حرفه­هایی است که به صورت پراکنده در کارگاه­ها و منازل در سراسر کشور وجود دارد. قسمت اعظم رشد و توسعه­ی صنایع دستی، توسط زنان خانه­داری صورت می­گیرد که در منازل و با داشتن مشکلات زندگی، بازار این هنرهای سنتی را حفظ می­کنند.»

وی افزود: «تصویب طرح حمایت از مشاغل خانگی در افزایش ضریب امنیتی و تربیتی اعضای خانواده بسیار مهم است. استفاده نکردن از خدمات بیمه و دوران بازنشستگی هم مهم­ترین دغدغه­ی این زنان خانه­دار است که با تصویب طرح، این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.»

 

بیش­ترین طلاق­ها قبل از آغاز زندگی مشترک است

مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان اعلام کرد 5/13 درصد طلاق­ها در سال گذشته قبل از ازدواج رخ داده است.

وی گفت: «کسانی که هنوز زندگی مشترک خود را پس از ازدواج آغاز نکرده­اند و یا فقط چند ماه از زندگی­شان می­گذرد؛ بیش­تر در معرض طلاق هستند.»

50 درصد طلاق­های ثبت شده در سال گذشته مربوط به زوج­هایی است که اصلاً به زندگی مشترک نرسیده و یا سابقه­ی زندگی مشترک­شان کم­تر از پنج  سال بوده است.

ازدواج­های بسیاری براساس عدم شناخت جوانان از یک­دیگر و زوایای زندگی و یا نگاه­های رمانتیک به زندگی صورت می­گیرد، اما پس از دو یا سه ماه منجر به طلاق می­شود.

 

موزه­ی تخصصی زنان راه­اندازی می­شود

روابط عمومی شورای اسلامی تهران خبر از تصویب طرح تأسیس موزه­ی تخصصی زنان داد.

معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران گفت: «با توجه به این­که هیچ جای­گاهی برای نشان دادن دستاوردهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، هنری و ورزشی زنان وجود ندارد، ایجاد چنین موزه­ای، ترسیم کردن نماد فعالیت­های زنان است.»

سخن­گوی این شورا نیز گفت: «از سوی جامعه بین­الملل دچار هجمه­ی تبلیغاتی از بابت رعایت حقوق زنان در جامعه و جای­گاه زن هستیم و چنین طرحی لازم است.»

«معصومه ابتکار» رئیس کمیته­ی محیط زیست شورای شهر نیز گفت: «چنین موزه­هایی می­توانند علاوه بر سطح ملی به صورت تخصصی در شهرها نیز راه­اندازی شوند.»

 

از اشتغال زنان روستایی حمایت می­شود

معاون طرح و برنامه­ی مرکز امور زنان و خانواده­ی ریاست جمهوری با اشاره به رشد 15 درصدی بودجه­ی سال 89 خبر از اشتغال زنان به خصوص زنان و دختران روستایی داد.

«پروین هدایتی» گفت: وزارت­خانه­ها، سازمان­ها و هم­چنین نهادهای دولتی و مشاوران استانداران سراسر کشور دو بازوی اجرایی برنامه­های مرکز امور زنان هستند. دفتر اشتغال مرکز امور زنان مؤظف به پی­گیری تحقق سهم اشتغال زنان در جامعه است.

وی افزود: «با توجه به افزایش سهم تعاونی­ها به 25 درصد در برنامه­ی توسعه پنجم کشور، مرکز امور زنان نیز برنامه­های اشتغال خود را بر تعاونی­ها متمرکز کرده است ایجاد بستر برای تحقق عدالت اقتصادی و دور نشدن از محیط خانه از مزیت­های اشتغال زنان در تعاونی­هاست.»

«هدایتی» گفت: «حمایت از تعاونی­ها و سازمان­های مردم نهاد، اشتغال­زایی برای زنان به کمک فناوری اطلاعات، کمک به تأسیس و ارتقای مراکز رشد فناوری زنان و توانمندسازی و حمایت از اشتغال زنان روستایی و حمایت از اشتغال زنان در صنایع دستی از برنامه­های مرکز، در حوزه­ی اشتغال، در سال جاری است.»

 

ایران جزء برترین کشورهای دنیا در درمان ناباروری است

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی اعلام کرد ایران در ردیف ده کشور برتر دنیا در زمینه­ی درمان ناباروری و سلول­های بنیادی قرار دارد.

دکتر «محمدرضا نوروزی» در کنگره­ی بین­المللی باروری و ناباروری ایران گفت: «در حال حاضر حدود سه میلیون نفر از زوج­های کشور از مشکلات ناباروری رنج می­برند و سالانه 15 درصد به جمعیت زوج­های نابارور کشور افزوده می­شود. این در حالی است که در سایه­ی پیش­رفت و تلاش­های متخصصین و دانش­مندان ایرانی، کشورمان در ردیف کشورهای برتر دنیا برای درمان ناباروری است.»

وی افزود: «متأسفانه با وجود تمامی امکانات و دانش چشم­گیر متخصصین ایرانی، هنوز از تمامی ظرفیت­ها برای درمان ناباروری استفاده نشده است؛ چرا که بسیاری از زوجین به دلیل مسائل فرهنگی و یا مشکلات مالی به پزشکان معالج و مراکز درمانی، مراجعه نمی­کنند. در حال حاضر ناباروری یکی از پنج دلیل اصلی طلاق در کشور است و بسیاری از مشکلات روحی و افسردگی­های زوجین جوان نابارور نیز ریشه در همین امر دارد.

 

اکثر دانش­جویان ایرانی خارج از کشور نماز می­خوانند

معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانش­گاه­ها اعلام کرد 85 درصد دانش­جویان شاغل به تحصیل در دانش­گاه­های خارج از کشور نماز می­خوانند.

حجت الاسلام و المسلمین «حبیب محمد نژاد» گفت: «براساس یک پژوهش در چهار قاره اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی و پرسش از 1083 دانش­جوی ایرانی مشخص شد 82 درصد آن­ها روزه می­گیرند و 7 درصد قرآن می­خوانند و 34 درصد در مراسم دینی شرکت می­کنند.»

وی افزود: «2/41 درصد از دانش­جویان مخالف بازگشت به کشور پس از فراغت از تحصیل هستند و8/58 تمایل به بازگشت به کشور دارند.»

معاون پژوهشی این نهاد هم­چنین گفت: «وضعیت فرهنگی و تظاهر به حفظ و تعهد به هویت ملی دانش­جویانی که در خارج از کشور هستند بهتر و بیش­تر از دانش­جویان داخلی است اما از لحاظ وضعیت اعتقادی، رفتار و آداب مذهبی، دانش­جویان داخل وضعیت بهتری نسبت به دانش­جویان خارج از کشور دارند.»

 

ایدز مهم­ترین عامل مرگ و میر زنان در جهان است

کارشناسان برنامه­ی مبارزه با ایدز در سازمان ملل هشدار دادند ایدز با سرعت به مهم­ترین

عامل مرگ و بیماری زنان در سن تولید مثل در سراسر جهان تبدیل می­شود.

70 درصد زنان سراسر جهان مجبور به داشتن روابط جنسی ناسالم هستند و بیش­تر در معرض خطر قرار دارند.

این سازمان تأکید کرد با غفلت از حقوق و شخصیت زنان، فرصت دست­یابی نیمی از جمعیت بشری به اهداف توسعه­ی هزاره، از دست خواهد رفت و نباید خشونت­های جنسی علیه زنان نادیده گرفته شود.

با توجه به این­که 30 سال از اپیدمی این بیماری می­گذرد، خدمات پزشکی هنوز نتوانسته است به نیازهای خاص زنان واکنش مناسب نشان دهد.

 

حجاب در مدارس بلژیک ممنوع شد

بسیاری از مدارس فرانسوی زبان بلژیک، پوشش  حجاب برای دختران را ممنوع کردند.

فرانسه و مدارس فرانسوی زبان بلژیک، حجاب را نماد دینی دانسته و آن را در کنار صلیب و عمامه­ی سیک­ها قرار می­دهند.

در نظام آموزش کاتولیک بلژیک، مدارس، قوانین خود را به گونه­ای تغییر داده­اند که دختران دانش­آموز پیش از ورود به مدرسه، هر نوع پوشش را از سرشان برداشته،  سپس وارد ساختمان مدرسه شوند.