پوکی استخوان

نویسنده


 

پوکی استخوان بیماری فراگیر و خاموش عصرجدید است. شیوع و بروز پوکی استخوان در تمامی جوامع انسانی خصوصاً جوامع در حال توسعه، به طور فزاینده­ای در حال افزایش است.

پوکی استخوان که به صورت متخلخل شدن بافت استخوانی بروز می­کند، در واقع کاهش سختی استخوان و کاهش محتوای عناصر معدنی در بافت استخوانی است. این پدیده کاهش استحکام استخوان­ها و افزایش احتمال شکستگی و ترک خوردگی را در پی دارد. در این حالت احتمال بروز شکستگی در تمامی استخوان­ها بالا می­رود ولی در این میان استخوان­های ستون فقرات، لگن، دنده­ها، ران و مچ دست بیش­تر در معرض شکستگی قرار دارند.

باور قدیمی مردم بر این بود که ابتلا به پوکی استخوان سیر طبیعی زندگی بشر بوده و قابل درمان و پیش­گیری نیست و تمام انسان­ها باید این سیر طبیعی را که منجر به از کارافتادگی و مرگ می­شود، تجربه کنند. امروزه با پیش­رفت­های علمی و شناخت هر چه بیش­تر بیماری پوکی استخوان این پندار  غلط شمرده می­شود. به کارگیری دو ابزار طبیعی، مفید و کم­هزینه و قابل اعتماد امیدهای بسیاری را برای مهار این بیماری به صورت پیش­گیری و حتی تسریع درمان در موارد ایجاد شکستگی، در مقابل بشر گشوده است.

این دو ابزار، تغذیه و ورزش است.

داشتن رژیم غذایی سرشار از کلسیم از دوره­ی جنینی تا سال­خوردگی از ضروریات حیات شاداب و زنده­ی بشر است. مطالعات نشان داده است که مصرف کلسیم سبب حفظ تراکم استخوان در زمان یائسگی می­شود و خطر شکستگی را کاهش می­دهد.

گستره­ی فرهنگ مصرف فرآورده­های شیری شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و دوغ در رژیم غذایی سبب خواهد شد که بتوانیم از بروز این بیماری پیش­گیری و حتی آن را درمان کنیم.

بنابراین مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر، یک لیوان ماست، 30 گرم پنیر و مصرف دوغ به عنوان نوشابه­ی سنتی که مملو از ارزش غذایی است، پیش­نهاد می­شود. این برنامه­ی غذایی باعث تأمین نیاز روزانه­ی بدن به کلسیم خواهد شد.

عواملی که تسریع کننده­ی پوکی استخوان هستند عبارتند از:

·        کاهش و از بین بردن فعالیت عضو به علت عدم حرکت طولانی مدت

·        رژیم­های غذایی با کم­بود مواد پروتئینی، دریافت ناکافی کلسیم، کم­بود ویتامین D و مصرف زیاد کافئین

·        استفاده­ی طولانی مدت از کورتن­ها یا داروهای ادرارآور نیز می­تواند باعث پوکی استخوان شود.

پوکی استخوان عارضه­ای است که با بالا رفتن سن به  وجود می­آید، در نتیجه از استحکام بافت و املاح استخوانی کم شده و از مقاومت آن کاسته می­شود.

افراد در معرض خطر

·        افراد مسن در معرض ابتلای بیش­تری هستند

·        این عارضه در نزد خانم­ها بعد از یائسگی بسیار شایع است

پس در هر سنی هستید چه برای پیش­گیری و چه برای درمان، با نشستن بر سر سفره­ی سلامتی، به جنگ پوکی استخوان بروید.

منابع:

1.      مهندس انصار، شراره، غذا درمانی، انتشارات زرین­مهر، 1388.

2.      مهندس حلم سرشت، پریوش و هم­کار، اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی، انتشارات چهر، 1379.

3.      اینترنت.