آیا دارو غذاست؟

نویسنده


«به سؤال شما جواب داده می­شود»

داروساز شما بهترین منبع اطلاعاتی­تان در باره­ی چگونگی بهتر استفاده کردن از داروهاست.

اگر شما مرتباً بیش از یک دارو مصرف می­کنید، در این­جا چند راهنمایی در باره­ی چگونگی بهتر مصرف کردن داروها و خودداری از تداخل­های غذایی و دارویی آورده­ایم.

س: من برای سلامتی خودم خیلی اهمیت قائل هستم و از انواع ویتامین­ها، مکمل­های گیاهی و طبیعی و غذاهای سالم مصرف می­کنم. در ضمن اغلب با استفاده از داروهای بدون نسخه خوددرمانی می­کنم. آیا وقتی که داروهایم را مصرف می­کنم باید از بعضی غذاها و نوشابه­ها یا مکمل­ها خودداری کنم؟

ج: معمولاً یک برداشت نادرست این است که داروهای بدون نسخه برای همه مطمئن هستند زیرا آن­ها را می­توان بدون نسخه خریداری کرد و هر چیز طبیعی، بی­ضرر است.

مواد و غذای طبیعی یا مکمل­ها وقتی که در ترکیب­های اشتباه مصرف شده باشند می­توانند موجب تداخل­های دارویی شوند. این تداخل، سبب واکنش متضاد دارویی می­شوند که باعث بروز ناراحتی­های خفیف یا شدید شده، یا حتی منجر به مرگ ­شوند.

اغلب غذاها می­توانند اثرات مهم بر روی کارایی بودن داروهای مصرفی داشته باشند.

«گریپ­فروت»

زمانی که بدن گریپ­فروت را هضم می­کند، از همان سوخت و ساز کبد، هم­چون سایر داروها استفاده می­کند، در نتیجه داروهای بیش­تری وارد جریان خون شده و آن­ها را مؤثرتر می­سازند.

از نوشیدن آب گریپ­فروت یا خوردن آن، چهار ساعت پس از مصرف داروها خودداری کنید.

«فرآورده­های لبنی»

کلسیم در فرآورده­های لبنی مانند ماست و پنیر، جذب را کاهش می­دهد و به این ترتیب تأثیر برخی آنتی­بیوتیک­ها به­ویژه «تتراسایکلین»­های مخصوص را کم می­کند.

این مواد غذایی نباید بعد از دو ساعت مصرف داروی سایکلین خورده شود تا این­که مقدار خوراکی دارو برای مداوای عفونت مفید باشد.

«سیر»

سیر ممکن است با داروهای ضدانعقاد کننده مثل warfarin و داروهای ضد پلاکت، مداخله کند. بنابراین گاهی اوقات به عنوان رقیق­کننده­ی طبیعی خون شناخته شده است.

این ترکیب ممکن است خطر خون­ریزی را افزایش دهد. اگر قرار است بدن مورد جراحی قرار گیرد از دو هفته قبل، از مصرف آن خودداری کنید.

«غذاها و نوشابه­های اسیدی»

غذاها و نوشابه­های اسیدی مثل چای، قهوه و مرکبات یا عصاره­ی سبزی، می­تواند اثر «پنی­سیلین» را از بین برده و بعضی داروها را قبل از رسیدن به روده در معده حل کند.

این عمل مقدار داروهای وارد شده به بدن را کاهش می­دهد.

منبع:Health  May  Gun  2008