قولنج کولیک در نوزادان

نویسنده


نوزاد من ساعت­ها گریه می­کند!

تمام نوزادان گریه می­کنند اما گریه بعضی از آن­ها شدیدتر است. تعدادی از نوزادان، اگر چه خوب شیر خورده، سالم هستند و به خوبی از آن­ها مراقبت می­شود، ولی باز هم به طور دردناک و تسکین­ناپذیری اشک می­ریزند و فریاد می­زنند. اگر نوزاد شما در زمان­های خاصی در روز گریه می­کند و به هیچ طریقی نمی­توانید او را آرام نمایید احتمالاً مبتلا به قولنج (کولیک) شده است.

علت قولنج (کولیک) چیست؟

قولنج به دلائل مختلف باعث گریه­های بیش از حد و ایجاد تحریک­پذیری در نوزادان می­شود. دلیل این ناراحتی­ها بیش­تر ناشی از دردهای معده و روده­ها است. این گریه­ها معمولاً سه ساعت در روز، سه روز در هفته و بیش از سه هفته طول می­کشد.

با کودکی که دچار قولنج می­شود چه باید کرد؟

1-کودک را از شکم، روی دامن خود قرار دهید و پشت او را بمالید.

2-   نوزاد را آرام آرام تکان دهید. اگر ننوی بچه داشته باشید می­توان با قرار دادن او در آن به آرام شدن کودک کمک کرد.

3-   نوزاد را در اتومبیل قرار داده و حرکت کنید. بعضی مواقع لرزش و حرکت اتومبیل کودک را آرام می­کند.

4-   نوزاد را در کاریر (نی­نی لای­لای) گذاشته و راه ببرید تا کودک به خواب رود. کاریر، حالت فضایی مانند رحم مادر را برای نوزاد ایجاد کرده و او را آرام می­نماید.

چگونه می­توان از قولنج (کولیک) جلوگیری نمود؟

1-   کودک را وادار کنید آروغ بزند. بعد کمی شیر خوردن آروغ بچه را بگیرید. بعضی از نوزادان به سختی آروغ زده و اگر وسط شیر خوردن آن­ها را  بلند کنند عصبی می­شوند. حداقل سعی کنید بعد از خوردن حدود 30 گرم شیر او را وادار به آروغ زدن کنید و اثر آن را در رفع قولنج ببینید.

2-   به زمان­های بیدار بودن کودک توجه داشته باشید.

نوزادانی که در طی روز خواب منظم دارند معمولاً کم­تر دچار قولنج می­شوند. نوزاد تازه به دنیا آمده بعد از هر 45 دقیقه تا یک­ساعت بیداری باید دوباره به خواب رود.

3-   نزدیکی­های غروب برای نوزاد برنامه­های غیر متعارف در نظر نگیرید.

نوزاد را به خرید یا محل­های تجمع نبرید. قبل از خواب در و پنجره­ها را محکم ببندید.

4-   برای آرام کردن نوزاد او را تکان دهید و نگران بد عادت شدن او نباشید. کوله­ی بچه وسیله بسیار خوبی برای جلوگیری از قولنج می­باشد.

5-   از شیشه شیرهای مناسب و خوب استفاده کنید. بعضی از این شیشه­ها ضد کولیک هستند. یعنی طوری طراحی شده­اند که مانع قولنج نوزاد می­شوند. در انتهای آن­ها وسیله­ای تعبیه شده که هنگام خروج شیر جریان هوا را تنظیم می­نماید و مانع ورود حباب­های هوا به دهان کودک می­شود.

دل­درد کودک هم برای او هم برای شما ناراحت­کننده است ولی توجه داشته باشید که امری طبیعی و موقتی است. نوزاد شما بعد از چند هفته از آن خلاص خواهد شد و شما یکی از چالش­های عمده­ی مادر بودن را پشت سر خواهید گذاشت.

منبع: parent hood

Guly 2009