هزار نکته ی باریک تر از مو

نویسنده


معطر کردن فضای خانه:

1.      قبل از روشن کردن لامپ­ها، پنبه­ای را به عطر آغشته کنید و به لامپ­ها بمالید. هنگام گرم شدن آن­ها، بوی خوشی متصاعد می­شود.

2.      چهار پیمانه آب را با چهار قاشق چای­خوری جوش شیرین، مخلوط کرده و در یک اسپری آب بریزید و در هوا اسپری کنید. این محلول، بوی بد هوا را از بین می­برد.

3.      یک قاشق چای­خوری جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری سرکه و دو پیمانه آب را با هم مخلوط کنید و در هوای اتاق اسپری نمایید. (می­توانید این محلول را درگوشه­ای از اتاق هم قرار دهید ولی تأثیر آن خیلی کم­تر می­شود.)

4.      برای از بین بردن بوی دود سیگار در اتاق، می­توانید از یک شمع روشن استفاده کنید.

5.      پس از سرخ کردن ماهی و ... برای از بین بردن بوی سرخ شدگی می­توانید کمی اسپند دود کنید.

6.      نصف قاشق چای­خوری وانیل را در یک لیتر آب بریزید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید. به این ترتیب بوی خوش وانیل در محیط خانه پراکنده می­شود.

 

 

نکاتی ریز در امور خانه

1.      جلوگیری از بیرون آمدن پر در بالش

ابتدا آستر روبالشی را اتو کنید. بعد آن را پشت و رو کرده، روی جای صاف و تخت قرار دهید و یک تکه صابون استفاده نشده­ی معطر، روی سطح پارچه بمالید و بعد آن را پشت و رو کرده و پرها را داخل آن بریزید.

2.      تمیز کردن وسائل حمام

حتماً وسائل حمام را خشک و تمیز نگه دارید. حتماً آن­ها را برابر تابش نور خورشید بگذارید و هر ماه یک بار آن­ها را در محلول آب و سرکه­ی سفید خیس کنید (24 یا 12 ساعت). پس از آب­کشی، آن­ها در جایی آویزان کنید که هم هوا بخورند و هم خشک شوند. هر ازگاهی لیف و وسائل دیگر را در آب نمک غلیظ و یا بتادین خیس کنید و سپس بشویید.

اگر سوراخ­های دوش حمام گرفته، می­توانید آن را به مدت چند ساعت در محلول سرکه­ی خالص قرار دهید و بعد در صورت نیاز با یک سوزن، رسوبات اضافی را پاک کنید و سوراخ­ها را باز نمایید.

3.      براق کردن شیر­های حمام:

سرکه­ی خالص را به پنبه بمالید و آن را روی شیرها بکشید. جاهایی که رسوب بیش­تر است، پنبه را دور آن قسمت ببندید تا خوب خیس خورده و رسوبات بلند شوند بعد آن را آب­کشی نمایید.

4.      ضد عفونی تشک و بالش­ها:

به غیر از شستن ملافه­ها که به صورت هفتگی انجام می­گیرد، (بسته به نوع نیاز مصرف) حتماً آن­ها را در برابر تابش نور خورشید قرار دهید تا ضد عفونی شوند. ماهی یک بار یا بیش­تر بالش و لحاف را در برابر تابش نور خورشید  قرار دهید. (هم بوی نامطبوع آن­ها از بین می­رود و هم ضد عفونی می­شوند) با اتو بخار می­توانید بالش و تشک را اطو بزنید. گرمای زیاد بخار باعث از بین رفتن میکروب­های ریز روی سطح بالش و تشک می­شود. (البته قبل از اطو کشیدن بهتر است با جارو برقی یک بار روی آن­ها را جارو کنید) برای خوش­بو کردن ملافه­ها آن­ها را با نرم­کننده لباس بشویید و پیش از استفاده، کمی عطر به آن­ها بزنید.

5.      شفاف کردن ظروف چینی:

6.      برای شفاف کردن ظروف چینی، می­توانید از مخلوط سرکه و نمک استفاده کنید یا آن­ها را در محلول آب سرد و آب لیمو قرار دهید و بعد آب­کشی کنید.

نشریه­ی readers   diGest