تازه های پژوهش

نویسنده


«من» و «تو» باید «ما» شود

تحقیقات نشان از آن دارد که همسرانی که در گفتار و کلام خود بیش­تر از واژه­ی «ما» استفاده می­کنند، در پیش­برد زندگی و حل مشکلات موفق­تر عمل می­کنند.

همسرانی که از واژه­ی «ما» استفاده می­کنند نگرش مثبت­تری به زندگی مشترک دارند و همواره خود و همسرشان را در کنار هم می­دانند. این افراد از زندگی راضی­ترند و استرس کم­تری را نشان می­دهند. در مورد زوج­های سال­مند هم، این امر به احساس امنیت و هویت بیش­تر منجر می­شود.

در مقابل زوج­هایی که بیش­تر از کلمات «من» یا «تو» استفاده می­کنند خود را جدا از همسرشان می­دانند و رضایت کم­تری از زندگی مشترک دارند و در مقابل مشکلات خود را تنها می­بینند. آنان تصمیمات شخصی­تری اتخاذ کرده و کم­تر به تفاهم می­رسند ولی زوجینی که از لفظ «ما» استفاده می­کنند در مقابل تضادهای یک­دیگر زودتر به سازش و تفاهم می­رسند.

 

چاقی زیاد علت «التهاب مفاصل» زنان است

محققان می­گویند میزان بالای چاقی و بی­تحرکی، مهم­ترین عوامل شیوع «آرتریت» یا همان التهاب مفاصل به ویژه در بین زنان است.

بیش­ترین وزن بدن را کپل، زانو، قوزک پا و پایین پا تحمل می­کند و در افراد چاق، مفاصل این قسمت­ها تحلیل رفته، دچار آرتریت استحاله­ای می­شود.

برای تسکین درد شدید این بیماری نیز در نهایت باید به عمل جراحی و جای­گزینی مفصل روی آورد که خود عوارض بسیاری دارد.

در آمریکا ابتلا به آرتریت در میان افرادی که تحرک دارند تنها 6/9 درصد است اما در میان افراد کم تحرک­تر و چاق، این میزان به دو برابر رسیده است.

 

خطر پوکی استخوان، زنان را تهدید می­کند

یک کارشناس ارشد «فیزیولوژی ورزش» دانش­گاه گیلان اعلام کرد زنان از 20 سالگی در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند.

پوکی استخوان یک بیماری سیستم اسکلتی بدن است که با کاهش توده­ی بافت استخوانی، نازک شدن و پوک شدن استخوان مشخص می­شود و علت ابتلا به آن نداشتن تحرک بدنی کافی و تغذیه­ی نامناسب است.

بیش­تر نواحی تحمل وزن اندام­ها مثل ستون مهره­ها، لگن و حتی مچ دست امکان دارد دچار پوکی استخوان شود.

او تأکید کرد در صورتی که رژیم غذایی مناسب هم­راه با کلسیم و فسفر وجود نداشته باشد بدن مجبور است برای حفظ عمل­کرد طبیعی خود، کلسیم موجود در استخوان­ها را مصرف کند که موجب نرمی و پوکی استخوان می­شود.

با توجه به این­که این بیماری تنها مختص زنان یائسه نیست و دختران جوان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند؛ بهترین راه، مصرف نیم لیتر شیر در هر روز است تا چگالی استخوانی دختران افزایش یابد.

 

نماز صبح خطر حمله­ی قلبی را می­کاهد

تحقیقات اخیر نشان از آن دارد که ادای به موقع نماز صبح و بیدار شدن از خواب طولانی مدت به ویژه در حوالی صبح می­تواند در پیش­گیری از بیماری­های قلبی - عروقی مؤثر باشد.

با توجه به این­که حملات قلبی به خصوص سکته­های قلبی، بیش­تر در اوایل صبح اتفاق می­افتد یعنی زمانی که غلظت خون به حداکثر می­رسد و فشار خون و عوامل لخته شدن خون در رگ­ها بیش­ترین میزان را دارد، بیدار شدن از خواب می­تواند به کنترل و تنظیم گردش خون و کارکرد قلب کمک کند.

متخصصان قلب و عروق کشور اعلام کردند گرفتگی قلب از خطرناک­ترین بیماری­هاست و عامل اصلی تصلب شرائین و انسداد رگ­ها، خواب طولانی مدت است. لذا ادای نماز صبح به دلیل هم­زمانی آن با اوایل صبح و هم­چنین ایجاد آرامش روحی در افراد، در کاهش عوامل خطر حملات قلبی مؤثر است و نقش مؤثری در فعالیت هورمون­ها، سلول­ها و در نتیجه گردش خون دارد.

 

مواد شیمیایی باعث بلوغ زودرس دختران می­شود

دانش­مندان معتقدند مواد شیمیایی موجود در قوطی­های کنسرو خوراکی، لاک ناخن و شامپوها می­تواند علاوه بر بلوغ زودرس دختران، خطر ابتلا به سرطان و دیابت را در آن­ها افزایش دهد.

مواد موجود در این بسته­بندی­ها و هم چنین عطرها و لوسیون­ها، با تداخل با هورمون­های بدن می­توانند اثرات مخربی داشته باشند.

محققان که در این پژوهش روی مواد مختلف شیمیایی تحقیق می­کردند اعلام کردند مصرف این مواد باعث عوارض نامطلوب و شدید اجتماعی - پزشکی در دختران جوان می­شود و سلامت آن­ها را تهدید می­کند.

 

ازدواج موفق مردان مانع سکته است

تحقیقات جدیدی نشان داد مردانی که ازدواجی موفق داشته­اند نسبت به دوستان­شان که در ازدواج ناموفق بوده و یا هنوز مجرد هستند، کم­تر در معرض ابتلا به سکته و بیماری­های دیابت هستند.

دانش­مندان می­گویند ازدواج ناموفق یکی از بزرگ­ترین خطراتی است که ابتلا به سکته را در مردان افزایش می­دهد. مردانی که ازدواج ناموفق داشته باشند در مقایسه با مردانی که ازدواج موفقی دارند، 64 درصد بیش­تر درمعرض سکته­های مهلک قرار دارند.

 

خواب کم یا زیاد، سبب بزرگ شدن شکم می­شود

محققان اعلام کردند افرادی که خیلی کم یا خیلی زیاد می­خوابند، بیش­تر از سایر افراد دچار بزرگ شدن شکم می­شوند.

افرادی که کم­تر از پنج ساعت در شب می­خوابند، در مقایسه با کسانی که در شبانه روز 6 تا 7 ساعت می­خوابند، متوسط شاخص جرم بدن­شان در مدت یک دوره­ی پنج ساله، حدود 81/1 کیلوگرم بیش­تر است و تجمع بافت چربی در اطراف شکم این افراد زیادتر است.

هم­چنین افرادی که شب­ها 8 ساعت یا بیش­تر می­خوابند شاخص جرم بدن آن­ها 790 گرم بیش­تر است و تجمع بافت چربی در اطراف شکم­شان بالاست.

خواب کافی مهم و حیاتی است و برای حفظ وزن سالم اهمیت دارد.

 

خستگی و کار زیاد سوءهاضمه می­آورد

رئیس انجمن متخصصان داخلی کشور اعلام کرد استرس، مصرف دخانیات، خستگی و کار زیاد باعث سوءهاضمه می­شود.

سوءهاضمه یک نوع احساس ناراحتی مبهم در قفسه­ی سینه یا شکم است که به هنگام خوردن و آشامیدن به فاصله­ی کمی پس از آن ایجاد می­شود.

تهوع خفیف، سوزش سردل، درد در قسمت فوقانی شکم، نفخ، آروغ، احساس پری معده و ترش کردن از علائم سوءهاضمه است. این علائم به دنبال بروز هیجانات و ناراحتی­های عاطفی به هنگام خوردن، مصرف بیش از اندازه­ی دخانیات، یبوست، خوردن غذا­های نپخته، خوردن غذاهای چرب، هضم نامناسب مواد غذایی تولید­کننده­ی گاز مثل حبوبات، خیار، کلم، پیاز و
آلرژی غذایی رخ می­دهد.

برای پیش­گیری از چنین حالت­هایی باید از مصرف نوشیدنی­های گازدار خودداری شود، پس از غذا خوردن استراحت کرد و از تند غذا خوردن و سیگار کشیدن کاملاً پرهیز کرد.

 

 

آسپیرین از خطر مرگ مبتلایان به سرطان سینه می­کاهد

آسپرین می­تواند به زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند تا عمر بیش­تری داشته باشند.

مصرف آسپرین به عنوان دارویی ساده و ارزان قیمت می­تواند روشی برای کمک به زنان مبتلا به سرطان سینه باشد تا عمر بیش­تر و سالم­تری داشته باشند.

محققان تأکید کردند تا زمانی که تأثیر این دارو به صورت تصویب نهایی ارائه نشود، بیماران باید از مصرف خودسر این قرص پرهیز کنند.

در این پژوهش 238 هزار زن در طول بیش از 30 سال تحت بررسی و مطالعه­ی درمان توسط آسپرین بوده­اند.

 

 

«جو» هورمون­های زنانه را متعادل می­کند

یک متخصص تغذیه در کشور گفت مصرف جو باعث تولید استروژن و تعادل هورمون­های طبیعی در بدن زنان می­شود.

در طب سنتی، جو ماده­ی محرک برای تولید شیر در زنان شیرده است و باعث درمان تنگی نفس نیز می­شود.

جو، ملیّن است و برای بیماری­های گوارشی، لوزالمعده، صفرا، مجاری ادراری و عفونت­های مخاطی بسیار مفید و مؤثر است و اثری مقوی بر قلب دارد. بیسکویت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ شکم را از بین می­برد.

«گلوتن» موجود در جو ماده­ای نرم، سازگار و آرام بخش است و موجب رفع عطش می­شود و تورم شکمی و انقباض عضلانی در پی ندارد.

 

 

اضطراب دختران را چاق می­کند

براساس تحقیقاتی در آمریکا، افسردگی، سطح کورتیزول خون را  که همان هورمون اضطراب است، بالا می­برد و موجب چاقی در دختران نوجوان می­شود.

کورتیزول هورمونی است که وظایف متابولیک گوناگونی در بدن دارد و در واکنش به اضطراب در بدن منتشر می­شود.

در این تحقیق نوجوانان دختر و پسر 13 ساله از نظر نشانه­های افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد دختران نسبت به پسران نوجوان بیش­تر در خطر چاقی قرار         می­گیرند.