نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانش گاه های جهان


دانش­کده­ی آلن (آمریکا)

Allen College

ضوابط پوشش حرفه­ای

از دانش­جویان انتظار می­رود به ضوابط عمومی پوشش که توسط کالج آلن پایه­گذاری شده پای­بند باشند. تمام دانش­جویان باید لباسی که مناسب، حرفه­ای و متناسب با ضوابط «دانش­کده­ی آلن» و نمایندگی­های مربوط به آن است را بپوشند.

اگر زمانی ضوابط و قوانین مؤسسات وابسته با ضوابط و قوانین دانش­کده در تضاد باشند، دانش­جویان موظفند با قوانین دانش­کده­ی آلن هماهنگ باشند.

لباس متحد الشکل

-  ضوابط لباس دانش­جویی برای خانم­ها و آقایان یک­سان است. این لباس­ها، شامل شلوارهای سفید و تاپ­هایی به رنگ بنفش است. پوشیدن شلوارک با پیراهن سفید آستین بلند مجاز است.

-  علامت دانش­کده­ی آلن باید بالای آستین دست چپ گل­دوزی شود.

-  برنامه­ی دانش­کده باید روی یک تکه پارچه­ بر روی آستین چپ کت سفید به­طوری که در تمام لحظات قابل رؤیت باشد، دوخته شود.

-  کت سفید رنگ آزمایش­گاه - با نشان دانش­کده - جهت گرم شدن، روی یونیفرم و تنها در محوطه­ی کلینیک و کلاس پوشیده می­شود. این کت را نمی­توان به عنوان کت عادی در خیابان پوشید.

-  کت معمولی را باید بیرون از بیمارستان پوشید مگر این­که با اجازه­ی مخصوص از رئیس بیمارستان باشد.

-  لباس متحدالشکل باید در تمام مدت از ظاهر خوبی برخوردار باشد.

-  اندازه­ی پوشش باید به گونه­ای باشد که موقع حرکت، فرد راحت باشد. (بدون کشیدگی و چین و چروک).

-  بلندی و سبک لباس باید متناسب با اندازه­ی شلوار و فیزیک هر شخص باشد. هیچ­یک از انواع لباس­های جین، شلوار سفید، سوئی­شرت، شلوارک، دامن­های چاک­دار و تی­شرت مجاز شمرده نمی­شوند.

-  هم­چنین آرایه­ها و زینت­های رنگی و زیورآلات روی یونیفرم سفید نباید به عنوان جزئی از یونیفرم دانش­جو قابل رؤیت باشد.

-  کفش و کتانی باید 90 درصد سفید، واکس زده و تمیز باشد. کفش­های کرباسی مناسب نیستند. امنیت، راحتی، کنترل صدا و ظاهر، موارد اصلی و قابل ملاحظه در نوع انتخاب کفش است.

-  کارت دانش­جویی در تمام اوقات هنگام تردد در محوطه­ی بیمارستان، کلینیک و ... باید بر روی لباس دانش­جو به­طور مشخص قابل رؤیت باشد و به محض گم شدن و تغییر نام باید تعویض گردد.

زیور آلات

زیورآلات قابل قبول شامل موارد ذیل است:

-  ساعت با عقربه­ی ثانیه شمار.

-  حلقه­هایی که در سوراخ­های ایجاد شده در ابرو و زبان، یا مناطق قابل مشاهده­ی دیگر نصب شده مجاز نیست. در هر گوش حداکثر دو گوشواره مجاز است. جهت حفظ ایمنی، اجازه­ی استفاده­ از گوش­واره­های آویز وجود ندارد.

-  بیش از دو حلقه در هر دست مجاز نیست. در محیط­هایی که سیاست و خط­مشی دانش­کده استفاده از انگشتر را ممنوع می­داند انگشترها باید برداشته شود. از آن­جا که انگشترها پناه­گاه مناسبی برای باکتری­هایی که به غذا ، ذخایر استریل، زخم­های بیماران و غیره سرایت می­کنند، است؛ شستن مکرر دست­ها تأکید می­شود.

-  یک گردن­بند زنجیری که در دسترس و بیرون از لباس نباشد، مجاز است.

-  دست­بندها و گردن­بندهای طبی هشداردهنده را می­توان استفاده کرد.

-  خال­کوبی­های قابل رؤیت مجاز نیست.

مدل مو

-  مدل مو باید ساده باشد. اگر اندازه­ی موها زیر شانه است، باید جمع شود و به طور مطمئن و ایمن کنترل شود تا با مراقبت و نگه­داری بیمار در تضاد و تزاحم نباشد یا ایجاد مخاطره نکند. سنجاق سرها باید از نظر طرح، ساده و هم­رنگ مو باشند.

-  ریش و سبیل­ها و خط ریش­ها، باید تمیز، مرتب و آراسته باشند و در حال انجام امور ویژه و مکان­هایی که نیاز به رعایت ایمنی بیش­تری وجود دارد پوشیده شوند.

آرایش

-  آرایش باید در حد اعتدال باشد. استفاده از عطرهای قوی و آرایش تند هنگام مراقبت و درمان بیماران مجاز نیست. زیرا بیماران نسبت به بوها بسیار حساس هستند.

-  ناخن انگشتان باید کوتاه و تمیز نگه داشته شوند. دانش­جویان باید از لاک زدن خودداری کنند، زیرا تراشه­های لاک ناخن، مأمن رشد باکتری­هاست (به ویژه هنگامی که در حال کار با وسایل استریل، پارچه­ی زبر و رخت­شویی یا پخت غذا هستند) استفاده از ناخن­های مصنوعی در هیچ مکانی مجاز نیست.

جویدن آدامس

-  جویدن آدامس برای دانش­جویان هنگامی که لباس فرم به تن دارند یا در تماس با بیماران و عموم مردم هستند، ممنوع است.

برای اطلاعات بیش­تر مراجعه شود به سایت:

WWW.allen college. edu