خبر


زنان نگران ازدواج مجدد مردان نباشند

یک عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «خانم­ها نباید نگران بحث تعدد زوجات باشند؛ چراکه در لایحه­ی حمایت از خانواده، محدودیت­های زیادی برای مردانی که قصد سوءاستفاده دارند، تعبیه شده است.»

«فاطمه آلیا» گفت: «نقطه­ی برجسته­ی لایحه­ی حمایت از خانواده در مورد مجازات­های کیفری برای مردانی است که به حقوق زنان تجاوز می­کنند­. مسائل مربوط به ازدواج مجدد مردان، قطع نفقه، مهریه و مواردی که موجب تضییع حقوق زنان در خانواده و جامعه می­شود در این لایحه لحاظ شده است.»

وی افزود: «خانم­ها نباید در مورد اجازه­ی تعدد زوجات مردان دچار نگرانی بشوند، چرا که اگر دادگاه تشخیص دهد مرد به دلیل ناباروری، بیماری صعب­العلاج، حبس یا مفقود شدن زن دچار مشکل شده است، حکم ازدواج مجدد را صادر می­کند.»

طرح حجاب و عفاف اجرایی می­شود

وزیر کشور از فعال­سازی دوباره­ی طرح حجاب و عفاف در سال جاری خبر داد.

طرح توسعه­ی حجاب و عفاف در سال 1382 توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان به تصویب رسید و اصلاح پوشش زنان را سرلوحه­ی کاری خود قرار داد. هرچند طرح­های جانبی دیگری با عناوین مشابه مانند ایجاد خانه­های عفاف بر سامان­دهی روابط زنان و مردان، منجر به انحراف طرح از اهداف اصلی شد، اما طرح توسعه عفاف و حجاب، ناظر بر سامان­دهی پوشش و حتی تنوع بخشی به لباس و حجاب زنان بود.

کمیسیون فرهنگی مجلس، طرح توسعه­ی عفاف و حجاب را پی­گیری می­کند و آن را در اولویت برنامه­های فرهنگی وزارت کشور قرار داده است.

همسن­گزینی همسر، راه حل تجرد جوانان است

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه اعلام کرد. «اگر همسن­گزینی همسران در کشور رخ ندهد، تا ده سال آینده به تعداد دختران مجرد، یک میلیون نفر افزوده خواهد شد.»

«شهلا کاظمی­پور» گفت: به دلیل این­که بین سن ازدواج دختران و پسران به طور متوسط 5 سال فاصله وجود دارد، با وجود درصد بیش­تر موالید پسران نسبت به دختران، تعداد دختران مجرد 15 تا 35 ساله در مقایسه با پسران 20 تا 40 ساله­ی مجرد، یک میلیون نفر بیش­تر است.

وی با بیان این­که با کاهش تعداد موالید، قاعده­ی هرم سنی در ایران در حال کوچک شدن است، افزود: در دهه­ی آینده، پسرهای در معرض ازدواج از دخترهای در سن ازدواج بیش­تر خواهند شد؛ اما در حال حاضر با وجود این­که تعداد دختران از پسران در سن ازدواج بیش­تر است، راه حل جلوگیری از تجرد دختران، همسن­گزینی پسران در ازدواج است.

رشته­ی مطالعات اسلامی زنان «حوزه­ی علمیه» راه­اندازی می­شود

با تصویب شورای عالی حوزه­های علمیه، رشته­ی مطالعات اسلامی زنان در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) حوزه­های علمیه­ی خواهران راه­اندازی می­شود.

هدف از ایجاد این رشته، تعمیق شناخت نسبت به مبانی اعتقادات اسلامی، پرورش کارشناسان اسلامی واجد صلاحیت در حوزه­ی مطالعات زنان برای ارائه­ی مشاوره­ی علمی به نهادها در مباحث زنان و تبیین و توصیف نگاه جامع به زن است.

حجت­الاسلام سید مهدی حسینی با اشاره به لزوم مواجهه­ی عالمانه با امواج فکری فمنیستی و نیاز رو به رشد نظام اسلامی به زنان آشنا به مباحث جنسیتی در مدیریت­های فرهنگی اظهار داشت: «رشته­ی مطالعات اسلامی زنان در مقطع سطح سه شامل 30 واحد دروس عمومی و 72 واحد دروس تخصصی راه­اندازی خواهد شد.»

نهادینه کردن تنظیم خانواده، افتخار کشور است

دکتر «قالیباف» در همایش روز جهانی ماما اعلام کرد: «از افتخارات نظام اسلامی ایران این است که در طول بیست سال گذشته توانسته است تنظیم خانواده و شبکه­ی بهداشت را به طور اصولی نهادینه کند.»

وی گفت: «رشد غیرمنطقی جمعیت در سال 64 باعث ایجاد مشکلاتی در کشور شد. که تبعات آن تا به حال ادامه دارد. علاوه بر مشکلات تهیه­ی شیر خشک و سپس مدارس شلوغ، امروز این جوانان احتیاج به اشتغال، مسکن و ازدواج دارند که نتوانسته­ایم مشکلات آن­ها را حل کنیم.»

وی با اشاره به شعار «دو فرزند کافیست،» و خانواده­ها باید بتوانند خودشان در مورد تعداد فرزندان­شان تصمیم بگیرند، گفت: «اگر سلامت جامعه دچار مشکل شود تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی دارد که کانون خانواده را دچار مشکل می­کند. در صورتی که شهروند سالم داشته باشیم می­توانیم خانواده­ی سالم، محله­ی سالم و شهر سالم داشته باشیم. برای رسیدن به شهر سالم به خانواده­ی سالم احتیاج داریم و زنان نقش مهمی در این زمینه دارند.»

جشنواره­ی دختران آفتاب برگزار شد

سومین جشنواره­ی دختران آفتاب با هدف ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و پردازش مبانی نظری حجاب در سه منظر دینی، قومی علمی و ارتقای بینش دانش­جویان نسبت به موضوع حجاب برگزار شد.

دانش­جویان شرکت­کننده در جشن­واره،­ پس از ارائه­ی مقالات علمی خود درباره­ی حجاب و عفاف، پس از جشنواره در دانش­گاه­های خود مروج فرهنگ عفاف شده­اند.

دبیر این جشنواره گفت: «با توجه به این­که دانش­گاه محل بحث و نظر و روی­کرد انتقادی است و جشنواره­ی حجاب و عفاف نیز روی­کردی علمی است که در آن مباحث دینی در حوزه­ی علمی مورد بحث و تبادل نظر قرار می­گیرند، این جشنواره با تشکیل کمیته­هایی از جمله کمیته­ی بین­الملل، تلاش می­کند تا با استفاده از نظرات اندیش­مندان مسلمان خارجی، راهی برای گسترش حجاب در کشور ارائه دهد.

ازدواج­های فامیلی باعث افزایش بیماری­های نادر ژنتیک می­شود

رئیس انجمن ژنتیک ایران اعلام کرد: «ازدواج­های خویشاوندی در کشور منجر به افزایش بیماری­های کم­یاب ژنتیکی شده است.»

«محمدتقی اکبری» گفت: «در بیماری­های غیرشایع ژنتیک، نقش ازدواج­های فامیلی بسیار مهم است اما در مورد بیماری­های شایع از جمله تالاسمی، ممکن است والدین هیچ نسبت فامیلی با هم نداشته باشند، اما فرزندشان مبتلا به بیماری­های ژنتیکی شود.»

وی افزود: «به راحتی نمی­توان در فرهنگ ازدواج­های فامیلی تغییر ایجاد کرد. مهم­ترین و مؤثرترین راه برای کاهش چنین بیماری­هایی در حال حاضر، انجام مشاوره­های ژنتیک قبل از ازدواج است. این مشاوره­ها باید قبل از ازدواج و قبل از بارداری باشد تا شجره­ی خانوادگی و خاندان زوج­ها و بیماری­های رایج در آن­ها بررسی شود.»

بارداری­های مکرر، سلامت زنان را به خطر می­اندازد

رئیس بخش درمان مرکز تحقیقاتی بهداشت باروری در رابطه با افزایش تعداد موالید در خانواده­های ایرانی بیش از دو فرزند تأکید کرد زایمان­های مکرر، مسائل اقتصادی، اجتماعی، روانی و جسمانی را تحت­الشعاع قرار داده،  برای مادر تبعات منفی به بار می­آورد.

وی گفت: «زایمان­های مکرر می­تواند سوءتغذیه­های مزمن، کم­خونی مزمن، کم­بود کلسیم، اختلالات درمانی طولانی­مدت و بی اختیاری ادرار را برای مادران به هم­راه داشته باشد.»

«ساغر صالح­پور» با اشاره به اثرات مضر بارداری مکرر بر بهداشت، افزود: «فرزندان، بیش­تر از نظر اقتصادی به خانواده­ بار مالی اضافی تحمیل می­کنند و از نظر تربیتی، تحصیلی و هم­چنین آینده­ی شغلی  مشکلاتی را به وجود می­آورند.»