قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرا نشده است


لاله افتخاری سخنگوی فراکسیون زنان مجلس اعلام کرد: «قانون تسهیل ازدواج جوانان که در سال 84 در مجلس هفتم به تصویب رسید هنوز از سوی دولت اجرایی نشده است.»

وی با بیان این­که قانون تسهیل ازدواج جوانان با نگاه فرهنگ سازی و زمینه سازی ازدواج پایدار و آسان در کشور به تصویب رسیده گفت: «با اجرای این قانون بسیاری از مشکلات در حوزه­ی ازدواج جوانان رفع می­شود.»

این نماینده­ی مجلس با بیان این­که مردم و خانواده­ها به دلیل تعیین مهریه­های بالا، مشکلات بسیاری دارند اظهار داشت: «برای رفع این مشکلات نیاز است که میزان مهریه مدیریت شود و باید دید نظر نهایی مجلس در این زمینه چیست.» در این قانون در زمینه­ی مهریه، مشوق­هایی برای تعیین مهریه­های پایین­تر برای جوانان در نظر گرفته شده است.

 

 

حضانت فرزند بعد از پدر به مادر رسید

مجلس شورای اسلامی در بررسی مواد لایحه حمایت از خانواده، حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده باشد را به مادر آن­ها داد. مگر آن­که دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد.

نمایندگان مجلس هم­چنین مقرر کردند چنان­چه کسی مانع اجرای این حکم شود و یا از استرداد طفل امتناع کند، بازداشت خواهد شد.

هم­چنین هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت و نگهداری طفل برخلاف مصلحت اوست یا درصورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف خود خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، می­تواند درخصوص واگذاری عمل حضانت به دیگری تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

 

قوه­ی قضایه موظف به ایجاد مراکز مشاوره خانواده شد

مجلس، مراکز مشاوره خانواده را موظف کرد تا کارشناسانی از رشته­های مختلف چون مطالعات خانواده، روان­پزشکی، مددکاری اجتماعی، فقه و حقوق، روان شناسی و ... را به کار گیرند که حداقل نیمی از آن­ها از زنان متأهل باشند.

هم­چنین نمایندگان مجلس در لایحه حمایت از خانواده مصوب کردند به منظور تحکیم مبانی خانواده و جلوگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و سعی در  ایجاد صلح و سازش، قوه­ی قضاییه موظف است مراکز مشاوره خانواده را در کنار دادگاه­های خانواده ایجاد کند.

مجلس در مورد تعداد اعضا، نحوه­ی انتخاب، گزینش، آموزش و نحوه­ی رسیدگی به تخلفات اعضای مراکز مشاوره خانواده، شیوه­ی انجام وظایف و ... را طی تهیه آیین نامه­ای به وزیر دادگستری محول کرد که در نهایت به تصویب رئیس قوه­ی قضاییه می­رسد.

 

روابط آزاد بین زنان و مردان تبعات منفی دارد

«فریبا علاسوند» با اشاره به منع روابط آزاد زن و مرد به دلیل کشش­های مختلف روانی و زیستی، گفت: «آدمی در مقابل غریزه جنسی و کنترل آن ناتوان­تر از بقیه­ی غرایز است چرا که احساس لذتی با آن همراه است.»

وی در مورد دیدگاه دین در ارتباط آزاد مردان و زنان افزود: «لزوم توجه به ابعاد متعالی انسان اعم از مرد و زن، حراست از کرامت انسانی زنان، تأثیرات مخرب فرهنگی این گونه روابط، تزلزل بنیان خانواده، غریزه محوری به جای بالندگی و سازندگی فکری، پیامدهای سیاسی و اقتصادی چنین روابطی، سلطه­ی هرزه نگاری بر ارتباطات، تهدید جدی بهداشت جنسی و پیدایش انحرافات جنسی از جمله تبعات منفی روابط آزاد بین زنان و مردان نامحرم است.»

 

 

دشمنان، زنان را هدف قرار داده­اند

وزیر کشور با اشاره به جایگاه والای زن در اسلام گفت: «دشمنان با شبیخون فرهنگی، زنان را به عنوان یکی از ارکان جامعه هدف قرار داده­اند.»

وی گفت: «دشمنان برای به ابتذال کشیدن نسل جوان و ترویج و اشاعه­ی فحشاء از فضای مجازی و روش­های مختلف استفاده می­کنند تا جوانان را به بیراهه بکشانند. با آموزش اصولی حجاب از کودکی می­توان از بسیاری از انحرافات و آسیب­های اجتماعی جلوگیری کرد.»

وزیر کشور افزود: «باید از مهد کودک آموزش قرآن را شروع کنیم و حجاب باید از دوران کودکی تمرین شود تا به عنوان عادت رفتاری در بانوان نهادینه شود.»

 


 

نمایندگان مجلس طرح مقابله با خشونت علیه زنان را بررسی می­کنند

یک عضو فراکسیون زنان مجلس از ارائه­ی طرح کلان امنیت اجتماعی زنان و مقابله با خشونت­های خانگی علیه زنان به مجلس خبر داد.

«زهره الهیان» با بیان این­که باید به امنیت زنان توجه شود، گفت: «مجلس طرح کلان امنیت زنان را بررسی می­کند و به محض تصویب اعلام خواهد شد.»

وی افزود: «در مورد امنیت زنان وضعیت خوبی در کشور داریم ولی با توجه به آموزه­های دینی و سفارش­های اسلام که در آن توجه به بحث کرامت مدنظر است، باید امنیت زنان و جایگاه آنان نهادینه شود.»

 

 

ازدواج موقت ثبت نمی­شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ثبت ازدواج موقت را که در ماده­ی 22 لایحه­ی حمایت از خانواده آمده است، غیر ضروری دانستند.

براساس ماده­ی 21 این لایحه، ثبت نکاح دائم، فسخ، طلاق، رجوع الزامی است اما ثبت ازدواج موقت لازم نیست چرا که به عقیده­ی اکثر نمایندگان مجلس ازدواج موقت جلوی فحشا را می-گیرد و ثبت آن در هیچ قانونی ذکر نشده است.

«فاطمه رهبر» نماینده­ی مردم تهران در مخالفت با این طرح گفت: «در ماده­ی 22    لایحه­ی حمایت از خانواده در خصوص ثبت نکاح موقت فقط در هنگام بارداری اشاره شده است. چنان­چه زوجه باردار شود و عقد موقت بعد از آن به ثبت برسد و زوج احساس مسئولیت نکند مشکلاتی پیش خواهد آمد اگر زوج مسئولیتی را به عهده نگیرد و موضوع را انکار کند، تعیین ثبت جنین مشکل است و حق مادر زائل می­شود.

پس از مخالفت­های برخی از نمایندگان دیگر، کمیسیون حقوقی مجلس در نهایت اعلام کرد تنها با وجود سه شرط، ثبت ازدواج موقت الزامی خواهد شد.

لذا بارداری زوجه، توافق اولیه برای ثبت ازدواج موقت و یا ثبت ازدواج به عنوان شروط ضمن عقد، از جمله مواردی هستند که زوج را مجبور به ثبت ازدواج موقت می­کند.

 

 

شاخص طلاق 12/8 درصد است

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد در چهار ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ازدواج در کشور 5/4 درصد رشد داشته است و از برخی دیگر طلاق نیز به رشدی 5/7 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

این سازمان هم­چنین اعلام کرد شاخص طلاق در سال جاری 8/12 درصد است، یعنی از حدود هر 13 ازدواج در کشور، یکی به طلاق منجر می­شود.

علاوه بر این در استان تهران نیز ازدواج از کاهش 7 درصدی و افزایش 5/3 درصد طلاق نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برخوردار بوده است.

 

 

علت ترک تحصیل دانش­آموزان مشخص نیست

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، آمار دانش­آموزان بازمانده از تحصیل را بین 100 الی 130 هزار نفر اعلام کرد.

«فاطمه قربان» گفت: «آموزش و پرورش در سراسر کشور 4/98 درصد از دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده است.»

وی گفت: «درسال تحصیلی جدید علت ترک تحصیل و یا بازماندن 130 هزار دانش آموز از تحصیل هنوز مشخص نیست و برای ارائه­ی آمار دقیق باید ثبت احوال، آمار مهاجرت، مرگ و میر را مشخص کند تا صحت آمار روشن شود، ولی دلیل ترک تحصیل هنوز معلوم نشده است.»

 

 

 

زنان باید بیشتر شیر بنوشند

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد برای جلوگیری از پوکی استخوان زنان باردار  و شیرده باید روزانه هشت لیوان شیر بنوشند.

دکتر سید ضیاالدین مظهری گفت: «کلسیم یکی از مواد معدنی بسیاری ضروری برای بدن است که در پیشگیری از پوکی استخوان در تمام سنین موثر است و مانع شکستگی سر استخوان ران و لگن در زنان یائسه می­شود.»

 وی افزود: «مقدار نیاز روزانه به کلسیم که در شیر و فرآورده­های آن یافت می­شود در افراد مختلف، متغیر است. دریافت کلسیم، ورزش مناسب و تحرکات بدنی همراه با وارد کردن فشار بر استخوان­ها موجب مستحکم­تر شدن استخوان­های بلند و همچنین لگن می­شود.

این استاد دانشگاه افزود: «از 35 سالگی تا 50 سالگی، قسمتی از ذخایر کلسیم استخوان­های بدن در زنان از بین می­رود و با تغییرات هورمونی و یائسگی از تراکم استخوان­ها بیشتر کاسته می­شود.»

 

 

مهریه، قانونی مترقی در اسلام است

«لاله افتخاری» سخنگوی فراکسیون زنان مجلس با اشاره به این­که اسلام سعادت زن را داشتن مهریه­ای پایین می­داند، گفت: «مهریه نشانه­ی مهر و علاقه مرد به همسرش است و هم این­که به نوعی حمایت مالی و حفظ حقوق زنان را در پی دارد و نباید به عنوان کاسبی به آن نگاه کرد، بلکه قانونی مترقی است.»

وی گفت: «ازدواج مسیری برای تکامل زن و مرد است و متاسفانه نگاهی که برخی به مهریه دارند با نگاه اندیشمندی که اسلام در جهت دفاع از حقوق زنان است، متغایر است.»

«افتخاری» افزود: «تعیین مهریه باید متناسب با توان مالی مرد و به دور از چشم و هم چشمی­های امروزی و مایه­ی آرامش خانواده باشد نه سبب ناسازگاری و جدایی زوجین و تزلزل در بنیان خانواده.»

 

 

هزینه­ی حق اولاد زنان سرپرست خانواده پیگیری می­شود

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوی از پیگیری اصلاح ماده­ای از قانوان مدیریت خدمات کشوری برای افزودن حق اولاد به کمک هزینه­ی عائله­مندی زنان سرپرست خانوار خبر داد و گفت: «در صورت اصلاح این ماده، زنان سرپرست خانوار شاغل علاوه بر هزینه­ی عائله­مندی، مبلغی به عنوان حق اولاد دریافت می­کنند.»

«مریم مجتهدزاده» با اشاره به این­که این قشر از زنان جامعه به دلیل نداشتن سرپرست و یا ناتوانی همسر، وظیفه­ی تأمین معاش و نفقه­ی خانواده و فرزندان را به عهده دارند؛ پیش بینی حق اولاد برای زنان سرپرست خانوار اقدام مهمی در جهت ترمیم حقوق این زنان است و حق اولاد می­تواند بخشی از نیازهای معیشتی فرزندان خانواده­های دارای سرپرست زن را تأمین کند.»

 

 

صندوق ضمانت زنان نیازمند تأسیس می­شود

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از کمک دولت به ایجاد صندوق ضمانتی ویژه­ی بانوان نیازمند با ارائه تسهیلات بانکی ارزان قیمت خبر داد.

«مریم مجتهدزاده» گفت: «کمک به اجرای برنامه­های تحکیم و تقویت بنیان خانواده و آموزش آیین زندگی متعالی و اخلاقی با همکاری حوزه­های علمیه، کمک به تهیه و اجرای طرح­ها و برنامه­های ترویج فرهنگ حجاب  و عفاف با تأکید بر فرهنگ اسلامی، آداب و رسوم و توسعه­ی پوشش­های متناسب با فرهنگ عمومی و ارزش­های اسلامی و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز از مصوبات کار گروه فرهنگ و هنر در حوزه­ی زنان است.»

توسعه، تعیین و تقویت امور و فعالیت­های فرهنگی، هنری و اجتماعی بانوان و تحکیم مبانی خانواده از محورهای مهم تصویب شده در حوزه­ی فعالیت زنان است.

 

 

50 درصد همسرآزاری­ها به دلیل مصرف مواد توهم زا است

عضو هیئت علمی پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم اعلام کرد: «مواد توهم زا گروه بزرگی از مواد شیمیایی هستند که قادرند ادراک مصرف کنندگان را نسبت به محیط پیرامون­شان تغییر دهند.»

وی گفت: «این مواد دارای عوارض بسیار شدید جسمانی، روانی و رفتاری هستند که با توجه به میزان و نوع دارو، تأثیرات متفاوتی در مصرف کنندگان دارند. از جمله این تأثیرات از هم پاشیدگی خانواده و ارزش­ها و هنجارهای جامعه می­باشد.»

«علی کاشی» افزود: طبق نتایج سازمان ملل متحد در بیست سال گذشته، 49 درصد از قتل­ها، 68 درصد از درگیری­های منجر به قتل، 50 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی، 52 درصد از تجاوزهای جنسی، 35 درصد از خودکشی­ها، 62 درصد از نزاع­ها، 50 درصد از همسرآزاری­ها و 38 درصد از کودک آزاری­ها در نتیجه­ی مصرف این مواد است.

 

بدحجابی جرم است

دادستان تهران با اشاره به این که بد حجابی جرم تلقی می­شود، گفت: «علما نیز در مورد وضعیت پوشش ابراز نگرانی کرده­اند.»

وی گفت: «تأمین امنیت اجتماعی جامعه باید وظیفه­ی اولیه و جدی همه­ی نهادهای متولی باشد و مقابله با جرایم امنیت اجتماعی نباید فقط به دستگاه­های انتظامی و قضایی محدود شود. در شرایط فعلی دشمنان اسلام سعی می­کنند از طریق امنیت اجتماعی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.»

«عباس جعفری» افزود: «آسیب­های اجتماعی نیز از  موارد تهدید امنیت اجتماعی هستند و کاهش آسیب­های چون طلاق، اعتیاد و فرار از منزل ضروری است. ناامنی­های اجتماعی بر بستر آسیب­ها شکل می­گیرند و رشد می­کنند و مجرمین نیز از دل چنین آسیب­هایی بیرون می­آیند.»

 

 

دختران فراری به فحشا روی می­آورند

رئیس دفتر تحقیقات فرماندهی انتظامی تهران اعلام کرد: «دختران فراری به دلیل احساس بیگانگی میان خود و خانواده در پی محرمی می­گردند تا آن­ها را بفهمند و همین امر موجب می­شود 90 درصد این دختران آلوده به فحشا شوند.»

سرهنگ «مقامی» گفت: «دختران فراری به دخترانی گفته  می­شود که به دلایلی چون دلایل فردی (اختلالات شخصیتی و روانی)، خانوادگی (طلاق، جدایی، اختلاف خانوادگی)، فقر و دلایل اجتماعی برای رهایی از وضع موجود و بدون پیش بینی وضع آینده از خانه فرار می­کنند و به دنبال کسی هستند تا آن­ها را درک کند.»

دختران فراری که به دلیل اعتراض به شرایط نامساعد خود در خانواده اقدام به فرار از خانه می­کنند درگیر مشکلاتی چون اعتیاد والدین، انحراف آن­ها یا ازدواج مجدد والدین و زندگی با نامادری و ناپدری، بی توجهی والدین به دوران حساس بلوغ، ناامنی از سوی نزدیکان و خطر تجاوز از سوی آنان و ... هستند.

«مقامی» افزود: «تأخیر در سن ازدواج، مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ، اختلافات روانی، دوستی با افراد ناباب، بی سرپرستی و یا بدسرپرستی دختران، خود باختگی فرهنگی، مخالفت والدین با ازدواج دختر با فرد مورد علاقه و ... از جمله عوامل فرار دختران از خانواده است.»

وی گفت: «این دختران در نهایت به توزیع مواد مخدر، دزدی، فساد و فحشا روی می­آوردند و مهم­تر از همه جهت جراحی و خارج کردن اعضای بدن­شان مورد سوءاستفاده قرار می­گیرند.»

 

 

زندگی بانو امین فیلم می­شود

مدیرگروه فیلم و سریال شبکه­ی قرآن اعلام کرد فیلمی با عنوان «بانوی سپیده دم» از زندگی بانوی مجتهده­ی جهان اسلام تولید می­شود.

حاجیه مجتهده امین یکی از بزرگ­ترین زنان تاریخ معاصر است که فاضل، فقیه، محدث، شاعر، حکیم، مفسر و قرآن پژوه بوده است.

وی صاحب آثار گرانقدری به فارسی و عربی است مانند تفسیر قرآن مجید به نام مخزن العرفان در 15 جلد و نفحات الرحمانیه به سیر و سلوک در روش اولیا و طریق سیر سعدا، معاد یا آخرین سیر بشر، روش خوشبختی، اربعین هاشمیه، مخزن اللئالی، جامع الشتات و ....

 

 

یک دختر ایرانی دریا نورد شد

«زهرا سالاریه» تنها دختر دریانورد ایرانی است که با حجاب اسلامی در سن 23 سالگی در بوشهر گواهی­نامه­ی ناخدای قایقران را دریافت کرده است.

این دختر که خیاط یک شرکت دوخت جلیقه­ی نجات بوده است، با تلاش بسیار توانسته است در کلاس­های مربوطه قایقرانی ثبت نام کند و به تعمیر موتور قایق و پرداختن به 70مدل ­گره ملوانی، با طناب­هایی که دو برابر خودش وزن داشته روی بیاورد و در نهایت با سخت­ترین امتحان، ناخدا شود.

وی می­گوید: «با وجود این­که درس­های تئوری این رشته خیلی سخت بوده و لازم به دانستن زبان انگلیسی بوده است، ولی او ناامید نشده و با کار بسیار و درس خواندن توانسته است از پس کلاس­های تئوری و عملی که سخت­تر از تئوری بوده است موفق به دریافت گواهی­نامه­های مختلف مربوط به کارش شود.

 

 

برده­داری جنسی در کانادا رواج یافت

قاچاقچیان انسان با دادن وعده به مهاجران خواهان زندگی و کار در کشور کانادا، برای آن­ها ویزا گرفته و پس از ورود آنان به خاک کانادا، آنان را در خانه­های فساد به کار می­گیرند.

قاچاقچیان انسان در پوشش گروه­های خدمت­کار و سرویس­هایی چون محافظان شخصی و پرستاران برای وارد کردن مهاجران و برده­های جنسی استفاده می­کنند.

به گزارش پلیس کانادا قاچاقچیان با استفاده از اینترنت و با وعده­های واهی کار، زندگی و تحصیل، قربانیان را به دام انداخته و آن­ها را به مواد مخدر آلوده می­کنند.

قاچاق برده­های جنسی که بیشتر به زنان و دختران اختصاص دارد تجارتی پر سود برای گروه مافیای قاچاق انسان تبدیل شده و آن­ها به راحتی از قوانین صدور ویزای اقامت، کار و یا تحصیل برده­های جنسی خود استفاده می­کنند و گاه آن­ها را به کشورهای دیگری می­فرستند.