پیامدهای مقایسهی صعودی
مقایسهی صعودی (مقایسه کردن خود با افراد فرادست در مادیات)، پیامدهایی دارد که به طور مستقیم، بر سطح رضایت از زندگی تأثیر میگذارد. این پیامدها عبارتند از:
- اندوه
مقایسهی صعودی، شادی را از دلها میرباید و لبخند را از لبها میزداید.
امام باقر(ع) میفرماید:
هر کس به آنچه در دست دیگران است، چشم بدوزد، اندوه او طولانی میگردد و خشم او آرام نمیگیرد. 1
در این حدیث، به «طولانی شدن» حزن اشاره شده است. در حدیث دیگری، پیامبر خدا(ص) به «شدت» حزن پرداخته، میفرماید:
کسی که به آنچه در دست دیگران است، چشم بیندازد، اندوهش فراوان میشود و خشم او آرام نمیگیرد.2
- حسرت
کسی که مقایسهی صعودی کند، فهرست بلندی از نداشتهها را برای خود تهیه میکند و به خاطر آنچه ندارد، پیوسته افسوس میخورد و کسی که پیوسته چنین باشد، همانند کسی است که میخواهد جان دهد. روزی جبرئیل(ع) بر پیامبر خدا(ص) نازل شد و گفت: «ای پیامبر خدا، خداوند متعال بر تو سلام میفرستد و میگوید: بخوان:
«بسم الله الرحمن الرحیم. و لاتمدّنّ عینیک الی ما متّعنا به ازواجاً منهم؛3
به نام خداوند بخشایشگر مهربان. و چشمان خود را مدوز به آنچه گروههایی از آنان را از آن بهرهمند ساختیم.»
پس از نزول این آیهی شریف، پیامبر خدا(ص) به کسی گفتند این پیام را به گوش مردم برساند که:
هر کس با ادب الهی تربیت نشود، از حسرت خوردن بر دنیا، نفسش به شماره میافتد.4
مقایسهی صعودی، آن قدر زندگی را بر انسان سخت میکند که گویی انسان در حال جان کندن است و در این شرایط نمیتوان زندگی آرام و لذت بخشی را انتظار داشت.
- ناسپاسی و بیتابی
ناسپاسی مربوط به نعمتهاست و بیتابی، مربوط به سختیها. انسان موفق، کسی است که از سویی به آنچه دارد آگاه بوده، نسبت به آن شاکر باشد و از سوی دیگر، نسبت به سختیها بردبار بوده، از بیتابی کردن بپرهیزد. کسی که شاکر نیست، از آنچه دارد بی خبر است و یا آنچه را دارد، نعمت نمیداند و لذا از آن لذت نمیبرد و کسی هم که بردبار نیست، سختیها را تحمل نمیکند و بیتاب میگردد و همین، مشکل او را افزایش میدهد و در مجموع، نبود سپاسگزاری و بردباری، موجب نارضایتی از زندگی میگردد.
ناسپاسی و بیتابی نیز ریشه در مقایسهی صعودی دارند. پیامبر خدا(ص) در این باره میفرماید:
کسی که ... در دنیای خود به کسی که بالاتر از اوست نگاه کند و نسبت به آنچه ندارد افسوس خورد، خداوند، نه او را شاکر مینویسد و نه بردبار.5
2. مقایسهی افزاینده
مقایسهی نزولی ( مقایسه کردن خود با افراد پایینتر در مادیات)، یکی از عوامل افزایش شادکامی و رضامندی است به همین جهت از توصیههای دین به پیروان خود، استفاده از مقایسهی نزولی است. پیامبر خدا(ص) وقتی میخواهد کسی همانند ابوذر را تربیت کند، به او توصیه میکند که از مقایسهی صعودی پرهیز کرده، به مقایسهی نزولی روی بیاورد.
او خود در این باره میفرماید:
پیامبر خدا(ص) مرا به هفت چیز سفارش کرد: اینکه نگاه کنم به کسی که پایینتر از من است و ننگرم به کسی که بالاتر از من است .. .6
اگر انسان، خود را با زندگیهای بهتر مقایسه کند، دچار تلخکامی و نارضایتی میگردد و از زندگی خود لذت نمیبرد.
اگر چنین اتفاقی افتاد، یکی از بهترین مقابلهها، استفاده از مقایسهی نزولی است. این روش، از آموزههای اولیای دین است. امام باقر(ع) در این باره میفرماید:
بپرهیز از اینکه نگاه کنی به کسی که برتر از توست ... پس اگر از این کار (نگاه به بالا دست)، چیزی بر تو وارد شد، به یاد آور زندگی پیامبر خدا(ص) را که غذایش از جو و شیرینیاش خرما و هیزمش شاخههای خشک شدهی نخل بود، هرگاه یافت میشد.7
گاهی انسان، تصور میکند بد بودن وضع زندگی به خاطر پشت کردن خدا به انسان بوده، نشانهی نگون بختی است. بررسی زندگی افرادی همچون پیامبر خدا(ص) و دیگر اولیای دین، این تصور باطل را میزداید، چون انسان میبیند کسانی هم که برترین انسانها بودهاند، از زندگیهای معمولی و بلکه سخت، برخوردار بودهاند و بدین سان، آرام میگیرد و از آن احساس ناخوشایند و آن تصور نادرست، دور میگردد. همچنین پیامبر خدا(ص) می فرماید:
هر گاه یکی از شما به کسی نگاه کرد که در مال و جمال از او برتر است، به آنچه پایینتر از اوست نگاه کند.8
نکتهی جالبی که در این حدیث وجود دارد، این است که همیشه مقایسه کردن در مال و ثروت نیست؛ گاهی ممکن است که انسان در جمال و زیبایی دست به مقایسه بزند. این مسئله، در میان جوانان و به ویژه در میان دختران، بیشتر مشاهده میشود. مقایسه کردن خود با کسانی که زیباترند، موجب غمگینی و رنجوری میشود. این نیز یک مقایسهی صعودی است. در چنین مواردی با استفاده از مقایسهی نزولی میتوان این احساس ناخوشایند را از خود دور ساخت.
همچنین ممکن است مقایسهی صعودی در جمال، در یک زندگی خانوادگی شکل گیرد و کسی همسر خود را با همسر زیباتری (چه مرد باشد و چه زن) مقایسه کند. این مقایسه (که میتواند در اثر دیدن خود فرد یا تصویر او شکل گیرد)، داوری مقایسه کننده را تحت تأثیر قرار داده، ادراک او را تغییر میدهد. تحقیقات، نشان دادهاند که اگر کسی قبل از داوری و ارزیابی دربارهی کسی، فرد یا افراد جذابتر و زیباتری را دیده باشد، فرد مورد نظر، با جذابیت و زیبایی کمتری در نظر او ارزیابی میشود.9
همچنین تحقیق دیگری ثابت کرده است که مردان، هنگامی که عکسهای زنان بسیار زیبا را میبینند، همسران مورد علاقهی خود را با جذابیت کمتری ارزیابی میکنند.10 بنابراین، مقایسهی صعودی هم میتواند در بعد مالی باشد و هم در بعد زیبایی. در هر صورت، برای کاستن از اثرات منفی آن، میتوان از مقایسهی نزولی استفاده کرد.
کارکرد روانی مقایسهی نزولی
مقایسهی نزولی، توهم زا نیست بلکه نقاط مثبت و امیدوارکنندهی زندگی را که زیر سایهی سیاه مقایسهی صعودی از دیدهها پنهان شده است، آشکار میکند. مقایسهی نزولی، از آن دست آموزههایی نیست که میگوید: «به خود تلقین کن که وضع خوبی داری و از بهترین زندگیها برخورداری و در بهترین مکانها ساکن هستی و بهترین شغل و همسر را داری و ...» اینها توهم خوشی است. آموزهی دین، نه مقایسهی صعودی ناامید کننده را میپذیرد و نه تلقینهای توهم زا را. آموزهی دین، مبتنی بر درک واقعیتها و شناخت نقاط مثبت موجود است، نه توهم وجود آنها. پرورش یافتهی دین، نه با ناامیدی زندگی میکند و نه با تخیل و توهم؛ بلکه با واقعیتها زندگی میکند و به آنچه دارد میاندیشد.
پیامبر خدا(ص) در این باره میفرماید:
به کسی که پایینتر از شماست بنگرید و به آنکه بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آنکه نعمتهای خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است.11
انسان متعادل، با کمال شهامت میپذیرد که ممکن است دیگران چیزهایی داشته باشند که او ندارد؛ ولی در عین حال، او نیز چیزهایی بسیاری دارد که دیگران ندارند و انسان میتواند به آنها دلخوش کند و امیدوارانه زندگی کند. نادیده گرفتن داشتهها و ناچیز شمردن آنها هنر نیست؛ هنر، آن است که انسان حتی با کوچکترین امکانات، از روحیهای قوی و بانشاط برخوردار باشد.
پیامدهای مقایسهی نزولی
- سپاسگزاری
سپاسگزاری، متوقف بر نعمتشناسی است و مقایسهی نزولی، چون نعمتها را آشکار میسازد، موجب سپاسگزاری میگردد. به همین جهت، امام علی(ع) میفرماید:
به کسانی که بر آنها برتری داده شدهای، بسیار نگاه کن که این، از دروازههای شکر است.12
مقایسهی نزولی را به کار ببندید تا آنچه را دارید. بیابید و از آن، خرسند گردید و شکر آن را به جای آورید. گاهی نعمتهای فراوانی در درون زندگی ما و در کنار ما هستند، ولی ما احساس بدبختی میکنیم؛ چون از وجود آنها خبر نداریم. بیایید این نعمتهای ناپیدا را بیابیم.
- افزونی نعمت
انسان، خواستار افزایش بهرهمندی است و تمایل دارد که زندگی خود را توسعه دهد. در این راه، یکی از اولین کارهایی که صورت میگیرد، نارضایتی از وضع موجود و ناسپاسی نسبت به آن است. این در حالی است که کتاب «قانون زندگی» راه افزایش نعمت را سپاسگزاری از نعمتهای موجود میداند.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:
«لئن شکرتم لأ زیدنّکم و لئن کفرتم انّ عذابی لشدید13؛
اگر سپاسگزار باشید، حتماً بر شما میافزاییم و اگر ناسپاسی کنید، حقیقتاً عذاب من شدید است.»
پس باید سپاسگزار بود و سپاسگزاری، متوقف بر مقایسهی نزولی است. بنابراین، برای افزایش بهرهمندی باید از مقایسهی نزولی استفاده کرد. بر همین اساس، امام علی(ع) میفرماید:
و به کسی که پایین دست توست نگاه کن تا سپاسگزار نعمتهای خدا باشی و شایستهی افزایش او گردی و ساکن جود او شوی.14
- قناعت کردن
قناعت یعنی راضی بودن به آنچه هست. کسی میتواند قانع باشد که به آنچه موجود است راضی باشد و هنگامی انسان از چیزی راضی میشود که آن را «کافی» بداند. مقایسه صعودی، احساس ناکافی بودن را به همراه میآورد؛ چون موجب ناچیز شماری داشتهها میگردد. اما مقایسهی نزولی، منجر به احساس کافی دانستن میشود؛ چون داشتههای زندگی را نمایان میسازد. نمیگوییم مقایسهی نزولی موجب میشود که انسان تصور کند بالاترین روزیها را دارد؛ بلکه مقایسهی نزولی، این احساس را به وجود میآورد که با همین مقدار هم میتوان زندگی کرد؛ چون دیگرانی را دیده که در وضع سختتری زندگی میکنند.
و بدین سان، قناعت شکل میگیرد؛ قناعت یعنی بسنده کردن به آنچه هست. امام صادق(ع) به حمران فرمود:
ای حمران! نگاه کن به کسی که در زندگی، از تو پایینتر است و به کسی که در زندگی، از تو بالاتر است ننگر که این کار [مقایسهی نزولی] تو را نسبت به آنچه برایت تقسیم شده، قانعتر میسازد و بهتر تو را شایستهی زیادت پروردگارت میکند.15
4: افزایش آستانهی بردباری
وقتی انسان، زندگیهای پایینتر را ببیند، از یکسو به آنچه دارد آگاه میشود و به سپاس و ستایش خدا میپردازد و از سوی دیگر، متوجه میشود زندگی او آنقدر هم سخت و غیر قابل تحمل نیست. بدین ترتیب، ناراحتی او کاهش مییابد، تنیدگی و فشار روانی او به حداقل میرسد و توان تحمل و بردباری او افزایش مییابد.
پیامبر خدا(ص) در بارهی این حقیقت میفرماید:
کسی که ... در دنیای خود به پایینتر از خود نگاه کند و خدا را به خاطر برترهایی که به او داده، ستایش کند، خداوند، او را سپاسگزار و بردبار مینویسد. [محسوب میکند]16
توان تحمل نداشتن، همیشه به دلیل بزرگی سختی نیست؛ گاهی به دلیل بزرگ شماری آن است. مقایسهی صعودی، در اندازهی سختی زندگی اغراق کرده، آن را بیش از اندازهی واقعیاش نشان میدهد؛ اما مقایسهی نزولی آن را تعدیل کرده، به اندازهی خودش و یا حتی کوچک تر از آنچه هست، کاهش میدهد. این کار، موازنه را به نفع صبر و بردباری تغییر داده بدین وسیله، امکان تحمل را افزایش میدهد.
- تفسیر القمی، ج2، ص66؛ (الزهد، ابن مبارک، ص47).
- الکافی، ج2، ص315؛ تفسیر القمی، ج1، ص381.
- 3. طه، آیهی 131.
- بحار الانوار، ج71، ص348، فقه الرضا، ص364.
- کنز العمال، ج3، ص255، ح6423.
- الخصال، ج2، ص345، المحاسن، ج1، ص11.
- الکافی، ج2، ص137؛ مشکاه الانوار، ص130.
- صحیح البخاری، ج7، ص187، ر. ک: اعلام الدین، ص233.
- این تحقیق، توسط کنریک در سال 1993 م. انجام شده است (ر. ک: روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلام، ص253).
- این تحقیق نیز توسط کنریک و همکاران او در سال 1980 م، انجام شده است (ر.ک: همان جا).
- صحیح مسلم، ج8، ص213؛ روضه الواعظین، ج2، ص454.
- نهج البلاغه، نامهی 69، غررالحکم، ح6158.
- ابراهیم، آیهی 7.
- مستدرک الوسائل، ج8، ص337.
- الکافی، ج8، ص244؛ تحف العقول، ص360؛ علل الشرایع، ج2، ص559.
16. سنن الترمذی، ج4، ص74.