فواید تخم مرغ

نویسنده


 

 

 

خوردن تخم­مرغ­ها برای سلامتی مفید است؟ بله

علم تغذیه گزارشی از چربی­ها و روغن اشباع شده در بدن را ارائه داده و از ورود آن به بدن هشدار جدی می­دهد. «کلسترول» خود یک نیرو و انرژی مصرفی، به عنوان منبعی از سلامتی و جلوگیری از بیماری است. پیش از هر چیزی باید دانست که کلسترول لزوماً چیز بدی نیست. بدن انسان برای حفظ دیواره­ی سلولی، تجزیه­ی بافت اعصاب و تولید ویتامین D، به کلسترول نیاز دارد. ضمناً دو نوع کلسترول وجود دارد؛ کلسترولی که در غذاها وجود دارد و دیگری کلسترول خون، که هر دو از اهمیت ویژه­ای برخوردار هستند. کلسترول غذایی را می­توان در گوشت قرمز، گوشت سفید، محصولات دریایی، تخم مرغ و لبنیات پیدا کرد. کلسترول نوع دوم در کبد تولید می­شود و با جریان خون به تمام نقاط بدن می­رسد. در گذشته، مصرف تخم مرغ بیشتر از سه بار در هفته توصیه نمی­شد، اما حالا که کلسترول به عنوان منبعی از غذاهای روغنی ناب و صاف شناخته شده،  دیگر رژیم غذایی کلسترول با این توضیح معنی ندارد.

خوردن تخم­مرغ­ کاملا مفید است و اهمیت زیادی در تأمین سلامتی دارد.

تخم­مرغ­ها منبع مهمی از پروتئین­ها هستند. آن­ها 13 اصل لازم از مواد غذایی را شامل می­شوند و لبریز از ویتامین­های A  و  B و D و E هستند.

ویتامین­ها:

A: مناسب برای پوست و رشد.

D: با تولید کلسیم مقاومت استخوان­ها را افزایش می­دهد.

E: از سلول­ها در برابر فرآیند اکسایش جلوگیری می­کند.

B1: باعث آزاد شدن انرژی موجود در کربوهیدرات­ها می­شود.

B2: انرژی موجود در چربی­ها و پروتئین­ها را آزاد می­کند.

B6: سوخت و ساز پروتئین در بدن را بهبود می­بخشد.

B12: در ساختار بافت­های عصبی و سلول­های خونی نقش مهمی دارد.

مقدار زیادی از این ویتامین­ها سرآغازی برای مبارزه با بیماری و منبعی برای سلامتی هستند.

تخم­مرغ دارای چربی­های اشباع نشده است که می­تواند میزان کلسترول بد خون را کاهش دهد، به شرط این­که مصرف آن را جای­گزین غذاهایی با چربی­های اشباع شده نمایند.

یک تخم­مرغ خوب به تنهایی 75 کالری و دست کم 5 گرم چربی دارد.

آن­ها بخشی از سلامتی را با یک غذای متعادل به ما می­دهند.

تخم­مرغ­ها منبع بزرگی از پروتئینند. بعضی­ها دوست دارند سه «سفیده»­ی تخم مرغ را با یک «زرده» مخلوط کرده، بخورند. این روش در پرورش و زیبایی اندام مورد استفاده قرار می­گیرد. این کار پروتئین را نگه می­دارد و کلسترول و کالری را کاهش می­دهد.

مواد معدنی که در تخم­مرغ وجود دارد عبارتند از:

آهن: در ساخت گلبول­های قرمز خون بسیار مؤثر است.

روی: به تعادل آنزیم­ها کمک کرده، فرآیند بلوغ را تسریع می­بخشد.

کلسیم: مهم­ترین ماده­ی معدنی در تقویت استخوان و دندان.

ید: ترشح هورمون­ها­ی تیروئید را کنترل می­کند.

-         سلینیوم: این ماده هم مانند ویتامین E از سلول­ها در برابر فرآیند اکسایش محافظت می­کند.

شما می­توانید پودری از سفیدی تخم­مرغ را به صورت خود بمالید که 100% پروتئین کامل برای بدن انسان دارد.

کارشناسان معتقدند با این­که تخم­مرغ دارای میزان کمی چربی­های اشباع شده است، نباید در روز بیش از 2 عدد مصرف کرد زرده­ی تخم­مرغ دارای چربی است که اگرچه باعث بالا رفتن کلسترول خون نمی­شود اما اگر بیش از اندازه مصرف شود، مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد می­کند. مسمومیت از طریق تخم­مرغ، هر ساله 5000 نفر را به کام مرگ می­برد. از هر 10000 عدد 1 تخم­مرغ به «سالمونلا» آلوده است.

به همین دلیل نباید هیچ گاه آن­ها را به طور خام مصرف کرد و یا این ­که در شیر مخلوط کرده، به طور خام بلعید. بهترین روش برای طبخ تخم­مرغ بستگی به غذایی دارد که می­خواهید درست کنید. بنا به گفته­ی سازمان  غذایی آمریکا دمای طبخ تخم­مرغ نباید بیش از 250 درجه­ی فارنهایت باشد. اگر بر روی تخم­­مرغ قسمت­های آبکی و شل وجود داشته باشد به این معناست که پخت به طور کامل انجام نشده است.

 

منبع:

www.thecardioblog.com