«ویتامین های مورد نیاز را مصرف کنید»

نویسنده


اگر چه ویتامین­ها ممکن است از بیماری­ها جلوگیری نکنند

ولی می­توانند رژیم غذایی شما را کامل کنند.

قفسه­های داروخانه­ها پر از بسته­های ویتامین­ها و مواد معدنی می­باشند. طبق آمار «انستیتو ملی سلامت» حداقل نیمی از بزرگ­سالان آمریکایی، روزانه مکمل­های مولتی ویتامین مصرف می­کنند. اما آیا همه­ی این ویتامین­ها برای بدن مفیدند؟

«خوردن مکمل­های غذایی نمی­تواند جای­گزین یک رژیم سالم باشد.» این گفته­ی یک مختصص تغذیه است که اضافه می­کند: «بهترین منبع ویتامین­ها و مواد معدنی، غذاها هستند که علاوه بر ویتامین­ها  فیبر نیز دارند؛ چیزی که آن را نمی­توان از قرص به دست آورد.

به غیر از موارد خاص، ویتامین­ها را نباید مانعی برای بیماری­ها به حساب آورد بلکه باید به آن­ها به عنوان مکمل­هایی برای رژیم سلامتی نگریست.

اگر چه میان­سالان باید مواد مغذی کافی را از رژیم غذایی خود بگیرند ولی بعضی ویتامین­ها و مواد معدنی وجود دارند که توصیه می­شود از آن­ها به عنوان مکمل مواد غذایی استفاده شود.

 

آنتی اکسیدان­ها و سلنیوم

رادیکال­های آزاد به سلول­ها صدمه می­زنند و باعث اثرات منفی در بدن می­شوند، مانند: ایجاد سلول­های سرطانی. آنتی اکسیدان­ها می­توانند اثرات مخرب رادیکال­های آزاد را از بین ببرند.

دو نوع از با ارزش­ترین آنتی اکسیدان­ها ویتامین­های C و E هستند که باید از طریق غذا یا مکمل­ها دریافت گردد. میان­سالان باید روزانه 200 واحد ویتامین C مصرف کنند. توجه داشته باشید که جویدن ویتامین c می­تواند به دندان­ها آسیب برساند. ویتامین E را نباید بیش از 400 واحد در روز مصرف کرد.

سلنیوم یک ماده­ی معدنی است که در محصولاتی که در خاک­های غنی از سلنیوم رشد می­کنند، یافت می­شود. توصیه می­شود روزانه 200 میکروگرم سلنیوم مصرف شود.

 

 

ویتامین D و کلسیم

کلسیم، استخوان­ها و دندان­ها را محکم کرده، در زنان یائسه اگر همراه با ویتامین D مصرف شود مانع خطر شکستگی استخوان­ها می­شود. تحقیقات اخیر نشان می­دهد که ویتامین D ممکن است برای استخوان­ها و دندان­ها مهم­تر از کلسیم باشد.

توصیه می­شود روزانه 1200 تا 1500 میلی­گرم کلسیم به همراه حداقل 1200 واحد ویتامین D مصرف شود.

 

ویتامین B کمپلکس

چندین دلیل برای مصرف ویتامین­های B کمپلکس وجود دارد. برای مثال مصرف فولیک اسید برای زن باردار، مانع از نقص لوله­ی عصبی در جنین می­شود. این ماده در سنین بالا، سطح آمینو اسیدی را که به رگ­ها آسیب می­رساند، کم می­کند.

با پزشک خود مشورت کنید

تحقیقات نشان می­دهند که بعد از سن 60 سالگی توانایی جذب مواد غذایی کم می­شود.

کسانی که بالای 60 سال سن دارند باید روزانه مولتی ویتامین مصرف کنند. کسانی که مشکلات خاصی از نظر سلامتی دارند (زنان حامله، زنان یائسه و افراد سال­خورده) ممکن است نیازهای خاصی داشته باشند که در این مقاله منظور نشده است. علاوه بر این احتمال دارد مکمل­ها در بعضی افراد اثرات زیان­بخشی به جای بگذارند. بنابراین قبل از مصرف ویتامین­ها با پزشک­تان مشورت کنید.

منبع:

نشریهHealthwellnessnews