خبر

نویسنده


ازدواج باید به هنگام، آسان و پایدار باشد

معاون فرهنگی، آموزشی سازمان ملی جوانان با اشاره به وظایف سازمان مذکور در حوزه­ی ازدواج، اعلام کرد این سازمان موظف به الگوسازی و به وجود آوردن نهادهای مردمی در حوزه­ی ازدواج است.

«پرویز کرمی» گفت: «تا وقتی رسانه­ها به تبلیغ اقلام تجملی و غیر ضروری در زندگی می­پردازند و بعد ازدواج آسان را تبلیغ می­کنند، نمی­توان به تناسبی درباره­ی ازدواج و فرهنگ­سازی در رسانه­ها رسید نگرش جامعه به مقوله­ی ازدواج باید تغییر کند و رسانه­ها نیز باید رسالت خود را که همان فرهنگ­سازی و اطلاع­رسانی است انجام دهند.»

وی در برنامه­های هفته­ی ازدواج افزود: «برخی به اشتباه شغل و درآمد را عامل اول ازدواج می­دانند ولی پژوهش­های سازمان نشان از آن دارد که مسائل فرهنگی و اجتماعی در اولویت تأخیر ازدواج هستند.»

در حال حاضر ادامه­ی تحصیل برای دختران و سربازی و شغل برای پسران باعث شده است میانگین سن ازدواج 5 سال نسبت به گذشته رشد داشته باشد.

کرمی با اشاره به این­که باید حساس­سازی ازدواج در دستور کار قرار بگیرد، گفت: «هر چه در حوزه­ی ازدواج، جامعه فعال شود، باز هم کم کار کرده­ایم. هم اکنون 12 میلیون جوان در سن ازدواج داریم. شعار ما در هفته­ی ازدواج، ازدواج به هنگام، آگاهانه، آسان و پایدار است. دولت و سازمان ملی جوانان هم با توجه به نقش هدایتی خود موظف به ساماندهی این امر در جهت سیاست­گذاری، نقش ترمیم و تسهیلی خود هستند.»

 

خانواده مهم­ترین جایگاه تشویق فرزندان به نماز است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نوزدهمین اجلاس سراسری نماز گفت:«قرآن به همان اندازه که بر  اصل نماز تأکید دارد، بر نفس نماز هم تکیه کرده است.»

حجت الاسلام «محسن قرائتی» با تأکید بر نقش خانواده در این ارتباط گفت: «اگر فرزندی در خانواده اهل نماز شود، در بیرون منزل و حتی درخارج از کشور هم نماز­خوان خواهد بود، چرا که اسکلت و چهار چوبش براساس نماز و مذهب شکل گرفته است.»

وی از جمله راه­کارهای صحیح ترغیب و تشویق فرزندان به نماز را بیان نعمت­ها برشمرد و افزود: «توجه به نعمت­ها انسان را علاقه­مند به خدا می­کند، علاقه هم که زیاد شود انسان بنده­ی خدا می­شود؛ تشویق هم بسیار در این میان مؤثر است. اگر قرار است هدیه­ای برای فرزند خود بخریم آن را به نماز متصل کنیم، که این همان گره زدن نماز به تشویق است.»

«قرائتی» با تأکید بر نقش مدرسه در تقویت دینی فرزندان گفت: «بردن فرزندان به مساجد با شکوه، نوجوان را تشویق می­کند تا با دیدن هم سن و سالان خودش، شوقش به نماز خواندن بیشتر شود.»

 

بانک توسعه­ی اسلامی در حوزه­ی زنان راه­اندازی می­شود

معاون طرح و برنامه مرکز امور زنان گفت در حوزه­ی قوانین به ارائه­ی پیشنهادات و لوایح قانونی جدید که به بهره­مندی زنان از امنیت شغلی، اخلاقی و ایمنی کمک می­کند، اقدام خواهد کرد.

«پروین هدایتی»، گفت: «بانک توسعه اسلامی در حوزه­ی زنان به عنوان یکی از مفاد مصوبات اجلاس وزرای زن کشورهای اسلامی است که با هم­کاری کشورهای مسلمان در سومین اجلاس ایجاد می­شود.»

بانک توسعه اسلامی یکی از مؤسسات بزرگ مالی توسعه­ای بین المللی و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی است که در سال 1975 میلادی با هدف پیش­برد توسعه اقتصادی و پیش­رفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان غیر عضو، در سراسر جهان از سوی 22 کشور اسلامی در جده تأسیس شده است.

وی افزود: «مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از توانمندسازی زنان جهت ایجاد ساز و کارهای اقتصادی کارا و پایدار حمایت می­کند.

حضور زنان در عرصه­های اقتصادی صرفاً مساوی بحث اشتغال در نظر گرفته می­شود در صورتی که اشتغال بیشترین سهم و نه تمام آن را در این حوزه دارد.»

 

بهداشت زنان باید بهبود یابد

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد بهداشت زنان در سطح جهانی به ویژه در منطقه­ی غرب اقیانوس آرام باید بهبود یافته و کیفیت آن ارتقاء پیدا کند.

رئیس منطقه­ای این سازمان با اشاره به این­که جوامع به اندازه­ی کافی برای حفاظت و تأمین بهداشت و رفاه زنان تلاش نمی­کنند، خواستار تقویت رهبری دولتی و سیستم­ها برای سلامت زنان شد تا از این طریق بتوان بهداشت زنان را بهبود بخشید.

وی گفت: «زنان اغلب نسبت به مردان در شرایط بدتری از نظر سلامتی زندگی می­کنند که این امر حاصل ترکیب عوامل بیولوژیکی و اجتماعی مثل مشکلات و خطرات ناشی از بارداری، زایمان و بچه­داری است. با توجه به این­که اختلالات افسردگی، 42درصد از زنان را ناتوان می­کنند، مردان تنها 3/29 درصد درگیر این اختلال هستند. علاوه بر این خشونت علیه زنان، مشکلات بهداشت روانی و بیماری­های مزمن، سلامت زنان را بیش از مردان تهدید می­کند.»

 

حجاب باعث برقراری امنیت اجتماعی می­شود

نماینده­ی ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد رعایت حجاب و حفظ حرمت­ها از سوی دختران و پسران منجر به حفظ سلامت جامعه می­شود و به دنبال آن باعث برقراری امنیت اجتماعی و دینی می­گردد.

آیت الله «محمدرضا ناصری» با اشاره به حجاب و حفظ حریم زن و مرد در آیات قرآن کریم گفت: «اسلام با حفظ حقوق زن و مرد، آن­ها را از ارتباطات صحیح اجتماعی و کاری باز نمی­دارد.»

وی افزود: «اهمیت پوشش اسلامی در جامعه به اندازه­ای زیاد است که دنیای غرب تلاش می­کند از طریق ابزارهای ضداخلاقی و وسایل ضد فرهنگی به ارزش­ها و باورهای دینی جوانان خدشه وارد کند و آن­ها را به سوی بدحجابی سوق دهد.»

 

سمن­های ویژه­ی دختران ایجاد می­شود

مشاور امور زنان و دختران سازمان ملی جوانان با اشاره به این­که سمن­های ویژه دختران، حجاب و عفاف ایجاد خواهد شد، گفت: «این سمن­ها موجب افزایش فعالیت جوانان و رشد تعالی آن­ها خواهد شد.»

«فروغ نیلچی زاده» با بیان این­که این سمن­ها به صورت شبکه­ای در کشور فعالیت خواهند کرد، گفت: «سمن­ها، سازمان­های مردم نهادی هستند که جوانان در آن­ها به صورت خودجوش به فعالیت می­پردازند و مسئولان از این سمن­ها در جهت دست­یابی به هدف اساسی خود یعنی ایجاد جریان­های پویا و مؤثر در خودشناسی و تأثیر­گذاری ویژه در همه­­ی ابعاد حمایت خواهد کرد.»

وی افزود: «این سمن­ها از وزارت کشور و سازمان ملی جوانان مجوز دارند و از هیئت مؤسس و مجمع عمومی برخوردار هستند. سمن­ها ویژه­ی حجاب و عفاف نیز در همین قالب و با موضوعات خاص عفاف به فعالیت می­پردازند.»

 

زن در غرب موجود درجه­ی دوم است

یک کارشناس مسائل زنان با بیان این­که جریان­های فمینیستی موجب بردگی زنان غربی در چنگال سرمایه­داران شده­اند، گفت: «زنان در غرب به منظور بهره­وری اقتصادی مورد حمایت هستند.»

«فاطمه ریحانی» اظهار داشت: «زن در تاریخ غرب همواره به عنوان یک موجود با جایگاه اجتماعی پایین مطرح بود و به او به صورت یک موجود درجه­ی دوم نگریسته می­شد؛ این فشارها موجب فعالیت زنان در جهت احقاق حقوق­شان شد و تلاش آن­ها جنبشی به نام فمینیسم را شکل داد.»

وی با بیان این­که پیروزی موج اول فمینیسم، گرفتن حق رأی برای زنان بود، گفت: «هزار و چهار صد سال پیش، اسلام به زنان حق رأی سیاسی داد ولی تاریخ غرب پس از تلاش­های فراوان، 150 سال قبل حق رأی به زنان داد.»

این کارشناس افزود: «اسلام با یک نگاه نظام­مند تفاوت­های میان زن و مرد را مشاهده و مسئولیت و تکالیف را براساس این تفاوت­ها لحاظ می­کند. در اسلام برابری حقوق زن و مرد را داریم اما تشابه حقوقی مطرح نیست. با این وجود عدالت موجود است.»

 

هفت مدرسه­ی علمیه خواهران افتتاح می­شود

روابط­عمومی مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران اعلام کرد مجوز فعالیت هفت مدرسه­ی علمیه جدید خواهران در شهرهای مختلف کشور صادر شده است.

حجت الاسلام «رسول ابراهیمیان» گفت: «این مدارس در استان­های سیستان و بلوچستان، اردبیل، کرمانشاه، فارس، بوشهر و هرمزگان راه­اندازی خواهند شد. این هفت مدرسه که طلاب را در سطح دو (کارشناسی) پذیرش می­کنند در شهرهای دلگان، اردبیل، گیلان­غرب، کازرون، خوانسار، عسلویه و حاجی آباد شروع به کار خواهند کرد.»

«ابراهیمیان » افزود: «پس از مجوز موقت دو ساله، این مدارس علمیه دو سال به فعالیت می­پردازند و پس از بررسی عمل­کرد آن­ها، در صورت دارا بودن شرایط، مجوز دائم فعالیت به آن­ها داده می­شود.»