بیماری لثه


آیا فکر می­کنید بیماری لثه چیزیست که فقط برای والدین جوان و مسن شما رخ می­دهد؟ خوب بیندیشید. حفظ دندان­های مرواریدگونه و به خصوص لثه­های آن، بسیار ضروری است. در غیر این صورت شما به تنفس بدبو و درد دهان دچار می­شوید و حتی زودتر از آن چه فکر کنید دندان­های­تان را از دست می­دهید.

مراقبت خاص نوجوانان از دندان­ها و لثه­های­شان باعث جلوگیری از بیماری لثه­ یعنی بیماری »پیوره» می­شود.

بیماری لثه چیست و چه کسانی در معرض خطرند؟

بیماری پیوره عفونت بافت­ها و استخوان­هایی است که از دندان­ها حفاظت می­کنند. اگر بیماری لثه درمان نشود، خیلی جدی شده و باعث لق شدن و افتادن دندان­ها می­شود.

بیماری لثه - که به سن بستگی ندارد – مهمترین عامل لق شدن دندان­ها در افراد بزرگ­سال است.

بیماری لثه اغلب به دلیل تشکیل جرم دندان ایجاد می­شود. این جرم یک لایه­ی چسبناک و سختی از میکروب­هایی است که به طور طبیعی روی دندان­ها و لثه­ها تشکیل می­شوند.

جرم دندان حاوی باکتری­هایی است که سم تولید می­کنند و باعث تحریک لثه­ها و آسیب رساندن به آن­ها می­شوند.

بر اساس نظریه­ی انجمن دندان­پزشکی آمریکا، 24 ساعت طول می­کشد تا باکتری­ها در دهان تشکیل شوند و باعث بیماری لثه گردند. به این دلیل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور روزانه و نیز مراجعه­ی منظم به دندان­پزشک بسیار ضروری است.

بعضی عوامل احتمال بیماری­های لثه را در نوجوانان افزایش می­دهد. این آمادگی برای ابتلا به بیماری در بعضی از نوجوانان از والدین به ارث می­رسد.

شما احتمالا می­دانید که شکر برای دندان­های­تان مضر است. اما ممکن است ندانید که غذاهای چرب مثل سیب­زمینی سرخ­کرده اسیدهایی تولید می­کنند که مینای دندان را از بین می­برند. اگر دندان­های­تان ارتودنسی شده است، از بین بردن جرم دندان کمی دشوارتر است.

بعضی بیماری­ها مثل «دیابت» و «سندرم راون» و معالجات خاص، خطر بیماری لثه را افزایش می­دهد. پیروی از یک رژیم غذایی نامناسب، کم­خوابی و استرس بسیار زیاد، شما را نسبت به عفونت در هر جای بدن از جمله لثه­های­تان مستعدتر می­کند.

در دخترها نسبت به پسرها خطر بیماری لثه بیشتر است. افزایش هورمون­ها در جنس مؤنث در طول دوران بلوغ می­تواند لثه­ها را در مقابل تحریک حساس­تر کند.

بعضی دختران ممکن است متوجه شوند که لثه­های­شان در روزهای قبل از عادت ماهیانه مقداری خون­ریزی می­کند.

سیگار کشیدن نه تنها منجر به تنفس بدبو و دندان­های لک­دار و زرد می­شود، بلکه باعث بیماری لثه نیز می­گردد. افرادی که سیگار می­کشند، احتمال داشتن جرم دندان و تشکیل سنگ دندان در آن­ها بیش­تر است و علایم بیماری پیش­رفته­ی لثه در آنان دیده می­شود. از سویی در آینده نیز به احتمال زیاد به سرطان دهان مبتلا می­شوند.

چگونه این بیماری پیش­رفت می­کند؟

پیش­رفت بیماری لثه تدریجی است. می­خواهید باور کنید یا نه اما بیش از نیمی از نوجوانان انواع مختلفی از بیماری لثه را دارند.

آیا به هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، لثه­های­تان خون­ریزی می­کنند؟ خون­ریزی لثه­ها معمولا یکی از علایم «التهاب بافت لثه»، خفیف­ترین نوع بیماری لثه است. دیگر علائم هشدار­دهنده­ی این بیماری در افراد جوان­تر شامل التهاب، قرمزی یا تورم لثه­هاست.

اگر جرم دندان از طریق مراقبت­های روزانه و مناسب، از دندان­ها و لثه­ها برطرف نشود، به مرور زمان سخت و تبدیل به سنگ دندان می­شود. سنگ دندان شروع به تخریب بافت لثه می­کند که باعث می­شود لثه خون­ریزی کند و از دندان جدا شود. این نوع پیش­رفته­ای از بیماری لثه است. در اثر این بیماری، لثه­ها ضعیف شده و حفره­هایی اطراف پایه­ی دندان تشکیل می­شود. تجمع باکتری­ها در این حفره­ها باعث تخریب بیشتر لثه­ها می­شوند.

با گسترش این بیماری، بافت لثه آسیب شدیدی می­بیند و در نهایت می­تواند تا استخوان فک که دندان­ها را حفاظت می­کند، پیش­رفت کند. این عامل موجب لق شدن و افتادن دندان­ها می­گردد. اگرچه بیماری «آماس نسوج اطراف دندان» در جوانان نادر است، اما می­تواند اتفاق بیفتد و اگر درمان نشود، مشکل حادی برای دندان­های­تان ایجاد می­کند.

عموما جوانان به انواع خفیف­تری از بیماری لثه مبتلا می­شوند، اما بروز هر یک از علایم زیر باید شما را راهی دندان­پزشکی کند:

- خونریزی لثه­ها که به طور منظم هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رخ می­دهد.

- تغییر رنگ لثه­ها (لثه­های سالم باید صورتی و سفت و نه قرمز، ملتهب و متورم باشند.)

- هر گونه علامت جدا شدن لثه­ها از دندان­ها

- تنفس بد بو که برطرف نشود

- لق شدن دندان­ها

نکات پیش­گیری

خوب، خبر امیدبخش چیست؟ بیماری لثه اغلب قابل پیشگیری است، فقط باید مراقبت از دندان­ها را از همین حالا شروع کنید – درنگ نکنید!

  • هر روز دو بار و هر بار به مدت 3 دقیقه دندان­های­تان را مسواک کنید و روزانه از نخ دندان استفاده نمایید. اگر شما مطمئن نیستید که روش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن­تان صحیح است یا نه، دندان­پزشک بهترین روش­ها را به شما نشان می­دهد.
  • همیشه دندان­های­تان را با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید؛ استفاده­ی روزانه از دهان شویه­های حاوی فلوراید توصیه می­شود.
  • از یک مسواک با موهای نرم استفاده کنید زیرا این نوع مسواک­ها آسیب کمتری به بافت لثه وارد می­کنند. حداقل هر 3 تا 4 ماه مسواک­تان را عوض کنید. یک مسواک کهنه و خراب می­تواند به لثه­ها صدمه بزند.
  • از غذاهای سالم استفاده کنید؛ از خوردن اسنک­ها و هله هوله­های شیرین خودداری کنید زیرا این نوع غذاها باعث به وجود آمدن جرم دندان می­شود که باکتری­ها از آن­ها تغذیه می­کنند.
  • سیگار نکشید! سیگار باعث تحریک دهان می­شود و برای لثه­ها و دندان­ها بسیار مضر است.
  • مراقبت منظم از دندان برای کمک به حفظ بهداشت دهان بسیار مهم است. حداقل دو بار در سال به دندان­پزشک مراجعه کنید و از سالم بودن دندان­های­تان مطمئن شوید. دندان­پزشک می­تواند جرم دندان سخت و هرگونه سنگ دندان را که بوسیله­ی مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن برطرف نمی­شود، خارج کند.

 

منبع:

سایت  Rids health