زن و قلب او

نویسنده


بنا بر تحقیقاتی که در مؤسسه­ی قلب ایالات متحده انجام گرفته است، در هر دقیقه یک زن جانش را از دست می­دهد. این زنان کسانی هستند که مشکلات قلبی - عروقی دارند. بیماری­های آنان شامل: فشار خون بالا، بیماری­های شریان­های قلب، نارسایی قلب، سکته و یا نامنظم بودن ضربان قلب است. گرچه ژنتیک و توارث نقش مهمی در ابتلا به بیماری قلبی - عروقی دارد ولی تمام زنان باید حتماً با مراجعه­ی منظم به پزشک، سلامتی خود را به دست آورند و در صورت نیاز تحت مداوا قرار گیرند. مواردی در ادامه اشاره شده است که کمک بزرگی در پیش­گیری از نوع بیماری می­نماید. بنا به توصیه­ی مؤسسه­ی قلب ایالات متحده:

  1. فعالیت فیزیکی داشته باشید؛ حداقل روزانه به مدت 30 الی 60 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشید.

ورزش کردن و پیاده­روی تند، موجب کاهش فشار خون و چربی خون می­شود و شادابی را افزایش می­بخشد.

  1. سیگار نکشید؛ اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، از همین لحظه تصمیم بگیرید که دیگر سیگار نکشید زیرا این عادت بد شما موجب می­شود که احتمال مرگ زودرس در شما 3 برابر افزایش یابد. سیگار موجب غلیظ شدن خون می­شود و در نتیجه فشار خون را افزایش می­دهد. افزایش فشار خون نیز امکان ایجاد لخته­ی خونی و در آخر بروز حملات قلبی و سکته را بالا می­برد.
  2. از فلفل یا آب­لیمو به جای نمک استفاده کنید؛ با کم کردن میزان مصرف روزانه­ی نمک، فشار خون­تان کاهش می­یابد. حتما به خاطر بسپارید که همیشه بهتر است فشار خون­تان را در حد 8/12 یا کمتر از آن نگه دارید. با بالا رفتن سن و یا در بعضی حاملگی­ها فشار خون در زنان افزایش می­یابد. زنان بالای 50 سال باید نمک مصرف خود را در حد 150 میلی­گرم در روز یا کمتر برسانند. به این منظور، برای جبران بی مزه­گی غذا می­توانند از فلفل یا آب­لیمو نمک به عنوان چاشنی استفاده نموده، کم­بود غذا را کمتر متوجه شوند.
  3. مراقب چربی در ناحیه­ی شکم باشید؛ اگر شکم بزرگی دارید احتمال تجمع چربی در قسمت­های میانی شکم و اندام­های شکمی بسیار زیاد است. این چربی­ها می­توانند به شکل چربی­های خطرناک وارد جریان خون بشوند و موجب گرفتگی در شریان­ها شوند. با داشتن فعالیت­های ورزشی منظم می­توانید مقدار مواد غذایی دریافتی را با مقدار کالری مصرفی برابر کنید. اندازه­ی دور کمر اگر 75 سانتی­متر باشد خوب است ولی بیشتر از آن یک زنگ خطر است.
  4. از مصرف سبزی و میوه غافل نشوید؛ از میوه­ها و سبزی­هایی مانند: هلو، توت سفید، توت فرنگی، هویج، اسفناج و کاهو ... به مقدار زیاد استفاده کنید. این مواد به علت فیبر بالایی که دارند از یبوست جلوگیری می­کنند و در نتیجه مواد سمی در بدن تجمع نمی­کنند. از طرفی این مواد مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارند که از سرطان جلوگیری می­کنند.

6.  مقدار مصرف روغن­های اشباع شده و ترانس را کم کنید؛ این نوع مواد موجب افزایش چربی بد خون که نام علمی آن LDL است، می­شوند. این ماده موجب انسداد رگ­ها و تشکیل لخته می­شود و در نهایت (در اثر پارگی رگ) موجب حمله قلبی می­گردد. نوع یاد شده­ی روغن، در شیرینی­ها، چیپس و غذاهای آماده به وفور یافت می­شود. بهتر است مقدار مصرف روغن را تا حد امکان کاهش داد. به فرض برای سرخ کردن بعضی مواد از قبیل سبزی  یا گوشت چرخ کرده، از ترکیب آب با مایع سرخ کردنی به مقدار کمتر، استفاده نمود.

  1. خوردن ماهی و گوشت سفید را فراموش نکنید؛ ماهی تن، آزاد، قزل آلا و ... سرشار از اسیدهای چرب امگا هستند که موجب بالا رفتن چربی مفید خون که نام علمی آن HDL است، می­شوند. حتما اگر از گوشت قرمز استفاده می­کنید، قسمت­های چرب آن را خارج کنند و در صورت امکان همراه با استخوان باشد. در مورد مرغ[گوشت] حتما پوست آن را بکنید و چربی­های روی گوشت را تا حد امکان جدا نمایید. در صورتی که می­خواهید مرغ را به صورت آب­پز استفاده کنید، بهترین شیوه این است که آن را در کمی آب بپزید و بعد آن را کنار بگذارید یا دو قطعه یخ کوچک روی آن بیاندازید تا چربی باقی مانده در آب آن دور یخ جمع شود. چربی­های روی سطح سوپ را به­راحتی دور بریزید و بعد مرغ را برای مصرف کردن آماده نمایید.
  2. مراقب دوران یائسگی باشید؛ قبل از دوران یائسگی، در بدن زنان به علت ترشح هورمون استروژن، سدی در برابر حمله­های قلبی وجود دارد اما پس از آن دوران به علت عدم ترشح استروژن، زنان باید بسیار مراقب باشند تا احتمال بروز حمله­ی قلبی را کاهش دهند. (موارد ذکرشده در بالا کمک بسیار مؤثری در این زمینه هستند.)

منبع: اینترنت

FOXNews