مسائل زنان جهان اسلام باید با نسخه ی اسلامی برطرف شود


 

 

نماینده­ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: «زنان جامعه­ی اسلامی برای رفع مسائل و مشکلات خود نیازی به نسخه­های غیر شفابخش دنیای غرب نداشته و تنها باید متکی به اصول اسلامی باشند.»    

«لاله افتخاری» گفت: «برگزاری همایش و کنگره­های علمی در جهت تبیین جای­گاه زن در نظام اسلامی، مانند فعالیت­های دفتر بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی برای برگزاری کنگره، دل دوستان را شاد و دشمنان را نگران خواهد کرد.»

وی افزود: «دفتر بانوان مجمع تقریب مذاهب اسلامی با توجه به نقشه­ی دشمن برای بیگانه کردن زنان مسلمان با هویت و حقوق واقعی خود، سندی را در باره­ی حقوق و مسئولیت­های زن از نظر اسلام تدوین می­کند. در این سند تلاش شده است تا مصوبات اعلامیه­ی جهانی حقوق بشر اسلامی و همه­ی بیانیه­های مجامع جهانی اسلامی مورد توجه قرار گیرد که حتی برای زنان غیر مسلمان جهان قابل استفاده باشد.»

«افتخاری» یادآور شد: «زنان به عنوان محوری­ترین عنصر در خانواده و جامعه، مهم­ترین نقش را در ایجاد وحدت، همدلی و هم­گرایی بین مذاهب دارند و همایش­های دینی می­تواند باعث شناسایی ظرفیت­ها و مشکلات زنان جامعه اسلامی شود.»

 

سومین اجلاس وزرای امور زنان کنفرانس اسلامی برگزار شد

رئیس سومین اجلاس وزرای امور زنان، برگزاری این اجلاس را گامی مؤثر در راستای ارتقای وضعیت زنان در کشورهای اسلامی به­ویژه در حوزه­ی زن، اقتصاد و خانواده دانست.

«مریم مجتهدزاده» گفت: «سازمان کنفرانس اسلامی، با درک صحیح وضعیت فعلی فرآیند توسعه و چالش­های آن از جمله نابرابری­ها و وجود تبعیض در سطح بین ­المللی، به­ویژه در جریان بحران جهانی اقتصاد و همچنین لزوم حفظ اصول و ارزش­های اسلامی برای ارتقای وضعیت زنان گام­های مهمی را تاکنون برداشته است.»

وی افزود: «به نظر ما تدوین «میثاق حقوق زن در اسلام» در شرایط فعلی که زنان در کشورهای اسلامی با چالش­ها و تهدیدات متفاوتی مواجه هستند از اولویت مهمی برخوردار است. این میثاق که محصول تفکر اسلامی اندیشمندان و نمایندگان کشورهای اسلامی خواهد بود، می­تواند فضای جدیدی را خلق نموده، راه حل­های بدیع و نوینی در فرآیند متحول کنونی و در میان ناکارآمدی ابزارهای موجود به ملت­های عضو ارائه دهد.»

 

خلاق عاطفی در کمین زنان شاغل است

یک متخصص علوم رفتاری و آسیب­شناس در کشور عنوان کرد: «زنانی که تحصیلات دانشگاهی دارند و شاغل هستند به عواقب اشتغال خود توجهی ندارند.»

دکتر «مجید ابهری» گفت: «زنان پس از اشتغال به خاطر مشکلات خانه و مراقبت از فرزندان و مسئولیت­های اداری، توجه کمتری به روابط زناشویی داشته و از همسران خود غافل می­شوند. به همین خاطر وقوع طلاق­های عاطفی در بین آن­ها دو برابر بیشتر از زنان خانه­دار است.»

وی گفت: «زمان گفت­وگو و تعاملات رفتاری زنان شاغل در منزل نیز، صرف تماشای تلویزیون و انجام وظایف خانگی می­شود. در صورتی که تقسیم وظایف و تعدیل بین وظایف بیرون و خانه، تنها راه پیش­گیری از طلاق­ عاطفی در بین زنان شاغل است.»

این آسیب­شناس افزود: «تعاملات رفتاری با همسر و کمک کردن مردان به زنان شاغل باعث می­شود از وقوع طلاق­های عاطفی جلوگیری شود و کودکان به عنوان آسیب­دیدگان این واقعه به افرادی گوشه­گیر و منزوی تبدیل شوند.»

 

توان­مندسازی زنان بسیجی منجر به توان افزایی اجتماعی می­شود

«فاطمه فراهانی» عنوان کرد: «یکی از ویژگی­هایی که بسیج را همیشه پا به رکاب نگه می­دارد، فرزند زمان بودن است و این به آن معنی است که همه­ی ویژگی­ها و اقتضائات زمانی و مکانی را به تناسب ارزش­های الهی و انسانی دنبال کنیم و نسبت به آن توجه و خودمان را دور از محیط نبینیم.»

مشاور وزیر کار در امور زنان افزود: «بحث توان­مند­سازی بسیج به عنوان پرتوان­ترین بازوی انقلاب، بحث مهمی است و زنان نقش مؤثری در این زمینه دارند و توان­مند شدن زنان بسیجی می­تواند به توانمند بودن فردی و هم توانایی و توان­افزایی اجتماعی منجر شود.»

وی گفت: «اگر کسی بخواهد روی محیط خودش مسلط باشد و اثر مثبت روی دیگران داشته باشد، باید محیطش را خوب بشناسد. برای مطلوب ساختن خودمان هم ناگزیر هستیم که به نوعی شناخت از پیرامون­مان برسیم و معرفت دقیقی نسبت به آن داشته باشیم و بر آن مبنا آینده­سازی کنیم.»

 

کمیته­ی حقوق بشر اسلامی تشکیل خواهد شد

مدیر امور بین ­الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار کرد تشکیل کمیته­ی­ حقوق بشر اسلامی مصوب شده است.

«شهین کربلایی» با بیان این که 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند، گفت: «ایران در سومین اجلاس وزرای زنان اسلامی دو پیشنهاد ارائه کرد. تشکیل کمیته­ی حقوق بشر اسلامی اولین پیشنهاد بود که پذیرفته شد؛ اما ایجاد مرکز پژوهشی در موضوع زنان و خانواده با وجود مجموعه­ای مشابه با آن در سازمان کنفرانس اسلامی، مورد تصویب قرار نگرفت.»

 

قبای سنتی برای زنان طراحی شد

«الهام قلخانی» در دوازدهمین جشنواره­ی جوان خوارزمی با ارائه­ی طرح «مانتو و لباس زن ایرانی» رتبه­ی سوم هنر و معماری را کسب کرد.

وی گفت: «مانتو و پیراهن طراحی شده ایده­ای تازه در قبای بانوان و فرصتی مناسب جهت استفاده از طرح­های سنتی برای مقابله با هجوم فرهنگ بیگانه است. در این مانتو سعی شده تا با به روزرسانی طرح­های باستانی و عشایری که نمونه­ای از مانتوی زن مسلمان ایرانی است، حرکتی برای تشویق طراحان لباس ایرانی ارائه شود.»

این نخبه­ی جوان با اشاره به این که لباس ویترین جامعه است و بی ربط با پیشینه­ی فرهنگی و هویت ایران اسلامی جامعه نیست، افزود: «رشته­ی طراحی لباس یک رشته­ی ملی است و اگر از طراحان داخلی حمایت شود، طرح­های ملی و سنتی وارد بازار می­شود و جایگزین طرح­های غربی می­گردد. مد نوعی توجیه برای خرید کالای غربی است و طراحان لباس باید با ارائه طرح­های سنتی، بانوان را مجاب کنند تا به کالای سنتی ایرانی گرایش یابند.»

 

 

مهارت­های زندگی اسلامی آموزش داده می­شود

معاون آموزش ابتدایی اداره­ی کل آموزش و پرورش استان تهران اعلام کرد: «دوره­ی آموزش آداب و مهارت­های زندگی اسلامی دوره­ی ابتدایی در استان­های تهران، البرز، مرکزی، اصفهان، زنجان و قزوین برگزار شد.»

«فرناز بیگی» گفت: «منبع دروس ارائه شده در طرح آموزشی آداب و مهارت­های زندگی،

توسط آموزش و پرورش اعلام شده و معلمان باید بتوانند هم­زمان با تدریس دروس اصلی مدرسه، دروس مهارت­های زندگی را نیز درس بدهند.»

وی در مورد هدف این طرح آموزشی افزود: «هدف این است که دانش­آموزان علاوه بر آموزش علمی، با آداب و مهارت­های زندگی اسلامی آشنا شوند.»

 

رهبران دینی آمریکا از ازدواج سنتی حمایت کردند

رهبران ادیان و مذاهب مختلف آمریکا در تصدیق تعهد و حمایت خود را از ازدواج به شکل سنتی به عنوان پیوند دائمی یک زن و مرد، نامه­ای را نوشته و امضا کردند.

آن­ها در این نامه به عنوان رهبران جوامع دینی مختلف، تعهد مشترک خود را به ترویج و حمایت از خانواده مورد تأکید قرار داده­اند.

در این نامه آمده است: «ازدواج نه تنها برای رفاه جوامع دینی بلکه برای رفاه تمام جامعه اصلی بنیادین تلقی می­شود. باید تمام افراد در جوامع دینی به ترویج، ارتقا و حمایت از ازدواج به­عنوان پیوند یک زن و مرد بپردازند. ما به عشق منحصر به فرد میان همسران، جای­گاه ویژه­ی پدران و مادران و اهمیت توجه به حقوق و کرامت تمام کودکان احترام می­گذاریم.»