ده شیوه ی ساده برای آرامش بخشیدن به زندگی

نویسنده


 

زندگی در بهترین حالات خود، آشفته و پرهرج و مرج است. همه­ی ما همیشه عجله داریم، چند کار را به­طور همزمان انجام می­دهیم و سعی می­کنیم برای تمام آدم­ها همه کار بکنیم و به­ندرت وقت کافی برای خودمان می­گذاریم. همگی ما در جست­وجوی آرامش هستیم اما معمولا آن­ چه که لازمه­ی دست­یابی به آن است، انجام نمی­دهیم و دنبال راه­های می­رویم که فقط دغدغه­های زندگی­مان را بیشتر می­کنند.

در این جا راه­های ساده­ای برای ایجاد آرامش در زندگی به شما پیش­نهاد می­کنیم:

1.      بدانید که مهار هیچ چیز در دنیا، در دست کسی غیر از خدا و خودتان نیست. خودتان هستید که کنترل کامل روی آن دارید. وقتی این مسئله را درک کنید و بر اساس آن دیدگاه و عمل­کردهای­تان را تغییر دهید، زندگی­تان بیش از پیش آرام خواهد شد. وقتی سعی می­کنید آدم­های دیگر یا موقعیت­هایی که خارج از کنترل شماست را مهار کنید، فقط زمان­تان را هدر می­دهید و بر آشفتگی زندگی­تان اضافه می­کنید.

2.      برخی روابط خود را قطع کنید و روابط جدید ایجاد کنید. این کار چندان ساده نیست اما اگر زندگی­ آرامی می­خواهید، باید این کار را انجام دهید. در زندگی اکثر ما، یکی دو نفر هستند که تاثیر چندانی روی زندگی­مان ندارند. البته این به معنای پیدا کردن دوستانی که هیچ کاری برای­تان انجام نداده­اند نیست. موضوع این نیست که این افراد چه کاری برای شما انجام داده­اند، مسئله این است که از نظر احساسی چه کمکی به شما کرده­اند و چه قدر سطح انرژی­تان را بالا برده­اند. منظور ما دوستانی است که مشکلات بی­شماری در زندگی­شان دارند و هر بار که شما را می­بینند فقط در مورد آن مشکلات منفی­بافی می­کنند. حذف بعضی از افراد در زندگی شما بسیار سخت است و در برخی موارد می­توانید روابط خویش را با آن­ها محدود سازید و وقت کمی به آن­ها اختصاص دهید. برخی دیگر که ارزش رابطه برقرار کردن دارند را جای­گزین کنید و آرامش را به ذهن و شادی را به زندگی خود برگردانید و آن وقت تفاوت شگفت­انگیزی در سطح انرژی خود احساس خواهید کرد.

3.      درهم و برهمی زندگی­تان را کمتر کنید. این به آن معنی نیست که همه­ی وسایل­تان را دور بریزید! نه، منظورمان این است که کمدها، طبقه­ها و اثاثیه­ی منزل و محل کارتان را مرتب کنید. در این مرتب کردن خودتان را از شر هر چیزی که به دردتان نمی­خورد، لازم ندارید، استفاده نمی­کنید و می­توانید به­راحتی بدون آن زندگی کنید خلاص کنید. می­توانید این وسایل را به دیگران ببخشید، بفروشید یا در سطل آشغال بریزید.

4.      اگر در روابط شخصی­تان اختلافاتی دارید و هنوز از آن ناراحتید، رابطه­تان را بهبود بخشید. بروید و با فرد مورد نظر صحبت کنید و احساس­تان را با او در میان بگذارید. اگر لازم باشد، عذرخواهی کنید و بخشش بخواهید. اگر آن رابطه ارزش نگه داشتن را دارد، مطمئن باشید که می­توانید آن را حفظ کنید، در غیر این صورت، اگر موجب ناسازگاری و اختلاف در آینده شود آن را قطع کنید.

5.      بودجه و خرج و مخارج­تان را از نو ارزیابی کنید. پول همه چیز را خیلی پیچیده می­کند و برای­تان آرامش نمی­آورد. از قدیم گفته­اند که پول خوش­بختی نمی­آورد اما لزوما این جمله صحیح نیست. اگر نتوانید اجاره خانه را پرداخت کنید و صاحب­خانه بیرون­تان کند، خوش­بخت خواهید بود؟ اگر نتوانید هزینه­ی تحصیلات فرزندان­تان را فراهم کنید، خوش­بخت خواهید بود؟ اگر نتوانید قبض برق و ... و مالیات­ها را پرداخت کنید، حتی سالی یک­بار به مسافرت بروید یا برای فرزندان­تان لباس نو بخرید خوش­بخت خواهید بود؟ معلوم است نه. پول برای­تان امنیت و راحتی می­آورد و نقش مؤثری در خوش­بختی کلی ما دارد. با کاهش خرج و مخارج­های غیرضروری، پول بیشتری پس­انداز کنید. دنبال شغل­های بهتر و پردرآمدتری باشید و مطمئن شوید که امنیت مالی خانواده فراهم باشد.

6.      خودتان را ببخشید. به اشتباهات گذشته­تان فکر کنید، ببینید کجای کارتان غلط بوده است و بعد آن را به کلی از ذهن­تان پاک کنید. ما از اشتباهات­مان درس می­گیریم اما این به این معنی نیست که باید همیشه این اشتباهات را در ذهن­مان نگه داریم. همه­ی ما انسانیم و حتی باهوش­ترین انسان­ها هم اشتباه می­کنند. پس خودتان را ببخشید و به زندگی ادامه دهید.

7.      گوش کردن مدام به اخبار را قطع کنید. مطمئنا نیاز دارید از آن چه که در دنیا می­گذرد مطلع باشید. اکثر ما هر روز و گاهی هر ساعت در پی اخبار جدید هستیم. از اینترنت استفاده کنید و از سرویس­هایی مثل گوگل بخواهید که اخبار را به پست الکترونیکی (ایمیل) ارسال نماید. فقط یک یا دو بار در هفته به سراغ این اخبار بروید و آن­ها را مطالعه نمایید و دقت کنید که این زمان اصلا شب­ها نباشد که می­خواهید خستگی روزتان را برطرف کنید. این کار به آرامش زندگی شما کمک خواهد کرد.

8.      برای هفته­تان برنامه­ریزی کنید. تا آن جا که در توان­تان است آن برنامه را کامل جلو ببرید اما این را بدانید که بعضی اوقات لازم است که برنامه تغییر کند. اوقات فراغت­تان را مشخص نموده، برنامه­ریزی کنید که در آن اوقات سرگرمی­های مورد علاقه­تان را انجام دهید. وقتی موضوع جدیدی به­وجود می­آید آن را برای برنامه­ی هفته­ی بعد جای­گزین کنید و «نه» گفتن را بیاموزید. وقتی نمی­توانید کاری را در این هفته انجام دهید بگویید: «متاسفم».

9.      استفاده از فن­آوری را در زندگی­تان محدود کنید. تکنولوژی آرامش نمی­آورد. رایانه با این که خیلی معصوم به نظر می­رسد اما وقتی قرار باشد همه روز با انگشت روی کلید­هایی بزنید - اگر کمی در مورد آن فکر کنید - چندان معصوم به نظر نمی­آید و کاری طاقت­فرسا به نظر می­رسد. عادت کنید که رایانه، تلویزیون و تلفن همراه خود را خاموش کنید و با آرامش خیال بیرون بروید و از زندگی­تان لذت ببرید.

10.  برای خودتان وقت بگذارید. خیلی­ها اهمیت این مسئله را فراموش می­کنند. هنگامی که زمانی را فقط مخصوص خودمان کنار بگذاریم و هیچ چیز دیگری ذهن­مان را به خود مشغول نکند، می­توانیم به رویاها و آرزوهای­مان فکر کنیم و از آن لذت ببریم و آرامش یابیم. این بالاترین آرامش را نصیب­تان می­کند.

در هیاهوی دنیای امروز، زندگی به همان اندازه پیچیده می­شود که خودتان بخواهید. این به خودتان بستگی دارد که چه چیزهایی را در زندگی­تان قبول کنید، این که دنیا را چه طور ببینید و در مورد کارهای خودتان چه فکری بکنید اما با وجود همه­ی مشکلات و دغدغه­ها می­توانید آرامش را به زندگی­تان برگردانید.

 

منبع: Ezinearticles