چقدر به فکر پاهای تان هستید

نویسنده


وقتی می­گویند: «از دل برود هر آن که از دیده برفت» پس پاهای ما که در معرض دیدمان نیستند باید بیشتر مورد توجه­مان باشند.

نویسنده­ی مقاله، جدیدترین توصیه­ها را در مورد پوشش مناسب برای پا و اندازه­ی دقیق پاشنه­ی­کفش­ نموده است.

از پاهای خود انتظارات زیادی داریم پس باید در عوض از آن­ها مراقبت نماییم. با تحمل وزن زیاد      بدن­مان، پاهای دردناک ما در طی روز بیش از سایر قسمت­های بدن آسیب می­بینند. بنابراین تنها کافی نیست که گاه­گاهی به زیبایی و بهداشت پا توجه داشته باشیم. مراقبت روزانه از پا باید همان گونه که به چهره و سایر قسمت­های بدن می­پردازیم بخشی از دغدغه­های سلامت ما باشد.

با توجه به این موضوع، تهیه­ی پاپوش مناسب اهمیت بسیار دارد. همان گونه که ما به لباس اهمیت می­دهیم به کفش نیز باید توجه داشته باشیم. کفش­های نامناسب علت اصلی درد پا هستند. البته بسیاری از افراد به دنبال مد بوده،  به راحتی کفش اهمیت نمی­دهند.

آیا شما جزو افرادی هستید که پیروی از مد را به راحتی کفش ترجیج می­دهید؟

پس بدانید که کفش اگر راحت و مناسب نباشد پیامدهایی برای پاهای­تان دارد.

وقتی برای خریدن کفش می­روید باید در لحظه­ای که آن­ها را می­پوشید به پای­تان راحت باشد. تصور نکنید که بعداً پس از چند بار پوشیدن بهتر می­شود. اگر کفش در لحظه­ی امتحان کردن برای پای­تان اندازه و راحت بود، فوراً آن را انتخاب کنید و به سراغ کفش دیگری نروید.

در حقیقت کفش ناراحت و نامناسب می­تواند اندام شما را از جلوه بیاندازد. چون پاهای شما تمام وزن بدن­تان را تحمل می­کنند. وقتی آن­ها در عذاب باشند راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن شما به گونه­ای دیگر خواهد بود. علاوه بر آن، این وضع نامطلوب باعث پشت درد و گردن درد شما می­شود.

وقتی به فکر کفش مناسب و راحت برای خود هستید، طبیعی است که به دنبال کفشی راحت، تخت، دمپایی، کتانی و کفش ورزشی بگردید. آخرین انتخاب شخص می­تواند علاوه بر کفش­های ذکر شده، داشتن یک جفت کفش بندی یا کفش پاشنه بلند باشد.

بانوان باردار حتماً باید کفش تخت یا کفش­های پاشنه پهن با ارتفاع کمتر از 5 سانتی متر بپوشند. اولین کاری که بعد از چند ساعت کار در اداره انجام می­دهیم در آوردن کفش پاشنه بلند از پا و کشیدن نفس راحت است.

چند نفر از ما پوشیدن کفش پاشنه بلند را فقط محدود به موقعیت­های خاص می­کنیم فقط به این دلیل که نمی­توانیم درد و ورم­های پا را تحمل کنیم؟

نکته­ی جالب

نکته­ی جالب این که بعضی از متخصصان اعتقاد دارند که کفش­های تخت و بی پاشنه نیز به اندازه­ی کفش­های پاشنه بلند مضرند. بعضی از آن­ها می­گویند کمی پاشنه می­تواند سلامت پا را تضمین کند. این مطلب برخلاف چیزی است که ما قبلاً شنیده­ایم که چگونه کفش­های پاشنه بلند در طول زمان باعث تغییر شکل پاها، میخچه و آسیب­ به تاندون­های پا می­شوند. بنابراین آیا این خبر خوبی است برای زنانی که بدون کفش­های پاشنه چند سانتی حاضر به ترک خانه نیستند؟

ظاهراً راه رفتن با کفش­های راحتی که به کفش­های باله معروفند و دمپایی­های انگشتی باعث صدمه­های زیادی به پاها می­شوند، از جمله: درد پا، برآمدگی­هایی در کف پا (پینه)، دردهایی در ساق پا، پشت درد و حتی درد مفاصل. یکی از جراحان ارتوپدی (دکتر اونیل) عقیده دارد که در سه چهار سال اخیر مشکلات بسیاری در نتیجه­ی پوشیدن کفش­های تخت مانند کفش­های بالرین­ و کفش­های لاانگشتی برای خانم­ها ایجاد شده است.

 

لخ­لخ راه رفتن (پای خود را روی زمین کشیدن)

آیا کفش­های صاف و بدون پاشنه به بدی کفش­های پاشنه بلند هستند؟

دکتر «مایک اونیل» جراح و متخصص «ارتوپدی» معتقد است که هم کفش تخت و هم کفش­های پاشنه بلند اگر به مدت طولانی پوشیده شوند می­توانند باعث بروز مشکلاتی شوند. او می­گوید پاها برای پوشیدن چنین کفش­هایی طراحی نشده­اند. اندازه­ی پاشنه­ی ایده­آل در حدود 5/2 تا 3 سانتی متر است.

کفش­های تخت و صاف را می­توان 2 روز در هفته پوشید اما مشکل این­جاست که بسیاری از افراد ماه­ها پی در پی از آن­ها استفاده می­کنند. این مشکلات به خصوص در تابستان که مردم  بیشتر از کفش­های راحتی و صندل استفاده می­کنند پدید می­آید.

مواردی در افراد 20 تا 30 ساله دیده می­شود که در تعطیلات با صندل یا کفش­های بندی و راحتی به استخر یا پیاده روی می­روند و بعد با پشت درد و کمر درد از تعطیلات برمی­گردند.

کفش­های تخت باعث می­شوند افراد به جای راه رفتن پاهای خود را روی زمین کشیده و لخ­لخ کنند که باعث به هم خوردن حالت بدن می­شود. علاوه بر این، کفش­های بی بند، پا را به طرف جلو لغزانده و باعث می­شود شخص به جای بلند کردن پاها و درست راه رفتن­  با تنبلی پای خود را روی زمین بکشد.

 

در ضمن کفش­های تخت باعث می­شوند که پا به طرف داخل چرخیده و باعث کشیدگی رباط­ها و تاندون­ها شوند. کشیده شدن رباط­ها، انگشت­های پا را از تناسب نسبت به قسمت­های دیگر پا خارج می­کند و باعث دردهای شدید می­شود. این کشش رباط­ها و تاندون­ها، برآمدگی و برجستگی­هایی در قسمت داخلی، به خصوص در انتهای انگشت بزرگ پا به وجود می­آورند.

وقتی پاها به طرف داخل می­چرخند، زانوها را نیز همراه با خود به طرف داخل منحرف می­کنند و چون این عمل با زاویه­ای نامناسب انجام شده است، باعث التهاب استخوان کشگک زانو، درد شدید و در موارد شدیدتر منجر به التهاب مفاصل زانو می­گردد.

تعداد زیادی از ورزش­کاران این نوع درد زانو را تجربه کرده­اند. دکتر اونیل اعتقاد دارد که این نوع درد زانو در جوانان غیر ورزش­کار نیز در سنین 20 تا 30 سالگی دیده می­شود.

به طور خلاصه باید اندازه پاشنه­ی کفش را تغییر داد. پاشنه­های 5/2 تا 3 سانتی برای پوشیدن روزانه مناسب هستند.

در ضمن مدل کفش­تان را نیز تغییر دهید: به طور دایم از دمپایی، صندل و کفش­های تخت استفاده نکنید. در خانه گاهی پا برهنه راه بروید تا به پاهای­تان استراحت داده و آن­ها را از قید هر کفشی آزاد کنید. برای رفتن به محل کار می­توانید از کفش­های ورزشی استفاده کنید.

 

پیاده روی­های دردناک

هنگام بالا رفتن از تپه یا دویدن در سطح صاف، اگر کفش شما ساق محافظ نداشته باشد ممکن است مشکلاتی برای پاهای شما به وجود آید و  دردهایی در ساق پا احساس شود.

دکتر اونیل می­گوید نوجوانان بیشتر در معرض خطر هستند. شاید چون در حالت رشد هستند احساس ناراحتی نکنند ولی با پوشیدن کفش­های نامناسب این ناراحتی­ها برای سنین 20 تا 30 سالگی آن­ها جمع می­شود. حتی ممکن است در سن 35 سالگی دچار برآمدگی کیسه­ی زلالی گردند.

اگر قصد سفر دارید و پیاده روی زیاد می­کنید، به کفش مخصوص پیاده روی یا پوتین نیاز دارید. توصیه می­شود در سفر دو جفت کفش پیاده روی همراه داشته باشید تا بتوانید هر چند ساعت یک بار آن­ها را عوض نمایید؛ درست مانند سربازانی که در ارتش از آن­ها می­خواهند هر روز پوتین­های خود را تعویض نمایند.

می­توانید برای کفش­تان از کفی­های طبی استفاده کرده،  آن­ها را تبدیل به کفش­های راحتی برای پیاده روی بنمایید. کفی­های طبی دارای پاشنه­ی ژله­ای (سیلیکون) هستند و قوس پا را در هر کفشی تنظیم می­کنند و به این ترتیب فشار روی ستون فقرات و کمر را کم می­نمایند.

نکته­ای که باید به آن توجه داشته باشیم پوشیدن کفش­هایی است که پاشنه­ی آن ساییده شده. است ممکن است بدون آن که خود خبر داشته باشیم از پوشیدن این گونه کفش­­ها صدمه ببینیم و عاید ما پا درد و پشت درد شود. ورزش کردن بسیار مفید است ولی ورزشی که با کفش مناسب انجام شود.

چگونه کفش مناسب جهت دویدن را انتخاب می­کنید؟ یقیناً مهم­ترین نکته، توجه به شکل و ساختمان پا است. اگر قوس کف پای شما کم است که اصطلاحاً آن را کف­ پای صاف می­نامند، در این صورت کفش­هایی که داخل آن­ها برجسته هستند برای آن مناسب نیستند. اگر قوس کف­ پای شما زیاد است باید از کفش­هایی استفاده کنید که داخل آن برجسته باشد. پای

طبیعی نیاز به کفش طبی خاصی ندارد و پوشیدن یک جفت کفش بادوام کافی است.

منبع:

مجلهgulY   Aug 2007