تو مو می بینی و من ریزش مو


آیا می­دانید کدام دو عضو بدن­تان به خودی خود و بدون کمک­  شما رشد می­کنند؟

کدام یک از اعضا هر چند وقت یک بار نیاز به کوتاه شدن دارند تا شما تمیز به نظر برسید؟

یک نکته وجود دارد: این اعضا می­توانند شانه شوند، برس زده شوند، پیچیده و باز شوند، بافته شوند و حتی حالت داده شوند یا این که درخشان و براق شوند و با نقش و نگار زینت داده شوند.

خوب، فکر کردید؟ مطمئنا دانستید که این اعضا چیزی جزء مو و ناخن نمی­توانند باشند.

موها و ناخن­های شما اعضای بسیار مهمی از بدن­تان هستند و ضمن آن که کاملاً متفاوت از یک­دیگرند، در واقع از ماده­ی کاملاً مشابهی ساخته شده­اند. این ماده «کراتین» نام دارد که یک پروتئین سخت است و سه وظیفه­ی مهم برعهده دارد:

علاوه بر ساختن مو و ناخن، کراتین، پروتئینی است که خارجی­ترین لایه­ی پوست (قسمتی که شما آن را می­بینید) را تشکیل می­دهد.

حال که شما دانستید این اعضا از چه ساخته شده­اند، بگذارید از مو شروع کنیم.

مو تقریباً همه جا وجود دارد؟

وقتی شما به آینه نگاه می­کنید، اولین جایی که به وضوح وجود مو را می­بینید سرتان است! اما واقعیت این است که مو تقریباً همه جای بدن­تان را پوشانده است.

تنها قسمت­هایی از بدن که مو ندارند، لب­ها، کف دست­ها و کف پاهاست.

شما دو نوع مو روی بدن­تان دارید.

 1. موی ضخیم و کلفت که سرتان را پوشانده و ابروهای­تان را تشکیل داده است. این مویی است که به شما کمک می­کند دوست مو خرمایی­تان را در یک جمعیت پیدا کنید یا این که تشخص دهید چه وقت فردی ابروهایش را بالا می­دهد.

2. موهای ظریف­تری که دیگر قسمت­های بدن را می­پوشانند، اغلب مشخص نیستند. این موها نازک­تر و در بسیاری موارد روشن­تر از موهای سر فرد هستند.

شما گاهی می­توانید موهای نازک روی بازوها و ساق پا را به آسانی مشاهده کنید اما برای دیدن این موها روی بندهای انگشت یا گونه، ممکن است لازم باشد دقیق­تر و از جلوتر نگاه کنید. گاهی اوقات احساس کردن این موها ساده­تر از دیدن­شان است: از خشک بودن نوک انگشت­تان مطمئن شوید آن گاه آن را خیلی محکم روی گونه­تان بکشید تا موهای نرم را حس کنید یا این که نوک بینی­تان را به آرامی لمس نمایید، این جا جایی است که موهای ریز بسیار زیادی می­رویند.

این دو نوع مو (ضخیم و نازک) دو وظیفه­ی کاملاً مشخص برعهده دارند. موهای ضخیم­تر روی سر، با گرم نگه داشتن سر و ایجاد ضربه­گیر برای سر، شما را محافظت می­کنند. ابروهای­تان نیز فقط برای تکان خوردن نیستند، آن­ها عملاً از چشم­های شما مراقبت می­کنند. وقتی شما گرم­تان است و پیشانی­تان از قطره­های عرق پوشیده می­شود، قطره­های عرق جایی به جزء پایین رفتن ندارند؛ اگر ابروها وجود نداشتند، عرق مستقیم به داخل چشم می­ریخت. بنابراین دفعه­ی دیگر که عرق کردید، خدا را به خاطر این نعمت شکر کنید!

موهای نازک­تر روی دیگر قسمت­های بدن باعث می­شوند دمای بدن­تان تنظیم شود.

وقتی سردتان است و از سرما موهای بدن­تان سیخ می­شود، این موها بلند می­شوند و گرما را نگه می­دارند و زمانی که شما عرق می­کنید، این موها روی پوست می­خوابند تا شما خنک شوید.

مو از کجا می­آید؟

مویی که از سرتان، دست­تان یا پای­تان می­روید، در واقع از پوست­تان بیرون می­آید.

هر مو از یک ریشه شروع می­شود؛ جایی در زیر پوست که دسته­ای از سلول­ها با هم کراتین را می­سازند. ریشه درون یک «فولیکول» است که شبیه یک لوله­ی کوچک در داخل پوست است.

مو کم کم رشد می­کند، از ریشه خارج می­شود و از فولیکول بیرون می­زند.

رگ­های خونی ریز در انتهای هر فولیکول ریشه­ی مو را تغذیه می­کنند تا رشد کند.

اما زمانی که مو در سطح پوست باشد، سلول­ها دیگر زنده نیستند و مویی که شما روی هر قسمت از بدن­تان می­بینید، مرده است.

نزدیک هر فولیکول مو یک غده­ی چربی وجود دارد. این غده­ها با ترشح چربی باعث درخشش مو می­شوند و اندکی  آن را ضد آب می­کنند.

از آن جایی که موی بیرون از پوست مرده است، این چربی تا حدودی مهم است و باعث می­شود مو زیبا به نظر برسد و نرمی لازم را به دست آورد.

امروز می­روید، فردا می­ریزد؟

آیا می­توانید حدس بزنید چند تار مو روی سرتان هست؟ 500؟. 200؟ و یا 10000؟ دوباره فکر کنید. این عدد جادویی بالغ بر 100 هزار تار مو است!

هر تار موی سرتان در حدود 2 تا 6 سال رشد می­کند سپس چند ماه از رشد باز می­ماند و مجدداً   رشدش از سر گرفته می­شود.

اگر مو کوتاه نشود، می­تواند تا 5 فوت (حدوداً 150 سانتی­متر) رشد کند. بنابراین اگر این هزاران تار مو دائماً رشد کنند، انبوهی مو خواهیم داشت. این طور فکر نمی­کنید؟

چرا ما سری با انبوهی از مو نداریم؟.

به دو دلیل: اول این که مو خیلی آهسته رشد می­کند – یعنی تنها 2/1 اینچ در طول ماه. دوم این که هر روز موهای سر می­ریزد. شما روزانه 50 تا 100 تار موی­تان را از دست می­دهید و این ضمن شستن مو، شانه زدن، سشوار کردن و یا حتی هنگامی که نشسته­اید اتفاق می­افتد. هنگامی که رشد مو کامل می­شود، می­ریزد و خیلی زود یک تار موی جدید که از ریشه­اش روییده، جایگزین موی ریخته می­شود. این چرخه­ی رشد مو، توقف رشد، ریزش و جایگزینی باعث می­شود تعداد موهای سرتان کاملاً حفظ شود.

قهوه­ای، صاف، مشکی، مجعد

بور، صاف یا سفید، هر کلمه­ای که به کار ببرید، همگی نوع مو را توصیف می­کنند!

نوع و رنگ موی شما به دو چیز بستگی دارد: «فولیکول موی­تان» و «ملانین».

اگر شما فولیکول­های بزرگی داشته باشید، شانس­تان خوب است زیرا موهای­تان بسیار ضخیم هستند و اگر فولیکول­های­تان کوچک باشند، موهای­تان نازک خواهند بود. شاید شما نگران باشید چرا کودک­تان موهای بسیار فر و مجعدی دارد در حالی که دیگران موهای کاملاً صاف دارند، ولی بدانید ساختمان فولیکول­های مو، شکل مو را تعیین ­می­کنند

 رنگ مو ناشی از ملانین است، ماده­ای که به پوست و مو رنگدانه می­دهد. موهای رنگ روشن، ملانین کمتری دارد. یک شخص مو مشکی یا قهوه­ای، ملانین بیشتری نسبت به فرد مو بور یا مو قرمز دارد. افراد مسن­تر، رنگدانه­ی ملانین را در موهای­شان از دست می­دهند و با افزایش سن، موهای­شان خاکستری و سفید می­شود.

اغلب، رنگ پوست شخص متناسب با رنگ مویش است. به عنوان مثال، خیلی از مو بورها پوست روشن دارند، در حالی که بسیاری از افراد با پوست تیره­تر، موی مشکی یا قهوه­ای تیره دارند.

اما فراموش نکنید که ژنتیک نیر در این مورد بی تأثیر نیست. معمولاً رنگ موی یک کودک از یکی از والدین یا هر دو­ی آن­ها به ارث می­رسد.

مراقبت از مو

وجود مو بسیار مهم است؛ ما را گرم یا خنک نگه می­دارد، از سرمان محافظت می­کند و ...

مراقبت از مو اهمیت دارد و خوش­بختانه نگه­داری صحیح مو آسان است.

هنگام شست­ وشوی آن از یک شامپوی ملایم و آب گرم استفاده کنید و به جای ناخن­ها با استفاده از نوک انگشتان سر را مالش دهید.

بعضی از کودکان دوست دارند از یک نرم­کننده استفاده کنند تا از موهای­شان مراقبت زیادی به عمل آورند در حالی که بسیاری از شامپوها در ترکیبات­شان نرم­کننده دارند و هر کدام را که انتخاب کنید مفید است.

اطمینان حاصل کنید که موهای­تان را با مقدار کافی آب تمیز آب­کشی کرده­اید. وقتی موی شما خیس است، آن را با حوله به شدت خشک نکنید. از یک شانه­ی دندانه­درشت استفاده کنید تا گره­های آن کاملاً باز شوند و از کنده شدن آن جلوگیری شود.

وقتی موی­تان خشک است، می­توانید با شانه زدن یا سشوار کردن آن، مو را سالم نگه دارید. گره­های مو را به شدت باز نکنید و خیلی محکم و زیاد مو را شانه نزنید.

اگر تمایل دارید موهای­تان را ببافید یا دم اسبی کنید، مطمئن شوید که آن­ها را خیلی محکم نبسته­اید، زیرا این کار باعث شکنندگی مو و آسیب رساندن به فولیکول­ها می­شود و منجر به عفونت پوست سر می­گردد. ممکن است بدانید داشتن موی درخشان و سالم تنها به دلیل استفاده از شامپوها و نرم کننده­های خاص نیست. بلکه به غذایی که می­خورید نیز بستگی دارد!

خوردن غذای سالم به داشتن موهای سالم کمک می­کند. یک رژیم  غذایی مناسب با انواعی از مواد غذایی سالم، سبب می­شود که موهای­تان بسیار زیبا دیده شوند!

و اما ناخن!

به ناخن­های دست­تان نگاه کنید.  آیا تمیزند؟ آیا لاک دارند؟ ناخن­های دوست­تان چگونه­اند؟ آیا عکس برگردان روی ناخن­هایش چسبیده است؟ خوب، ناخن­های پای برادرتان احتمالاً نیاز به کوتاه شدن دارند.

هر آن چه افراد با ناخن­های­شان انجام می­دهند، هر رنگی که به ناخن­های­شان می­مالند و هر اندازه که بگذارند ناخن­های­شان بلند شود، ماهیت موضوع فرقی نمی­کند زیرا ناخن­ها از یک ماده­ی یک­سان به نام کراتین تشکیل شده­اند.

اگر چه ممکن است به نظر برسد ناخن­های دست و پای­تان از زمان تولد شروع به رشد می­کنند، اما واقعیت این است که تمام ناخن­ها در زمان جنینی رشدشان آغاز می­شود.

ناخن سطح صافی است که رشد آن از 4/1 اینچی زیر آن، جایی که شما ناخن را می­بینید، آغاز می­شود. این سطح صاف روی رگ­های خونی ریز وجود دارد که ناخن را تغذیه می­کنند و به ناخن­ها رنگ صورتی می­دهند. زمانی که سلول­های ریشه­ی ناخن، هم­زمان رشد می­کنند تا کراتین را تشکیل دهند، یک ناخن ایجاد می­شود! لایه­های کراتین با یکدیگر پیوند می­خورند و رشد ناخن به آرامی از ریشه به سمت انتهای انگشتان دست یا پای شما شروع می­شود.

در بسیاری از افراد، ناخن­ها خیلی آهسته رشد می­کنند. در حقیقت ناخن­هایی که الان می­بینید، احتمالاً تا 6 ماه یا 1سال با ناخن­های جدید جای­گزین نمی­شوند.

بعد از ریشه­ی ناخن، جایی که ناخن به پوست می­رسد، کوتیکول وجود دارد. هر ناخن یک کوتیکول دارد و کوتیکول­ها از سلول­های کراتینی جدید که ناخن جدید را می­سازد، محافظت می­کنند.

کوتیکول­ها می­توانند نرم و صاف یا کمی زمخت و ناصاف باشند و اغلب آن­ها روی ناخن­های دست راحت­تر از ناخن­های پا، دیده می­شوند.

خوب، حالا درحالی که دارید دنبال کوتیکول­های­تان می­گردید، فراموش نکنید که «لانولا» را نیز ببینید. این قسمت یک شکل هلالی با رنگ روشن­تر در زیر ناخن است. هر ناخن لانولا دارد اما آن را می­توان به آسانی روی ناخن­های شست دست دید. ناخن­ها اعضای مهمی هستند زیرا می­توانند نوک انگشتان دست و پا را محافظت کنند. البته با ناخن­ها می­توان کارهای خاصی را نیز انجام داد: – مثلاً با ناخن­های دست می­توان اشیاء بسیار ریز را بلند کرد.

با ناخن­ها مهربان باشید

وجود ناخن­ها ضروری است و بهترین کار آن است که آن­ها را سالم نگه داریم.

خوش­بختانه به آسانی می­توان با ناخن­ها مهربان بود.

هفته­ای یک بار آن­ها را کوتاه کنید ( و از یک بزرگ­تر بخواهید در این کار کمک­تان کند.) هرگز ناخن­ها را گاز نزنید یا نشکنید. ناخن­ها دوست دارند به حال خود رها شوند و گاز زدن یا شکستن­شان منجر به عفونت می­شود.

هرگز برای کوتاه کردن کوتیکول­ها، ناخن­ها را نکنید کوتیکول­ها عامل حفاظت ناخن­ها هستند و باید سالم نگه داشته شوند تا وظیفه­ی خود را به درستی انجام دهند.

اگر شما از مواد شیمیایی استفاده می­کنید، حتماً دستکش بپوشید. زیرا بسیاری از مواد شیمیایی باعث سست شدن و صدمه دیدن ناخن­های دست می­شوند.

از آ­­ن­جا که رشد ناخن­های پا به سرعت رشد ناخن­های دست نیست، نیازی به کوتاه کردن هفتگی آن­ها وجود ندارد. اما در هنگام کوتاه کردن، آن­ها را صاف و نه منحنی شکل کوتاه کنید به طوری که خیلی کوتاه نشوند.

در صورتی که به ناخن­های دست و پای­تان لاک می­زنید، برای پاک کردن­شان از لاک­پاک­کن ملایم استفاده کنید، زیرا لاک­پاک­کن می­تواند ناخن­ها را شکننده و خشک کند.

منبع:

Rids health