خبر


قانون فسخ نکاح احتیاج به بازنگری دارد

یک کارشناس پژوهش شورای فرهنگی اجتماعی زنان در پیرامون ماده­ی 1122 و 1123 قانون مدنی عنوان کرد: «برخی از قوانین مدون در ارتباط با خانواده، با معضلات و مشکلاتی روبه‌رو است؛ لذا بررسی و دقت بیشتری درباره­ی آن­ها لازم و ضروری است. از جمله­ی این قوانین مواد مربوط به امکان فسخ نکاح است که نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری درباره­ی آن احساس می‌شود.

«احدی یاری» با اشاره به تحقیق واحد پژوهش در زمینه­ی عیوب موجب فسخ نکاح و بررسی این دو ماده گفت: «این تحقیق با اهداف بررسی دقیق روایات و نصوص وارده از معصومین پیرامون عیوب فسخ نکاح، تبیین و بررسی ادله­ی نظریات فقها و نقد این دلائل، تبیین مباحث تخصصی پیرامون برخی عیوب و تبیین قابل درمان بودن برخی عیوب و تأثیر آن در فسخ نکاح به همت واحد پژوهش شورای فرهنگی اجتماعی زنان انجام شده است.»

وی با اشاره به نتایج به­دست آمده از این تحقیق افزود: «از مباحث مهم عیوب موجب فسخ نکاح، مسئله­ی علاج و درمان عیوب و تأثیر آن در فسخ نکاح است که یا به این بحث پرداخته نشده و در مواردی هم که به این موضوع پرداخته شده، در خصوص دو بیماری عنن و رتق بوده است. شاید بتوان علت این امر را در علاج ناپذیر بودن بیماری‌های دیگر در آن زمان جست­وجو کرد، اما در مواد قانونی که مربوط به بحث عیوب موجب فسخ نکاح است، هیچ­گونه سخنی از مسئله­ی درمان عیوب به میان نیامده است. بنابراین به نظر می‌رسد بسیاری از بیماری‌های مطرح شده اگر قابل درمان باشند از محدوده­ی عیوب موجب فسخ نکاح خارج می‌شود. در واقع در این زمینه تأملی خاص لازم است زیرا در بسیاری از موارد عیوب موجود، ‌با درمان به کلی مرتفع می‌گردد و خللی در زندگی زناشویی ایجاد نمی‌نماید.»

منبع خبر: واحد خبر مرکز اطلاعات و آمار زنانiranwomen.org

اردوهای جهادی فجر برای ارتقای وضعیت بهداشتی زنان برگزار می‌شود

مشاور رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این­که برگزاری اردوهای جهادی فجر توسط 2 هزار و 300 دختر جوان طلبه و دانشجو، مهم­ترین برنامه‌های دهه­ی فجر بود، گفت: «تمرکز این برنامه بر رسیدگی به امور مختلف زنان از جمله بهداشت و آموزش مهارت زندگی بود.»

«فرحناز رافع» در خصوص برنامه‌های امور بانوان جمعیت هلال احمر در دهه­ی فجر اظهار داشت: «برگزاری اردوهای جهادی فجر برای رسیدگی به امور مختلف زنان از جمله بهداشت، آموزش مهارت زندگی و کمک به زنان سرپرست خانوار و دختران بود و به همین منظور 200 مدیر جدید اردوهای جهادی را آموزش دادیم.»

وی در ادامه افزود: «طرح تعالی هلال با هدف افزایش بینش، دانش، مهارت و توان­مندسازی زنان شاغل در هلال احمر، اجرای طرح بهجت به منظور استفاده از خدمات مشاوره، روان­شناسی، خانوادگی، تحلیلی و حقوقی کارکنان (داوطلبان، جوانان و امدادگران) جمعیت هلال احمر به مناسبت دهه­ی فجر اجرا شد.
مشاور رئیس جمعیت هلال احمر در امور زنان و خانواده عنوان کرد: «بازدید از خانواده شهدا و جانبازان دوران انقلاب و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه­ی زنان و خانواده، برگزاری نشست دختران جوان با زنان مبارز مسلمان پیرامون نقش زنان در پیروزی انقلاب و رسالت زنان در جنگ نرم کنونی نیز در ایام دهه­ی فجر برگزار شد.»
منبع خبر: خبرگزاری زنان ایران iwna.ir

جایزه­ی اتحادیه نویسندگان زن عرب برنده­ی خود را شناخت

«سجا الزعبی» نویسنده­ی اهل سوریه به خاطر نگارش کتاب «نقش زنان در اقتصاد خانه» شایسته­ی دریافت جایزه  اتحادیه نویسندگان زن عرب شد.

 این نویسنده که جایزه­ی خود را طی مراسمی رسمی از سوی رئیس هئیت داوران این جایزه در کشور عمان دریافت کرد، گفت: «نگرانی‌های مختلفی که درباره­ی معاش و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در سوریه وجود داشت مرا به فکر نگارش این اثر انداخت. در حقیقت بحران‌های اقتصادی که در خانواده‌ها وجود داشت و بار بیشتر آن به دوش خانم‌های خانه بود موجب شد تا به فکر نگارش این اثر بیفتم.»

وی در این باره اضافه کرد: «مطالعه درباره­ی مباحث اقتصاد خانواده از جمله دل‌مشغولی‌های من بود و خوش­حالم که حاصل این مطالعات مورد قبول هئیت کارشناسی و داوری این جایزه قرار گرفته است.»

کتاب «نقش زنان در اقتصاد خانه» به قلم این نویسنده­ی سوری، در دو فصل تالیف شده است. «الزعبی» در بخش نخست این کتاب به ارائه تعریفی از اقتصاد خانه و نفش زنان در مدیریت آن می‌پردازد و در فصل دوم وضعیت زنان و میزان مشارکت آن­ها در وضعیت و اقتصاد خانواده را تجزیه و تحلیل می‌کند.

قابل ذکر است این جایزه یکی از جوایز اتحادیه­ی نویسندگان زن عرب است که هر سه سال یک بار به منظور تشویق و ترغیب نویسندگان و محققان زن عرب در کشورهای عربی برگزار می‌شود.

منبع خبر: خبرگزاری فارس  farsnews.ir

Top of Form

رشته­های تخصصی حوزه­های علمیه­ی خواهران توسعه می­یابد

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از طراحی و توسعه رشته‌های تخصصی سطح سه (کارشناسی ارشد) حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی حسینی» گفت: «هفت رشته­ی جدید ادبیات عرب، امامت، مهدویت، مذاهب اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی، تربیت مبلغ خارج از کشور و مدیریت برنامه‌ریزی رشته­هایی هستند که برای ارائه در نظام آموزشی سطح سه (کارشناسی ارشد) حوزه­های علمیه­ی خواهران طراحی می­شود.»

وی با اشاره به برنامه­های آینده معاونت آموزش حوزه­های علمیه خواهران افزود: «امروز موضوع توجه به آینده در برنامه­ریزی آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که تحولات سریع در جامعه موجب بروز نیازهای جدید می­شود و پاسخ­گویی به این نیازها بخشی از مسئولیت­های حوزه­های علمیه است.

حجت الاسلام «حسینی» اصلاح برنامه­ی آموزشی دوره عمومی، اصلاح نظام پذیرش، طراحی دوره پاره‌ وقت و ناپیوسته، اصلاح برنامه فقه و اصول سطح سه، توسعه­ی رشته‌های آموزشی سطح سه و راه‌اندازی مقطع سطح چهار را از برنامه‌های حوزه‌های علمیه­ی خواهران در این راستا عنوان کرد.

در حال حاضر رشته‌های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، فلسفه­ی اسلامی، کلام اسلامی، تاریخ اسلام و مطالعات اسلامی زنان در حوزه‌های علمیه­ی خواهران کشور تدریس می‌شود.

منبع خبر: خبرگزاری شبستان shabetan.ir

Top of Form

Top of Form

چهار شعبه­ی دانشگاه الزهرا در کشور  راه اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه الزهرا اعلام کرد به زودی چهار شعبه از این دانشگاه در شهرهای دیگر کشور افتتاح خواهند شد که یکی از این شعبه ها بین المللی است.

 دکتر «محبوبه مباشری» گفت: «این شعبه­ها در آینده­ای نزدیک در بومهن، بیرجند، کرج و چابهار افتتاح می­شوند که شعبه­ی دانشگاه شهرستان چابهار بین المللی خواهد بود.»

 وی در خصوص جذب دانشجویان خارجی نیز اظهار داشت: «هم اکنون 30 دانشجوی خارجی در دانشگاه الزهرا و در رشته­های مختلف در حال تحصیل هستند و عده­ای هم از این دانشگاه فارغ التحصیل شده­اند.»

رئیس دانشگاه الزهرا در ادامه افزود: «همچنین دانشگاه الزهرا در حال عقد قرارداد با برخی دانشجویان خارجی جهت تحصیل در این دانشگاه است.»

وی با اشاره به جذب عضو هیئت علمی در این دانشگاه نیز گفت: «مجوز استخدام بیش از یک هزار عضو هیئت علمی صادر شده که در این میان عده­ای جذب شده­اند و عده­ای دیگر به زودی جذب می­شوند.»

مباشری از ارائه­ی امکانات خاص به اعضای هیئت علمی در این دانشگاه خبر داد و گفت: «سفرهای علمی به کنفرانس­های بین المللی و سفرهای تحقیقاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه الزهرا در نظر گرفته شده که آن­ها از این امکانات استفاده می­کنند.»

 وی تاکید کرد: «این دانشگاه برای خود هیئت امنای مستقل و هیئت ممیزه مستقل دارد و نخستین دانشگاهی است که به دولت الکترونیک پیوسته است.»

منبع خبر: خبرگزاری مهر mehrnews.com

نقص زن از نظر ارزش­مندی، دیدگاهی است که ریشه ‌در سنت فلسفی غرب دارد  

نماینده­ی حوزه­ی علمیه­ی قم در شورای زنان در پیرامون رویکرد غیر اسلامی جایگاه انسانی و ارزشی زن گفت: «نقص زن از نظر ارزش­مندی دیدگاهی است که ریشه‌های گسترده‌ای در سنت فلسفی غرب دارد. 

علاوه بر این، دیدگاه برتری زنان بر مردان به عنوان یک نظریه دیدگاهی جدید است که از آن گروهی از فمینیست‌هاست. اگرچه فمینیست‌ها هر گونه نگاه فروتر به زنان را انکار می‌کنند، ولی می‌توان مدعی شد که آن­ها چارچوب فلسفی و نظری خود را در باب زن به درستی ارائه ننموده‌اند. در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اساسی در تاریخ تفکر بشر تعیین جایگاه انسان و ارائه تعریف و ویژگی‌های وجود اوست.»

«فریبا علاسوند» با بیان این مطلب که از دیرباز مفهوم ارزش و ارزش­مندی ناظر به امور معنوی بود، گفت: «فلاسفه به­خصوص فیلسوفان علم اخلاق می‌کوشیده‌اند که با تعیین ملاک‌هایی در شخصیت در رفتار آدمی،‌ ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها، ‌ارزش­مندها و غیر ارزش­مندها را معلوم نمایند. پس از گذشت سال­های تحول و تجدد در غرب حوزه­ی ارزش‌ها نیز دچاردگرگونی شد، به مرور، مفاهیمی نظیر اخلاق معنوی یا ارزش‌های معنوی در کنار مفهوم جدید انسان مداری مطرح گردید، منظور از این ترکیب آن دسته از ارزش‌های اخلاقی است که بشر برای گذران زندگی مادی به آن­ها نیاز دارد بدون آن­ که ریشه­ی وحیانی و مذهبی داشته باشد.»

نماینده­ی حوزه­ی علمیه در ادامه با اشاره به این مطلب که مفهوم و ملاک ارزش‌ها و ارزش­مندها بر پایه‌های اعتقادی بنیادینی استوار است و از این پایه‌هاست تعریف انسان، شاخص‌های ارزش­مندی و تعیین غایت زندگی او افزود: «آن چه باید دانست این است که گوهر وجود انسان چیست و چرا او را ارزش­مند می‌دانیم؟ اگر چه ماده گرایی به عنوان یک مبنا و حس گرایی به مثابه­ی یک روش در تاریخ فلسفه حضور داشته ولی جریان غالب در فکر فلسفی، اعتقاد به وجود جنبه‌های روحی و معنوی برای آدمی بوده است. بسیاری از فلاسفه غیرحسی همواره کوشیده‌اند ارزش انسان را در قدرت عقلانی، شخصیت اخلاقی و بعد روحی او تعریف کنند.»

عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان این مطلب که رواج اندیشه­ی پست انگاری نسبت به زنان در تاریخ فلسفه­ی غربی غیرقابل انکار است، گفت: با وجود آن که به صورت پراکنده عباراتی حاکی از عدم پذیرش زن به عنوان انسان در کلمات تعدادی فلاسفه و ادبا به چشم می‌خورد لیکن این عبارات در مبانی نظری و فلسفی همین افراد فاقد پشتوانه­ی علمی است. به عبارت دیگر مبنای وجود شناختی همین افراد، نقص زن در انسانیت را برنمی‌تابد. در این صورت محتمل است که این افراد تحت تأثیر عرف زمانه­ی خود چنین عباراتی را پرداخته باشند.

منبع خبر: واحد خبر مرکز اطلاعات و آمار زنان iranwomen.org

Top of Form

همایش زنان در ترکیه برگزار شد

دهمین نشست «همایش زنان» تحت عنوان «موانع، تجربیات، فرصت­ها و پیش­نهادات در چارچوب زحمات و مولدگری زنان» در شهر ترکیه برگزار شد و 500 زن نویسنده، سیاست­مدار، فعال صلح، ادیب و روزنامه نگار به­عنوان نمایندگان قریب به 50 سازمان جامعه­ی مدنی در این همایش حضور یافتند.

در این همایش مسائل و موانع مطرح در عرصه­ی تولید و زایندگی و زحمات جامعه­ی زنان، همچنین فرصت­های موجود، تجربیات به­دست آمده و پیش­نهادات در این رابطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در دهمین همایش زنان ترکیه، در کنار سخنرانی­های مربوط به موضوع همایش در رابطه با حجاب اسلامی نیز که این روزها از مسائل روز جامعه­ی این کشور است فعالیتی کارگاهی صورت گرفت.

بانوان شرکت کننده در این همایش در رابطه با موضوع حجاب اسلامی در ترکیه، ضمن بررسی مشکلات موجود و این که پس از این به­عنوان راه حل چه می­توان انجام داد، تاکید کردند که از امروز به بعد تنظیمات قانونی که قرار است انجام شوند نباید تنها با حذف ممنوعیت حجاب در دانشگاه­ها منحصر بماند، بلکه قانونی عام وضع شود که تضمین کننده­ی حقوق زنان در تمام عرصه­ها بوده، مانع اعمال هر گونه تبعیض در خصوص آن­ها شود.

همچنین «سمیه اردوغان» دختر «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه نیز به عنوان رئیس جلسه حضور داشت که در رابطه با موضع همایش نیز سخنرانی کرد.

منبع خبر: خبرگزاری زنان ایران iwna.ir