داستان پر سعی و تلاش آدمی در داشتن رخی زیبا و خوش نقش و نگار از آن جا آغاز شد که خالق یگانه و بیهمتایش از روح زیبا و زیباییپسند خویش در کالبد خاکی او دمید و خویشتن را از این آفرینشِ نیکو ستود. از آن هنگام بود که میل به زیبایی و جمال، از جمله امیال و گرایشهای فطری و جداییناپذیر زندگانی بشر قرار گرفت و بدین ترتیب انسان نیز همچون آفریدگار خویش زیبا شد و عاشق زیبایی و جمال! افسوس و صد افسوس که این بعد روحانی و شگرف از وجود انسان همچون سایر امیال، آرام آرام و در طول هزاران سال، در سایهسار سنگین تمایلات و تمنیات جسمانی، رنگ و بویی مادی به خود گرفت و انسانها بیشتر و پیشتر از آن که به ساختن روحی جمیل بپردازند، به آرایش و زینت و زیور جسم خویش پرداختند و گاه تا آن جا پیش رفتند که حتی زشتیها و نازیباییهای روحی خویش را نیز هر چه بیشتر در زیر رنگ و لعاب ماسکها و صورتکهای رنگین و ساختگی پنهان کردند. اما برای رسیدن به این هدف نیاز به ابزار و لوازمی بود که بعدها عنوان « لوازم آرایش» به خود گرفت.
اولین مردمانی که در طول تاریخ از لوازم آرایش استفاده میکردند (البته نه به شکل امروزی) مصریان بودند. بر جای ماندن مواد آرایشی در کنار اجساد مومیایی باقیمانده از هزاران سال پیش، حکایت از آن دارد که آنها به آرایش و زیبایی مردگان خویش حتی در جهان دیگر نیز اهمیت میدادند!
در آغاز، این لوازم بیشتر منشأ گیاهی، طبیعی و اغلب بیضرر - و بیشتر جنبهی ترمیمی و تکمیلکنندهی عیوب و ناهمواریهای صورت را – داشت. بهتدریج و پس از راهیافتن مواد آرایشی از کشورهایی چون مصر، روم و چین، به میان زنان اروپایی که حاضر بودند مبالغ گزافی را بابت آن بپردازند، مواد طبیعی آرایشی کنار گذاشته شد و انواع مختلف مواد شیمیایی و ساختگی جایگزین آنها گردید. بدین ترتیب ساخت، تولید و فروش انواع و اقسام لوازم آرایش و در کنار آن تبلیغات فراوان، به تجارتی پرسود برای کشورهای سرمایهدار در آمد و از آن جا به بیشتر کشورهای جهان صادر گردید. سود سرشار حاصل از خرید و فروش این اجناس باعث شد تا کمکم پای قاچاقچیان و دستفروشان نیز به این تجارت باز شود. مواد تاریخ مصرف گذشته، غیراستاندارد و تقلبی با کیفیتهای پایین و تحت «برند»های معتبر راهی بازار شد و تقریباً به اکثر فروشگاهها راه یافت. ناآگاهی خریداران از روشهای تشخیص میان اجناس اصلی و تقلبی نیز به فروش بیش از پیش این اجناس کمک کرد.
سرانجام پخش و توزیع گسترده و فراوان این مواد تا آن جا پیش رفت که این گونه لوازم که در ابتدای امر بیشتر
جنبهی ترمیمی و تکمیلکنندهی عیوب و ناهمواریهای صورت را داشت و تنها مختص به طبقهی خاصی از مردم بود، بهتدریج به نیازی مبرم در میان اغلب دختران و زنان جوان امروزی بدل گردید؛ تا آن جا که هم اکنون کشور ما در ردیف دومین و یا سومین مصرفکنندهی لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین واردکنندهی این مواد در جهان است. بر طبق آمار، زنان ایرانی سالانه حدود یک میلیارد دلار برای زیبایی چهرههای خود هزینه میکنند. چنان چه درآمد فروش هر بشکه نفت به طور متوسط 50 دلار باشد، برای واردات یک میلیارد دلاری لوازم آرایش،20 میلیون بشکه نفت بایستی صادر شود! . . . اما بهراستی زنان کشور ما چه کسری از این مبلغ را سالیانه صرف بالا بردن سطح فرهنگ و آگاهی و در یک کلام زیباییها و آراستگیهای روحی و معنوی خویش میکنند؟!
جالب این جاست که در حالی در کشورهایی نظیر کشور ما، آزمودن انواع لوازم آرایش،گاه حتی در میان دختران خردسال هم مشاهده میشود که در کشورهای اصلی سازنده و صادرکنندهی این اجناس تقریباً فقط زنان مسن هستند که هر روز آرایش میکنند!
«النا ملیک» کسی است که در ایتالیا «بانوی آرایش» نام گرفته و جزء پایهگذاران اصلی رشتهی گریم در ایتالیا است و اکنون مدیریت شرکت آرایش laierac را بر عهده دارد. ملیک با این که بانوی آرایش نام گرفته ولی خود بی هیچ آرایشی در محافل هنری ظاهر میشود. موهای کوتاه خرمایی دارد و به جز یک رژ لب قرمز از محصولات آرایشی دیگری استفاده نمیکند. او میگوید: «وقتی دختران جوان را میبینم که آرایش روی چهره دارند، متأسف میشوم، چرا که آرایش مخصوص خانمهای مسن است که طراوت پوستشان از دست رفته است، نه آنها که با کمی مراقبت میتوانند پوستی صاف، یکدست و زیبا داشته باشند». اکثر متخصصان پوست نیز با آرایش در سنین جوانی مخالفند و تنها استفاده از کرمهای مرطوبکننده و یا ضد آفتاب را برای آنها توصیه
میکنند. حقیقتاً هم لوازم آرایش تنها میتوانند قسمتی از معایب صورت را برطرف کنند و بپوشانند، در حالی که امروزه بیش از همه برای تغییر رنگ و چهره مورد استفاده قرار میگیرند.
به نظر کارشناسان تا سن 25 الی 30 سالگی که پوست بدن مقدار زیادی «کلاژن» تولید میکند، میتوان بدون استفاده از کرمهای آرایشی و تنها با استفاده از کرم ضد آفتاب برای مقابله با اثرات زیانبار خورشید، پوستی سالم داشت. اما این زیبانمایی و خودآرایی زمانی که حالت زیادهروی و بیقید و شرط به خود میگیرد، دیگر صرفاً جهت برطرف کردن معایب و ناراحتیهای پوستی نمیتواند باشد و در اکثر اوقات حکایت از وجود مشکلات روحی و روانی خاصی در صاحبان خود دارد. بنابر اعتقاد روانشناسان، نداشتن اعتماد به نفس یکی از عوامل اصلی در گرایش زنان و دختران جوان به آرایش است زیرا اغلب آنها در خیال خود، چهرهی خود را با نقصهای عمده و بزرگ تصور میکنند در نتیجه برای پوشاندن این عیب و نقصها در چهرهی خود مجبور به استفاده از لوازم آرایشی میشوند.
آنان همچنین عقیده دارند حالتهای افراطی استفاده از لوازم آرایش، نادیدهگرفتن مرزهای آرایشی و یا استفادهی نابهجا از این وسایل، نتیجهی بهوجود آمدن اختلالهای شخصیتی مختلف در برخی زنان است؛ اختلالهایی مانند «شخصیت خود نمایشگر» که تمایل به برتری در میان جمع از هر طریقی دارد. در نتیجه متأسفانه آرایشهای غلیظ که تنها مختص جمعهای خصوصی و خانوادگی است، شخص را بهعنوان نمونهای از افراد دارای شخصیت نمایشگر در سطح شهر نشان میدهد.
پایین آمدن سن آرایش در سطح جامعه، یکی دیگر از نتایج شیوع انواع و اقسام لوازم آرایشی است، به طوری که دختران در سنین زیر 15 سال نیز استفاده از انواع لوازم آرایشی را تجربه میکنند. این گروه از دختران، بهعنوان شخصیتهایی مطرح میشوند که تمایل به پیشی گرفتن از گروه سنی خود دارند. البته این تغییر رفتار تا اندازهای در این گروه سنی طبیعی است اما زمانی که فرد سعی میکند با تغییرات فراوان در پوشش و ظاهر خود نقطهی پرگار توجه دیگران باشد، این تغییر نگرانکننده میشود. حتی این گونه آرایشهای غیرمتعارف در سنین پایین میتواند نشانهی نوعی خودمحوری و مخالفت با والدین باشد.
متخصصان، آرایش غلیظ را در برخی از زنان واکنشی به ناامیدی، یأس، محرومیتهای خانوادگی و ناخرسندیهای زندگی اجتماعی میدانند و میگویند: «برخی از این زنان آرایشهای غلیظ و زننده را نه به خاطر مردان بلکه در واکنش به فروپاشی درون خود انجام میدهند. یعنی تلاش میکنند دیگران چهرهی غمگین و ژولیده و پریشان آنان را نبینند». آنان همچنین در مقام توصیه به زنان میگویند: «آرایش غلیظ در زنان به این معناست که خود واقعیشان را قبول ندارند و سعی دارند خود را در سایهی آراستن با این مواد شیمیایی، مقبول و مورد پذیرش جلوه دهند؛ پس آرایش جنبهی نقاب پیدا میکند و نقابزدن چه روانی و چه مادی هر دو غلط است».
در هر حال استفادهی بیرویه از لوازم آرایشی، جدای از جنبههای روانشناختی و پیامدهایی که از لحاظ معنوی در جامعه به دنبال دارد و خود بحثی گسترده و جداگانه را میطلبد، در بسیاری از اوقات اثرات سوئی را نیز در سلامت جسمانی مصرفکنندگان آن بر جای خواهد گذاشت و جای بسی تأسف است که برخی از ما، نه تنها در این زمینه به خود رحم نمیکنیم، بلکه دخترکان کوچک و فرشتههای معصوم زندگیمان را نیز به بهانههایی همچون تجربه کردن، آشنایی پیدا کردن و یا زیباتر شدن، از مضرات استفاده کردن از این مواد که تنها برای بزرگسالی - و وقتی که ساختمان پوست با سنین کودکی و نوجوانی فرق میکند - ساخته شده است، در امان نمیداریم!
بنابر تحقیقات انجام شده توسط پزشکان متخصص پوست، این مواد به دلیل معطر بودن، پوست بعضی از افراد را به نور آفتاب حساس کرده، در موضعی که کرم و لوازم معطر استفاده میشود، افراد مبتلا به آفتابسوختگی و التهاب میشوند و در طولانیمدت لکههای تیرهای در موضع ایجاد خواهد شد. عطرها که معمولاً در بیشتر محصولات به عنوان خوشبوکننده یافت میشوند، مهمترین عامل بروز کهیرهای پوستیاند.
استفاده از «پن کیک» و «کرم پودر» به مرور زمان باعث از دست رفتن طراوت و شادابی پوست میشود. التهاب تماسی تحریکی، التهاب تماسی آلرژیک، کهیر تماسی، ایجاد جوشهای ریز و بروز تاولهای ریز خارشدار و آکنه، از شایعترین عوارض پوستی است که به دنبال مصرف لوازم آرایش بهخصوص لوازم نامرغوب ایجاد میشود. هر کرم یا پماد چرب کنندهای که به صورت چند لایه مصرف میگردد، به علت مسدود کردن منافذ پوستی و غدد چربی، میتواند سبب بروز واکنشهای پوستی شود. برخی مواد رنگی و عطرهای موجود در پودرها، باعث ایجاد حساسیت و قرمزی میشود. پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در پوست از دیگر عوارض شایع استفاده از این مواد است. متأسفانه بانوان با دیدن این آثار از مواد آرایشی بیشتر و بیشتری استفاده میکنند و ضربه و آسیب به پوست را بیشتر میکنند. کافی است سری به کلینیکهای پوست و مو بزنید؛ با دختران جوانی روبهرو خواهید شد که به علت استفادهی مکرر و بیرویه از لوازم آرایشی خصوصاً از نوع نامناسب و غیرمعتبر، هزینههای بسیاری برای درمان پوست خود میپردازند.
خط چشم و «ریمل»های غیراستاندارد نیز به دلیل ترکیب با رنگهای غیرمجاز، بیماریهای چشمی را به وجود میآورند. حتی لوازم استاندارد شده هم باعث آلرژی و تحریک مژه و لبهی پلک میشوند و به دلیل نزدیکی لبههای مژه با سطح مخاطی، چشم افراد به انواع تحریکات پوستی مبتلا میشود.
عوارض ناشی از لوازم غیراستاندارد گاه به مراتب سنگینتر و خطرناکتر از موارد فوق است زیرا در اثر استفاده از مواد غیرمجاز، خطر ورود سم به بدن وجود دارد و عوارض ناخوشایندی را برای فرد ایجاد میکند. متخصصان هشدار میدهند که مصرف روزانهی انواع لوازم آرایشی و بهداشتی موجب میشود به طور میانگین در طی یک سال، پنج نوع مادهی شیمیایی وارد بدن فرد شود که پس از جذب از طریق پوست، مستقیماً وارد جریان خون شده، به بدن آسیب میرساند. حتی ممکن است افراد مسمومیتهای غذایی - دارویی پیدا کرده، در درازمدت مبتلا به سرطانهای پوستی شوند. اگر این مواد جذب سیستمیک شوند، سرطانهای مشابه را به دنبال خواهند داشت.
پژوهشهای اخیر سازمان مبارزه با سرطان آمریکا نشان میدهد که «پارابنها» که در ترکیب لوازم آرایشی کاربرد دارند، در 20 نوع از نمونه تومورهای سرطان سینه کشف شدهاند. همچنین نمونهبرداری از تومورهای بیماران مبتلا به سرطان سینه نشان داده است زنانی که بیشتر از مواد آرایشی استفاده میکردهاند، سرطان پیشرفتهتر و طول عمر کمتری داشتهاند.
سازندگان لوازم و مواد آرایشی گرچه سعی کردهاند تا استفاده از این ترکیبات شیمیایی را در شامپو و ژلهای خود حذف کنند یا تا حد زیادی پایین بیاورند اما در استفادهی کمتر از آنها در سایر مواد آرایشی ناموفق بودهاند.
برخی از پزشکان معتقدند که مواد آرایشی چون بر روی پوست مالیده میشوند، میتوانند تأثیرگذاری سریعتری داشته باشند.
در سالهای اخیر، با افزایش استفاده از مواد آرایشی توسط خانمها در ایران نیز آمار رشد بیماری سرطان سینه تا حد قابل توجهی بالا رفته است. هماکنون این نوع سرطان، شایعترین نوع در بین زنان ایرانی است. این در حالی است که اکثر بیماران مبتلا به این سرطان، دارای سنین پایین و میانسالی هستند.
پزشکان به زنان توصیه میکنند که استفاده از مواد آرایشی را تا حد زیادی پایین آورند و یا از مصرف آنها بهکلی بپرهیزند. آنها بر این باورند که سعی برای زیبایی بیشتر با استفاده از مواد شیمیایی آرایشی، انسان را به مرگ نزدیکتر میکند.
در هر صورت باید دقت کرد که کرمها، پودرها و سایر لوازم آرایشی که توسط کارخانجات کشورهای خارجی ساخته میشوند، هر کدام دارای فرمولی خاص و جداگانه نسبت به دیگر مناطق هستند، چرا که آزمایشگاههای داروسازی هر منطقه، براساس آب و هوا و نوع پوست و موی مردمان همان سرزمین، داروهای مورد نیاز را میسازند. همین طور چون مواد آرایشی و بهداشتی، از انواع چربیها، هیدراتهای کربن و غیره ساخته میشوند، دورهی مصرف کوتاهی دارند.
نکتهی مورد تأمل دیگر که امروزه در مورد بیشتر انواع مارکهای رژ لب مطرح است، استفادهی بیش از حد مجاز سرب در این نوع محصولات است. برخی از تولیدکنندگان برای آن که ماندگاری اثر رژ لب را بالا ببرند، از ترکیبات دارای سرب استفاده میکنند. این سرب اگر وارد بدن شود کمخونی و ایجاد اثرات سوء در استخوانها را در پی دارد. سازمانهای بهداشتی و تنظیم کنندهی قواعد تولید مواد غذایی و آرایشی بهویژه در آمریکا، مقدار سرب و ترکیبات آن را بیش از حد مجاز گزارش کردهاند. بیش از یک سوم تولیدکنندگان آمریکایی این محصول، حد مجاز را رعایت نمیکنند و 61 درصد از این تعداد در آزمایشهای انجام شده مقدار سرب همراهی در حدود 3/. تا 65/. ppmرا نشان میدهند و این در حالی است که حد مجاز سرب و ترکیبات آن در محصولات غذایی و آرایشی طبق استاندارد کمتر از 1/.ppm تعیین شده است.
بنابراین به جای استفادهی بیرویه و افراطی از انواع رژ لب و با توجه به تماس آنها با لبها، دهان و بزاق و احتمال آلودگیهای شدید میکروبی و باکتریولوژیک، به خانمها توصیه میشود برای زیبایی هر چه بیشتر، با قطع استعمال احتمالی سیگار و با خندیدن هر چه بیشتر، به نگهداری فرم لبها بیشتر کمک کنند. خنده باعث سفت شدن عضلات ناحیهی لبها شده، به استحکام ماهیچههای لب کمک میکند.
به هر حال باید توجه داشت مصرف بیش از اندازهی هیچ مادهی آرایشی برای پوست مفید نیست. حتی داروهای پوستی هم فاقد عوارض جانبی نیستند. بنابراین باید مصرف مادهی آرایشی و دارویی، کم و در حد لزوم باشد. استفادهی متعادل از مرطوبکنندهها، ماسکهای طبیعی و گیاهی، لوسیونها و تقویت کنندهها که موادی غیرآرایشی هستند، میتواند به بهبود پوست و دوام زیبایی ما بیشتر کمک کند.
کوتاهسخن آن که داشتن فضایل اخلاقی و خصایص نیکوی انسانی، نه تنها ما را از روحی متعالی و پرجذبه برخوردار خواهد کرد، بلکه چهرهی ما را نیز در نظر دیگران جذابتر و دوستداشتنیتر خواهد نمود.
حجاب چهرهی جان میشود غبار تنم
خوشا دمی که از این چهره پرده بر فکنم
منبع : اینترنت:
http://ravanyari.ir/ بانک جامع مقالات روانشناسی و مشاوره
www.alborznews.net
سایت وزارت بهداشت
www.bashgah.net باشگاه اندیشه
irec . ir .www