پانزده درس زندگی که در هیچ مدرسه‌ای یاد نمی‌دهند!

نویسنده


همگی ما همزمان با تحصیل در مدارس، درس­هایی از زندگی نیز می­آموزیم که هر دوی آن­ها مهم است. مشکل اصلی این است که زندگی، قبل از ما هم جریان داشته و ما را هم مانند دیگران، در مسیرش با خود می­برد و این در حالی است که ما تازه در ابتدای یادگیری و کسب معلومات لازم برای زندگی هستیم و تنها امیدواریم که روزی به همه­ی جوانب دست پیدا کنیم، پس به ­طور منطقی دانش ما همیشه عقب­تر از زندگی است.

در این جا به درس­هایی از زندگی اشاره کرده­ایم که به­راحتی می­توانید از آن­ها بهره بگیرید:

1. طبق گفته­ی Richard Carlson «چیزهای بی­ارزش را نچشید».

این بدان معنی است که خیلی از مردم خود را درگیر فشار روحی و به انجام رساندن کارهای بی­ارزش می­کنند که در نهایت در مقابل اهداف اصلی زندگی، هیچ ارزشی ندارند. وقتی آن قدر خود را درگیر این مسائل کوچک می­کنیم، دیگر جایی برای نیل به آرزوهای­مان باقی نگذاشته­ایم و از لحظات خود هیچ لذتی نمی­بریم.

2. «زندگی، غیر قابل پیش­بینی است» و ممکن است هر لحظه شما را در نشیب و فراز قرار دهد.

فقط بگویید «هرگز» و بعد ببینید چه اتفاقی می­افتد. برای مقابله با گره­هایی که زندگی در مسیر شما قرار داده است، تنها با ذهنی باز و خوش­بین، به آن­ها خوش­آمد بگویید.

3. خسته­کننده­ترین واژه در هر زبان «من» است.

بله تصور این است که تکرار این کلمه اعتماد به نفس را بالا می­برد. ولی خوب! بیشتر وقت­ها همه­ی آن چیزی که در مورد خود با تکرار «من» تفسیر و تعریف می­کنید، واقعیت ندارد! این که یک نفر دائما از خود و فضائل خویش تمجید و تفسیر کند، بسیار خسته­کننده و یک­نواخت است. این حالت، «خودمحوری» است نه «اعتماد به نفس».

4. انسانیت مهم­تر از مادیات است.

اهمیت روابط اجتماعی، بسیار مهم­تر از درجات مادی است که هر کدام از ما در مسیر آرزوها به آن­ها می­رسیم. بدون محبت، عشق و حمایت خانواده و دوستان در زندگی، موفقیت­های مادی، خیلی لذت­بخش نخواهد بود. با ایجاد تعادل در ملاک­های برتری و ارزش­های خود، از ثبات زندگی بیشتری بهره خواهید برد.

5. به غیر از خودتان، هیچ کس دیگر نمی­تواند شما را راضی کند.

رضایت و راحتی ذهن شما تنها به عهده­ی خودتان است! بله، روابط اجتماعی، زندگی­مان را پربارتر می­کند، اما خوب شاید این روابط به­تنهایی باعث شادکامی و رضایت شما نشود.

6. درجه­ی کمال و شخصیت

کمالات برای هر شخص زیباست. کلام و اعمال نیک، به دنبال خود، اعتماد و اطمینان دوستان را در پی دارد. برای رسیدن به این درجه، تلاش کنید.

7. بیاموزید که خود، دیگران و حتی دشمنان خود را ببخشید.

انسان جایز الخطاست، همه­ی ما اشتباه می­کنیم ولی با کینه­توزی و یادآوری صدمات گذشته، تنها این خودمان هستیم که از زندگی لذت نمی­بریم نه دیگران!!

8. «خنده» داروی هر «درد» است.

با خوش­رویی و تبسم، دردهای خود را درمان کنید.

9. تغذیه­ی خوب، استراحت، ورزش و هوای تازه را فراموش نکنید.

سلامت خود را دست کم نگیرید. با رعایت این نکات، از وضعیت جسمی ایده­آل خود، لذت ببرید.

10. اراده­ی مصمم، شما را به هر چیزی که می­خواهید، می­رساند.

هرگز تسلیم نشوید و برای رسیدن به آرزوها و اهداف خود تلاش کنید.

11. تلویزیون، ذهن ما را بیشتر از هر چیزی نابود می­کند!

از تلویزیون کناره­گیری کنید و با ورزش، مطالعه و یادگیری، ذهن خود را فعال کنید.

12. شکست را بپذیرید.

هر کسی در زندگی ممکن است بارها و بارها شکست بخورد. شکست، آموزنده است. به ما یاد می­دهد که چه طور متواضع باشیم و راه درست­تری را برای جبران آن انتخاب کنیم. «توماس ادیسون» با شکست­های متمادی توانست به هدف خود برسد، او می­گفت: «من شکست نخوردم، بلکه تنها ده­ها هزار راه را امتحان کردم که برایم مفید نبود و به نتیجه نرسید!»

13. از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرید.

حکیمی می­گوید: «یک مرد دانا کسی است که از اشتباهات خود درسی نیک بیاموزد و اما داناتر فردی است که از اشتباهات دیگران درس عبرت بگیرد.»

14. از محبت به دیگران دریغ نکنید.

زندگی، کوتاه است و پایان آن نامعلوم. پس سعی کنید محبت کنید تا محبت ببینید.

15. آن چنان زندگی کنید که گویی روز آخر عمرتان است!!

همواره سعی کنید بهترین و مهربان­ترین همسر، رفیق و حتی پرمحبت­ترین و بهترین رئیس باشید تا زمان وداع با این دنیا به دنیایی زیباتر دست یابید.

تفاوت مدرسه و زندگی: «در مدرسه درس می­آموزید و بعد امتحان می­دهید ولی در زندگی ابتدا امتحان خود را پس می­دهید و سپس از آن درس می­گیرید!!»

منبع:

Tom Bodett

Essential Life Skills.net