احترام به دیگران بهویژه والدین، مورد توجه اکید اسلام و رسیدگی و توجه به آنان در دوران پیری دارای اهمیت است.
«وقضی ربّکَ إلاّ تَعبدُوا إلاّ إیاهُ و َبِالوالدینِ إحسَاناً إمّا یَبلغَنّ عِندَک الکبَر أحدُهُمَا أو کلاَهمَا فَلا تقل لهُمَا أف وَ لا تنهرهُما وَ قُل لهُمَا قولاً کریما؛ً1 و پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر خود نیکی کنید. هر گاه یکی از آن دو یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو و بالهای تواضع خویش را از محبت و لطف برای آنان بگستر و بگو پروردگارا! همان گونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده.»
در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است: "جاء رجل إلی رسول الله(ص) فقال: یا رسول الله إنی راغب فی الجهاد نشیطه، فقال فجاهد فی سبیل الله فإنک أن تقتل کنت حیاً عندالله ترزق و إن مت وقع اجرک علی الله و إن رجعت خرجت من الذنوب بما ولدت. فقال یا رسول الله إن لی والدین کبیرین یزعمان بأنهما بانسان بی و یکرهان خروجی؛ فقال: قم مع والدیک فوالذی بیده لا سهما بک یوماً و لیله خیر من جهاد سنه:2 مردی خدمت رسول خدا(ص) آمد و عرض کرد: «من مشتاق جهاد در راه خدایم». حضرت فرمود: «پس جهاد کن در راه خدا. اگر کشته شوی زنده و جاوید خواهی بود و روزی داده میشوی. اگر در این راه بمیری اجر تو نزد خداوند است و هرگاه زنده باشی و به وطنت بازگردی، گناهانت آمرزیده شده و پاک هستی، همانند روزی که از مادر متولد شدی».
عرض کرد: «یا رسول الله! پدر و مادرم پیر شدهاند و میگویند ما به تو انس داریم؛ و رفتن مرا به جهاد دوست ندارند؛ نمیخواهند از آنها جدا شوم». حضرت فرمود: «پس نزد آنها بمان. قسم به خدایی که جان من در دست اوست، یک شبانه روز انس با آنها برای تو بهتر است از یک سال جهاد.»"
پس نیکی و احترام پدر و مادر در تمام حالات و دوران بر فرزندان لازم است.
امام صادق(ع) در معنای آیهی «واخفض لهما جناح الذل من الرحمه» چنین فرمود: «... مضاه لا تمسلاءُ عینک من النظر إلیهما إلا برأفه و راحمه ولا ترفع صوتک فوق اصواتهما ولا یدیک فوق ایدهما و لا تتقدم قدامهما؛ 3 هرگز خشمگینانه و با تندی به پدر و مادرت منگر و با نگاه خیره و خشمناک و پرتوجه به آنان نظر مکن. باید نگاهت از روی کمال رأفت و رحمت باشد. مواظب باش صدایت بلندتر از صدای آنها نباشد و دست تو بالای دست آنها نرود و هنگام راه رفتن، پیشاپیش پدر و مادرت راه نروی.»
امام رضا(ص) فرمود: «علیک بطاعه الأب و بّره و التواضع و الخضوع و الاعظام و الاکرام له إلی ان قال: و قد قرن الله عّز و جل حقّهما بحقّه فقال الله: ان اشکر لی و لوالدیک إلی المصیر4 از پدرت اطاعت کن و به او مراتب نیکی، تواضع، خضوع، بزرگداشت و تکریم را معمول دار. خداوند در قرآن شریف حق پدر و مادر را قرین حق خود قرار داده و فرموده است: "شکرگزار من و پدر و مادرت باش که برگشت همه به سوی من است."»
امام صادق(ع) در این جا یک نکتهی جالب را متذکر میشوند: «به پدران و مادران خود نیکی کنید تا فرزندان شما هم به این سنت مقدس عمل کنند و به شما نیکی نمایند».5 یعنی نیکی فرزند به شما در گرو نیکی امروز شما به پدران و مادران است. به سخن دیگر، آنچه که امروز میکارید، فردا درو میکنید!
آری، توجه به سالمندان، احترام به آنان، رسیدگی و دستگیری از آنان یک دستور قرآنی و یک اصل برخاسته از تعالیم اسلامی است. قرآن کریم میفرماید: «إما یَبلغَنّ عِندَک الِکبَر احدُهُمَا أو کلاهُما فَلاَ تَقُل لهُما اُف؛6 اگر یکی از آن دو یا هر دو (پدر و مادر) در کنار تو، به سالخوردگی رسیدند، به آنها [حتی] اُف مگو.»
در رهنمودی از پیامبر اعظم(ص) میخوانیم:
إن من إجلال الله إکرام ذی الشبیه المسلم؛7 از جمله تجلیل خدا، بزرگداشت مسلمان سپیدموست.
نیز فرمود: «إن من إجلالی توقیر الشیخ من أمتی؛8 احترام به فرد سالخورده از امت من، احترام به من است.»
همچنین فرمود: «البرکه مع أکابرکم؛9 برکت با سالمندان شما قرین است.»
امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «وقار الشیّب نور و زینه؛10 وقار پیری، روشنایی و زیور است.»
امام صادق(ع) نیز فرمود: «لیس منّا من لم یوقر کبیرنا و یرحم صغیرنا؛11 از ما نیست کسی که به بزرگسالان ما حرمت ننهد و با خردسالان ما مهربان نباشد.»
نیز فرمود: «عظّموا کبارکم و صلوا أرحامکم؛12 سالخوردگان خود را بزرگ بدارید و صلهی ارحام بهجا آرید.»
نتیجه
پدران باید هیبت خود را در چشم فرزندانشان حفظ کنند و فرزندان را نسبت به خود جسور و گستاخ بار نیاورند وگرنه در روزگار پیری فرزندانشان به آنان بیاحترامی روا خواهند داشت. در سخنی از امام عسگری(ع) آمده است:
جرأه الولد علی والده فی صغره تدعوا إلی العقوق فی کبره؛13 جرأت و جسارت فرزند در خردسالی به پدر، زمینهی جسارت به پدر در بزرگسالی را فراهم میآورد.
آن چه از رهنمودهای پیامبر اعظم اسلام(ص) در رعایت حقوق والدین به دست میآید عبارت است از:
1. تأمین بهداشت روانی والدین و کاهش نگرانی آنان در مورد عاقبتشان در دوران پیری
2. فرزندان باید بدانند که هر چه از این دست بدهند از دستی دیگر میگیرند زیرا دنیا، دار مکافات است و چیزی از چشم خدا پنهان نیست و هر احسانی که در حق هر کسی بهویژه والدین مبذول شود، گم نخواهد شد؛
3. احترام به سالمندان، احتران به خداست و انسان خداباور به خاطر خدا، به پیران و سالمندان احترام میگذارد؛
4. احترام به بزرگسالان، اثر وضعی خاصی دارد، یعنی عکس العمل ویژهای را در پی دارد که عبارت است از: جلب الطاف الهی و تحقق «حق شناسی» فرزندانش در برابر او؛
5. وظایف فرزندان در برابر والدین و حفظ حقوق آنها در روزگار پس از مرگ آنها نیز ادامه دارد. بنابراین، بعضی عبادتهای آنان را باید پسر بزرگتر قضا نماید.
1. اسراء، آیهی 23.
2. مجلسی، بحار الانوار، ج74، ص66.
3. طبرسی، مجمع البیان، ج6، ص411.
4. نوری، مستدرک الوسائل، ج15، ص186، ح17920.
5. مجلسی، بحار الانوار، ج17، ص184.
6. اسراء، آیهی 23.
7. کلینی، کافی، ج2، ص165.
8. محمدی ری شهری، میران الحکمه، ح9927.
9. مجلسی، بحار الانوار، ج75، ص137.
10. ترجمهی غررالحکم و دررالکلم، ح9927.
11. کلینی، کافی، ج2، ص165.
12. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ح9925.
13. مجلسی، بحار الانوار، ج75، باب 29، ح1، ص374.