نیم‌نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه‌های جهان


 

دانشگاه ایالتی آرکانزاس* (آمریکا)

Arkansas State University

مقررات پوشش برای دانش­جویان

برنامه­ی تمرینات ورزشی قهرمانی

دانش­جویان باید در حین انجام تمرینات و کارآموزی­های بالینی در داخل و خارج از محوطه­ی دانشگاه، پوشش مناسب بر تن داشته باشند. منظور از پوشش مناسب، پوششی است که مناسب حرفه­ی دانش­جویان و متناسب با فعالیت­های آنان بوده، تصویر مثبت و مناسبی از دانشگاه ایالتی آرکانزاس و برنامه­ی تمرینات ورزشی مسابقات قهرمانی آن ارائه نماید. هر یک از دانش­جویان که مشغول تمرینات ورزشی برای مسابقات قهرمانی هستند، باید مقررات ذیل را رعایت کنند:

1-   دانش­جویان باید پیراهنی  (شامل تی­شرت یا لباس چوگان) با نشان ATEP خریداری نمایند. هر یک از تیم­های ورزشی دانشگاه آرکانزاس یا مرتبط با آن، باید در حین تمرینات روزانه یا مسابقات ورزشی، این پیراهن را بر تن داشته باشند. (مگر در مواردی که مربی لباس دیگری تعیین نماید) لبه­ی پایینی پیراهن همواره باید به داخل شلوار داده شود.

2-   پیراهن­های ورزشی باید به همراه برچسب نام دانش­جو باشد و این برچسب باید در همه حال به صورت واضح و در بالاتنه­ی لباس دانش­جو قابل رویت باشد.

3-   لباس­های لی مجازند ولی نباید خیلی کوتاه، سوراخ­دار، خمره­ای، بدن­نما و یا دارای رنگ­های غیر عادی و نامتعارف و یا هر گونه مهره­دوزی نشان یا نوشته­ای مغایر با شئون حرفه­ای و تخصص­های بهداشتی باشد. شلوارهای تک­رنگ و شلوارک پیاده­روی با رنگ­هایی مناسب نظیر سفید، قهوه­ای، سیاه، خاکستری و قرمز مجازند. دانش­جویان برای تمامی مسابقات داخل سالن باید شلوار قهوه­ای به تن کنند ولی برای مسابقات خارج از سالن پوشیدن شلوارک قهوه­ای مجاز است. همچنین می­توانند برای تمرینات کارورزی روزمره، شلوارهای بادگیر نایلونی نیز بپوشند. شلوارهای زیر پنبه­ای و امثال این موارد مجاز نیستند. شلوارهای بیش از حد بلند نیز جایز نیست.

4-   در داخل سالن نمی­توان کلاه بر سر گذاشت؛ فقط در مسابقات و تمرینات خارج از سالن استفاده از کلاه مجاز است آن هم به شرط این که کلاه نشان دانشگاه آرکانزاس را بر خود داشته باشد یا این که رنگ آن قرمز، سیاه یا سفید یک دست باشد.

5-   کفش­ها باید از نوع جلوبسته و پاشنه کوتاه باشند (کفش­های ورزشی تنیس توصیه می­شود). دمپایی و کفش­های راحتی و امثال آن مجاز شمرده نمی­شوند.

6-    پیراهن، دامن و سایر لباس­های دارای رنگ­های تند و یا نقش و نگار متعدد (نظیر شلوارک­های هاوایی) نباید مورد استفاده قرار گیرند. شلوارک­ها باید از نوع پیاده­روی یا مربی­گری باشند. شلوارک­های مخصوص دویدن و تمرین و خیلی کوتاه ممنوع است.

7-   موها باید تمیز و مرتب و سبیل­ها کوتاه نگه داشته شوند. هیچ نوع سبک مو یا زینت­آلاتی که جلب توجه کند، مجاز نیست.

8-   در ملاقات­های کاری، دانش­جویان باید پوشش معمولی غیررسمی داشته باشند؛ یعنی پوششی غیر از جین و شلوارک؛ البته آقایان مجبور به استفاده از کراوات نیستند مگر این که به عنوان نماینده­ی دانشگاه در جلسه­ای حضور یابند. خانم­ها نیز مجبور به پوشیدن دامن یا پیراهن نیستند.

 

برای اطلاع بیشتر رجوع شود به پایگاه:

www.astate.edu