تلویزیون در اتاق خواب کودکان

نویسنده


 

این روزها تعداد کودکانی که در اتاق خود تلویزیون و رایانه دارند بسیار بالا رفته است. آیا فکر می‌کنید قرار دادن یک تلویزیون در اتاق خواب کودکان کار صحیحی است و می‌تواند به بالا رفتن بهره­­ی هوشی یا دیگر توانایی‌های آن­ها کمک کند؟

تحقیقات اخیر پژوهش­گران خلاف این مساله را به اثبات رسانده است.

آمار نشان می‌دهد حدود 12 درصد از کودکان در جوامع پیش­رفته­ی امروزی در اتاق خواب خود تلویزیون دارند؛ این آمار به شدت در حال افزایش است به همین دلیل تاثیر مضرات و فواید این کار، توجه­ متخصصان و روان‌شناسان کودک را به خود جلب کرده است. جواب این سوال که گذاشتن تلویزیون در اتاق کودکان صحیح است یا خیر، از نظر کارشناسان منفی است. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال، محققان کالیفرنیایی در بررسی‌های خود به این نتیجه دست­یافته‌اند که گذاشتن تلویزیون در اتاق کودکان سبب کاهش توانایی‌های آن­ها در حل مسایل ریاضی و حتی بروز مشکلاتی در خواندن و تکلم آن­ها می‌شود. طبق آمار، کودکانی که در اتاق خود تلویزیون دارند به طور متوسط 2000 ساعت در سال تلویزیون تماشا می‌کنند و حتی اگر والدین بخواهند قوانینی در جهت کاهش ساعات تماشای تلویزیون وضع کنند، چون تلویزیون در اتاق کودک است، چندان تاثیر نخواهد گذاشت.

تلویزیون، پرستار بچه نیست

نکته­ی مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از والدین از تلویزیون به عنوان پرستار کودک - به ویژه برای کودکان زیر 3 سال - کمک می‌گیرند، در حالی که روان‌شناسان تاکید دارند اتاق کودک باید تنها جای­گاه بازی، کار و خوابیدن باشد. بهتر است برای سرگرم کردن کودک با او حرف زد یا بازی کرد تا با این روش توانایی‌های کودک

شکل گرفته، شکوفا شود. در این میان، تلویزیون هیچ ‌گونه نقشی نداشته، برخلاف تصور والدین، به کودکان در آموختن زبان کمکی نمی‌کند. آن چه کودکان به ویژه کودکان - زیر 2 سال - از تلویزیون می‌فهمند تنها یک‌سری تصویر و صدای گنگ است که توجه آن­ها را به خود جلب می‌کند اما کمکی به یادگیری مسایل در آن­ها نخواهد کرد.

نکته­ی جالب دیگری که دانستن آن لازم است این که تلویزیون خود منشأ درگیری‌های بیشتر بین والدین و کودکان در خانه است و در صورتی که کودک دچار مشکلات خواب و بی‌خوابی شبانه باشد، نه تنها به او کمک نمی‌کند، بلکه خود منشأ مشکلات بیشتر خواب و بی‌خوابی می‌شود. همین مشکلات عامل تمرکز نداشتن کودکان در طول روز و در مدرسه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که در سن 5 تا 11 سالگی عادت به تماشای زیاد تلویزیون داشته‌اند موفق به اتمام دروس دانشگاهی نمی‌شوند و حتی تماشای طولانی­مدت تلویزیون در سن 13 تا 15 سالگی سبب ترک تحصیل آن­ها خواهد شد.

رایانه ....

بررسی‌ها نشان داده است گرچه استفاده از رایانه و اینترنت می‌تواند سبب بالا رفتن هوش و افزایش یادگیری در کودکان شود اما با این حال توصیه نمی‌شود رایانه را در اتاق کودک قرار دهید چون در این حالت نیز کنترل سایت‌هایی که کودک وارد آن­ها می‌شود و میزان زمانی که پای اینترنت یا رایانه صرف می‌کند، سخت خواهد بود.

و اما توصیه­ی ما به شما

بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که جلوی تلویزیون تماشا کردن کودکان زیر 2 سال و حتی 3 سال را بگیرید و بعد از این سن هم، زمان تماشای تلویزیون را به 1 تا 2 ساعت در روز محدود کرده، حتما نوع برنامه‌ای را که کودک می‌بیند، کنترل کنید. فراموش نکنید رابطه­ی مستقیمی بین میزان تماشای تلویزیون یا کار با رایانه و چاقی وجود دارد. در ضمن به هیچ عنوان تلویزیون یا رایانه را در اتاق کودکان قرار ندهید.