بچه‌ها و اینترنت

نویسنده


اگر نگران نوجوان خود در فضای اینترنت و «فیس بوک» هستید

این مقاله را بخوانید به شما کمک خواهد کرد

سعی می­کنید خود را بی تفاوت نشان دهید ، اما نوجوان شما باور ندارد. دلیل این لحظات دشوار و آزاردهنده چیست؟  شما فقط از او درباره­ی عکسی که در «فیس بوک» گذارده است توضیح خواسته­اید (عکسی با مایو! مطمئن هستید که هرگز چنین چیزی برای او نخریده­اید! یقین دارید که هیچ وقت لباس تنگ و چسبان برای او نمی­خرید.)

و حالا او صدایش را برای شما بلند می­کند «ما ... ما... ن! انگار تا حالا توی فیس بوک وارد نشده­ای. اصلاً تو پیر شده­ای. فقط می­خواهی جاسوسی مرا کرده و زندگی را بر من تلخ کنی. تو به من اعتماد نداری!»

اگر با چنین صحنه­ای آشنا هستید و یا می­ترسید که با چنین روی­دادی برخورد کنید دنباله­ی مطلب را بخوانید. مطمئنا مایلید که به­طور جدی فرزندتان را در استفاده­ی مطلوب از اینترنت راهنمایی کنید.

ولی چگونه این کار را انجام دهید که بی اعتمادی شما را نشان نداده و مداخله­گرانه نباشد؟! جواب: فقط با ارتباط صحیح.

ابتدا صحبت کنید و بعد کنجکاوی نمایید

به جای آن­ که درسایت­های مورد علاقه­ی نوجوان­تان بگردید تا ببینید آن­جا چه خبر است و فرزندتان ممکن است با چه چیزهایی در سایت مورد نظر برخورد نماید یا فقط در فکر آن باشید که موضوع نامناسبی بیابید و بعد به او تذکر دهید که تصویر یا مطلب مورد نظر را دیده­اید ابتدا با او صحبت کنید.

بگذارید بداند که علت آن که به او اجازه داده شده است تا آزادانه از اینترنت استفاده کند آن است که شما به صفحه­ی او دست­رسی دارید.

بسیار مهم است تا مشخص سازید که هدف از این گفت­و­گو، قانع کردن و چک و چانه زدن نیست بلکه تأکید بر ارزشی است که شما برای صداقت و رو راست بودن او قائل هستید.

توجه داشتن به آن­ چه فرزندتان در سایت­های اینترنت و فیس بوک قرار می­دهد بسیار مهم است، مگر این که ارتباط منحصر به فردی بین شما  موجود باشد که مانع اظهار نظرتان در مورد آن چه برای دوستانش می­نویسد یا می­فرستد باشد. مشکلات اجتماعی نباید روی ارتباطات خانوادگی شما اثر بگذارد.

مزاحمان چه می­کنند

نوجوانان برای آن که جلب توجه کنند و خود را نشان دهند اقدام به نوشتن «شرح حال» و معرفی خود در اینترنت می­نمایند. آن­ها می­خواهند هویت خود را بشناسانند و به دیگران بگویند که چگونه شخصیتی دارند. این عمل بخشی از شرایط سنی آن­ها است.

اما در فضای مجازی این کار می­تواند مخاطره­آمیز باشد، بنابراین به همراه فرزندتان از صفحه­ی اختصاصی او بازدید کرده، به او نشان دهیدکه اغلب بدون توجه، خصوصیات خود را برای کسی فرستاده که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

یکی از آشنایان من این عمل را در مورد خواهرزاده­ی 15 ساله­ی خود انجام داده بود و آن دختر تصور نمی­کرد که چه اطلاعاتی را که می­توانست برای او خطرساز باشد در «فیس بوک» قرار داده است. بعد خاله­ی آن دختر به او نشان داده بود که چگونه شخصی می­توانست عکس او را که در یک گروه رقص شرکت کرده بود، نه تنها به مدرسه­ی او بلکه برای تمام دانش­آموزان بفرستد. دختر در حالی که از عصبانیت دیوانه شده بود و از تعجب شاخ درآورده بود عکس را از «فیس بوک» خارج کرد.

اگر موارد مختلف را عاقلانه با فرزند خود در میان بگذارید، به احتمال زیاد به او کمک می­کنید و او حضور شما را در اینترنت ارج می­نهد و یا لااقل تحمل می­نماید. و از آن مهم­تر، در مورد آن چه در اینترنت قرار می­دهد محتاط­تر بوده، بیشتر دقت می­نماید.

حتی اگر شما ارتباط خوبی با نوجوان­تان داشته باشید باز هم ممکن است او از این­که نوشته­هایش را نگاه می­کنید شرمنده شود. ولی شما به کارتان ادامه دهید.

حمایتی که از او به عمل می­آورید آن­قدر با ارزش و مهم و مصلحت­آمیز است که می­ارزد فرزندتان شما را به چشم یک پدر یا مادر مداخله­گر بنگرد. شاید سال­ها بعد وقتی که سایت­هایی مانند فیس بوک، قدیمی و مهجور شوند فرزندتان ممنون و شکرگزار شما باشد.

منبع:

By.   Lindy  keffer

Health

Sep./oct. 2010