پنیر و بهبود واکنش ایمنی بدن

نویسنده


دانشمندان «فنلاندی» کشف کرده­اند که پنیر به­عنوان حامل «پروبیوتیک1» می­تواند به هنگام پیری سیستم­های ایمنی را به حالت اول برگرداند.

تحقیقات نشان داده­اند که مصرف روزانه­ی پنیر پروبیوتیک با تغییراتی که به هنگام کهن­سالی در سیستم بدن به وجود می­آیند مبارزه می­کنند.

­دکتر «فاندی ابراهیم» استاد دانشگاه «تورکو» در فنلاند می­­گوید: «ازدیاد نسبت افراد سالمند در جوامع امروزی، عامل یافتن روش­های نوینی می­شود تا مبارزه با به خطر افتادن سیستم ایمنی را در اولویت اول قرار دهد.

گزارش شده است که جذب باکتری­های پروبیوتیک (زندگی بخش) از طریق محصولات دیگر واکنش سیستم ایمنی را تقویت می­کند و حالا ما کشف کرده­ایم که پنیر می­تواند حامل همان باکتری­ها باشد.»

گروه تحقیق دکتر ابراهیم معتقدند که مصرف روزانه­ی پنیر پروبیوتیک می­تواند با مشکلات سیستم ایمنی بدن در دوران پیری مبارزه کند.

این مشکلات مربوط می­شوند به ناتوانی بدن در از بین بردن سلول­های سرطانی و کم شدن واکنش­های ایمنی به واکسیناسیون و بیماری­های عفونی، بیماری­های واگیردار و اختلالات التهابی مزمن که نشانه­های عدم مصونیت هستند.

برای برخورد با این عدم مصونیت، گروه تحقیق، ناحیه­ی معدی – روده­ای را که ورودی اصلی باکتری­ها از طریق غذا و نوشیدنی­ها به بدن هستند هدف قرار داد  این محل جایی است که %70 سلول­های «ای مونو گلوبولین» در آن جا تولید می­شوند.

از گروهی از داوطلبان 72 تا 103 ساله که همه­ی آن­ها در یک مکان نگه­داری می­شوند خواسته شد تا به مدت 4 هفته هر روز با صبحانه­ی خود یک تکه از پنیر گودار پروبیوتیک یا پنیر معمولی مصرف کنند. آزمایش خونی که پس از این مدت از آن­ها گرفته شد نشان داد که پنیر پروبیوتیک روی سیستم ایمنی آن­ها اثر گذاشته است.

نتایج به­دست آمده، تقویت سیستم ایمنی طبیعی و اکتسابی را از طریق فعال­سازی nk سلول­های خونی و همچنین ازدیاد فعالیت یاخته­های بیگانه­خوار را نشان داد.

دکتر ابراهیم می­گوید: «هدف مطالعه­ی ما این بود که ببینیم آیا باکتری­های پروبیوتیک مخصوص در پنیر، اثر محافظتی بر سیستم ایمنی افراد مسن­تر در آسایشگاه را دارد یا نه؟

ما ثابت کردیم که خوردن پنیر پروبیوتیک به­طور منظم، می­تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. و اگر مرتبا در برنامه­ی غذایی افراد مسن گنجانده شود، واکنش ایمنی آن­ها را در مقابله با عوامل خارجی بهبود می­بخشد.»

پی نوشت­ها:

1.    واژه­ی «پروبیوتیک» به معنی «زندگی­بخش» از سال 1965 میلادی مطرح شد. بنابر تعریف سازمان جهانی بهداشت (who ) پروبیوتیک­ها «میکرو ارگانیسم­»های زنده­ای هستند که تجویز مقادیر کافی آن موجب بروز اثرات مفید بر سلامت بدن خواهد بود.

منبع:

مجلهHealth

Sep./o ct2010