چین و چروک‌های زودرس

نویسنده


چین و چروک­های زودرس

به تعویق انداختن علایم پیری، مستلزم توجه خاص به پوست و برخورداری از یک رژیم غذایی جامع و کلی­نگر است.

اگرچه ژنتیک در فرآیند پیری نقش مؤثر دارد ولی قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی نظیر آفتاب، آلودگی­ها و روش زندگی مثلا تغذیه­ی نا مناسب، کشیدن سیگار و از همه مهم­تر تنش­ها از عوامل بسیار مهم و چشم­گیر هستند.

پوست ما بزرگ­ترین عضو بدن بوده، مانند سایر اندام­ها تحت تأثیر شیوه­های زندگی قرار می­گیرد. ورزش مرتب، تغذیه­ی خوب و محافظت مداوم در مقابل نور خورشید با استفاده از کرم ضد آفتاب و ماندن در سایه، می­تواند به سالم ماندن پوست کمک کند.

پزشکان متخصص پوست بر این باورند که در حدود هشتاد درصد تغییرات پوست که آن را پیری می­نامیم به خاطر در معرض آفتاب قرار گرفتن است.

 بینید آخرین باری که در اثر تابش آفتاب دچار سوختگی شدید چگونه بود؟

این سوختگی در نتیجه­ی آن است که اشعه­ی خورشید مولکول­های آسیب­دیده را تحریک می­کند؛ به­خصوص DNA سلول­های پوستی را. وقتی DNA یک سلول آسیب می­بیند آن سلول می­تواند همان آسیب را در هر سلول مونثی که تولید می­کند تکرار کند.

DNA اصلاح نشده به­تدریج باعث تجزیه شدن چربی­ها، «کلاژن» و «الاستینی» پوست می­شود؛

موادی که مسئول ساختار و نرمی و لطافت پوست بوده بعد از هر لبخند یا اخم، آن را به حالت اولیه برمی­گردانند.

هر چه DNA بیشتر آسیب ببیند، چهره­ی شما بیشتر در معرض خطوط ریز، چین و چروک و سایر تغییرات بافتی قرار می­گیرد.

خطوط ریز و چین و چروک

قرار گرفتن در معرض آفتاب – حتی برای زمانی بسیار کوتاه - باعث می­شود اشعه­های فرابنفش (UV) عمیقا به داخل پوست نفوذ کنند و به آن صدمه بزنند. و هنگامی که DNA یک سلول صدمه می­بیند سلول­های پوستی توانایی خود را برای خوب انجام وظیفه کردن از دست می­دهند.

سلول­ها آنزیم­هایی ترشح می­کنند که با سرعت بیشتری کلاژن را تجزیه می­کنند و باعث تخریب الیاف کلاژن می­شوند. نتیجه­ی این عمل شبکه­ای از الیاف کلاژن آشفته است که به­عنوان اثراث نامطلوب خورشیدی مشهورند. وقتی پوست در اثر سال­ها در معرض آفتاب قرار گرفتن، این بازسازی ناقص را تکرار کند، چین­ها بیشتر می­شوند.

در طی زمان علاوه بر مشاهده­ی خطوط و چین­ها، بافت ناصاف پوست و از بین رفتن شفافیت آن را نیز شاهد خواهیم بود.

برای حفظ شفافیت و جوانی پوست، استفاده­ی روزانه از کرم ضد آفتاب ضروری است. البته در میان کسانی که به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده می­کنند اجرای نادرست نیز دیده می­شود که در نهایت در سالمندی تأثیرات آن مشاهده می­گردد.

تحقیقات نشان می­دهد که بیشتر افراد از کرم ضد آفتاب کافی استفاده نمی­کنند و در روزهای ابری نیز قید استفاده از آن را می­زنند.

لازم به یادآوری است که اشعه­های فرابنفش از میان ابر و لباس نیز عبور می­کنند و به DNA سلول­ها آسیب می­رسانند؛ هر چند ممکن است ظاهرا سوختگی وجود نداشته باشد. در ضمن به خاطر داشته باشیم که حتی بهترین کرم­های ضد آفتاب نیز مقدار بسیار کمی اشعه­ی خورشید را از خود عبور می­دهند.

آنزیم­های مرمت­کننده

هر چه ما بیشتر در مورد تأثیر استرس و چگونگی تشدید کردن فرآیند پیری بدانیم، بیشتر متوجه اهمیت «یوگا»، «مدیتیشن» و سایر ورزش­های آرامش بخش در جوان به نظر رسیدن پوست می­شویم.

آنزیم­هایی به­طور طبیعی در پوست­های جوان وجود دارند که همراه با کلاژن و الاستین عمل مرمت پوست را انجام می­دهند.

چون آنزیم­های پوست در فرآیند پیری، کارآیی خود را از دست می­دهند بنابراین استفاده از مکمل­ها ضروری است. این مکمل­ها به پوست کمک می­کنند تا کلاژن طبیعی تشکیل داده و صدماتی را که طی ماه­ها و سال­ها به پوست وارد شده جبران کنند.

همچنین «آنتی اکسیدان»­هایی وجود دارند که مانع آزار دیدن پوست توسط نور خورشید، هوای آلوده و سایر عوامل می­شوند. از آن جایی که هیچ آنتی اکسیدانی به تنهایی نمی­تواند این وظیفه را انجام دهد، مجموعه­ای از این آنتی اکسیدان­ها که بیشتر در میوه­ها و سبزی­های تازه یافت می­شوند می­توانند به همدیگر کمک کنند تا وظیفه­ی خود را با کارآیی بیشتر انجام دهند.

اگر چه مکمل­های آرایشی به طور کلی بررسی می­شوند تا بی­خطر و مؤثر بودن آن­ها برای پوست ظریف و مستعد چروک اطراف چشم ثابت شود ولی مصلحت آن است که به یک متخصص پوست مراجعه شود تا با تشخیص نوع پوست رژیم غذایی مناسب را توصیه و تجویزهای لازم را بنماید.

1.DNA : مولکولی که حاوی اطلاعات ژنتیکی در یاخته­ی موجودات زنده است.

منبع:  مجله­یHealth

Sep./O Ct.2010

 

.