10 راه برای پاک کردن هوای آپارتمان

نویسنده


 

 

1.      شومینه

شومینه از بخش­های خوب فضای داخلی خانه است و هیچ تردیدی در مورد آن وجود ندارد اما با وجود تمام مزایای آن، برای سلامتی شما بسیار خطرناک است. اگر شما یکی از کسانی هستید که شومینه دارید باید بدانید که دودکش فقط برای بابانوئل نیست؛ دودکش حتما باید به­خوبی کار کند.

2.      ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث بسیاری از بیماری­هاست و اگر شما سیگاری هستید، در معرض خطر جدی قرار دارید. اگر نمی­توانید خویشاوندان خود را وادار به ترک سیگار کنید از آنان بخواهید که خارج از آپارتمان سیگار بکشند.

3.      خلاص شدن از شر غبار

در خانه­های بیشتر مردم گرد و غبار وجود دارد که می­تواند باعث واکنش­های آلرژیک شدید گردد. آن­ها در لحاف و تشک و فرش وجود دارند و ذرات مرده­ی پوست شما را می­خورند. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به آلرژی، بالش و تشک پر را فراموش کنید. همچنین لازم است که برای تشک خود از پوشش یا رویه استفاده کنید. توصیه می­شود دست کم یک بار در هر سه یا چهار ماه آن­ها را بشویید.

4.      به مواد شیمیایی نه بگویید

تقریبا تمام مواد شیمیایی خانگی مضر هستند. پس برای شستن ظروف و کارهای دیگرتان که با این مایعات و مواد شیمیایی انجام می­شود، از دستکش و ماسک استفاده کنید. علاوه بر این، برای برخی از کارها می­توانید از مواد ساده­ای مانند سرکه استفاده کنید؛ آن­ها می­توانند به شما در تمیز کردن آپارتمان کمک زیادی کنند.

5.      حیوانات خانگی

کسانی که حیوانات خانگی دارند باید بدانند که پوست و موی آنان آلرژی­زا و بسیار خطرناک است. همیشه دستان خود را پس از تماس با حیوانات بشویید و مرتبا حیوانات و اتاق­شان را تمیز کنید.

6.      استفاده از تصفیه­ی هوا

تصفیه­کننده­های مختلفی وجود دارند که رطوبت قابل توجهی ایجاد می­کنند و کیفیت هوا در آپارتمان را بهبود می­بخشند اما فراموش نکنید که این تصفیه­کننده­ها را مرتبا تمیز و فیلتر آنان را به­طور منظم عوض کنید.

7.      گل و گیاهان مخصوص آپارتمان

شما می­توانید آب و هوا در آپارتمان کوچک خود را به کمک گیاهان خانگی، مطلوب کنید. بسیاری از گیاهان هستند که مانند تصفیه­کننده­ی طبیعی عمل می­کنند و هوای آپارتمان شما را تصفیه و از آلودگی پاک می­کنند. بنابراین اگر شما می­خواهید سالم بمانید گل و گیاه آپارتمانی را فراموش نکنید.

8.      تمرینات فیزیکی عادی

تمرینات بدنی برای سلامت شما بسیار مفید هستند. آن­ها به­راحتی از بیماری­های مختلف جلوگیری می­کنند. پزشکان معتقدند اگر شما در حال حاضر به­علت بیماری قادر به انجام این تمرینات نیستند آن را انجام ندهید ولی اگر مشکلی ندارید حتما این تمرینات مثل حرکات کششی را انجام دهید.

9.      مبارزه با کپک و زنگ­زدگی

کپک می­تواند موجب بیماری­های پوستی، امراض دستگاه تنفسی و ... شود. بنابراین اگر شما متوجه چنین مشکلاتی در خانه­ی خود شدید، بلافاصله آن را از بین ببرید تا از شر بیماری خلاص شوید.

10.  اجاق گاز

رادیاتور، شوفاژ و اجاق­گاز نیز کیفیت هوا را در آپارتمان شما را کاهش می­دهند بنابراین در هنگام پخت فراموش نکنید که از این دستگاه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که وجود دودکش در آشپزخانه از ضروریات است.

منبع: Roman Soluk